Ubuntu Touch - Omdöme

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av eson57 »

Skulle jag försöka mig på att sammanfatta Ubuntu Touch i en mening, fick det bli... "Reklampelare för anglosaxisk mediekultur" och det låter ju inte så bra, så det låter jag bli.

Faktum kvarstår dock, den är precis som de stora drakarnas mobiloperativ, fullständigt nedlusad med förkonfigurerat och mer eller mindre fast förankrat "skräp", typ facebook, twitter, google, yahoo och liknande. Däremot saknas något så basalt som ett vanligt e-postprogram! :o Hur tänkte dom där? Det får "dom" fixa själva, eller... alla använder ändå bara gmail/yahoo?
Visserligen lyckades jag efter mycket letande hitta en app (Dekko) som faktiskt gick att konfa med egen e-postlösning (läs domän), men hur bra känns det att förlita sig på en enskild app-utvecklare som kan tröttna på att utveckla vilken dag som helst?

Sen har vi då den stora innovationen... Scopes! Ett koncept jag överhuvudtaget inte förstår avsikten med. I mina ögon är det inget annat än en förvuxen flödesläsare, som fylls med innehåll styrt av andra. Såvida man inte är tillräckligt kunnig och intresserad för att utveckla egna scopes.

Som systemet ser ut idag, är det i mina ögon inte möjligt att köra som enda mobil, men visst, ge det något års ytterligare utveckling och tid för världens utvecklare att ta fram de nödvändiga apparna, så är det åtminstone inte sämre än de etablerade systemen. Dock hade jag väntat mig ett för vanliga användare, mer "hackable" system och det får mig att hålla än mer krampaktigt i min Jolla. 8)
Senast redigerad av 2 eson57, redigerad totalt 29 gång.
Alltid på kanelen!
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av morpa »

Jag får min på måndag, ska återkomma med en recension någon tid efter det. Men mina förväntningar är låga, då jag också fått den uppfattningen att det är en hel del arbete kvar.

Den ska för mig bara ersätta min andra "labbtelefon", en med Firefox OS, i version 1 som jag gladeligen ska förpassa till historiens skräphög. (Däremot tror jag att Firefox OS i version 3 som strax är ute blir förbannat bra, pratar bara om version 1)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av eson57 »

morpa skrev:Den ska för mig bara ersätta min andra "labbtelefon", en med Firefox OS, i version 1 som jag gladeligen ska förpassa till historiens skräphög. (Däremot tror jag att Firefox OS i version 3 som strax är ute blir förbannat bra, pratar bara om version 1)
Jo, jag hade en sådan också. Sålde den efter 5 dagar. :)
Har väl mer eller mindre avfärdat FirefoxOS för gott, men Touch kommer jag sannolikt att testa igen, om något år eller så.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av JoWa »

Ur Aquaris-manualen:
Gmail is the only email provider with a web application, however a native email application, supporting all common email account formats, will be added in a future software update.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av eson57 »

JoWa skrev:...a native email application, supporting all common email account formats, will be added in a future software update.
Tittar jag i kristallkulan, kan jag nästan slå vad om att man kommer att integrera just Dekko. ;)
Det är dock väldigt underligt prioriterat. Ett e-postprogram står väl nästan överst på listan om man vill ta fram ett användbart mobiloperativ.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av eson57 »

Eftersom intresset för telefonen verkar väldigt svalt, fortsätter jag leka med den och upptäcker att jag inte får något ljud ur den. :-\
Har provat alla möjliga alternativ... Youtube-appen, mediaspelaren, musikspelaren med både mp3 och flac och en nätradio-app jag hittade. Har testat med lurens egna högtalare, trådanslutet headset och bluetooth-hedset. Inte minsta pip från plattan. Telefon och systemljud funkar dock.
Någon som lyckas bättre än mig... och i så fall, hur?
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av skalman65 »

Är det så att vissa förinstallerade program inte går att ta bort, likt android (om man i inte rootar den) ?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av eson57 »

skalman65 skrev:Är det så att vissa förinstallerade program inte går att ta bort, likt android (om man i inte rootar den) ?
Nej, det mesta verkar faktiskt gå att avinstallera, även en del så kallade "core apps". Det är dock inte uppenbart hur man gör. Vissa saker fick jag leta upp manuellt, i förrådet, och avinstallera därifrån.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av eson57 »

eson57 skrev:...upptäcker att jag inte får något ljud ur den.
Efter ännu en systemåterställning, fungerar ljudet, så nu skall den ut och resa... till nästa testgalning. Såld för 1500:- inkl. flipcase och frakt.

Jobbar dom bra på det mer än acceptabelt instabila systemet, skall jag testa igen, om något år kanske.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av JoWa »

eson57 skrev:det mer än acceptabelt instabila systemet
Hur skall det förstås? :P
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av eson57 »

Att Ubuntu Touch ännu är allt för instabilt, förstås. En viss instabilitet tvingas man dras med i samtliga mobilsystem, men det här var lite för mycket... även om man avstår från att hacka systemet i bitar. ::)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av JoWa »

Det blir nog bra till den större lanseringen, om ett år eller så. Den här första omgången är för entusiaster och programutvecklare o.s.v., inte för den stora marknaden.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Ubuntu Touch - Omdöme

Inlägg av morpa »

Kort omdöme, fick min idag.

Fan - det här kommer ju att blir superbra!!
Uppfriskande med något annat än Android-gränssnittet.
Men, det gäller att det kommer flera program/appar och att OS:et vidareutvecklas. Som alla säger, man ska inte förvänta sig att allt är på plats än.

Själv ska jag ge mig på att putsa på översättningarna för Touch nu i veckan, hittade en hel del felöversatt/oöversatt. Hoppas att det kommer språkuppdateringar löpande också.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"