Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av farmfield »

barzam skrev:Jag kör en panel, det tar ju upp alldeles för mycket plats med två (min skärm är 600 pixlar hög). Däremot föredrar jag att ha min enda panel längst upp.
OS X har löst det där bäst tycker jag. En toppanel som inkluderar programmens menyer. Det är betydligt smartare användning av yta jämfört med hur vi har det - oavsett KDE eller Gnome - en toppanel plus en menypanel. Där försvinner ju 20-28px direkt beroende av vilket OS eller fönstersystem man använder.

Det fanns förresten ett fulhack till Ubuntu som placerade programmens menyer i toppanelen som i OS X men har ingen koll på om dom fortsatt utveckla det - men oavsett vilket så är det en smartare lösning med en enskild meny än att ha systemmenyer + programmenyer som tar plats - speciellt på Netbooks där man oftast inte har mer än 600px på höjden... (Jag tyckte f.ö. att min 15" med 1280x768 var alldeles för 'kort i rocken' bara den...)
Användarvisningsbild
barzam
Inlägg: 504
Blev medlem: 14 feb 2009, 09:36
OS: Arch Linux
Ort: Stockholm

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av barzam »

Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:
Urban Anjar skrev:
Bowmore skrev:
Urban Anjar skrev:Argumenten behöver ju inte vara strikt kopplade till att det skulle vara så där fantastiskt mycket enklare och bekvämare att jobba med vänsterknappar. Det kan handla om varumärke, särprägel och att skapa "buzz".
Det skapar man inte genom att göra saker och ting mindre användarvänligt.
Nej, men ingen har på ett trovärdigt sätt visat att det är mindre användarvänligt. Apple har kört vänsterknappar länge utan att kritiseras för det.

De enda argument jag hört kan sammanfattas med "så har vi aldrig gjort förut" och det är IMHO inget argument alls.
Det handlar endast om att ändra på någonting helt utan anledning, ingenting annat. Jag håller med dig i att det inte är mindre användarvänligt - men en förflyttning uppfattas så eftersom man är van vid att ha knapparna till vänster.

Vaf-n, jag har ju ägt en massa landrovers med ratten till höger, hehe - samt suttit i åratal i OS X - jag klarar mig med knapparna till vänster också, men det är just att dom inte angett ett vettigt skäl som retar mig mest.

Edit: Jag retar mig också på att dom så uppenbart försökt sno så mycket som möjligt från OS X istället för att skapa en egen stil som t.ex. Solaris lyckats rätt bra med.

Jag tror att vi ska ge oss till tåls och i alla fall kolla pressmeddelandet i samband med releasen innan vi surar ihop. De verkliga argumenten kan mycket väl komma där, men för att inte avslöja dem i förtid så kommer lite svepskäl nu.

Hur fan ska dom kunna hitta en egen stil eller någon stil alls när en massa låtsasexperter skriker sig hesa över minsta förändring? Jag tror att man ibland ska ändra saker för ändringens skull, för att frigöra kreativiteten.

Det lär vara vanligt att konstnärer, eller kanske mer amatörmålare, får ångest över en vit tom duk. Det lär vara effektivt att kludda nåt lite på den. Inget vackert eller betydelsefullt utan bara nåt som man sen målar över, bara för att bryta tomheten.

Jag tror det kan vara lite samma sak att våga ändra något i ett gränssnitt som det etablerade ubuntugränssnittet. Det är onekligen ganska bra, och det är lätt att man bara duttar några pixel hit eller dit, ändrar lite färgton, men inte vågar ändra något väsentligt. Ska vi bli bäst måste man våga göra förändringar, också stora förändringar eller förändringar som retar gallfebern på en och annan. Det är inte hela världen om några tjurskallar går till RedHat, Debian eller vad det nu kan vara. De bidrar ju också till att fixa bugg #1 - även om de kanske inte uttrycker det så.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:
vulfgar skrev:
Rune.K skrev:...
Det finns "bara" en panel längst ner som är det normala, jag har aldrig förstått vitsen med en panel uppe och en nere a lá Gnome.
Möjligtvis att de tänker att Gnome inte ska likna Windows, på något skruvat sätt...
Hehe, jag älskar mina paneler. Två paneler som standard var en av anledningarna till att jag bytte från kde till gnome. ;D
Du menar på fullt allvar att det inte går att ha 2 paneler i KDE? ;D
Ser att du fått svar redan, två paneler som standard - en sak mindra att joxa med. Det går säkert att få kde att se ut precis som gnome och tvärtom, men när man är ny i ett system så finns det så mycket annat att lära än att pilla med paneler. ;)
Det var en bidragande orsak till bytet, en annan var att det var enklare med support eftersom fler kör gnome och på nåt sätt trivs jag helt enkelt lite bättre i gnome. Jag testar kde med jämna mellanrum och kan säkert ändra mej igen. Tänkte installera kubuntu på den partition där jag nu har karmic, när lucid släppts :)

Fast nu har vi nog hamnat lite OT. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av Lao Tzu »

Varför inte ha panelen till höger istället? Skärmarna är ändå redan så sjukt breda att det onödigt att kapa ännu mer på höjden. Nån som känner till ett bra tema med panelen till höger?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av dmz »

Lao Tzu skrev:Varför inte ha panelen till höger istället? Skärmarna är ändå redan så sjukt breda att det onödigt att kapa ännu mer
Varför inte vända på skärmen istället?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av farmfield »

dmz skrev:
Lao Tzu skrev:Varför inte ha panelen till höger istället? Skärmarna är ändå redan så sjukt breda att det onödigt att kapa ännu mer
Varför inte vända på skärmen istället?
Vridbara skärmar var ingen dålig idé egentligen, men vem f-n orkade hålla på och vrida fram och tillbaka... Bredare än högt må vara bäst för mycket men inte vid t.ex. ordbehandling där vi naturligt ser 'sidor' som högre än brett.

Sen utgick väl diskussionen det sista från en netbook som i övrigt blir svår att använda om man ställer skärmen på höjden, hehe... ;)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av Lao Tzu »

dmz skrev:
Lao Tzu skrev:Varför inte ha panelen till höger istället? Skärmarna är ändå redan så sjukt breda att det onödigt att kapa ännu mer
Varför inte vända på skärmen istället?
Det blir så jobbigt för ena handen att skriva på tangentbordet då (i mitt fall för den högra). Sen tror jag också att jag skulle få problem med att styra pekaren med hjälp av pekplattan.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av dmz »

farmfield skrev:
dmz skrev:
Lao Tzu skrev:Varför inte ha panelen till höger istället? Skärmarna är ändå redan så sjukt breda att det onödigt att kapa ännu mer
Varför inte vända på skärmen istället?
Vridbara skärmar var ingen dålig idé egentligen, men vem f-n orkade hålla på och vrida fram och tillbaka... Bredare än högt må vara bäst för mycket men inte vid t.ex. ordbehandling där vi naturligt ser 'sidor' som högre än brett.

Sen utgick väl diskussionen det sista från en netbook som i övrigt blir svår att använda om man ställer skärmen på höjden, hehe... ;)
Vridbara skärmar... nja, jag trodde att vi talade om vanliga tft-skärmar som man enkelt kan vrida runt. :)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av vulfgar »

Mark om knapplaceringen:
Thank you to everybody who has participated in this discussion.

The final decision on window controls for 10.04 LTS is as follows:

- the window controls will remain on the left, however
- the order will change to be (from left) close, minimize, maximise

The decision is based on the view that putting the close button in the
corner will be most familiar to many users, even if the particular
choice of corner is not.

For the avoidance of doubt, this is not a comment dependent on the date
:-)

Our intent is to encourage innovation, discussion, and design with the
right of the window title bar. We have some ideas, and others are
already springing up in the community. We welcome participation on the
Ayatana list, where those can play out. This will be a fruitful topic
for the design track at UDS in Brussels in May.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/532633

Det har varit ganska livlig diskussion bland buggkommentarerna.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"