3 år med Ubuntu

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Hund »

nikihr skrev:Vad kör du nu? Arch?
Yep. :) Jag tycker det är enklare att använda.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
nikihr
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 feb 2011, 02:33
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av nikihr »

True that! :)
För er alla som är intresserad av programmering:
#Devel-SE @ Freenode
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av bittin »

Första Linuxen jag körde var OpenSUSE 10.1 första Ubuntu 7.04
Christian Holmberg
Inlägg: 194
Blev medlem: 02 nov 2006, 22:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Christian Holmberg »

Har andvänt Ubuntu parallellt med windows sedan version 4.10. Minns inte riktigt när jag slängde ut Windows från min stationära dator och bara körde Ubuntu på den. Mina två serverar kör även de bara Ubuntu.

Har dock en laptop där jag sitter med Windows 7 och det har blivit en liten ovana att andvända den lite för mycket. Detta pga av arbete med Visual Studio och Webmatrix och lite andra utvecklingsprogram och miljöer.
gusse02
Inlägg: 258
Blev medlem: 16 maj 2008, 12:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av gusse02 »

Oj vilken nostalgi-tråd :)
Jag minns inte riktigt vilken min första Ubuntu var. Tror det var Edgy men kan varit Dapper. Det funkar mycket bättre nu kan man ju säga.

Ubuntu var nog den första Linux jag körde på bärbar. På hemma-servern så har det varit Mandrake, Mandriva och nu mera Debian.

Första Linux jag körde hemma var nog Slackware på ett antal disketter. Sen hittade jag den första CD-utgåvan, det var Yggdrasil som jag beställde från USA och för att kunna köra den var jag tvungen att köpa min första CD-läsare. Den var 1x speed, hehe och ganska dyr tyckte man då. Kan ha varit 1994 kanske? Då var det kernel version 0.99 har jag för mig.

Första hemdatorn var Apple ][, 1980. Kassettband som lagringsmedia till att börja med.

Ja, jösses, tiden går och utvecklingen går framåt. Nu har jag Linux i routern, mobilen, läsplatta, htpc, server, stationär, notebook och laptop. Linux-freak? Ja! Windows? Näe, bara på jobbet.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Hund »

Tiden går fort.. Nästa månad är det 6 år. :D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av m!rage »

Samma för mig faktiskt. Med Linux i allmänhet åtminstone. Har du bytt ner dig från Arch till Mint, Hund?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Hund »

m!rage skrev:Samma för mig faktiskt. Med Linux i allmänhet åtminstone. Har du bytt ner dig från Arch till Mint, Hund?
Japp. Jag såg att dom har en smak med MATE. Jag testade det och blev stormförtjust! Gnome var en av orsakerna till att jag blev intresserad av Linux från första början.

Jag gillar Arch och WMFS. Men idag använder jag mest datorn till att surfa och lyssna på musik och jag har inget intresse till att pilla med datorn i tid och otid, tex migrationen från initscript till systemd som orsakade massa ofrivilligt läsande, felsökande och pill som jag inte har något intresse för.

Och jag måste säga att Ubuntu och Mint har kommit långt sedan jag testade det sist för några år sedan. Jag är helnöjd med Mint. :)

Jag använder Arch på min HTPC fortfarande. Men den dagen jag behöver installera om operativsystemet blir det förmodligen Mint på den med.

~ Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag började med Ubuntu i början av 2007 och sen har det bara rullat på version efter version fram tills dess unity kom. Gav det en chans i ett halvår innan jag bytte till Linux mint och nu är jag fast där med Cinnamon som skrivbord.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av JoWa »

Närmar mig 1½ år med Ubuntu (Unity).

Testade det (Ubuntu 11.04, 32-bit) först via Wubi i min förra dator med Windows XP och blev förtjust direkt. Från forntid till framtid (även om CPU var 32-bit)! ;D Efter någon vecka formaterade jag hårddisken och installerade endast Ubuntu. På den vägen är det. :)

I början av augusti 2011 var min nya dator färdigbyggd, och den försågs förstås med Ubuntu 64-bit.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av m!rage »

Hund skrev:
m!rage skrev:Samma för mig faktiskt. Med Linux i allmänhet åtminstone. Har du bytt ner dig från Arch till Mint, Hund?
Japp. Jag såg att dom har en smak med MATE. Jag testade det och blev stormförtjust! Gnome var en av orsakerna till att jag blev intresserad av Linux från första början.

Jag gillar Arch och WMFS. Men idag använder jag mest datorn till att surfa och lyssna på musik och jag har inget intresse till att pilla med datorn i tid och otid, tex migrationen från initscript till systemd som orsakade massa ofrivilligt läsande, felsökande och pill som jag inte har något intresse för.

Och jag måste säga att Ubuntu och Mint har kommit långt sedan jag testade det sist för några år sedan. Jag är helnöjd med Mint. :)

Jag använder Arch på min HTPC fortfarande. Men den dagen jag behöver installera om operativsystemet blir det förmodligen Mint på den med.

~ Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 ~
Jag förstår. Arch kan vara ganska krävande och är inte för alla (har jag märkt). Kanske återkommer din experimentlust en dag.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Hund »

m!rage skrev:
Hund skrev:
m!rage skrev:Samma för mig faktiskt. Med Linux i allmänhet åtminstone. Har du bytt ner dig från Arch till Mint, Hund?
Japp. Jag såg att dom har en smak med MATE. Jag testade det och blev stormförtjust! Gnome var en av orsakerna till att jag blev intresserad av Linux från första början.

Jag gillar Arch och WMFS. Men idag använder jag mest datorn till att surfa och lyssna på musik och jag har inget intresse till att pilla med datorn i tid och otid, tex migrationen från initscript till systemd som orsakade massa ofrivilligt läsande, felsökande och pill som jag inte har något intresse för.

Och jag måste säga att Ubuntu och Mint har kommit långt sedan jag testade det sist för några år sedan. Jag är helnöjd med Mint. :)

Jag använder Arch på min HTPC fortfarande. Men den dagen jag behöver installera om operativsystemet blir det förmodligen Mint på den med.

~ Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 ~
Jag förstår. Arch kan vara ganska krävande och är inte för alla (har jag märkt). Kanske återkommer din experimentlust en dag.
Skaffar jag en laptop kommer jag absolut slänga in Arch eller Gentoo. :)

~ Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Pinky
Inlägg: 1258
Blev medlem: 30 jan 2007, 15:59
OS: Fedora
Ort: Kristianstad/Sverige
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Pinky »

Oj, inser nu att mitt konto här är över 6 år gammalt :D
Sitter fortfarande med Ubuntu på allt utom jobbdatorn där det snurrar i virtualbox. Jäklar vad tiden flyger... Inte för att jag varit aktiv här de senaste åren...
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Kurdistan »

Pinky skrev:Oj, inser nu att mitt konto här är över 6 år gammalt :D
Sitter fortfarande med Ubuntu på allt utom jobbdatorn där det snurrar i virtualbox. Jäklar vad tiden flyger... Inte för att jag varit aktiv här de senaste åren...
Hoppas du blir aktiv igen. Alltid roligt när gamla medlemmar tittar förbi och vi behöver sådana som dig mer än någonsin. Ni besitter en hel del som även kan vara användbart idag.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Hund »

Tiden rullar verkligen på. Det känns inte som att man varit här i över 6 år. :) Nu har jag kommit igång med min blogg Lathund.nu igen för den som är intresserad.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Pinky
Inlägg: 1258
Blev medlem: 30 jan 2007, 15:59
OS: Fedora
Ort: Kristianstad/Sverige
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Pinky »

Kurdistan skrev: Hoppas du blir aktiv igen. Alltid roligt när gamla medlemmar tittar förbi och vi behöver sådana som dig mer än någonsin. Ni besitter en hel del som även kan vara användbart idag.
Har tyvärr dåligt med tid för det. Hur är det med aktiviteten här nuförtiden? Ibland ser det inte ut att ha varit aktivitet på flera dagar när man tittar in :-\
Användarvisningsbild
axel112
Inlägg: 1810
Blev medlem: 04 jan 2007, 00:13
OS: Ubuntu
Ort: Eslöv

Re: Sv: 3 år med Ubuntu

Inlägg av axel112 »

Här händer lite, men det är inte samma schwung som förr. Ubuntu bara fungerar ju nu.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av vulfgar »

Ja, det är värst vad tiden går. jag har upptäckt att jag daterar saker i tiden utefter vilken ubuntuversion jag körde då "det hände när jag körde jaunty". :P Bra sätt för såna som mej som är lite virriga när det gäller att hålla koll på årtal. :unerd:
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av morpa »

Jag började nog köra 7.10 som första riktiga Ubuntu som inte var lek. I och med 8.x slutade jag i princip att boota windows. Nuförtiden kör jag Ubuntu på jobbet med. Har en vmbox för de fåtal gånger jag bara måste använda office 2010.

Har man väl en gång börjat köra Linux och insett storheten i det finns det ingen chans i hel*** att man börjar köra Mac eller Win igen.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Sv: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Antec »

Så var det för mig med, det har varit omöjligt att börja använda Windows igen sen flera år tillbaka och så är det fortfarande. Jag vet ingen situation som inte Ubuntu klarat av idag. Jag har aldrig heller saknat någon situation som krävt Windows, jag har det som jag behöver med Ubuntu som operativsystem och är supernöjd med det och hoppas att många fler dator-användare upptäcker hur överlägset Linux är. ;D

Det känns bra att använda Ubuntu och det fungerar superbra med mina datorer. Vi har också Ubuntu på jobbet, och det fungerar också jättebra. Sen har jag egentligen aldrig använt Mac någon längre stund och jag har heller aldrig saknat Mac. Min första Ubuntu version var 6.06 på en av datorerna, och på just den använder jag idag Lubuntu. :glad:

Skickat med Tapatalk.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"