Goggle Chrome kan ej använda min plats (Mobil surf)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Goggle Chrome kan ej använda min plats (Mobil surf)

Inlägg av Städarn »

Skriver ner detta här också så kanske jag får lite ny input.

Fick lite problem med min BQ E5 men numera fungerar appar likt Google Maps och Street View normalt igen. MEN plats funktionen i Google Chrome fungerar inte. Appen har alla rättigheter den ska ha, plats funktionen är på och jag tillåter sidan att använda min plats men ändå fungerar det inte. Sidor (som exempelvis Hitta.se eller andra sidor som vill lokalisera mig) hävdar att jag inte tillåter plats data. Den enda gången plats data används är vid sökning på Google. Då kan jag se min plats längst ner på sidan men denna kommer då oftast från Plats historiken, antingen användandet av sådan är tillåten eller ej.

Det dröjer väl ett tag innan det kommer en uppdatering till webbläsaren men jag är ärligt talat inte säker på att detta kommer att lösa problemet. Finns det något jag kan testa för att få tillbaka funktionen? Har testat med det som står i Hjälp texten och kontrollerat allt jag kan komma på. Jag vill inte avinstallera webbläsaren och jag vill heller inte göra en fabriksåterställning som BQ supporten vill. Det borde väl kunna fixas ändå. Eller?...
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Goggle Chrome kan ej använda min plats (Mobil surf)

Inlägg av eson57 »

I Ubuntu Touch kan man dessvärre inte "fixa" något som inte kan åtgärdas i inställningarna. Det är lika låst som Android och iOS. Du kan installera och avinstallera appar (dock inte alla), återställa systemet och, om du är tillräckligt kunnig, flasha om enheten med egenanpassad avbild.
Alltid på kanelen!
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Goggle Chrome kan ej använda min plats (Mobil surf)

Inlägg av Städarn »

Glömde skriva att det var en Android enhet. Hm, får väl leva med det då. Har ingen lust att göra en total återställning eftersom allt annat fungerar som det ska. Tack i alla fall. :)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Goggle Chrome kan ej använda min plats (Mobil surf)

Inlägg av Tjadden »

Städarn skrev:Glömde skriva att det var en Android enhet. Hm, får väl leva med det då. Har ingen lust att göra en total återställning eftersom allt annat fungerar som det ska. Tack i alla fall.

Byt webbläsare, det gjorde jag när Google Chrome Stable 52, inte lydde roder i några fall.
Jag installerade istället Chromium och hittills i flera månader har jag inte haft det minsta problem med webbläsaren!
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Goggle Chrome kan ej använda min plats (Mobil surf)

Inlägg av Städarn »

Tittade efter i Google Market men jag hittade inte Chromium. Tänkte lagt in Firefox men det stod att en var buggig. Sökte då på nätet och hittade en sida när det skulle finnas möjlighet till nerladdning av Chromium. Men det verkade vara någon slags beta version. Kanske sökte jag på fel ställe...
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Goggle Chrome kan ej använda min plats (Mobil surf)

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Byt webbläsare, det gjorde jag när Google Chrome Stable 52, inte lydde roder i några fall.
Jag installerade istället Chromium och hittills i flera månader har jag inte haft det minsta problem med webbläsaren!
Trådskaparen har en mobiltelefon med operativsystemet Android. Så din erfarenhet av Chromium i Ubuntu är irrelevant.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Goggle Chrome kan ej använda min plats (Mobil surf)

Inlägg av Städarn »

OK, förstår att det inte finns till Android. Har i vart fall lagt in Opera nu så jag har ett alternativ. Egentligen har jag bara gått runt problemet, inte löst det men i vart fall.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Goggle Chrome kan ej använda min plats (Mobil surf)

Inlägg av webaake »

Lite tröttsamt i Android då ingen browser klarar allt man vill i telefonen. Jag kör jämte Chrome också Naked Browser på android, som är liten och snabb men ful. Har även kört CM Browser em hel del. Chrome på android har två nackdelar för mig och det ena är bokmärkeshanteringen och det andra är att chrome inte formaterar t ex forumtexter läsbart på alla forum.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Goggle Chrome kan ej använda min plats (Mobil surf)

Inlägg av Städarn »

Litet tillägg:

Har under dagen testat Opera och det otroligt hur många gånger det har gått ner (läs kraschat). Och det bara med en sida uppe. I Google Chrome ligger jag oftast med 4-5 flikar i bakgrunden och det kraschar nästa aldrig.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"