Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!

Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Gnome
266
68%
KDE
46
12%
XCFE
26
7%
*Box
36
9%
Annan
16
4%
Ingen (terminal)
4
1%
 
Antal röster: 394

Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Ulsak »

farmfield skrev:
WilhelmBerg skrev:Ibland har jag känslan (är rädd för ) av en konkurrerande strid mellan Gnome och KDE anhängare.
Liknande kampen om vilket OS som är bäst, eller vilken spelkonsol .
Ah, fast den striden är till det mesta över, det var värre förr har jag hört (innan KDE blev GPL)... Nu verkar dom flesta ense att det viktiga är att Linux växer snarare än om man föredrar KDE eller Gnome...  ;D

Jag personligen tillhör dom som sitter på Gnome men är intresserad av att lära mig KDE även om jag med största sannolikhet inte kommer byta...
Jag gjorde ett allvarligt försök med KDE men min fru lackade ur och körde en lång föreläsning om hur jobbigt att det var med linux och ubuntu och behöva vänja sig vid konke-what? och KDE när man äntligen lärt sig det bruna ( alltså Human theme i Gnome) så jag fick vackert byta tillbaka till GDM...
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Rasmus »

hmm, gnome eller xfce?
Mina multimedia-knappar på tngentbordet fungerar ej i xfce, dock är den snabbare(både i menyer och kde program).
Men gnome är jag mer van vid(gillar uppdelningen på program,platser,system) och nautilus är ju bra mycket bättre än xfces vad-den-nu-heter(filbläddraren)
Blir nog gnome ändå :D
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av DeepThought »

Rasmus skrev: hmm, gnome eller xfce?
Mina multimedia-knappar på tngentbordet fungerar ej i xfce, dock är den snabbare(både i menyer och kde program).
Men gnome är jag mer van vid(gillar uppdelningen på program,platser,system) och nautilus är ju bra mycket bättre än xfces vad-den-nu-heter(filbläddraren)
Blir nog gnome ändå :D
Det handlar ju mest om inställningar. Starta gärna en tråd (eller länka till den, om det finns en) när det gäller multimediaknapparna, för det skall gå att få igång dem om de fungerar i GNOME. Dessutom är det ingen som hindrar dig från att lägga upp tre stycken menyer manuellt i panelen: Platser, System/Inställningar och Program :)

Filhanteraren heter Thunar, och är av det "lättare" slaget, så man måste modda den lite för att t.ex. få igång bläddring i Samba-nätverk, och man måste själv ställa in om man vill ha en "Sökväg"-ruta. Dessutom kan du köra Nautilus i Xfce, om du verkligen vill (men se till att starta det med flaggan --no-desktop).

Nejdå, jag är inte Xfce-fanboy :P
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Inlägg: 2504
Blev medlem: 15 apr 2006, 15:37
OS: Arch Linux
Ort: Bohuslän
Kontakt:

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av zero gravity »

Rasmus skrev: hmm, gnome eller xfce?
Mina multimedia-knappar på tngentbordet fungerar ej i xfce, dock är den snabbare(både i menyer och kde program).
Men gnome är jag mer van vid(gillar uppdelningen på program,platser,system) och nautilus är ju bra mycket bättre än xfces vad-den-nu-heter(filbläddraren)
Blir nog gnome ändå :D
Använd xbindkeys så kan du länka vilken knapp du vill till vilket kommando som helst.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
toxic76
Inlägg: 976
Blev medlem: 30 dec 2006, 00:18
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av toxic76 »

Började med att använda KDE för flera år sedan i en redhat distro..
Flera år senare provade jag ubuntu med gnome (warty warhog) Gillade inte gnome
så jag fortsatte att använda windows xp.
Fick sedan höra talas om Kubuntu och installerade det.. Gillade kde och kom på så vis
in i ubuntu världen. Senare fick jag för mig att pröva xfce något som jag fastnade för pga
jag tyckte att allting var väldigt basic och stilrent. Men då xfce ändå kändes lite väl basic
med sina begränsade möjligheter för inställningar så installerade jag gnome ännu en gång.
Och nu så har det blivit gnome för hela slanten.. Har alltså testat alla 3  ;D
Och i denna ordning så kommer dom skulle alltså använda xfce som sista allternativ..
1.Gnome
2.Kde
3.Xfce
Bild
Bild
Bild
Bild
Kjellson
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 aug 2007, 16:57
Ort: Vänersborg

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Kjellson »

Föredrar Gnome helt klart, men det är väl för att man "hittar" bäst i det. :)
Fast jag har väl inte så mycket mer att jämföra med än med KDE som jag tycker är mycket snyggare.
Användarvisningsbild
alatariel
Inlägg: 750
Blev medlem: 20 aug 2007, 13:33
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Upplands Väsby

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av alatariel »

kde - för det mesta  ;D
det finns sååååååå mycket att "pilla med" - så man får det som man vill ha det ... t ex är det URenkelt att få ett program att alltid öppnas på ett visst skrivbord, det är enkelt att sätta specialstorlekar på fönster med mera ... :)
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
Frozzare
Inlägg: 128
Blev medlem: 28 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Frozzare »

Gnome föredrar jag :)  ;)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Galgalid
Inlägg: 1646
Blev medlem: 08 dec 2006, 12:30

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Galgalid »

jag föredrar gnome och openbox
Användarvisningsbild
lokpest
Inlägg: 261
Blev medlem: 06 jun 2007, 17:37

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av lokpest »

farmfield skrev: Ah, fast den striden är till det mesta över, det var värre förr har jag hört (innan KDE blev GPL)...
[besserwisser]
KDE har alltid varit GPL, Qt-biblioteken har dock varit ofria en gång i tiden
[/messerschmitt]
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
fisfia
Inlägg: 458
Blev medlem: 05 aug 2007, 15:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ort: Skåne, Sverige
Kontakt:

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av fisfia »

Jag hade bara kört Gnome innan jag igår testade KDE. Det föll mig inte alls i smaken. Men kanske var det för att jag var så van vid Gnome. Däremot var det inte så smart att testa. Det skulle tydligen vara lätt och man skulle kunna ta bort det igen om man inte gillade det. Jo tack. Det slutade med att alla KDEprogram försvann. Även sånt jag ville ha kvar som jag hade redan innan som Kalarm, Mplayer, Amarok bara var borta. När jag sen skulle installera det igen så fick jag inte igång musiken i Amarok. Skit! Men skitsamma. Det är inte därför jag skriver det här. För att få hjälp med det. Jag är medveten om att det inte är en sån tråd. Jag menar bara att det inte är så vansinnit lätt att bara testa nåt annat. Det gick helt fel för mig. Och jag gillade inte ens KDE så det var helt lönlöst.  :-\
Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely
unintentional side effect. --- Linus Torvalds
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av farmfield »

Satt precis och spelade Super Mario Bros 3 på NES-emulator. I emulatorn kan man "freeze game state" - spara som fil och sedan "defrost game state" och komma EXAKT där man var. Precis så skulle man ha det i sitt OS. Freeze OS state, mekla, lek, ändra & vad som helst, sedan om det går åt skogen så defrostar man sitt gamla "perfekta" OS, hehe... ;D
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av KiviE »

farmfield skrev: Satt precis och spelade Super Mario Bros 3 på NES-emulator. I emulatorn kan man "freeze game state" - spara som fil och sedan "defrost game state" och komma EXAKT där man var. Precis så skulle man ha det i sitt OS. Freeze OS state, mekla, lek, ändra & vad som helst, sedan om det går åt skogen så defrostar man sitt gamla "perfekta" OS, hehe... ;D
Bara att göra det då ;) Går ju att ta en backup på hela sitt system innan man installerar något nytt, iaf något stort som kde, gnome etc. Kör själv backup varje dag automatiskt på hela(nästan) systemet.

Har dock aldrig behövt återställa det än :)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av farmfield »

Ja fast jag menar enklare. Som en listning innehållandes alla paket och inställningar samt en listning av vad som inte tillhör systemet - så vid en backup så sparas inget onödigt utan bara filer och inställningar som ligger helt utanför originalininstallationen typ... Så vid en ny installation hänvisar man till denna fil så plockar den ner alla paket, ställer in allt samt återställer din home typ...

Självklart kan jag göra traditionell backup, på Linux räcker ju oftast med home bara eftersom inställningarna i stort också ligger där. Men jag pratar ovan om "den perfekta backupen", eller drömmen om densamma snarare. ;D
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av christer »

Gillar Gnome såklart, men med massor av KDE och edu.
Kubuntu verkar vara mera sofistikerat än Ubuntu.
Med båda installerade tillsammans blit Ubuntu  det bästa.
Skulle kalla det Extended Ubuntu  eller kanske Ubuntu KeduGnome.

Om man väljer de bästa bitarna av allt blir det DVD Ubuntu
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Hund »

Jag måste säga att förvånansvärt få har röstat på annat än GNOME. ???
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av upnorth »

Hund skrev: Jag måste säga att förvånansvärt få har röstat på annat än GNOME. ???
Svårt att välja något bättre alternativ om du bara provat Gnome ;)
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av christer »

Har provat MS DOS
MS Windows
SuSE 5.3
SuSE 8.0
Knoppix
SUSE 10.3
MS Windows Vista Premium
Ubuntu
Kubuntu
"Extended" Ubuntu
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av KiviE »

upnorth skrev:
Hund skrev: Jag måste säga att förvånansvärt få har röstat på annat än GNOME. ???
Svårt att välja något bättre alternativ om du bara provat Gnome ;)
Tror det nog snarare är så att de flesta inte har provat annat än Gnome ;)

Fast jag har iofs aldrig egentligen provat Gnome så ska väl inte säga något. :P

Att Gnome skulle bli överlägset etta var inte svårt att gissa iaf då ubuntu per default använder Gnome. Så alla nybörjare väljer i princip ubuntu före kubuntu etc.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

SV: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av upnorth »

KiviE skrev:
upnorth skrev: Svårt att välja något bättre alternativ om du bara provat Gnome ;)
...
Tror det nog snarare är så att de flesta inte har provat annat än Gnome ;)
Vad trodde du att jag menade då? ::)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"