Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Pink Panther »

Jag under en längre tid studerat och lärt mig allt om de så kallade kinalurar och den kinesiska marknaden som är enorm. Det är en del att ta in och analysera. En smarttelefon som jag verkligen ser fram emot att inhandla i slutet av April är Blackview R7. Blackview en av många nya smarttelefon tillverkare i Kina. Blackview är justa mot sina kunder. De har hittills alltid erbjudit en ren och icke nersolkad installation av Android OS. Kvaliteten på deras telefoner är utmärkt, ( utmärkt är en blygsam beskrivning ) och får en icke insatt att häpna. Många gånger får du betala mellan 3000-6000 kr för något likvärdigt i Sverige. Jag tror priset för Blackview R7 landar på 1500-2000 kr men inte över 2000 kr. Blackview R7 har naturligtvis svenskt språk och Blackview har hittills alltid erbjudet telefoner som passar de svenska nätens frekvenser.

"Blackview will be at MWC 2016 with an all new flagship model called the Blackview R7"

Blackview R7 Highlights

Borderless design
5.5-inch FHD display
Fingerprint scanner
Fast charging
Helio P10 chipset
4GB RAM
Supports 128GB SD cards

Allt om Blackview R7 som gizchina läsare verkligen uppskattar: http://www.gizchina.com/2016/01/21/excl ... nd-images/

Ubuntu Linux har också uppmärksamt möjligheterna i Kina. Ubuntu samarbetar med Meizu. Ubuntu Linux kommer också under det kommande året söka samarbete med fler aktör/tillverkare men inget har hittills offentliggjorts.

Ubuntu smarttelefoner. Men som alltid är utbudet av appar och annan anpassning som måste utvecklas.

Android "The app market is booming, with revenues expected to top $140 billion this year"

Det måste vara något som lockar personer som utvecklare appar till Ubuntu smarttelefoner.

Var står vi i frågan "revenues"?

Jag är kluven. Att hitta appar som uppfyller mina krav på integritet och funktion till Android OS är ett rent helvete. Det är inte så att Google är behjälpliga på något vis och presenterar de här app-utvecklarna separat. Google uppmärksammar och hyllar appar som är nersmutsade med med en massa integritetskränkande kod.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Nemo »

Ubuntu telefoner är en mega flopp och kommer aldrig bli så pass stora att det går att tjäna några pengar på dem. Bättre att lägga ned det helt och satsa resurserna på något annat.
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av queson »

Dendrite
Inlägg: 98
Blev medlem: 03 jun 2008, 13:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Dendrite »

Inte ubuntu, men väl linux: jolla.com. Håller tummarna för att det går bra för dom och att det snart kommer nya grunkor med deras OS.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Pink Panther »

Meizu presenterar kanske Ubuntu Meizu Pro 5?

Ubuntu och Meizu presenterar kanske sin nya smarttelefon Ubuntu Meizu Pro 5 vid den stora teknikmässan MWC. Något vill Ubuntu visa upp och några lägger sina slantar på att det är en Meizu Pro 5 Ubuntu Edition som kommer att presenteras för journalister och besökare av mässan.

En större skärm, fingerprint scanner och en kraftigare Exynos processor.

"Love Ubuntu"

"Meizu Pro 5 Ubuntu Edition which was seen in leaked photos a few weeks ago. The Pro 5 would be quite the upgrade over the current MX4 with a larger display, fingerprint scanner and more powerful Exynos processor."

http://www.gizchina.com/2016/02/14/meiz ... -5-at-mwc/
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Pink Panther »

Ulefone Power en flaggskepps sänkare.

Ulefone Power är inte en flaggskepps sänkare. Nej! Men en smarttelefon som säljer som smör i solsken just nu. Men ändå är Ulefone Power ett bra val om någon har lust att testa sin första smarttelefon från Kina. Ulefone Power har en Mediatek MT6753 1.3GHz Octa Core GPU: Mali-T720 och RAM: 3 GB LPDDR3 inte den skarpaste och senaste processorn eller hårdvaran. Men förövrigt en helt godkänd hårdvara med ett 6050mAh batteri. 2-4 dagar utan att ladda batteriet. $179 ingen större omkostnad för ett test av en Kinalur.

Sedan är Ulefone Power stilren och har en version med "Wood" ( laminat ) baksida som är omtyckt. Ulefone Power har alla behövliga frekvenser/band för Sverige. Ulefone Power får bra omdömen av kunder och mobilskribenter. Ulefone har också lovat alla Ulefone Power kunder en uppgradering till senaste versionen av Android "U Launcher Android 5.1 (upgradable to 6.0 Marshmallow)" kommer förmodligen senare i vår.

http://www.chinasmartphonereview.com/ul ... ffordable/

Om Elephone M3 Pro.

Varför just Ulefone Power säljer så bra vet jag inte. Jag är lite frågande och häpen över Ulefone Power framgångar. Med tanke på följande telefon Elephone M3 Pro – Helio P10, 21 MP Sony IMX230 sensor and USB Type C för $199.

Ny processor Helio P10, 21 MP Sony IMX230 sensor, USB Type C och RAM: 3 GB LPDDR3

Elephone M3 Pro saknar dock band 4G: FDD-LTE 900 för Sverige. Band 4G: FDD-LTE 900 landsbygd och ödemark i Sverige. Mindre batteri built-in 3000mAh (Quick Charge). Annars samma förutsättningar med en väntad uppgradering till 6.0 Marshmallow.

Elephone M3 Pro.

A Version Band Details (Europe)

FDD-LTE:band 1/3/7/20 (2100/1800/2600/800)
TDD-LTE:band 40(2300)
WCDMA:Band 1/2/5/8(2100/1900/850/900)
GSM:Band 2/3/5/8(1900/1800/850/900)

B Version Band Details (US ) Coming Soon …

FDD-LTE:Band 2/4/7/17 (1900/1700/2600/700)
WCDMA:Band 1/2/5/8(2100/1900/850/900)
GSM:Band 1/2/5/8(2100/1900/850/900)

http://www.chinasmartphonereview.com/el ... sb-type-c/

Det finns en del sajter där du kan handla teknik från Kina. Några bra och några mindre bra.

En snabbare eller en långsammare leverans av varan. Jag väljer alltid det långsamma alternativet 2-3 veckor inga extra omkostnader och ofta uppger säljaren ett mindre värde än det faktiska värdet på produkten. Däremot verkar det som nästan alla som väljer express/snabbare leverans får problem med icke förväntade extra omkostnader.

Betala alltid din vara via PayPal det är säkrast. Läs PayPal villkor/avtal vad berör företagets skyldigheter mot dig som användare/kund och naturligtvis dina skyldigheter som användare av deras betalalternativ PayPal.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Nemo »

Pink Panther skrev:Meizu presenterar kanske Ubuntu Meizu Pro 5?

Ubuntu och Meizu presenterar kanske sin nya smarttelefon Ubuntu Meizu Pro 5 vid den stora teknikmässan MWC. Något vill Ubuntu visa upp och några lägger sina slantar på att det är en Meizu Pro 5 Ubuntu Edition som kommer att presenteras för journalister och besökare av mässan.

En större skärm, fingerprint scanner och en kraftigare Exynos processor.
Frågan är vad man ska ha den till. Utan något eko-system av appar kommer även denna telefon gå sotdöden till mötes.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Pink Panther »

Svar till Nemo.

"The Meizu PRO 5 has higher specifications than many other leading smartphones"

"Samsung Exynos 7420 Octa-core processor. The Meizu PRO 5 sports a highly durable 5.7-inch 1920×1080 screen made with Corning Gorilla Glass 3 and the crystal clear AMOLED display screen adds a larger field of view to deliver more content, save power and ensure longer battery life. The Meizu PRO 5 has higher specifications than many other leading smartphones, including its LPDDR4 memory technology which makes it a fast and responsive device for even the most avid multi-taskers and demanding applications."

"Bättre att lägga ned det helt och satsa resurserna på något annat."

Det lär inte ske Nemo. Det är som att spotta Mark Shuttleworth i ansiktet och förkasta allt han utfört för Öppen källkod och Linux i världen. Unity är ämnat för surfplattor och smarttelefoner.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Pink Panther »

Svar till Nemo.

Mer om "Meizu Pro 5 Ubuntu Edition is official"

Så här skriver "balcobomber25" i en kommentar. Se nedan.

"If you have experience with Ubuntu and using a terminal you can get most of the apps from the main Ubuntu Software Center to work on it (soon to be changed out for the GNOME)."

http://www.gizchina.com/2016/02/17/meiz ... -official/

Nemo skrev följande "Frågan är vad man ska ha den till. Utan något eko-system av appar kommer även denna telefon gå sotdöden till mötes."

Jag undrar vad det är du saknar Nemo om möjligheten att använda "main Ubuntu Software Center" är tillgängligt snart.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Nemo »

Pink Panther skrev:"The Meizu PRO 5 has higher specifications than many other leading smartphones"
Det har ingen som helst betydelse. Det är helheten om betyder något. Dvs. hela paketet med telefon, operativsystem och eco systemet med Appar. Där finns det idag iPhone med iOs och Android telefoner. Sedan har vi en liten andel Windows Phone som trots massiv marknadsföring inte tar några större marknadsandelar.

Även om Meizu Pro 5 skulle ha bättre specifikationer är det ändå inget att ha om de övriga delarna saknas, främst då tillgång till Appar.
Pink Panther skrev:"Samsung Exynos 7420 Octa-core processor. The Meizu PRO 5 sports a highly durable 5.7-inch 1920×1080 screen made with Corning Gorilla Glass 3 and the crystal clear AMOLED display screen adds a larger field of view to deliver more content, save power and ensure longer battery life. The Meizu PRO 5 has higher specifications than many other leading smartphones, including its LPDDR4 memory technology which makes it a fast and responsive device for even the most avid multi-taskers and demanding applications."
Det är fullständigt bortkastade pengar att köpa ovanstående telefon. Du har ingen som helst nytta av en telefon som saknar nödvändig mjukvara
Pink Panther skrev: "Bättre att lägga ned det helt och satsa resurserna på något annat."

Det lär inte ske Nemo. Det är som att spotta Mark Shuttleworth i ansiktet och förkasta allt han utfört för Öppen källkod och Linux i världen. Unity är ämnat för surfplattor och smarttelefoner.
Det sker redan idag, även om du inte själv är medveten om detta. Absolut INGEN Ubuntu telefon kommer någonsin att kunna slå sig in på marknaden för Smartphones. Detta är fullständigt orealistiskt. Se bara på Microsoft och deras Windows Phone. De har ett fungerande telefonoperativ, de finns även telefoner ute som kör deras operativ. De har en appbutik med en mängd Appar, men ändå ökar de inte sina marknadsandelar. De bästa Apparna kommer till iOS och Android. Om de även kommer till Windows Phone är de ofta av sämre kvalitét eller så kommer de inte alls.

Vad har då Canonical som gör att de ska ha chans att lyckas, när Microsoft inte gör det?

Att Unity är ämnat för surfplattor och smartphones är fullkomligt irrelevant i sammanhanget. De enda som kommer att skaffa dessa telefoner är en liten grupp entusiaster och dessa är för få om man ska tjäna några pengar på dem.

Då gruppen användare är för få kommer det bli svårt att locka utvecklare till telefonen. Vanliga Svenssons skiter fullständigt i vad det är för OS i deras telefon, så länge deras favoritapp finns tillgänglig, vilket den inte kommer att finnas med Ubuntutelefoner.

Visst har Mark Shuttleworth gjort mycket för öppen källkod och Linux, men det innebär inte per automatik att det är ett smart drag att satsa på ett eget OS för Smartphones. Tanken borde väl vara att det ska gå att tjäna pengar på detta, men utan några användare som handlar i någon appbutik kommer det heller inte att intjänas några pengar.

I slutändan kommer detta projekt sjunka som en sten rakt ned på havets botten utan att ha genererat en endaste dollar i vinst. Någon som vågar sätta emot detta påstående?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Nemo »

Pink Panther skrev:Så här skriver "balcobomber25" i en kommentar. Se nedan.

"If you have experience with Ubuntu and using a terminal you can get most of the apps from the main Ubuntu Software Center to work on it (soon to be changed out for the GNOME)."

http://www.gizchina.com/2016/02/17/meiz ... -official/
Du utelämnade också en viktig detalj i "balcobomber25" kommentaren, där hela kommentaren lyder:
There is an App store but there are very few apps for it. If you have experience with Ubuntu and using a terminal you can get most of the apps from the main Ubuntu Software Center to work on it (soon to be changed out for the GNOME). There are also some backend workarounds to get Android apps to work but the results can be mixed and if you have never used an Ubuntu terminal before it's not easy.
Min egen fet markering. Det är alltså inte bara jag som påstår att det råder brist på appar.
Pink Panther skrev: Nemo skrev följande "Frågan är vad man ska ha den till. Utan något eko-system av appar kommer även denna telefon gå sotdöden till mötes."

Jag undrar vad det är du saknar Nemo om möjligheten att använda "main Ubuntu Software Center" är tillgängligt snart.
Jag saknar appar som är anpassade för en telefon med pekskärm. Jag tolkar kommentaren som du hänvisar till som att det ska gå att köra desktop applikationer i telefonen, vilket rent tekniskt vore häftigt, men inte till någon större nytta. Desktop applikationer körs bäst i en dator med skärm, mus och tangentbord. Mobil applikationer körs bäst i surfplattor och smartphones. Att blanda dessa med varandra, även om det går är ingen bra idé.

Jag håller fast vid min kommentar att telefonen kommer att gå sotdöden till mötes då eko-system av appar saknas.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av eson57 »

Nemo skrev:Jag tolkar kommentaren som du hänvisar till som att det ska gå att köra desktop applikationer i telefonen, vilket rent tekniskt vore häftigt, men inte till någon större nytta.
Några grafiska skrivbordsapplikationer kan man inte köra. Det handlar om kommandoradsapplikationer. Alltså skrivbordsprogram utan grafik (GUI). Detta fungerar som standard i SailfishOS. Jag har visserligen inte testat, men har svårt att tro att det fungerar "out of the box" i Ubuntu Touch, eftersom det är ett skrivskyddat system, precis som de stora... iOS,Android m.fl.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Pink Panther »

Vill vi ha ett levande forum så behövs bra kommentarer.

Det bjöd du på Nemo. I sak har du rätt Nemo. Det vore rent ut sagt korkat att föra en meningslös argumentation.

Allt nedanstående krävs.

"appbutik , eko-system av appar saknas"

"Vanliga Svenssons skiter fullständigt i vad det är för OS i deras telefon, så länge deras favoritapp finns tillgänglig, vilket den inte kommer att finnas med Ubuntutelefoner."

Ovanstående gäller också för datorer

Vanliga Svenssons skiter fullständigt i vad det är för OS i deras datorer, så länge deras favoritprogram finns tillgängliga.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Pink Panther »

"Ubuntu Edition, at Mobile World Congress."

"Ubuntu uses scopes to access your most frequently used digital services such as music, social networking, web browsing or sharing photos and video directly from the home screen."

"Ubuntu Phones now come with a larger third-party app ecosystem around favorites such as Instagram, Twitter, and Spotify."

http://www.zdnet.com/article/new-high-e ... -globally/
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Pink Panther »

Ulefone Future

"Future is the name of the 2016 Ulefone flagship"

Ulefone visar upp sin nya "flagship phone" Future vid MWC mässan. Den har så kallat "bezel-less" utseende.

"bezel-less": Enkelt uttryckt mer skärmyta till användaren av produkten.

"Ulefone Power will have a Mediatek Helio P10 chipset, and 4GB RAM. It is also expected to get Android 6.0 out of the box too."

Ulefone planerar också att presentera sina Europeiska återförsäljare.

Det har varit på gång länge att någon av de många nya Kinesiska telefontillverkarna etablerar en försäljning i Europa. Nu verkar det som Ulefone är den först av många nya ( 10 st lågt räknat ) telefontillverkar från Kina som vill försöka ta marknadsandelar i Europa. Men säkert inte den sista. Att de kommer fler från Kina är en sak som är säker. Konkurrens kommer att bli mördande hård för samtliga smarttelefontillverkare.

Ulefone Future är klart intressant med "bezel-less", övrig specifikation är klart godkänd.

http://www.gizchina.com/2016/02/19/ulef ... ed-at-mwc/
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av eson57 »

Jaha ja, det var så det menades! :)
Det där är ju funktionen för att använda luren som dator. Man kopplar alltså på skärm, tangentbord och pekdon.
Det är ju som alla förstår, fullständigt oanvändbart på själva telefonen. Inte ens en 20-åring med perfekt syn kan använda det på en 5-tumsskärm.
Mitt tvivel kvarstår dessutom... går det där verkligen att göra "out of the box"? Mina tidiga försök med den första Ubuntu-luren, visade att jag var tvungen att hacka min egen anpassade systemavbild, och flasha om luren, för att kunna installera/avinstallera "what ever". Allt utom appar i Store, då...

Hur får man t.ex root, utan egenanpassad avbild? I Sailfish loggar jag in och kör som användare Nemo, men om jag behöver root, aktiverar jag utvecklarläget och får root med kommandot "devel-su". Har ännu inte hittad "sudo" i Ubuntu touch terminal.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Nemo »

eson57 skrev:Hur får man t.ex root, utan egenanpassad avbild? I Sailfish loggar jag in och kör som användare Nemo
Va, kör du som min användare i Sailfish ;D
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av Nemo »

Pink Panther skrev:"Vanliga Svenssons skiter fullständigt i vad det är för OS i deras telefon, så länge deras favoritapp finns tillgänglig, vilket den inte kommer att finnas med Ubuntutelefoner."

Ovanstående gäller också för datorer

Vanliga Svenssons skiter fullständigt i vad det är för OS i deras datorer, så länge deras favoritprogram finns tillgängliga.
Stämmer bra det. Jag skulle inte ha något emot om satsningen på Ubuntu telefoner lyckades, men med tanke på hur svårt Microsoft har med sina telefoner känns det inte speciellt realistiskt att det kommer att gå vägen.

Vad gäller datorer finns det dock en stor skillnad. Utvecklingen av Linux är inte primärt för att nå en viss marknadsandel, utan att skapa det bästa OS:et.

Satsningen på Ubuntu telefoner bygger säkert på att göra en så bra telefon som möjligt, men det primära antar jag är att det ska gå att tjäna pengar på detta. Det borde vara målet, för hur ska man annars motivera satsningen på ett eget OS för Smartphones. Dock vet jag inte hur man resonerat kring detta, då det krävs användare för att tjäna pengar. Användarna i sin tur kräver att det finns ett eco system av Appar. För att utveckla Appar som går att sälja, måste det finnas användare. Denna paradox blir svår att lösa och vi får väl se var det hela slutar. Det skulle dock vara en stor skräll om de verkligen lyckades.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kinalurar och Ubuntu smarttelefoner.

Inlägg av JoWa »

eson57 skrev:Jaha ja, det var så det menades! :)
Det där är ju funktionen för att använda luren som dator. Man kopplar alltså på skärm, tangentbord och pekdon.
Det är ju som alla förstår, fullständigt oanvändbart på själva telefonen. Inte ens en 20-åring med perfekt syn kan använda det på en 5-tumsskärm.
Nej, att pilla med LibreOffice i det formatet är nog ingen höjdare. På en tiotumsplatta kan det väl fungerar, om det nu går att hantera programmet utan riktigt tangentbord och mus.
eson57 skrev:Mitt tvivel kvarstår dessutom... går det där verkligen att göra "out of the box"? Mina tidiga försök med den första Ubuntu-luren, visade att jag var tvungen att hacka min egen anpassade systemavbild, och flasha om luren, för att kunna installera/avinstallera "what ever". Allt utom appar i Store, då...

Hur får man t.ex root, utan egenanpassad avbild? I Sailfish loggar jag in och kör som användare Nemo, men om jag behöver root, aktiverar jag utvecklarläget och får root med kommandot "devel-su". Har ännu inte hittad "sudo" i Ubuntu touch terminal.
Installationer skall göras utan rootprivilegier. Det är en av finesserna med Click och nu Snap, som kommer också till skrivbordet med Mir och Unity 8.
Här jämförs Click och Deb (2014): https://askubuntu.com/questions/485401/ ... eb-package
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"