Tio år med Ubuntu-se

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Jag var inte först, flera hundra andra, var före mig. Men för mig är det min 10-årsdag som medlem här. 20060327 - 20160327.
Under året i år och kommande år, kommer fler och fler att kunna "fira" sitt medlemsskap och skriva här i tråden.

För mig, känns det fint att få ha varit en del av detta forum i alla dessa år.

Det är lätt att dra till sig minnesbilder från åren som har gått och av dem som har bjudit på sin närvaro. Bland dem som kommit och gått under åren, har somliga "lämnat djupa spår i sanden" när och där, då de burit oss andra. Ingen nämnd. Ingen glömd. Hela forumet med sina delsidor, portalsida, serverunderhåll och övriga delar, som även IRC-kanal och maillista, har tagits fram av och underhållits av särdeles aktiva och engagerade medlemmar. Som gav av sin tid. Oförbehållsamt.

Tack, alla ni. :kram:

Totalt sett, har jag alltid känt en stor värme i detta forum och som skänker mig positiva minnen. Visst har ett och annat höstmoln infunnit sig och tillfälligt dämpat de positiva känslorna. Men de varma, ljusa stunderna har alltid återkommit och tagit mest för sig, av tiden här.

Vi är inte längre så många medlemmar, regelbundet inloggade och kvar från forumets mest framgångsrika dagar, då, när nytillkomna medlemmar registrerade sig i en accumulerande takt och sedan var aktiva en tid. Under de riktigt stora nytillströmningarna kunde det röra sig om åtskilliga hundratals medlemmar på en månad. Nu för tiden är tillströmningstakten helt annorlunda och sjunkande. Från ingången av 2015 och till 2016 rör det sig i storleksordningen om 150 medlemmar som har kommit till. Antalet enskilt aktiva som loggar in någon gång då och då ligger kanske inte ens kring detta tal.

De 150 nya medlemmarna sista året, motsvarar detta forums första fyra, fem månader ungefär. Vid tiden 2005 och de första månaderna på 2006. Du som vill, kan följa utvecklingen här från 2005 till mitten av 2009.

På den maillista som har följt oss, kan du som är intresserad, också följa händelseförlopp och aktuella händelser på den delen av gemenskapen om du klickar här.

Det är gott att forumet ändå finns fortsatt tillgängligt. För nytillkomna Linuxintresserade och gamla medlemmar som vill titta in lite då och då.

Tack till er, som gör detta möjligt. Serveradmins, teamleader och kontaktperson. :kram:

Nu hoppas jag på att framledes få se ett antal andra "celebrerande" träda in i tråden och tillkännage sin närvaro och dela sina egna tankar inför sina tioårsjubileum.

Hälsningar

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av Tjadden »

Broder Tuck

Jag får gratulera dig för din idoga närvaro, vi två har för allan del missförstått varandra, men ändå är du den förste att förlåta och behåller dig på en mänsklig plan, att alla har inte den begåvning och kunskap som du äger.
Jag får vidhålla, att kanske vara för envis, men så är det väl med gamla gubbar, vi vill så gärna ha rätt i det vi tror på?

Lev väl broder
Tjadden
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av Broder Tuck »

@ Tjadden
:kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Inlägg: 675
Blev medlem: 13 jun 2006, 14:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av ThinLizzy »

Grattis!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av johanre »

Grattis, Broder! :D

(jag har några månader kvar... ;) )
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av morpa »

Åren går fort:) Har själv några kvar innan jag kan sikta in på 10 här.
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av bittin »

Själv är jag uppe i 9år om några månader :P
BjHstad
Inlägg: 365
Blev medlem: 06 okt 2007, 17:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Halmstad

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av BjHstad »

Hej,, Jag har också nått 10 år med Ubuntu, sen 0704- Jag har aldrig haft några större problem med systemen, och alla uppgraderingar har funkat perfekt.. Kul att följa med i utvecklingen.
Jag har just kört in 1704 och det går lika bra som tidigare. Dock lyckades jag sudda ut W10, på min nya dator.. pga Windows nya säkerhetsinställningar.. Det är dock inget jag saknar. då det jag kör i denna burk finns bra i Ubuntu.. Vill ha kvar windows endast pga BankId, som jag använder då och då.. Enklare än att joxa med det i ubuntu.
Tack till alla i forumet, som hjälpt mig framåt, då det strular för mig, mest beroende på brist på kunnande. Tur att forumet finns för att hitta tips inom olika områden, o få goda råd av alla duktiga medlemmar här. Tur att det finns.
I morrn ska jag installera Ubuntu åt en kompis, som köpt dator utan op. Hon ville själv prova ubuntu trots att hon inte sett det förut. bara på min inrådan.
Sommarhälsningar (här är det sol o +25 idag, Blev kraftigt svett under hundpromenad idag)

Björn i Halmstad
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av eson57 »

Gick också med någon gång under 2006 (året efter alltomxp.se), men under några inaktiva år lyckades jag slarva bort inloggningen och blev tvungen att registrera nytt konto, när jag insåg att jag behövde lämna windows-världen för gott. :)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av JoWa »

Eller var det 19 april 2007?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av eson57 »

JoWa skrev:Eller var det 19 april 2007?
Möjligt, men du har hittat något som jag inte kan se.
Den valda användaren finns inte.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av JoWa »

Ett inaktiverat konto ”Eson”.

Blev medlem: 19 april 2007, 20:09
Senaste besöket: 23 mars 2010, 20:07
Totalt antal inlägg: 11
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av eson57 »

Nej, det har vi konstaterat inte var jag. Dessutom har jag aldrig använt stort E.

viewtopic.php?f=60&t=59731
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av johanre »

Hhmmm, det hade varit enklare om du mindes vilken mailadress du ursprungligen registrerade ditt konto med. Sen är det kanske inte hela världen heller. :)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av eson57 »

johanre skrev:Hhmmm, det hade varit enklare om du mindes vilken mailadress du ursprungligen registrerade ditt konto med. Sen är det kanske inte hela världen heller. :)
Helt riktigt... det är inte hela världen. :)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av JoWa »

eson57 skrev:Nej, det har vi konstaterat inte var jag. Dessutom har jag aldrig använt stort E.
Ett helt annat namn då. Jag kan gissa ett. :-X
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av eson57 »

JoWa skrev:Ett helt annat namn då. Jag kan gissa ett. :-X
Oavsett namn, tror jag vid närmare eftertanke inte att jag vill ha tillbaka det. Jag menar... "Vem faen är xxx?" ;D
Jag skulle ju bli tvungen att göra mig omöjlig på nytt. ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av Getmarken »

Grattis till de tio! Har själv ett par kvar. Under åren har jag fått mycket hjälp från forumet både som svar på egna nedskrivna frågor och direkt via "Nya inlägg" :kram:
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av webaake »

Kul Tucken! Din röst här är unik!

Jag är inte så aktiv längre men dyker in i ibland om det är nåt supportärende jag kan bidra till. Men jag kör bara Ubuntu utom på telefonen (Android). Jag var moderator ett kort tag när det var som flest aktiva medlemmar. Ett stort troll hade vi och en kväll efter att ha inmundigat ett par glas rödvin, slängde jag ut honom. Blev tvungen att säga upp mig efteråt! :) Men det var det värt.


Tucken: keep up the good work!

Ooops! Jag fyllde också 10 nyss ju! Fasen vad tiden går! ;D
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Tio år med Ubuntu-se

Inlägg av Broder Tuck »

webaake skrev:Kul Tucken! Din röst här är unik!
Tack för de orden. :kram:
. . . . Ooops! Jag fyllde också 10 nyss ju! Fasen vad tiden går! ;D
Grattis du med. ;) . . ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"