3 år med Ubuntu

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Bowmore »

Hund skrev:Dapper är version 6.06. :)
:-X
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av farmfield »

;D 3 år utan Windows - det är egentligen större skäl att fira än Julen själv ju, hehe... ;D

Och det blir ju samma för mig då ju, började med 6.10 på hösten där... Oj oj oj vad tiden går fort...
Hund skrev:
CryingFreeman skrev:Time flies! :)

Vad var det innan dess då?
Windows i ungefär 2 år. Så jag är ingen gammal räv på datorer. :P
Der är iof jag... MacOS från 1988-89, Windows från 1994, blandat Windows och OS X fram till 2006 och typ 90% Ubuntu efter det - resterande blir väl 8% OS X och 2% Windows (i VirtualBox)...

Numera sitter jag nog 50/50% i Ubuntu/Android... Den är sjukt användbar, min lilla Hero(*)... ;D

(*) Efter jag fått tag på en 1000Mhz Androidlur med >3.5" skärm och ett stabilt Android 2.x så tror jag datoranvändandet sjunker till 30% och jag gör 70% av surfandet & mailandet, facebookandet och Twittrandet, på telefonen... Makalöst...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Ulsak »

Numera sitter jag nog 50/50% i Ubuntu/Android... Den är sjukt användbar, min lilla Hero... ;D
helt MS fritt ( 50% apple { iPhone + Macbook } 50% open source { HTC Hero + Ubuntudator} )
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av m!rage »

Har vi inga rutinerade Ubuntuanvändare här på forumet som var med före 6.06?

@Ulsak: hade inte du slarvat bort din iphone? :)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av farmfield »

m!rage skrev:@Ulsak: hade inte du slarvat bort din iphone? :)
Han snor frugans när han vill spela Monkeyball såklart... :D
Användarvisningsbild
Pinky
Inlägg: 1258
Blev medlem: 30 jan 2007, 15:59
OS: Fedora
Ort: Kristianstad/Sverige
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Pinky »

Hund skrev:Dapper är version 6.06. :)
Sorry, Edgy var det jag provade med första gången :)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Hund »

Rätt tufft ändå, jag har använt Ubuntu längre än Windows, iaf på mina datorer. Fast jag skaffade ju min första dator för typ 5 år sedan bara när jag flyttade hemifrån, så det är på senare år som jag blivit riktigt intresserad av datorer.

När jag bodde hemma skaffade vi får första dator (begagnad från mammas kompis) runt 1997-1998 med Windows 3.11 (Ja, vår familj var inte mycket för datorer ironiskt nog då farsan är utbildad nätverkstekniker och la fiber i flera år) och sedan blev det en ny svindyr dator med Windows XP runt 2001, bara multi-skrivaren kostade väl mer än dom flesta datorerna idag. :(

Edit:

Min första sparade skärmdump med Ubuntu (Antar det är 6.10 Edgy Eft):

Bild

;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av CryingFreeman »

m!rage skrev:Har vi inga rutinerade Ubuntuanvändare här på forumet som var med före 6.06?
Jag började 100%a med Breezy Badger 5.10. :) Innan dess var det Debian unstable som gällde, senare dual bootad med Hoary Hedgehog 5.04.

Men jag kan inte säga att jag "var med från början". ::)
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Ulsak »

m!rage skrev:Har vi inga rutinerade Ubuntuanvändare här på forumet som var med före 6.06?

@Ulsak: hade inte du slarvat bort din iphone? :)
ah, jag redovisade bara hushållets totala utrustning..visst kollar jag ( utan större saknad) på frugans iPhone och pillar därtill på macbooken då och då. Men för mig är det Hero resp. Ubuntubestyckad laptop som gäller..
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Inlägg: 1099
Blev medlem: 21 feb 2009, 14:32
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av philip5 »

Jag får nog tacka Mandriva att de tvingade mig att upptäcka Kubuntu. Jag köpte mig en ny dator och då hade Mandriva en hel del ekonomiska och organisatoriska problem så de låg efter med utvecklingen av sin dist. Nya datorn hade SATA och jmicron kretsar som var nytt då och de fanns inte stöd för dem i Mandrivas kernel och även annat som hamnat på efterkälken hos dem. Hade då fått upp ögonen för Kubuntu och hört en del gott om Ubuntu i stort så jag testade Kubuntu och blev kvar även om Mandriva lär ha ryckt upp sig. Rekommendationen kom egentligen en del från Gaël Duval och teamet runt honom. Han grundade Mandrake som sedan blev Mandriva och han blev mer eller mindre bortmanövrerad från Mandriva och grundade istället disten och tjänsten Ulteo som bygger på Ubuntu. De ville att jag skulle gå in som maintainer av paket för deras repo på den tiden Ulteo grundades men då hade jag inte så mycket tid för sånt. Hade jag gjort det då kanske ens Linuxhistoria sett rätt annorlunda ut.

Nu kör jag nog typ 98% Kubuntu men bootar ibland om till Win7 med min dualboot för att spela Dragon Age eller Company of Heroes med expansioner.

Sedan har även jag en HTC Hero som jag använder en del så klart när jag inte är hemma. Jag är en av dem som bara har stationära datorer så då får Hero vara den som ger kontakt med cybervärlden när jag inte är hemma.

Dator har jag haft sedan jag skaffade min C-64 så som många av oss 70-talister börjat. Efter det blev det en Amiga 500 innan jag hoppade på det med "PC" i början av 90-talet då jag skaffade en 386:a från IBM med Windows 3.1 som man fick installera från över 20 gamla hederliga disketter. Sedan har jag väl haft datorer från alla Intels processorgenerationer sedan dess och Linux sedan -96.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av farmfield »

philip5 skrev:Dator har jag haft sedan jag skaffade min C-64 så som många av oss 70-talister börjat. Efter det blev det en Amiga 500 innan jag hoppade på det med "PC" i början av 90-talet då jag skaffade en 386:a från IBM med Windows 3.1 som man fick installera från över 20 gamla hederliga disketter. Sedan har jag väl haft datorer från alla Intels processorgenerationer sedan dess och Linux sedan -96.
Jag tillhör dom 70-talisterna som 'missade' Commodore helt (även om jag hade polare som höll på med dom)...

Bild
Hade en Texas instruments Ti99/4A (med talmodul) som jag fick i julklapp -79 och sen två Sinclair-maskiner (inkl. ZX Spectrum)...

Bild Bild

Jag lekte väl lite med DOS lite innan Windows kom men sen hade jag en paus (av ngn anledning, åkte väl skateboard eller nåt) från det tills min Mac SE|30 som vi köpte 1988-89 nån gång...

Utanför ämnet: Sen hade man ju många polare som höll på med Amiga ihop med musikbiten, men jag hade midikopplade grejer men ingen dator när jag höll på med synthar & grejs på den tiden - men det är en annan story, hehe...
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Inlägg: 1099
Blev medlem: 21 feb 2009, 14:32
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av philip5 »

På den tiden hade jag en klasskompis som hade en likadan Texas instruments som du men skaffade den något tidigare än jag skaffade min C-64. Hade en granne med en Spectrum och det var nog dessa två som fick mig att bli intresserad av datorer. Jag minns väl att jag gick och vänta någon månad för att köpa en C-64 för den hade då värsta hypen och skulle då komma och ersätta Vic-20. Snacka om att man var kung med sprillans ny C-64 som både hade värsta ljudet och grafiken för sin tid. Får nästan nostalgiska rysningar när jag tänker på det men vill inte spela de spelen idag i emulatorer för de gör sig bäst som minnen och ska inte förstöras med att spelas idag när man ser hur se verkligen ser ut. Allt är ju relativt... :)
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av ZX Spectrum »

Ändå mera kult när jag spelade på min brors ZX81. Det var grejor.

Bild

Den klarade av att beräkna decimaltal och det var en ny feature från året innan (ZX80). Tyvärr fanns det bara svart och vitt och ljudet... fanns inte heller. Den var på hela 1 kB ram, men brorsan byggde ut till 16 kB.
Själv hade jag som mitt alias säger en ZX Spectrum 48k som förstadator som kostade 1900 kronor begagnad. Då ingick en speech-modul, penna som man kunde skriva på skärmen, joystickinterface och en printer. Dessutom det avancerade spelet Flight Simulator plus ett antal andra spel.
Måste krypa till korset och säga att Windows 7 inte är så dumt. Kommer att köra detta parallellt med Ubuntu, dock mestadels Ubuntu eftersom allting blir så mycket enklare där.
Hårdvarustödet gör att jag måste boota lite Windows också plus några specialapplikationer.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
super_nollan
Inlägg: 366
Blev medlem: 11 okt 2007, 15:48
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av super_nollan »

GRATTIS från mig :-)

"Blev medlem: 11 okt 2007 14:48 ",f*n tiden går fort när man kan göra annat än att mecka blåskärm!!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Hund »

Idag är mitt konto 5 år gammalt. Tiden går fort fram! :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Kurdistan »

Hund skrev:Idag är mitt konto 5 år gammalt. Tiden går fort fram! :)
Du börjar bli gammal vovven ;D. Grattis till 5 år här med oss. ;)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Dennis
Inlägg: 64
Blev medlem: 02 maj 2006, 20:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Uddevalla

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Dennis »

m!rage skrev:Har vi inga rutinerade Ubuntuanvändare här på forumet som var med före 6.06?
Min första var Ubuntu 5.04, innan dess körde jag förutom win också Corel Linux, Mandrake Linux, Redhat Linux & ELX Linux.... Hade svårt att hitta en jag trivdes med... ELX var den jag hade längst av dessa.
Ubuntu Linux
Registered Linux User # 450012
Using Linux on & off seens 1993
----------------------------------------
nikihr
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 feb 2011, 02:33
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av nikihr »

Vovven, du lämnade ju ubuntu för ett tag sedan ;)
För er alla som är intresserad av programmering:
#Devel-SE @ Freenode
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av Hund »

nikihr skrev:Vovven, du lämnade ju ubuntu för ett tag sedan ;)
Det var två månader sedan jag ersatte min gamla server med den nya, den gamla hade Ubuntu. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
nikihr
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 feb 2011, 02:33
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: 3 år med Ubuntu

Inlägg av nikihr »

Vad kör du nu? Arch?
För er alla som är intresserad av programmering:
#Devel-SE @ Freenode
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"