Can the Karmic Koala Take on Win 7?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Can the Karmic Koala Take on Win 7?

Inlägg av Pink Panther »

"You REALLY need to know what you are doing to make [Linux] 'just work,'"

Källa: Av: Katherine Noyes http://www.linuxinsider.com/rsstory/68529.html

Mitt (Pink Panther) svar NEJ!, inte den här gången. Ett stort problem är att Linux inte känns "folkligt", de som dras till (Linux) Ubuntu är i majoritet redan kunnigt folk, yrkesverksamma i IT- branschen, tekniskt intresserade studenter och skolungdomar med intresse för datorer. Man märker de ofta på samtalstonen i de olika forumen för Linux. För bövelen slappna av bli som folk är mest. Detta ser jag som de största hindret för en global spridning av Ubuntu (Linux). Ubuntu måste presentera paketlösningar i samarbete med någon datortillverkar. Ubuntu måste synas i ett vidare medialt sammanhang. Det här får jag rysningar av "Ubuntu/Linux är inte Windows. Det är annorlunda, men inte svårt". Att använda sig av formulering "annorlunda, men inte svårt" är rena självmordet. Ingen människa vill höra att något är annorlunda och sedan lägga till men inte svårt ger fel signaler.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Can the Karmic Koala Take on Win 7?

Inlägg av Ulsak »

Ubuntu - för vanliga människor, av vanliga människor*.

Vore att ljuga lite grann..men det är ändå en hållbar catchfrase..
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Can the Karmic Koala Take on Win 7?

Inlägg av Pink Panther »

Ja! Du är på rätt spår Ulsak. Jag tror ordet "annorlunda" klingar dåligt. Men faktum är nog att man skall vara så utseendemässigt lik "Windows" (Det här lär jag få kritik för), för många normala/vanliga användare bryr sig inte om vad som är under huven.

Kraven är följande:

1. Att datorn (Ubuntu) fungera helst utan problem.

2. Att det skall vara en bekant miljö (skrivbordsmiljö).

3. Att de inte bryr sig om vad som är under huven.


Jag anser att ni är på rätt spår med Ubuntu.se Remix 4.0

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Can the Karmic Koala Take on Win 7?

Inlägg av TweekiE »

Pink Panther skrev: Jag anser att ni är på rätt spår med Ubuntu.se Remix 4.0

Pink Panther
Det tycker jag med! :D
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Can the Karmic Koala Take on Win 7?

Inlägg av Broder Tuck »

95monye skrev: Det tycker jag med! :D
Tukken trycker sig in och säger: -"jag instämmer och håller med". ;D

Samtidigt och i följande situation, bör man fortfarande kunna påvisa allt det, som berörs i detta, av Pink Panther citerade:
Ubuntu/Linux är inte Windows
Det är, enligt min uppfattning, trots allt något av det bästa, som har skrivits i jämförelsen mellan windows och Linux. De användare som i slutänden, inte kan se skillnaden däremellan, de är förlorade. Kan man inte ens bedöma skillnaden mellan ett slappt och, i jämförelse, helt outstandigt, säkert och driftmässigt sett, klockrent system, menar jag, att Linux aldrig kan komma ifråga. Den som vill använda Linux, av bl.a. nämnda skäl, tar sig tid till, att kolla "under huven".

Den, som inte ids till detta, kommer alltid att vara nöjd med ett sämre alternativ, oavsett vad andra alternativ ens erbjuder. Bara denne slipper bry sig. Så är det. Så, verkar det förbli.

Ingen skam i detta.

Somliga vet, eller tar sig tid till att lära sig, andra inte. Det får bli var och ens "resandes" ensak.

För dem som vill engagera sig, finns Linux. Skaran växer. Vi behöver finna bättre vägar till att kommunicera ut vår kunskap och vårt vetande. Många kan nås, till att fatta egna, individuella beslut, men långt ifrån alla. Till dem, som kommer till oss, låt oss bli den ledstjärna de anser sig behöva, till att "sprida ljuset" till det, som är vida mer överlägset det de tidigare har haft.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Can the Karmic Koala Take on Win 7?

Inlägg av Pink Panther »

Vi måste ta lärdom och agera utifrån de förutsättningar som finns. Det vi inte kan förändra skall vi acceptera, icke spilla krut på. För att åstadkomma en förändring måste vi anpassa oss efter sådant vi kan förändra.

Det finns blott en väg till lycka, och det är att upphöra med att bekymra sig över förhållanden som det inte står i vår makt att förändra.

Källa: Epiktetos

Om berget inte kan komma till Muhammed, får Muhammed komma till berget.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
liax
Inlägg: 201
Blev medlem: 13 maj 2008, 14:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Boden

Re: Can the Karmic Koala Take on Win 7?

Inlägg av liax »

Om linux ska bli folkligt så måste det vara mer *klick*, *klick*, *next*, *ok*.. ta en sån sak som när jag idag pluggade in mobilen i datorn via usb för att koppla upp mig mot nätet. Skitenkelt, gick in i "Panelprogram för nätverkshantering", koppla upp via mobil eller vad det stod.. sen var det bara next next next koppla upp. Klart. Jag blev inte så lite förvånad! Nu börjar det likna något! :)

Däremot när jag försöker synca mobilen för att kunna editera mina kontakter i telefonboken.. har säkert hållt på i två veckor utan att få det att fungera.. vammu, gnokii.. vilken usbport används.. adressen dit då.. vilken usb-kabel är det.. jises..

Nu är inte jag den som ger upp men helt klart så måste det bli ännu mer plug and play för att locka massorna.. det är det jag tycker canonical ska fokusera på, tycker ubuntu har det mesta i övrigt.. eye candy, stabilitet.. mycket är på plats men fortfarande små detaljer som fattas för att det ska bli det ultimata alternativet. Tror definitivt att det kommer bli det i framtiden men.. det är inte där ännu.
***************************************
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
***************************************
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"