Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

David Andersson skrev:Här finns statistik hur vi ligger till http://fah-web.stanford.edu/daily_team_summary.txt

Den 7 sept låg vi på plats ca 27600 från toppen med 22140 poäng.
Den 11 sept låg vi på plats 20669 med 46556 poäng.
För en timma sedan låg vi på plats 11943 med 146830 poäng.
Jag trodde team ranking var lagets plats?

Igårkväll gick vi om laget "Folders av Sverige" som nu är på plats 12656 med 131874 poäng.

Vi samlar över 7000 poäng om dan. Men det blir svårare att avancera räknat i platser, för det blir snabbt mycket högre poäng bland dem i toppen. (Omvänd long tail-effekt)
Du ser vår placering här också: http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/mai ... num=210289
Team ranking: 12103 of 204914

Det är ju en "orättvis" tävling eftersom många lag har hållit på i flera år och dessutom fortfarande är väldigt aktiva. För att vi ska ha en chans att ta oss in på topp 100-listan så krävs ju att vi tar betydligt mer poäng än topplagen. Det är mycket tveksamt om vi har kapacité till det. Man får vara glad för det lilla. Vi hjälper ju Folding@home vika proteiner. Det är väl det viktigaste.
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av David Andersson »

David Andersson skrev: För en timma sedan låg vi på plats 11943 med 146830 poäng.
ubot skrev:Jag trodde team ranking var lagets plats?
...

Du ser vår placering här också: http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/mai ... num=210289
Team ranking: 12103 of 204914
Det trodde jag med, men diskrepansen ser inte bra ut. Jag räknade platsen i daily_team_summary, vilket blir ca 2 för mycket. Ändå är rankingen stanford räknat ut högre. Men är det nån som kan räkna så är det dom, så vi säger att det är dom som har rätt (din länk).
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av itmannen_online »

Om jag anger detta så borde väl även GPU starta med automatik ?

Kod: Markera allt

bash -c "cd $HOME/folding_gpu && nice -n 19 wine Folding@home-Win32-GPU.exe -forcegpu nvidia_g80"
Och för att se resultatet efterhand detta:

Kod: Markera allt

tail -f folding_gpu/FAHlog.txt
Jag förmodar att klienten fortsätter även sen jag tittat klart på detta och stänger terminalen ?
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

Jag förmodar att klienten fortsätter även sen jag tittat klart på detta och stänger terminalen ?
Ja. Klienten fortsätter även efter att du har avbrutit tail-kommandot. tail visar bara innehållet i FAHs loggfil. Det påverkar inte klienten. Däremot påverkar klienten såklart innehållet i loggfilen i takt med att klienten avverkar Score/WU.

Ditt kommando för att automatiskt starta GPU-klienten ser riktigt ut. Testa och se om den startar automatiskt genom att logga ut och logga in igen. Om allt fungerar så ser du ju Wine m.m. i top direkt efter inloggning.
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av itmannen_online »

ubot skrev:
Jag förmodar att klienten fortsätter även sen jag tittat klart på detta och stänger terminalen ?
Ja. Klienten fortsätter även efter att du har avbrutit tail-kommandot. tail visar bara innehållet i FAHs loggfil. Det påverkar inte klienten. Däremot påverkar klienten såklart innehållet i loggfilen i takt med att klienten avverkar Score/WU.

Ditt kommando för att automatiskt starta GPU-klienten ser riktigt ut. Testa och se om den startar automatiskt genom att logga ut och logga in igen. Om allt fungerar så ser du ju Wine m.m. i top direkt efter inloggning.
Japp. Den startade automatiskt sen jag lade in kommandot.
Så startar både folding samt folding GPU per automatik. Bekvämt för en lathund som mig :)
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av itmannen_online »

Kom att tänka på en grej.
Om jag vill autostarta med smp ?
Normalt ser det ut som detta:

Kod: Markera allt

bash -c "cd $HOME/folding && ./fah6"
Men kommandot för att starta med smp ser ut så här:

Kod: Markera allt

./fah6 -smp -verbosity 9
Ska då autostarten så ut som detta ?:

Kod: Markera allt

bash -c "cd $HOME/folding && ./fah6 -smp -verbosity 9"
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

-verbosity 9 kan du ju strunta i för det används ju bara för att klienten ska visa vad den gör i Terminalen. Eller avgör -verbosity även vad klienten skriver till loggfilen? I.s.f. behöver du kanske ha med -verbosity 9 också. :|
Jag tror det räcker så här:

Kod: Markera allt

bash -c "cd $HOME/folding && ./fah6 -smp"
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av itmannen_online »

Ok. Tack.
AndersBrontosaurus
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 okt 2008, 23:33
OS: Ubuntu

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av AndersBrontosaurus »

Finns det nåt sätt ätt styra vikningsberäkningarna så att de t.ex bara jobbar med max 15% av cpu:n? Då kan den ju stå på jämt. Vi använder datorn som tv också och min fru kommer att bli koko om skärmsläckaren går på när hon kollar på tv. Vi har därför stängt av den så scriptet i förstaposten om att vikaren går på när datorn inte används funkar inte så bra för mig.

...och en liten grafisk mojutt hade ju varit alldeles fantastisk i så fall. :-D
AndersBrontosaurus
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 okt 2008, 23:33
OS: Ubuntu

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av AndersBrontosaurus »

Berkeley eller Stanford...vad är skillnaden?
Rosetta verkar ju kunna ställa ner cpuanvändningen som jag önskade. Borde väl läsa på lite mer.Undrar framförallt om våra beräkningar blir allmängods eller något som bara forskargruppen har tillgång till?
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

Finns det nåt sätt ätt styra vikningsberäkningarna så att de t.ex bara jobbar med max 15% av cpu:n? Då kan den ju stå på jämt.
FAH-klienten använder bara ledig CPU-kraft. Det innebär att du inte bör märka någon skillnad om du kör klienten samtidigt som du använder datorn annat än genom att FAH-klienten viker långsammare och att fläktarna i datorn snurrar fortare (och låter mer). Du kan testa detta genom att först köra FAH-klienten ensam och sedan starta upp process efter process (t.ex. spela Flash på yuotube, svtplay e.t.c). Då ska du undan för undan se hur FAH sjunker i processoranvändning i takt med att du startar fler och fler processer vid sidan om FAH. Använd kommandot top för att se hur CPU-användningen varierar:

Kod: Markera allt

top
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av m!rage »

Här händer inte jättemycket nuförtiden. Ändrade denna tråd från globalt anslag till anslag i Ubuntu Café.
AndersBrontosaurus
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 okt 2008, 23:33
OS: Ubuntu

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av AndersBrontosaurus »

Hej!
Jag får inte fjong på min FAH.
Har installerat den och allt startar men den lyckas inte connecta med stanford. Har öppnat portar korrekt (tror jag).
Kan det vara nåt annat som svajar månne?

Tacksam för hjälp. :-)
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team

Inlägg av ubot »

Det var länge sedan jag vek proteiner nu men sist jag provade så fungerade det med version 7. FAH har en IRC-kanal som kanske kan hjälpa dig om ingen här vet hur du ska få det att fungera:
For support concerning installation, configuration and other use of the below installation methods join us on IRC at ##folding on freenode.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"