3 år med Ubuntu

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pinky
Inlägg: 1258
Blev medlem: 30 jan 2007, 15:59
OS: Fedora
Ort: Kristianstad/Sverige
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Pinky »

Ja jäklar, nu är det bara två månader kvar tills mitt konto här är 10 år gammalt!
Jag körde nog Ubuntu i ganska precis 10 år, men till sist fick jag nog av Unity och allt reklammök från amazon. Från början tänkte jag byta till Debian bara för att bli av med allt "bloat", men plötsligt var man tillbaks 10 år i tiden och var tvungen att mecka en massa för att få igång det där trådlösa nätverkskortet.. Så då blev det Fedora med Cinnamon på. Det är nog först nu jag insett hur mycket jag stört mig på Unity :D
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Pinky skrev:Jag körde nog Ubuntu i ganska precis 10 år, men till sist fick jag nog av Unity och allt reklammök från amazon.
Är det möjligen detta du syftar på med "allt reklammök från amazon"? I så fall kan det vara värt att nämna att sedan några Ubuntu-versioner tillbaka är den funktionen inte aktiverad förrän du själv väljer att slå på den. (Under en period var det tvärtom.)
Användarvisningsbild
Pinky
Inlägg: 1258
Blev medlem: 30 jan 2007, 15:59
OS: Fedora
Ort: Kristianstad/Sverige
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Pinky »

Hah, så kan det vara :) På min dator fanns det med ända tills ominstallationen för någon månad sedan, men det kan ju vara för att jag bara uppgraderat istället för att installera om några år nu. :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ja, så kan det nog vara. Ett alternativ till att överge Unity hade då varit att avaktivera funktionen.
dash-links.png
Hursomhelst är det trevligt att du fortsätter med Linux, och Fedora torde också vara ett bra system. ;)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Hund »

Pinky skrev:Ja jäklar, nu är det bara två månader kvar tills mitt konto här är 10 år gammalt!
Jag körde nog Ubuntu i ganska precis 10 år, men till sist fick jag nog av Unity och allt reklammök från amazon. Från början tänkte jag byta till Debian bara för att bli av med allt "bloat", men plötsligt var man tillbaks 10 år i tiden och var tvungen att mecka en massa för att få igång det där trådlösa nätverkskortet.. Så då blev det Fedora med Cinnamon på. Det är nog först nu jag insett hur mycket jag stört mig på Unity :D
Förut var det spännande med ännu ett år bakom sig, nu känns det mest jobbigt att bli påmind om det faktum att man börjar bli gammal. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av JoWa »

JoWa skrev:Närmar mig 1½ år med Ubuntu (Unity).

Testade det (Ubuntu 11.04, 32-bit) först via Wubi i min förra dator med Windows XP och blev förtjust direkt. Från forntid till framtid (även om CPU var 32-bit)! ;D Efter någon vecka formaterade jag hårddisken och installerade endast Ubuntu. På den vägen är det. :)

I början av augusti 2011 var min nya dator färdigbyggd, och den försågs förstås med Ubuntu 64-bit.
Någon gång i juni blir det tio år med Ubuntu. :o :D
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Osprey »

Som det nu är, så har jag nog ungefär 14 år med Ubuntu (om Mint nu räknas också), 27 år med Linux och 37 år med Unix... plus alla de år jag jobbat med VAX/VMS och OpenVMS (som visserligen är Posix kompatibelt, men varken Unix, eller Linux...) ;)

(Windows har jag sett på bild...) ;D ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
shadowraven
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 okt 2021, 11:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av shadowraven »

När jag började med Ubuntu så var det Debians installer tror jag.
Användarvisningsbild
Liusristur
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 feb 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Ort: Älgsjön

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Liusristur »

Torvalds är bekant men nån Wingoose har jag inte sett till på femton år. ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"