Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!

Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Gnome
266
68%
KDE
46
12%
XCFE
26
7%
*Box
36
9%
Annan
16
4%
Ingen (terminal)
4
1%
 
Antal röster: 394

Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Hund »

kollektivist skrev:Jag menade att så fort man drar musen till en kant byts skrivbord.

Funkar screenlets till openbox? Tror jag ska testa openbox lite mer i alla fall :)
Tyvärr inte, Screenlets kräver CompizFusion(?). Däremot finns ju t.ex gDesklets som fungerar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Sid »

kollektivist skrev:Jag menade att så fort man drar musen till en kant byts skrivbord.

Funkar screenlets till openbox? Tror jag ska testa openbox lite mer i alla fall :)
Screenlets borde funka om du har xcompmgr installerat och igång. Jag gjorde en howto om det för länge sen här:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... dy+openbox
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Sid »

Hund skrev:
kollektivist skrev:Jag menade att så fort man drar musen till en kant byts skrivbord.

Funkar screenlets till openbox? Tror jag ska testa openbox lite mer i alla fall :)
Tyvärr inte, Screenlets kräver CompizFusion. Däremot finns ju t.ex gDesklets som fungerar.
Screenlets är inte beroende av Compiz


http://packages.ubuntu.com/hardy/screenlets
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av christer »

Installerade Ubuntu 8.04.
Naturligtvis hittade Ubuntu det mesta om mitt grafikkort.
Det blev så att skrivbordet byts när musen rörs över tomma delen av skrivbordet.
För att ändra detta gå till System, Inställningar, Utseende Visuella effekter och bocka för Inga.

Man kan också bocka för extra och känna för om det är något att ha.
Gorgo
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 maj 2007, 10:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Helsingborg/Sverige
Kontakt:

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Gorgo »

kollektivist skrev:Jag menade att så fort man drar musen till en kant byts skrivbord.

Funkar screenlets till openbox? Tror jag ska testa openbox lite mer i alla fall :)
japp det funkar om man kör in en "Compositing Manager" som till exempel xcompmgr.
Gorgo
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 maj 2007, 10:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Helsingborg/Sverige
Kontakt:

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Gorgo »

Sid skrev:
kollektivist skrev:Jag menade att så fort man drar musen till en kant byts skrivbord.

Funkar screenlets till openbox? Tror jag ska testa openbox lite mer i alla fall :)
Screenlets borde funka om du har xcompmgr installerat och igång. Jag gjorde en howto om det för länge sen här:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... dy+openbox

det funkar utmärkt med exempel xcompmgr, jag kör det och det funkar hur bra som hällst :)
Användarvisningsbild
kollektivist
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 aug 2007, 17:11
OS: Arch Linux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: jönköping
Kontakt:

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av kollektivist »

Okej, testade screenlets igår, och det funkade bra. Måste bara få det trådlösa nätverket att fungera bättre, sen kommer jag nog använda openbox som ordinarie :)
Användarvisningsbild
Galgalid
Inlägg: 1646
Blev medlem: 08 dec 2006, 12:30

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Galgalid »

kollektivist skrev:Okej, testade screenlets igår, och det funkade bra. Måste bara få det trådlösa nätverket att fungera bättre, sen kommer jag nog använda openbox som ordinarie :)
ett tips är att sätta "nm-applet" som startup när du startar openbox. In i /home/****/.config/openbox/autostart.sh och lägg till "nm-applet &" i en ny rad :) Blir lite lättare att pilla med inställningarna :)

Jag kör helst gnome, men KDE och Openbox funkar också :)
Användarvisningsbild
Smygis
Inlägg: 849
Blev medlem: 21 jun 2006, 18:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Kramfors

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Smygis »

Just nu så kör jag Openbox i Gnome. En riktigt trevlig kombination faktiskt.

Annars så gillar jag Xfce och Openbox. KDE har jag aldrig riktigt fastnat för. Men ska testa KDE4 då 4.1 släpps. Eller rättare sagt, Jag ska testa kubuntu 8.10.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Sid »

Jag kör Openbox i Gnome på ett gammalt skrälle nu. PIII 766 Mhz, 512 RAM. Fungerar väldigt bra faktiskt. Jag hade förväntat mig att det skulle gå mycket slöare. Dock blir det nog rent Openbox snart. Jag har svårt att se någon fördel med Gnome.
Användarvisningsbild
gasol
Inlägg: 405
Blev medlem: 27 jul 2007, 14:57
Kontakt:

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av gasol »

Igen som kör e17? Jag har bytt till det och tycker att det är nice. ^_^

http://www.enlightenment.org/
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Användarvisningsbild
nicefinger
Inlägg: 1800
Blev medlem: 14 jul 2006, 08:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uddevalla

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av nicefinger »

Sid skrev:Jag kör Openbox i Gnome på ett gammalt skrälle nu. PIII 766 Mhz, 512 RAM. Fungerar väldigt bra faktiskt. Jag hade förväntat mig att det skulle gå mycket slöare. Dock blir det nog rent Openbox snart. Jag har svårt att se någon fördel med Gnome.

766 ... jag har en 866 liggande som du kan få :)
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av farmfield »

gasol skrev:Igen som kör e17? Jag har bytt till det och tycker att det är nice. ^_^

http://www.enlightenment.org/
Absolut - om du är en Alv typ... xD

http://www.fvwm-crystal.org/user-screenshots/nemo.jpg
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av farmfield »

farmfield skrev:
gasol skrev:Igen som kör e17? Jag har bytt till det och tycker att det är nice. ^_^

http://www.enlightenment.org/
Absolut - om du är en Alv typ... xD

http://www.fvwm-crystal.org/user-screenshots/nemo.jpg
Edit: No offense Alatariel... ;D
Användarvisningsbild
Eldräven
Inlägg: 129
Blev medlem: 05 okt 2007, 19:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Arvika

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Eldräven »

Bah, amatörer! Gamla goa Common Dekstop Environment (CDE) är det enda som duger. Jag menar, Motif är så härligt retro!

(100% ironi ;) - jag är också en Gnome-anhängare...)
DimensionX
Inlägg: 2884
Blev medlem: 18 sep 2007, 14:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Centauri Alpha

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av DimensionX »

Jag förstår inte varför så många föredrar Gnome framför KDE. När jag började med Mandrake 2004 så vart jag mäkta impad av det snygga väl fungerande skrivbordet, Mandrake hade en polish jag hittills inte sett skymten av i Ubuntu, inte default i alla fall (jodå jag vet att man kan byta theme i Ubuntu också). Jag hade både Gnome Xfce och fler andra att välja på (till och med spartanska black hole), men inget kom ens i närhheten av den elegans man fick med KDE tyckte jag.

Gnome känns för mycket Windows på nåt sätt även om det är väldigt olikt stort sett.

Men, smaken är som baken, delad.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av farmfield »

DimensionX skrev:Gnome känns för mycket Windows på nåt sätt även om det är väldigt olikt stort sett.
KDE är väl i så fall mer likt Windows än Gnome som då är mer likt OS X - iaf ser jag det så. Men sedan är ju KDE rätt olikt WIndows också och det finns väldiga skillnader mellan Gnome och OS X, hehe...
DimensionX
Inlägg: 2884
Blev medlem: 18 sep 2007, 14:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Centauri Alpha

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av DimensionX »

farmfield skrev:
DimensionX skrev:Gnome känns för mycket Windows på nåt sätt även om det är väldigt olikt stort sett.
KDE är väl i så fall mer likt Windows än Gnome som då är mer likt OS X - iaf ser jag det så. Men sedan är ju KDE rätt olikt WIndows också och det finns väldiga skillnader mellan Gnome och OS X, hehe...
Jag vet inte om det är den där extra tjocka listen med sina 4 skrivbord som gör att KDE känns så annorlunda, eller om det är utseendet på själva menyerna. Även om till och med upplägget med sina dubbla lister i Ubuntu skiljer sig mer än KDE från Windows så känns ändå Gnome mer "Windows" på nåt sätt.
tweeek
Inlägg: 610
Blev medlem: 18 nov 2007, 19:39
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm, Sverige

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av tweeek »

DimensionX skrev:
farmfield skrev:
DimensionX skrev:Gnome känns för mycket Windows på nåt sätt även om det är väldigt olikt stort sett.
KDE är väl i så fall mer likt Windows än Gnome som då är mer likt OS X - iaf ser jag det så. Men sedan är ju KDE rätt olikt WIndows också och det finns väldiga skillnader mellan Gnome och OS X, hehe...
Jag vet inte om det är den där extra tjocka listen med sina 4 skrivbord som gör att KDE känns så annorlunda, eller om det är utseendet på själva menyerna. Även om till och med upplägget med sina dubbla lister i Ubuntu skiljer sig mer än KDE från Windows så känns ändå Gnome mer "Windows" på nåt sätt.
Oj vad folk kan tycka olika :]

Tycker som farmfield att KDE är mer likt Windows. Tycker att GNOME skiljer sig väldigt från Windows. KDE har ett blått tema som default, startmeny och en panel. Tycker att det är väldigt likt Windows, även om jag aldrig skulle jämföra KDE med Windows i något annat fall.
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av christer »

Ettklicks Gnome är inte helt lika dubbelklicks Windows.
Med egna bakgrundsbilder vackra programikoner, klocka och väder
ser det kanske lika ut. Var det Macintosh, som var först med glansbilderna på skrivbordet ?
Windows kopierade och nu har också vi det.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"