Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

Hur gör du för att välja det projektet som ger mest poäng då? Jag hittar inga inställningar i fah6-klienten för att välja projekt?
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av Lao Tzu »

Utanför ämnet: Flyttad från "För nybörjaren"
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av itmannen_online »

ubot skrev:Hur gör du för att välja det projektet som ger mest poäng då? Jag hittar inga inställningar i fah6-klienten för att välja projekt?
Det är nog mer tur än skicklighet ännu.
Håller på att grotta lite för att försöka lista ut ett mönster.
Det verkar iaf att det bara är projektkärnor som heter "Cromax" som vi får tillgång till. Men jag kan ha fel. Men det är bara där jag sett antal poäng ännu.
Men som sagt jag har 2 klienter som går. Och det blir olika projekt i varje.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

Ok. Du väljer alltså inte själv aktivt vilket projekt klienten ska arbeta med. Det krävs ju att man på något sätt har möjlighet att styra vilket projekt man tilldelas för att det ska gå att göra ett strategiskt val när det kommer till WU och Score.

Protein Think är en annan Folding@home-monitor: http://prothink.sourceforge.net/
Origami är en annan monitor som finns i Ubuntus förråd:

Kod: Markera allt

apt-cache show origami
Dock tror jag inte att någon av dessa ger någon som helst möjlighet att välja projekt.
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av m!rage »

Ett liknande projekt är Rosetta@home som var på tapeten här för ett par år sedan: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=38673. Ubuntu-se har ett "lag" där också som man kan se statistik på här: http://se.boincstats.com/stats/boinc_te ... &id=116205
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av Peetra »

Visst kan man ha flera datorer med samma nick? Jag har så fruktansvärt lite urr i mina datorer, men 2-3 styckna står på hela tiden, så då kanske det skulle bidra med någon droppe?
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

Peetra skrev:Visst kan man ha flera datorer med samma nick? Jag har så fruktansvärt lite urr i mina datorer, men 2-3 styckna står på hela tiden, så då kanske det skulle bidra med någon droppe?
Jag tror inte det är några som helst problem att använda flera datorer med samma nick i folding-klientens inställningar. Dock så kommer klienterna att arbete med olika WU, d.v.s. med olika projekt. Det spelar dock mindre roll eftersom allt summeras under ditt nick i Ubuntu Sverige-teamets statistik. Det skadar inte att testa att köra flera klienter på olika datorer! Jag tror att det fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av Peetra »

Ja, det låter ju bra och helt passande med tanken många bäckar små.

Jag har lite knappt med Internetlina, så om nån hittat info om hur mycket den drar, både upp å ner är ju viktigt att veta. Uppåẗ är det jag jar superdåligt med, så det är speciellt viktigt. Det kan bli gräl då gubben är här å ska uppa ibland, iallafall om jag inte vet, för då antas det ju genast att jag eller "mina projekt" snor all lina...
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

Här är en tråd som kanske ger svar på din fråga om hur mycket bandbredd Folding@home tar: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=276688
The download for each WU is about 250-500KB the upload 1.5-2.5MB make a test run how many WUs the machines finish a day and you will see.
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av itmannen_online »

Nu äntligen ser det ut som min folding börjat uppföra sig som sig bör.
Har ökat antal points nu under fm.
Jag gjorde en nyinstallation av både av en dator och folding.
Nu är det bara att hoppas det håller i sig.
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av itmannen_online »

Jag får snart ett psykbryt på min folding.
Varför i fridens dagar går det så sakta för mig att få poäng ?
Är det någon som besitter kunskap om detta med att använda GPU istället för CPU ?
Att det är krångligt att få till har jag förstått.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

itmannen_online skrev:Jag får snart ett psykbryt på min folding.
Varför i fridens dagar går det så sakta för mig att få poäng ?
Är det någon som besitter kunskap om detta med att använda GPU istället för CPU ?
Att det är krångligt att få till har jag förstått.
Vad har du för processror då? Det tar ju olika lång tid för olika processorer att göra en WU. Dessutom tar olika WU olika lång tid att göra. Dom WU som ger mest poäng tar längre tid att göra än WU som inte ger lika många poäng.

GPU ska vara mycket mer effektiv än CPU. larsemil i IRC-kanalen använder GPU och har ligger ju etta i foldingstatitstiken nu.

Edit:

Jag kan ju trötsta dig med att min dator har jobbat med en WU i flera dagar nu och ändå bara kommit upp i lite över 50%. Dock tror jag att det kommer att trilla in 1000 eller mer poäng när väl WU:n är klar. Låmngsamt är bara förnamnet hur som helst.
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av itmannen_online »

ubot skrev:
itmannen_online skrev:Jag får snart ett psykbryt på min folding.
Varför i fridens dagar går det så sakta för mig att få poäng ?
Är det någon som besitter kunskap om detta med att använda GPU istället för CPU ?
Att det är krångligt att få till har jag förstått.
Vad har du för processror då? Det tar ju olika lång tid för olika processorer att göra en WU. Dessutom tar olika WU olika lång tid att göra. Dom WU som ger mest poäng tar längre tid att göra än WU som inte ger lika många poäng.

GPU ska vara mycket mer effektiv än CPU. larsemil i IRC-kanalen använder GPU och har ligger ju etta i foldingstatitstiken nu.

Edit:

Jag kan ju trötsta dig med att min dator har jobbat med en WU i flera dagar nu och ändå bara kommit upp i lite över 50%. Dock tror jag att det kommer att trilla in 1000 eller mer poäng när väl WU:n är klar. Låmngsamt är bara förnamnet hur som helst.
Jag har 2x1.8 som processor.
Men nu har jag beställt ett nytt grafikkort så ska jag försöka ge mig på GPU nästa vecka.
Undrar om larsemil hackat webbsidan :D
Men idag ser jag att det trillat in lite mer äntligen. Jag lär väl vara för otålig kanske.
En annan grej:
Vad blir det för bättre med detta : ./fah6 -configonly eller ./fah6 -smp -configonly
istället för utan smp ?
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

Vad blir det för bättre med detta : ./fah6 -configonly eller ./fah6 -smp -configonly
istället för utan smp ?
Flaggan -smp ska man använda om man konfigurerar Folding@home-klienten för att använda mer än en kärna. Dessutom ska man använda flaggan när man startar. Så här:

Kod: Markera allt

./fah6 -smp -configonly
./fah6 -smp -verbosity 9
Exakt vad -smp gör när du kör ./fah6 -smp -configonly vet jag inte men enligt guiden på Folding@home så ska man använda -smp-flaggan när man konfigurerar 64-bitarsklienten för multicore. Jag är ganska säker på att multicore inte fungerar med 32-bitarsklienten. Som sagt, vad -smp egentligen gör det har jag inte en susning om. :|

Jag tror bestämt att vi måste skaka liv i Windows GPU3 Client i Wine om vi ska ha en chans mot en snubbe som larsemil. Han viker ju proteiner så att det stänker om det. :) Jag har lagt till lite länkar om GPU i Linux under punkt 4 i första posten i tråden men jag har ännu inte hunnit testa GPU på mitt system.
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av itmannen_online »

ubot skrev:
Vad blir det för bättre med detta : ./fah6 -configonly eller ./fah6 -smp -configonly
istället för utan smp ?
Flaggan -smp ska man använda om man konfigurerar Folding@home-klienten för att använda mer än en kärna. Dessutom ska man använda flaggan när man startar. Så här:

Kod: Markera allt

./fah6 -smp -configonly
./fah6 -smp -verbosity 9
Exakt vad -smp gör när du kör ./fah6 -smp -configonly vet jag inte men enligt guiden på Folding@home så ska man använda -smp-flaggan när man konfigurerar 64-bitarsklienten för multicore. Jag är ganska säker på att multicore inte fungerar med 32-bitarsklienten. Som sagt, vad -smp egentligen gör det har jag inte en susning om. :|

Jag tror bestämt att vi måste skaka liv i Windows GPU3 Client i Wine om vi ska ha en chans mot en snubbe som larsemil. Han viker ju proteiner så att det stänker om det. :) Jag har lagt till lite länkar om GPU i Linux under punkt 4 i första posten i tråden men jag har ännu inte hunnit testa GPU på mitt system.
Tack för tips och förklaringar.
Vad menar du med "fler än en kärna"
Jag har 2x1.8. Är det detta du åsyftar ?
Och får jag inte igång GPU i Ubuntu när mitt nya grafikkort kommer till veckan så får det vara. Tänker inte starta upp en windows bara för detta och måsta skämmas sen :)
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

Ja, 2x1,8GHz är ju en processor med två kärnor på vardera 1,8GHz. Om du vill använda dina två kärnor så ska du använda -smp-flaggan. Dock kommer det ju belasta ditt system betydligt mer än om du kör klienten som vanligt då den enbart använder en kärna oavsett hur många kärnor processorn har.
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av itmannen_online »

ubot skrev:Ja, 2x1,8GHz är ju en processor med två kärnor på vardera 1,8GHz. Om du vill använda dina två kärnor så ska du använda -smp-flaggan. Dock kommer det ju belasta ditt system betydligt mer än om du kör klienten som vanligt då den enbart använder en kärna oavsett hur många kärnor processorn har.
Men smp funkar bara på 64-bitars om jag förstår saken rätt vid test.
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av itmannen_online »

Under punkt 14 är det nog lite fel.
Det är nämligen samma kommando.

Så borde det nog anges:

Kod: Markera allt

cd $HOME/folding_gpu && wget http://www.stanford.edu/~friedrim/.Folding@home-Win32-GPU_XP-631.zip
Eller

Kod: Markera allt

cd $HOME/folding_gpu && wget http://www.stanford.edu/~friedrim/.Folding@home-Win32-GPU_Vista-631.zip
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

itmannen_online skrev:Under punkt 14 är det nog lite fel.
Det är nämligen samma kommando.

Så borde det nog anges:

Kod: Markera allt

cd $HOME/folding_gpu && wget http://www.stanford.edu/~friedrim/.Folding@home-Win32-GPU_XP-631.zip
Eller

Kod: Markera allt

cd $HOME/folding_gpu && wget http://www.stanford.edu/~friedrim/.Folding@home-Win32-GPU_Vista-631.zip
Jag har uppdaterat URL:en till VIsta-filen i guiden under punkt 14. Tack för rättelsen!
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av David Andersson »

Här finns statistik hur vi ligger till http://fah-web.stanford.edu/daily_team_summary.txt

Den 7 sept låg vi på plats ca 27600 från toppen med 22140 poäng.
Den 11 sept låg vi på plats 20669 med 46556 poäng.
För en timma sedan låg vi på plats 11943 med 146830 poäng.

Igårkväll gick vi om laget "Folders av Sverige" som nu är på plats 12656 med 131874 poäng.

Vi samlar över 7000 poäng om dan. Men det blir svårare att avancera räknat i platser, för det blir snabbt mycket högre poäng bland dem i toppen. (Omvänd long tail-effekt)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"