Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av Harlekin33 »

Jo..

Min fråga till er nykomna Ubuntuanvändare är varför ni valde att pröva/använda Ubuntu?

Fanns det några särskilda skäl eller ville ni bara testa?

Och var hörde ni talas om Ubuntu?

???
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av farmfield »

Enkel väg för mig och anledningen var Vista. När Vista släpptes och hade samma problematik som XP - vilket enkelt kan förklaras med; 'Det är Windows' - så var jag egentligen på gång att helt gå över till MacOS X (som jag redan suttit i en del) men ville testa GNU/Linux innan jag investerade pengar i ny hårdvara - vilket jag skulle vara tvungen till för att gå över till MacOS X. Jag insåg snabbt FOSS var ett effektivare (och socialt bättre) alternativ och att GNU/Linux i princip var ett opolerat 'OS X' (och då menar jag GUI & lull-lull ovanpå *nixkärna) men samtidigt hade potential att vida överträffa OS X inom en inte allt för lång tid...

Jag har precis samma syn på det idag, ca. 1,5 år senare - så jag är iof bara en bebis som användare, hehe... xD

Tidslinje:

1971 (född) 80-talet (Har en Texas Ti-99, Vic-20, Atari-nånting, Sinclair ZX Spectrum) 1987 (2'a Sk8-SM, street, Huvudsta)1989 (Mac SE/30) 1990/91 (Photoshop 1.0) 1996 (Lämnar MacOS 7.x för Windows NT pga. övergång till att arbeta mer med 3D.) 2000-2004 (Jobbar på CC, sen Inet, undviker datorer hemma & renoverar ett par Land Rovers. Windows 2000 kommer och går, sen XP.) 2004-2007 (Sitter växelvis på Windows & MacOS X) Våren 2007 (Testar Ubuntu 7.04, lär mig xorg.conf utantill.) Hösten 2007 (Uppgraderar till 7.10 och förtränger xorg.conf helt för att få plats för allt annat nytt) 2008 (Kör mycket OS X pga. jobb och leker runt med en massa distar via virtualisering.) Hösten 2008 (Går i november helt tillbaka till GNU/Linux med LinuxMint Felicia baserad på Ubuntu 8.10)
Calmeida
Inlägg: 229
Blev medlem: 02 jul 2007, 08:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Kalmar

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av Calmeida »

Ville bara se lite nya världar. Har försökt testa linux lite då och då genom åren, men det var inte förrän Ubuntu 6.10 (Eh, antar jag?) som jag verkligen fastnade och lät det vara kvar på datorn för dubbelbootande. Sedan dess har det funnits med paralellt med WindowsOS:en som jag kör.

Känner mig inte särskilt låst vid tanken på att köra enbadt Ubuntu heller, utan ser mig snarare som operativsystemsoberoende. Försöker se till att så gott som allt jag har ett dagligt behov av inte är beroende av ditten eller datten, och mycket tack vare Google Documents och Gmail är det idagsläget nemas problemas.

I nuläget bootar jag inte Ubuntu så ofta eftersom jag för tillfället är på så mycket resande fot och Ubuntu äter laptopbatteri på ett helt annat sätt än Vista. Det går förvisso att klämma ur mer batteritid med powertop. Har jag tillgång till ström så blir det dock oftast Ubuntu eftersom det fungerar så underbart med mobilt bredband nu för tiden och går väldigt mycket snabbare att få igång internet med än via en Windowsdator. Dualboot finns på alla mina datorer, utom lilla Eee PC 901:an som bara kör Win XP.
Användarvisningsbild
orvar
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 nov 2008, 17:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Skene

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av orvar »

Jag började prova Linux när jag skaffade xbox (gentoox) och det har fungerat "sådär" för upplösningen blev aldrig bra eftersom microsoft vägra släppa käll-koden för grafiken till xboxen. funktionellt var det kanon med xfce.

Ärligt talat och jag tror de flesta som testar Linux håller med om att man tröttnar snart på windows krashar, ett program låser sig och man har 2 val, antingen vänta en kvart tills det fixar sig själv eller omstart som kan ta lika lång tid om man inte använder strömbrytaren.

Sedan iexplorer 7 kom med sin bakvända design så har firefox varit en självklar webbläsare för mig.

Så jag började med Ubuntu för ca. 1 månad sen och det ångrar jag inte. Jag tycker det är så nice med FOSS, jag får ny-tändning av datorintresset och vill lära mig mer och eventuellt själv bidra med vad jag kan i framtiden.
Hade det inte vart för spelen på steam och att tjejen använder windows så hade jag kunnat köra enbart Linux.
Användarvisningsbild
mosaikmannen
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 jun 2007, 21:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av mosaikmannen »

För mig började det som en ekonomisk fråga. I våndan över att behöva köpa nytt OS, då jag av någon ofattbar anledning gnetade på med WindowsME som var en pina, fann jag "ljuset" ;) Jag började bekanta mig med Linuxvärlden och när man fick igång Ubuntu 7.04 var det inget snack. Jag har tyvärr känt mig tvungen att köpa Vista ändå för att frugan tyckte Ubuntu var för "krångligt" (d.v.s. för svår inlärning. Ja vad gör man inte för frugan... en björntjänst kanske).
Kolla denna tråd
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 61&t=33975
så får du massor av anledningar till att byta till Ubuntu, förutom FOSS argumentet förstås ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av farmfield »

mosaikmannen skrev:...massor av anledningar till att byta till Ubuntu, förutom FOSS argumentet förstås ;D
Men FOSS-argumentet är inte att förglömma. GNU/Linux hör till "the right thing to do"-grejerna... :)
Användarvisningsbild
Megabyte
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 sep 2008, 02:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av Megabyte »

Varför? Jo jag var trött på windows. Jag har haft 95.98.2000.ME,XP.Vista. Jag var trött på Windows, jag tänkte att jag måste lämna windows för gott,för allt krångel jag haft med windows i alla år, jag tänkte "bara" testa ubuntu o se hur det var, men så blev jag fast, så nu kör jag ubuntu på heltid, har dualboot men det är sällan jag är inne i XP.
Dendrite
Inlägg: 98
Blev medlem: 03 jun 2008, 13:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av Dendrite »

När Vista kom bestämde jag mig för att byta till Mac, men det var så dyrt, så hade inte råd. Då var det en vänlig själ som installerade Kubuntu åt mig och nu är det ingen tvekan om vad jag föredrar.

Orsaken till att jag tycker ubuntu är bäst kan nog sammanfattas i ett ord:

FLEXIBILITET!

Ubuntu kan man få på vilket språk man vill, och skulle man behöva byta, så gör man det på några sekunder.
Windows/OSX kan man bara (så vitt jag vet) få på engelska eller språket i det land man köper datorn. Skulle man behöva byta språk måste man köpa och installera hela programmet/OSet på nytt. För MS office måste man till och med betala över 1000kr. extra om man skulle vilja ha rättstavningskontroll på alla tre-fyra språk som man använder sig av. Det behöver man inte i Ubuntu.

För mig som kommer från ett land, bor i ett annat land, gör mycket på engelska, reser mycket, och umgås med folk från alla möjliga ställen, är det jätteviktigt att lätt kunna byta språk. (Om nån ska låna datorn, eller hjälpa en med nåt tex)

Behöver man ett program till windows måste man hitta ett inköpsställe, beställa, betala och vänta på leverans. Eller härjar runt tills man hittar en piratkopia, och hoppas att det inte kommer med virus.
Behöver man ett program till ubuntu installerar man det från ett förråd, eller i värsta fall internetsida. (Internet är lättare att få tag på än inköpsställen till stängda program)

Får man problem med ubuntu går man hit eller till nåt annat forum och ber om hjälp, eller frågar någon vänlig linuxanvändare i närheten (linuxanvändare har en tendens till att vara hjälpsamma), och då löser det sig oftast.
Får man problem med windows har jag ingen aning om hur man fixar det. Antagligen kan man betala för nån sorts support, och ringa dem på deras öppettider, som brukar vara kontortid, dvs. samtidigt som man oftast är upptagen med andra saker. Inte vet jag. Har aldrig kommit på hur man löser problem i windows.

Vissa saker saknar jag från windows, det är tillexempel vissa funktioner i MS word som inte finns eller inte funkar så bra i OO writer, och lite andra småsaker, men fördelarna överväger helt klart nackdelarna.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av farmfield »

Dendrite skrev:Windows/OSX kan man bara (så vitt jag vet) få på engelska eller språket i det land man köper datorn. Skulle man behöva byta språk måste man köpa och installera hela programmet/OSet på nytt.
Måste göra en rättning... OS X fungerar rätt exakt som GNU/Linux på språkbiten, alla språk är med i systemet och logga ut/in är enda som krävs för att byta språk. :)
Dendrite
Inlägg: 98
Blev medlem: 03 jun 2008, 13:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av Dendrite »

Ok. Då är de dåliga på att marknadsföra sina produkter, för när jag kollade på Macbooks verkade det som att jag måste välja mellan svenska och engelska. Men efter mina erfarenheter av iTunes och iPod är det uteslutet att köpa flera saker från apple ändå. Fast det var väl MS/Ubuntu som tråden gällde, inte Apple/Ubuntu, så nu kniper jag käft.
Marco
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jan 2008, 02:40

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av Marco »

pga att mitt windows ständigt hadde problem och mesta tiden på datorn gick till att få den att fungera då jag hörde om att ubunto brukar hålla sig vid liv bettre och inga virus osv och att det var lettare att andvenda om man var total amatör och inte andvende datorn till mer en vad jag gör

och jag e 100% nöjd och har inte kvar windows alls och aldrig fått problem med ubuntu :)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av farmfield »

Dendrite skrev:Ok. Då är de dåliga på att marknadsföra sina produkter, för när jag kollade på Macbooks verkade det som att jag måste välja mellan svenska och engelska. Men efter mina erfarenheter av iTunes och iPod är det uteslutet att köpa flera saker från apple ändå. Fast det var väl MS/Ubuntu som tråden gällde, inte Apple/Ubuntu, så nu kniper jag käft.
Fast så off-topic är det ju ändå inte - jag bytte ju nyligen tillbaka från ett år på Mac & OS X till GNU/Linux... Anledningen var att jag ville ha en bärbar och efter att ha tittat på nya MacBook så var jag inte tillräckligt impad för att lägga mer än dubbla pengarna mot vad jag gav för min maskin jag sitter på nu... Och jag är grymt nöjd att vara tillbaka i GNU/Linux, det är först nu som man känner hur inlåst man har varit det här året...
Användarvisningsbild
Bossieman
Inlägg: 2704
Blev medlem: 27 dec 2006, 23:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av Bossieman »

Jag började med Ubuntu för att det var rätt krångligt med Mandrake och rpm paket. Beroenden var inget kul alls att fixa. Sen fick jag tips om Ubuntu och testade 5.04 och sen dess har det varit Ubuntu och nu även tillsammans med Mandriva.
*********************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
*********************************************
Jonte44
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 nov 2008, 21:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av Jonte44 »

Själv så började jag med ubuntu i somras och är nästan helt nöjd med det!
jag provade först Kubuntu hos min kusin och jag ville ha det( ;D Compiz ;D )
Men jag ville jag ha något annat så jag provade ubuntu med Gnome och installerade det!
och ubuntu är helt perfect! men jag har ju Kvar M$ windows för wow,guildwars, msn och steam.
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av KiviE »

Jonte44 skrev:..... men jag har ju Kvar M$ windows för wow,guildwars, msn och steam.
MSN funkar ju bra i Ubuntu med, som standard följer ju Pidgin med som du kan använda, annars finns det flera andra som tex Kopete och aMSN.

Många spel funkar nog genom wine men är ju lite större problem än msn.
Jonte44
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 nov 2008, 21:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av Jonte44 »

Jo det är ju sant men på min nuvarande dator är det inte nödvändigt att ta bort windows (om man vill ha nya spel)
+mitt nätverkskort till ubuntu har gått sönder :(
vet ni något USB nätverkskort som har drivrutiner till linux? :-\
Användarvisningsbild
petroleum
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 nov 2008, 01:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ort: Skellefteå

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av petroleum »

Jag gick över helt, för en kort tid sedan, eftersom jag är så förtvivlat less på allt som heter Windows & Microsoft.

Är fortfarande lite sur när flash funkar skit / är hackigt .. videos / film hackar / flimrar. Det verkar vara många issues med ATI kort & jag som nyss har köpt ett ATI 4850 >:( fy !
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av farmfield »

Utanför ämnet:
Jonte44 skrev:Utanför ämnet: Jo det är ju sant men på min nuvarande dator är det inte nödvändigt att ta bort windows (om man vill ha nya spel)
+mitt nätverkskort till ubuntu har gått sönder :(
vet ni något USB nätverkskort som har drivrutiner till linux? :-\
Utanför ämnet:
Det mesta från D-Link brukar fungera. pratar vi trådlöst är DWL-G122 en pärla.
Sockan
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 dec 2008, 15:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av Sockan »

Hade kört linux lite tidigare, för det mesta Debian. Fast det var endast för skoj skull (körde debian från grunden i terminalen första gången).
Hade alltid använt MS Windows x som standard OS. Men jag köpte laptop som hade Vista :-X och jag byte till Dreamlinux (debian variant).
När mamma fick min gamla laptop installerade jag Ubuntu på den och det gick väldigt bra. Sedan installerade xubuntu på pappsens lilla tablet laptop och även där fungerade ubuntu varianten prima :)
Iaf så började reflekterade jag över varför jag egentligen använder Windows XP på stationära. Jag spelar inga spel och programmerar typ hela tiden.

Tänkte först göra endast Debian. Men jag vill ha ett operativsystem där det mesta fungerar snabbt, så det blev Ubuntu.
Tycker verkligen om tanken bakom opensource och ubuntu :). Skulle vilja använda de kunskaper jag har i programmering i utveckling, vet dock inte vart jag ska börja.

Är ganska ny här på forumet!


(Är väldigt trött, tenta imorgon)
Användarvisningsbild
Dagon^
Inlägg: 1168
Blev medlem: 27 okt 2007, 14:42
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Hell

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av Dagon^ »

Jag får väl sätta mig i "bäbissitsen" :)
Anledningen till att jag egentligen landade på Ubuntu var så simpelt som det argument att "allt bara funkar".
Där hittade jag porten till himmelriket :P

Har under åren med datorer cirklat runt mellan olika OS men aldrig hittat som ligger mig varmt om hjärtat.
Första disten jag provade var en riktigt tidig version av Red Hat med 4 bitars färger, typ, som en kompis fått tag på.
Man tyckte ju att det var coolt att logga in via en terminal på den tiden ::)
Andra disten jag provade var Slackware med Fluxbox, tack vare en kompis men det saknades ändå nybörjarvänlighet.
Det var i detta skedet som jag kom i kontakt med Debian och installerade genast Etch och blev lite förälskad över hur
lätt saker ändå var. Pillade med Mandrake/Mandriva, Fedora Core i olika versioner 4(?) och 6. Nosade även på openSUSE 10 ett tag.
Det var i den här "provperioden" som jag hittade Ubuntu. Det såg så spännande ut och läste på lite om det och fick då veta att det
var byggt på Debian och då tänkte jag att jag minsann skulle prova och se hur det var, eftersom jag älskade Debian.

Mitt hjärta smälte när jag för första gången installera 7.04 och allt bara fungerade direkt.

Det blev en lång historia men nu vet ni i alla fall :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"