USB-minne som mellanlagring?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

USB-minne som mellanlagring?

Inlägg av Okänd »

En 2.5-inch SATA flash hårddisk om jag förstår saken rätt.. coolt

Nu förstår jag vad en Write/Erase cycle är: när en cell raderas.
Och varje cell har kapaciteten som anges för flashminnet.
Användarvisningsbild
Retardedpope
Inlägg: 467
Blev medlem: 14 feb 2006, 19:31
Ort: Skåne

USB-minne som mellanlagring?

Inlägg av Retardedpope »

Kanske en lite offtopic fråga, men ändå intressant i sammanhanget. :)

Kan man RAID:a USB-minnen?

För er som inte vet vad RAID är så kan jag berätta att det innebär att man kopplar ihop flera diskar och gör dem till en volym, så när man skriver en fil till disken så sparas en lika stor del av filen till alla diskar, vilket ökar prestandan. (Sen finns det andra typer av RAID, men det var denna typen jag syftade på.)

Rent hårdvarumässigt borde det ju gå, eftersom att de flesta har fler än en usb-port och det inte är omöjligt att köpa flera usb-minnen. Sen är ju frågan om mjukvaran finns...
När man installerar ubuntu finns det ju ett alternativ för mjukvaru-RAID och att göra mjukvaru-RAID för usb-minnen borde egentligen inte vara mycket svårare...
Om någon vet att det är möjligt, så skulle jag vilja veta hur...
Sen föreslog jag ju innan att man skulle formatera usb-minnet som swap, men nu börjar jag fundera på om man kan formatera ett usb-minne som man formaterar en hårddisk eller om det måste vara speciell formatering för usb-minnen...

Min tanke är så simpel som att om man RAID:ar flera usb-minnen som man har formaterat som swap, så borde man ju kunna få en ganska hyfsad hastighet, vilket skulle göra det lite mer lönt med usb-swap.

... kan i detta inlägg tolkas som ? ;)
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

USB-minne som mellanlagring?

Inlägg av Okänd »

10 usb-portar både i sådana fall kunna betyda upp till 10 usb-minnen med raid..
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Inlägg: 1230
Blev medlem: 29 nov 2005, 20:17
Ort: Linköping
Kontakt:

USB-minne som mellanlagring?

Inlägg av ozamosi »

USB-minnen räknas ju som SCSI i linux, vilket är vanliga hårddiskar, fast inte riktigt :)

Om jag förstått rätt räknas SATA också som SCSI. Man kan RAID:a SATA-diskar, alltså är det möjligt att RAID:a USB-minnen.
Användarvisningsbild
Retardedpope
Inlägg: 467
Blev medlem: 14 feb 2006, 19:31
Ort: Skåne

USB-minne som mellanlagring?

Inlägg av Retardedpope »

Bara en fråga:

Kan man formatera usb-minnen med vilket filsystem man vill (ext3, swap m.m.) eller finns det några begränsningar för usb-minnen jämfört med hårddiskar?
markspark
Inlägg: 88
Blev medlem: 04 apr 2006, 21:00

USB-minne som mellanlagring?

Inlägg av markspark »

japp.. det kan du.. men lycka till o mounta dem i något annat än linux om du inte kör universella filsystemet VFAT.. :/
Användarvisningsbild
Gunnar Lundström
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 apr 2006, 17:44
Ort: Överkalix
Kontakt:

USB-minne som mellanlagring?

Inlägg av Gunnar Lundström »

har ni tänkt på att kanske en hd överför snabbare än en usb-sticka, under nollbelastning... men om man har en sticka för "swap" som i vista så kanske det går snabbare än att swappa ner på hårddisken - för hur ofta idlar eran hd?
2004 saw the release of newer flash drives featuring USB 2.0 interfaces. Although USB 2.0 can deliver 480 Mbit/s, these flash drives are limited by the bandwidth of the underlying flash memory device, with maximum read speeds of around 100 Mbit/s and write speeds a little slower.
480Mbit = 60Mbyte
Förutsatt att man har en skruttans snabb sticka... skulle tro att MS kanske har nått på lur här... det är själva stickan som är flaskhalsen.
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

USB-minne som mellanlagring?

Inlägg av Okänd »

Blir usb-stickorna mycket snabbare än dagens ca 20mb/s och hårdiskarna står still vid 60, så visst. Men jämfört med ram som vad jag vet ligger på några gb/s så är att ploppa in en usb-sticka inte särskilt mkt värt.. :/ som för övrigt var poängen enligt artikeln på idg.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"