Peppermint OS, "Built for Speed".

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Pink Panther »

Ulsak skrev:
Jag har redan en blogg där jag skriver nya blogginlägg, när jag har lust. Jag håller med om att det inte krävs mer supportresurser än vad redan forumet kan erbjuda, ( The OS is based on Ubuntu 10.04 ("Lucid Lynx"), and is a fork of Lubuntu 10.04 ). Men vad jag tycker är både roligt och tråkigt är att antalet med svenska användare/medlemmar ökar i Peppermint OS engelsk talande forum. Det tråkiga är att användarna inte vågar skriva något i den här tråden. Jag skall inte analysera orsakerna de är redan glas klara.

//PP
vad jag sett och undersökt om peppermint OS så är det värt att lägga lite kraft på. Det hade ju varit jättekul om du ( eller nån annan, kanske t o m i samarbete) kunde göra nåt varaktigt och frekvent om Peppermint på svenska.
( får du ( eller ni) problem med översättning kan jag faktiskt åta mig att stötta..
Tråden visad över 6600 ggr. Måste vara nåt slags nytt rekord.
ett problem eller icke-problem...en sak är säker; Peppermint OS förtjänar en egen sajt ( eller blogg)
Nej! Det är bra som det är nu. Jag förstår att du vill annat. Men i nuläget är inte Peppermint OS i Sverige moget för de steget. Asheguy kommer att med jämna mellan rum att ge information i den här tråden, ( If that is the case then I am sorry for that but they are not going to stop me from dropping in and giving updates and answering/comments that users have about Peppermint or Peppermint-Ice ) det är oavsett vad du eller någon annan tycker om PP.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Ulsak »

ok, då får vi vara nöjda med det lilla. men jag antar ( och hoppas) att du ändå tar ett litet ansvar för att hjälpa till om utifall det skulle bli nåt peppermintrelaterat problem.
Swedish Berserk
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 jul 2010, 16:07
OS: Ubuntu

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Swedish Berserk »

Hej! Jag har en fråga angående Peppermint One och Ice. Kommer dessa distrar utrustade med flash och möjlighet till dvd uppspelning direkt eller måste man fixa det själv som på Ubuntu?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Ulsak »

jag är ej hundra procentigt säker, utan får göra en kvalificerad gissning
Eftersom Peppermint bygger delvis Linux Mint som har vissa propritära programvaror med i förråden, kan det tänkas att flashstödet finns från start.
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av m!rage »

Jag kör nu Peppermint på en IBM Thinkpad T23 på 1 GHz med 256 MB minne. Att installera med så lite minne och en CD-läsare ansluten via USB 1.1 var en riktig pärs, men väl installerat fungerar det mycket bra. Peppermint känns betydligt mer genomtänkt än Linux Mint LXDE som jag testat innan på gamla skitdatorer. Flash var med från start kan jag rapportera.
Swedish Berserk
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 jul 2010, 16:07
OS: Ubuntu

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Swedish Berserk »

Tack för svaren Ulsak och M!rage. Flash från början det är ju bra! Undra hur det är med dvd uppspelning? Är det också med från början för isåfall hade det varit ett trevligt operativ till en liten HTPC.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av farmfield »

m!rage skrev:Jag kör nu Peppermint på en IBM Thinkpad T23 på 1 GHz med 256 MB minne. Att installera med så lite minne och en CD-läsare ansluten via USB 1.1 var en riktig pärs, men väl installerat fungerar det mycket bra.
Holy fuk, hehe, det är galet att det ens funkar tycker man... Min sons burk kör Xp sp3 med 768Mb RAM och den klarar inte Youtube fullscreen, troligtvis pga för lite ram...
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Ulsak »

Swedish Berserk skrev:Tack för svaren Ulsak och M!rage. Flash från början det är ju bra! Undra hur det är med dvd uppspelning? Är det också med från början för isåfall hade det varit ett trevligt operativ till en liten HTPC.
Det finns inget som talar mot att de skulle funka med DVD-uppspelning, det är en rätt gammal teknik egentligen.
Swedish Berserk
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 jul 2010, 16:07
OS: Ubuntu

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Swedish Berserk »

Ulsak skrev: Det finns inget som talar mot att de skulle funka med DVD-uppspelning, det är en rätt gammal teknik egentligen.
Jag syftar på mjukvara. Man fick ju ladda ner externa "paket" för att kunna spela upp dvd matrial i Ubuntu.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Ulsak »

Jag tror att du missuppfattade mig lite. Jag menar att jag tar för givet att drivrutiner för läsning av dvd medföljer..
som t ex libdvdcss2 och libdvdread4
Swedish Berserk
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 jul 2010, 16:07
OS: Ubuntu

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Swedish Berserk »

Ulsak skrev:Jag tror att du missuppfattade mig lite. Jag menar att jag tar för givet att drivrutiner för läsning av dvd medföljer..
som t ex libdvdcss2 och libdvdread4
Jaha okej sorry för det. Bra att det medföljer iallafall! ;D
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av m!rage »

Annars är det bara att lägga till det från Medibuntu-förråden precis som i Ubuntu. Har dock inte testat det själv för jag spelar aldrig upp DVDer i datorn
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Pink Panther »

Valda delar av en dialog via PM med en av våra medlemmar som är Peppermint OS användare. Orkade inte skriva en ny förklaring.

Nu för tillfället ger jag blanka svordom i Peppermint OS. Jag skall såga, svordom vid första bästa tillfälle så de aldrig glömmer det. Efter ett bråk, har jag fått upp ögonen för negativa vibbar. xxxxx ligger bakom mycket, men han är inte ensam. Sedan har de gjort allt för att lägga locket på och tysta ner bråket. Inte ens du som är så engagerad och på hugget var medveten om deras påhitt. De kunde frågat dig. Så lär det snart fått reda på att jag är snäll men försöker någon styra mig är jag inte så snäll. Kanske något av det här kunnats undvikas. Nu sker förhandlingar vi e-mail. Men inte ser förhandlings läget ljust ut.

Du/Alla skall också vara medveten om att Lubuntu är lika snabbt som Peppermint OS och moln-applikationerna kan du enkelt själv lägga till. Om jag skall hårdgranska har inte Kendall bidraget med så mycket i nu. Men vi får se.

Han bidraget med en smart marknadsföring, Ja! Där han fått drag hjälp av mig. Men han är inte medveten om hur mycket jag fått offra och kämpa för att nå framgång. Han förstår inget av som pågår i de forumet vi befinner oss i nu.

Så för mig kan Peppermint OS fara flyga.

Jag kör original Lubuntu. Det kan en användare få lika snabbt och moln applikationerna kan ni själv lätt installera i Lubuntu.

Jag tackar för mig i den här tråden. Någon annan användare får ta över Peppermint OS tråden. Ett alternativ är att ni låser tråden på min begäran/önskemål. Är tacksam om den här begäran accepteras.

Bild


//PP
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 28 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Ulsak »

Pink Panther skrev:Valda delar av en dialog via PM med en av våra medlemmar som är Peppermint OS användare. Orkade inte skriva en ny förklaring.

Nu för tillfället ger jag blanka fan i Peppermint OS. Jag skall såga, svordom vid första bästa tillfälle så de aldrig glömmer det. Efter ett bråk, har jag fått upp ögonen för negativa vibbar. xxxxx ligger bakom mycket, men han är inte ensam. Sedan har de gjort allt för att lägga locket på och tysta ner bråket. Inte ens du som är så engagerad och på hugget var medveten om deras påhitt. De kunde frågat dig. Så lär det snart fått reda på att jag är snäll men försöker någon styra mig är jag inte så snäll. Kanske något av det här kunnats undvikas. Nu sker förhandlingar vi e-mail. Men inte ser förhandlings läget ljust ut.

Du/Alla skall också vara medveten om att Lubuntu är lika snabbt som Peppermint OS och moln-applikationerna kan du enkelt själv lägga till. Om jag skall hårdgranska har inte Kendall bidraget med så mycket i nu. Men vi får se.

Han bidraget med en smart marknadsföring, Ja! Där han fått drag hjälp av mig. Men han är inte medveten om hur mycket jag fått offra och kämpa för att nå framgång. Han förstår inget av som pågår i de forumet vi befinner oss i nu.

Så för mig kan Peppermint OS fara flyga.

Jag kör original Lubuntu. Det kan en användare få lika snabbt och moln applikationerna kan ni själv lätt installera i Lubuntu.

Jag tackar för mig i den här tråden. Någon annan användare får ta över Peppermint OS tråden. Ett alternativ är att ni låser tråden på min begäran/önskemål. Är tacksam om den här begäran accepteras.

Bild


//PP
Jätteotydligt och otrevligt inlägg. Jag förstår inte vad du menar. Och ett svek mot alla de Peppermintanhängare du värvat på vägen.
Här försöker man vara positiv och hjälpa till i tråden.
Så gör du så här! Jag är besviken.

Pink Panther: Nu är är du så god och hjälper till att svara på frågor om Peppermint, du också! Åtminstone för en tid.

Tack till m!rage som hjälper till att reda ut begreppen!
Swedish Berserk
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 jul 2010, 16:07
OS: Ubuntu

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Swedish Berserk »

Jaha? Så nu överges bara denna tråden... Det var ju tråkigt. Sen förstod jag knappt vad PP menade med sitt inlägg mer än att det varit ett bråk. Väldigt tråkigt detta :-[
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Pink Panther »

Ulsak skrev:
Pink Panther skrev:Valda delar av en dialog via PM med en av våra medlemmar som är Peppermint OS användare. Orkade inte skriva en ny förklaring.

Nu för tillfället ger jag blanka fan i Peppermint OS. Jag skall såga, svordom vid första bästa tillfälle så de aldrig glömmer det. Efter ett bråk, har jag fått upp ögonen för negativa vibbar. xxxxx ligger bakom mycket, men han är inte ensam. Sedan har de gjort allt för att lägga locket på och tysta ner bråket. Inte ens du som är så engagerad och på hugget var medveten om deras påhitt. De kunde frågat dig. Så lär det snart fått reda på att jag är snäll men försöker någon styra mig är jag inte så snäll. Kanske något av det här kunnats undvikas. Nu sker förhandlingar vi e-mail. Men inte ser förhandlings läget ljust ut.

Du/Alla skall också vara medveten om att Lubuntu är lika snabbt som Peppermint OS och moln-applikationerna kan du enkelt själv lägga till. Om jag skall hårdgranska har inte Kendall bidraget med så mycket i nu. Men vi får se.

Han bidraget med en smart marknadsföring, Ja! Där han fått drag hjälp av mig. Men han är inte medveten om hur mycket jag fått offra och kämpa för att nå framgång. Han förstår inget av som pågår i de forumet vi befinner oss i nu.

Så för mig kan Peppermint OS fara flyga.

Jag kör original Lubuntu. Det kan en användare få lika snabbt och moln applikationerna kan ni själv lätt installera i Lubuntu.

Jag tackar för mig i den här tråden. Någon annan användare får ta över Peppermint OS tråden. Ett alternativ är att ni låser tråden på min begäran/önskemål. Är tacksam om den här begäran accepteras.

Bild


//PP
Jätteotydligt och otrevligt inlägg. Jag förstår inte vad du menar. Och ett svek mot alla de Peppermintanhängare du värvat på vägen.
Här försöker man vara positiv och hjälpa till i tråden.
Så gör du så här! Jag är besviken.

Pink Panther: Nu är är du så god och hjälper till att svara på frågor om Peppermint, du också! Åtminstone för en tid.

Tack till m!rage som hjälper till att reda ut begreppen!

"Jätteotydligt och otrevligt inlägg".

Nej! Inte otrevligt. Det var en konstig tolkning. "Jätteotydligt" Inte mer information än nödvändigt. Punkt slut. Vilka begrepp rede "m!rage" ut. Det var inget konstigt. Peppermint OS är i dagsläget bara ett grafiskt skal av Lubuntu med några få enkla förändringar. Några enkla små självständiga program som är skapade rörande molnet. Men annars är det bara en trimmad Lubuntu. Där man tagit bort vissa funktioner. I grundbotten kan vilken användare som helst göra det här via pakethanteraren Synaptic bara de vet vad de skall ta bort och hur.

Så är det Ulsak. Sedan är det upp till din egen förmåga att tolka och förstå vad jag skriver.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av vulfgar »

Den här tråden är till för information och diskussion om Peppermint OS.

Om någon behöver support om Peppermint är det bättre att fråga i supportdelen av forumet, men berätta att man använder just Peppermint. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av bittin »

funderar på att köra det på min netbook, funkar det bra med fluxbox på en eeepc 900HD tror ni?
friTTe81
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 maj 2010, 14:29
OS: elementary OS
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av friTTe81 »

Halloj

Tänkte bara säga att idag släpptes en ny respin av Peppermint One, det blir den 3e från One.

Och om ca 2 veckor så kommer det ut en respin av Ice, så om ni inte vill installera uppdateringar direkt efter installationen så kan ni vänta 2 veckor så har ni det fräschaste med från scratch.

Men som vanligt så är det för nuuvarande användare bara att uppdatera som vanligt så får ni samma saker.

Peppermint Os
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Pink Panther »

Det här sammanfattar i detalj min åsikt när jag fattade beslutet att återvända till Lubuntu.

"Du/Alla skall också vara medveten om att Lubuntu är lika snabbt som Peppermint OS och moln-applikationerna kan du enkelt själv lägga till. Om jag skall hårdgranska har inte Kendall bidraget med så mycket i nu. Men vi får se". //PP

Verdict: 3/5
"At the end of the day, Peppermint OS is just another Ubuntu-based distro with a few tweaks here and there and the Ice tool on top of it. This is not necessarily a bad thing, but it needs to be more than that to make it an appealing proposition". //linuxuser.co.uk

Källa: linuxuser.co.uk http://www.linuxuser.co.uk/reviews/pepp ... -review/2/

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"