Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!

Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Gnome
266
68%
KDE
46
12%
XCFE
26
7%
*Box
36
9%
Annan
16
4%
Ingen (terminal)
4
1%
 
Antal röster: 394

johnh3
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 nov 2008, 09:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Luleå

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av johnh3 »

Jag gillar Gnome i Ubuntu 9.04
Har testat Mandriva med KDE4 och tycket det var rörigt och plottrigt.
Men den äldre KDE3 som Pardus använder ännu är fin också.
JonasJh
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 okt 2008, 19:41
OS: Debian
Ort: Trollhättan

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av JonasJh »

Jo ja gillar alla, håller väl mest å mixa med KDE4 just nu men Gnome är den ja användigt mest..
Open Source Terrorist
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Svento »

Jag tror att jag helt enkelt fastnade för Gnome för att det var den jag först prövade. Jag testade Kubuntu i Wubi och tyckte det såg halvsnyggt ut men det var vissa grejer som kändes rörigt och/eller oseriöst. Först och främst den där webbläsarn Konqueror som av nån anledning är standard... Jag använder den gärna som filbläddrare men varför i all världen ska man använda nåt annat än Firefox när man ska ut på nätet? Mot Gnome kan jag i och för sig invända detsamma, att man har den där Evolution i st f vanliga Thunderbird. Nästa trassel var att jag inte lyckades flytta över inställningarna från Thunderbird och Firefox till Kubuntu och så blev jag aldrig bekväm med KDE-menyn. Jag lyckades inte lista ut hur man skulle göra för att gå bakåt i den om man hade råkat gå lite fel. Gnome är annars rätt fult och småklumpigt men det är lätt att lista ut hur man ska använda det. Och det duger gott och väl åt mig, speciellt som det ändå är så lätt att anpassa det efter sina behov.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av mcNisse »

Svento skrev:Först och främst den där webbläsarn Konqueror som av nån anledning är standard... Jag använder den gärna som filbläddrare men varför i all världen ska man använda nåt annat än Firefox när man ska ut på nätet?
Jag kan inte låta bli att svara på detta. Det är för att den är smidig, lättanvänd och har den egenskapen att du kan göra filträds operationer som att gå uppåt i adressfältet. Den har dessutom ett smidigt sätt att söka efter text och länkar. Förutom detta så integrerar den bätttre med andra kde program.
En annan mycket bra egenskap är att det är enkelt att öppna sidor i andra webläsare. Jag kan bara hoppas att den blir bättre med tiden så att man inte behöver använde den egenskapen.
Ytterligare gobit med konqueror är att den fönstren kan delas så att det går att se fler sidor på samma gång.
Webgenvägarna är trevliga, tex wp: söker i wikipedia, gg: google.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Svento »

Kunna gå uppåt i adressfältet... Den funktionen skulle jag kunna tänka mig att ha. Är det nåt i den här stilen: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/3763?

Generellt så är min uppfattning att det är bäst att satsa på det största. Det är inte bra med för många utmanare till utmanaren. Firefox är liksom open source-alternativet till IE och Safari, och den börjar ha blivit så erkänd att i stort sett alla ställen på nätet har anpassat sig till Firefox. Sen har jag alltid ett antal webbläsare installerade och jag har börjat pröva Epiphany lite och gillar den nästan fast jag har svårt för Nautilus. Men det är ändå i Firefox jag alltid hamnar. Inte för att den är snabbast - för det är den ju inte - men därför att den dels är så etablerad och dels så lätt att modifiera utifrån egen smak. Tryggheten antar jag...
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av mcNisse »

Det skulle det kunna vara. Den såg dock mycket mer kopetent ut än konquerors motsvarighet (alt-pilup) som gör ungefär som en dirname på urlen, den strippar argumenten först sedan tar den bort ett lager åt gången.
Användarvisningsbild
Grimklove
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 maj 2009, 00:15
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Ängelholm

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Grimklove »

Jag föredrar Openbox, men det är väldigt jämt emellan Gnome, KDE och Openbox. Vilket jag använder i slutändan beror på vad som kommer förinstallerat, och hur sugen jag är på att editera config-filer ;)
Bild

Gör en insats för mänskligheten du med! Dela med dig av din datorkraft till livsviktiga forskningprojekt. http://worldcommunitygrid.com
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av dmz »

Skiftar mellan ratpoison och stumpwm. Väntar på en ny git från stumpwm, sen kan jag troligen gå över till det helt.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Megabyte
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 sep 2008, 02:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Megabyte »

Gnome, inget annat är bra tycker jag :P Fast kan nog ändra mig om nån övertygar mig :P
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Rune.K »

Om det enbart handlar om funktion så är det KDE 3.5 som gäller utan tvekan.
Om det gäller bling och funktion så finns det bara KDE 4.2 eller KDE 4.3 att välja på.

Fördelen med KDE 4 är att blinget finns med från början, man behöver inte hålla på att jiddra med awesome, cairodock, screenlets med mera för att få ett tilltalande gränsnitt.
I stort sett är det bara att byta bakgrundsbild på skrivbordet så det klart.
Istället för att lägga ner timmar med arbete för att snygga till Ubuntu's bruna Gnome...
Användarvisningsbild
nicefinger
Inlägg: 1800
Blev medlem: 14 jul 2006, 08:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uddevalla

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av nicefinger »

Openbox och LXpanel funkar bra för mig.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Rasmus »

Xfce, den är snabb och har "alla" (som gammal gnome användare lär man inte sakna nått iaf) funktionerna man behöver. Den är även snyggare än gnome.
Megabyte skrev:Gnome, inget annat är bra tycker jag :P Fast kan nog ändra mig om nån övertygar mig :P
Testa xfce, om du(som jag) inte gillar filbläddraren går det alltid att använda nautilus istället. Jag kör även gedit istället för mousepad.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Christian Johansson »

Jag föredrar LXDE, kanske mest för att båda datorerna där jag kör Ubuntu är ganska gamla (har 256 resp. 512 MB minne), och jag tycker det blir för långsamt med Gnome och Xfce. Jag vill därför gärna ha en skrivbordsmiljö som är så snabb och enkel som möjligt utan att den blir alldeles för "användar-ovänlig". LXDE är lite på gränsen till att bli "användar-ovänlig" tycker jag. Jag har t.ex. varit tvungen att ändra i konfigurationsfiler för att få nm-applet och update-notifier att starta vid uppstart och för att öka gammakorrigering vid uppstart (bilden blir för mörk annars på min monitor). Dessa saker kan man göra grafiskt i t.ex. Xfce. Jag har dessutom inte lyckats starta kommandon med hjälp av skrivbordsikoner (med vissa undantag, kommandon som börjar med "gksudo" fungerar). Jag tycker dock att bristerna uppvägs av den minskade minnesanvändningen/ökade snabbheten.
Användarvisningsbild
nicefinger
Inlägg: 1800
Blev medlem: 14 jul 2006, 08:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uddevalla

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av nicefinger »

Christian Johansson skrev:Jag föredrar LXDE, kanske mest för att båda datorerna där jag kör Ubuntu är ganska gamla (har 256 resp. 512 MB minne), och jag tycker det blir för långsamt med Gnome och Xfce. Jag vill därför gärna ha en skrivbordsmiljö som är så snabb och enkel som möjligt utan att den blir alldeles för "användar-ovänlig". LXDE är lite på gränsen till att bli "användar-ovänlig" tycker jag. Jag har t.ex. varit tvungen att ändra i konfigurationsfiler för att få nm-applet och update-notifier att starta vid uppstart och för att öka gammakorrigering vid uppstart (bilden blir för mörk annars på min monitor). Dessa saker kan man göra grafiskt i t.ex. Xfce. Jag har dessutom inte lyckats starta kommandon med hjälp av skrivbordsikoner (med vissa undantag, kommandon som börjar med "gksudo" fungerar). Jag tycker dock att bristerna uppvägs av den minskade minnesanvändningen/ökade snabbheten.
Man kan inte korrigera gamma grafiskt längre i Xubuntu 9.04 ...
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Christian Johansson »

nicefinger skrev: ...
Man kan inte korrigera gamma grafiskt längre i Xubuntu 9.04 ...
Jaså, inte det. Lite märkligt att de tar bort features i nya versioner. Det brukar vara tvärtom, att det blir fler och fler features.
Användarvisningsbild
flierman
Inlägg: 240
Blev medlem: 12 aug 2007, 22:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Östersund, Sweden

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av flierman »

Funktionsmässigt är Gnome grymt men jag föredrar snabbhet så kör Openbox.....XFCE gillar jag också starkt men tycker det är t.e.x för bökigt att lägga till t.e.x Ikon-teman och liknande.

KDE har jag aldrig gillat...osnyggt och likt Windows på nått sätt.
Användarvisningsbild
whac
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 dec 2006, 03:31
OS: Arch Linux
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av whac »

Kör fönsterhanteraren "awesome" som är fruktansvärt bra, speciellt på en eeepc då fönstren kan utnyttja den lilla skärmytan maximalt. Inga onödiga fönsterramar eller fönsterrubriker. Den har något som kallas för "taggar" som är virtuella skrivbord, fast som fungerar lite som firefox tabbar.

Rekomenderar denna fönsterhanteraren starkt om du sitter med en eeepc eller liknande dator med liten skärm.
Jorgnir
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 jul 2009, 10:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av Jorgnir »

Jag föredrar Gnome, när man väl fixat till utseendet(brunt fungerar inte för mig). Annars är *box trevligt, men sammtidigt känner jag att det ibland blir omotiverat väl mycket krångel innan allt fungerar som det ska.
Användarvisningsbild
barzam
Inlägg: 504
Blev medlem: 14 feb 2009, 09:36
OS: Arch Linux
Ort: Stockholm

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av barzam »

whac skrev:Kör fönsterhanteraren "awesome" som är fruktansvärt bra, speciellt på en eeepc då fönstren kan utnyttja den lilla skärmytan maximalt. Inga onödiga fönsterramar eller fönsterrubriker. Den har något som kallas för "taggar" som är virtuella skrivbord, fast som fungerar lite som firefox tabbar.

Rekomenderar denna fönsterhanteraren starkt om du sitter med en eeepc eller liknande dator med liten skärm.
Kör också Awesome på min Eeepc, och jag är också väldigt förtjust i den. Den är verkligen fruktansvärt bra!

Taggarna fungerar såhär: varje program kan taggas, dvs. märkas med siffor. Sedan kan man välja att visa t.ex. taggarna 1, 5, 9 och då visas alla program som har de taggarna (utan att överlappa, utan hela skärmen fylls med fönstren), man kan sedan enkelt växla mellan två uppsättningar. Antingen kan man ställa in taggarna i config-filen eller tagga programmen manuellt.

Awesome är ruskigt konfigurerbart.
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?

Inlägg av christer »

Märkte att det snabbaste och bästa är terminalen, gäller både Ubuntu och Vista.

Det är bara det att man måste komma ihåg osynliga kommandon och till det
går det åt ett extra minnesveck i hjärnan.

Ett vilsammare skrivbord är då Gnome eller Vistas normala, men med
enkelklick. Allt blir ju ett klick snabbare med enkelklick.

Fick köra Vista efter ett långt uppehåll. Ingenting hände trots att jag klickade rätt.
Fick hjälp och till min förvåning fungerar också Vista med enkelklick.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"