Vad kostar en Dataprogrammerare?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Vad kostar en Dataprogrammerare?

Inlägg av Tjadden »

Är det någon här som kan göra ett sällskapsspel digitalt som kan köras på Windows och Linux?
Självklart eftersom det är en privat önskan för min Innovation, som är helt ny och lämpar sig för att spela på nätet, så är mitt intresse att få det gjort för en rimlig kostnad.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Vad kostar en Dataprogrammerare?

Inlägg av Osprey »

Enda chansen är nog om du kan få någon intresserad av idén och att gå in som delägare...

Ute på marknaden kostar en programmerare åtminstone ungefär samma som en hantverkare, dvs. c:a 500kr/tim vilket motsvarar uppemot 100.000 i månaden. En programmerare med eget företag kan kanske tänka sig ned emot 300kr/tim, men under det går nästan inte att komma.

Sedan kan det givetvis finnas en möjlighet att anlita någon svart och då kan du kanske komma ned i 200kr/tim, men inte så värst mycket under det, tror jag inte.

Nu vet jag ju ingenting om din idé, men jag skulle gissa att om det nu är något som är något att ha, så kan du knappast komma under ett halvår i utvecklingstid, förmodligen mer. Så totala kostnaden för att utveckla något sådant blir antagligen från en halv miljon och uppåt och då räknar jag ändå väldigt lågt.

Så enda chansen är nog om du kan hitta någon som kan tänka sig att gå in som delägare och utveckla det på sin fritid. Då behöver du ju inte betala ut någon lön även om ni får dela på omkostnaderna, mot det att han eller hon får del i vinsten när det hela är igång. Jag skulle tro att det är enda chansen, om du inte har en riktigt stadig kassakista alltså, men då handlar det ju också om ett helt annat risktagande....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad kostar en Dataprogrammerare?

Inlägg av Tjadden »

Osprey skrev:Enda chansen är nog om du kan få någon intresserad av idén och att gå in som delägare...
Som delägare lär inte min kompanjon gå med på en tredje part.

Eftersom jag är en spelkonstruktör och ligger i den fasen att ifrån ett strategispel gå över till att förnya detta spel till ett temaspel som ett finskt företag har begärt av mig, men inte digitalt.
I och för sig skulle detta finska företag kunna lägga ut pengar för ett digitalt spel, för de har en omsättning på dryga 100 miljoner om året.
Om jag hade varit ensam utan kompanjon så hade jag försökt övertyga detta företag att dela på vinsten om de såg till att spelet blev digitalt.
Detta företag har tidigare sagt att jag skulle direkt samarbeta med dem, vilket inte är möjligt inte om detta gällande spel, men jag har ett annat, som jag har testat på en liten grupp, samtliga tyckte att det var ett roligt spel.
Dina skrivna rader vill jag förmedla till min kompanjon, han kanske skulle kunna ge med sig om att låta ta in en tredje part som stod för fiolerna?
Har en idé om att köra spelet visuellt och av de pengar som flyter in, att då leja en programmerare som gjorde detta spel digitalt.
Föregående spel gav åtminstone mig en avkastning på ca 500 000 tusen under en 5 års period men då endast som royaltagare. Detta spel som 2010 fick ett pris i Sverige som det bästa vuxen spelet!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Vad kostar en Dataprogrammerare?

Inlägg av Osprey »

Nä ok, då blir ju bilden en helt annan, för då har du kanske möjlighet till att det finska företaget investerar lite kapital.

Men som sagt, konsultpriserna ligger normalt från ungefär 600kr/tim och uppåt och just för tillfället skulle jag inte tro att det finns någon som dumpar priserna och går alltför långt under det. Det kanske låter mycket, men efter att lön, sociala avgifter och skatter, samt olika omkostnader dragits av från detta så återstår ändå inte så speciellt mycket.

Frågan är ju vad du kan förhandla fram för villkor från det finska företaget. Jag menar, om de nu skulle skjuta till kapital för att kunna anlita en programmerare, så har de ju rent tekniskt redan betalat utvecklingen av spelet och då kan det ju bli lite bökigt med royalty.

Den där gissningen på ett halvår och 500.000kr som jag gjorde är ju bara någon form av uppskattning av vad som absolut minimum för något som är säljbart borde kunna gå på. Jag har ju inte sett någon projektplan eller kravspec eller något sådant, så jag kan givetvis inte göra någon kvalificerad uppskattning.

För spelföretag med anställda så kostar varje programmerare ungefär från 600.000kr/år och uppåt, inklusive sociala avgifter och skatter alltså. Till detta kommer då givetvis också extra kostnader för arbetsplats, utrustning och projektledning, försäljning etc.

Poängen med att ta in någon som delägare eller liknande istället, är ju att programmeraren själv får bära sina kostnader, tills dess att produkten är ute på marknaden och genererar pengar. På så sätt kan han/hon givetvis tjäna mer på det, men skulle det inte slå på marknaden så tar det finska företaget ingen risk.

Ska det sedan också vara med grafik och sådant i spelet, så är det flesta programmerare inte några större stjärnor när det gäller grafik, utan då behövs kanske ytterligare en person som tar hand om den biten.

Så om det inte bara är något litet enkelt spel, så hade jag själv gjort en ordentlig marknads- och kostnadsanalys innan jag kört igång något sådant. Det finns många osäkerhetsfaktorer i det och ska du stå för utvecklingen av det, så gäller det att vara beredd på att det kan "klättra iväg ordentligt"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad kostar en Dataprogrammerare?

Inlägg av Tjadden »

Osprey skrev:Poängen med att ta in någon som delägare eller liknande istället, är ju att programmeraren själv får bära sina kostnader, tills dess att produkten är ute på marknaden och genererar pengar. På så sätt kan han/hon givetvis tjäna mer på det, men skulle det inte slå på marknaden så tar det finska företaget ingen risk.
Just precis, jag har också varit inne på denna tanke om inte spelet slår, vilket man alltid få ta med i bilden när det gäller vilka produkter som helst. Det har jag råkat ut för, att för ca 25 år sedan och förlorade jag 150 000 temporärt men hade tur nog, att någon var intresserad av att köpa verktyget för att framställa pjäser till ett spel, som köpte det för 60 000.
Resterande summa 90 000 fick jag ihop genom att sälja det lager av spel jag hade via två budgivare och slog till när budet blev 95 tusen och den andre budgivare tycktes ha backat ur. På detta blev jag en erfarenhet rikare att vara noga med hur stort intresse det finns för ett nytillverkat spel.
Det ska sägas, att det finska företaget begärde av mig att förnya det befintliga spelet.
Osprey skrev:Ska det sedan också vara med grafik och sådant i spelet, så är det flesta programmerare inte några större stjärnor när det gäller grafik, utan då behövs kanske ytterligare en person som tar hand om den biten.
Jag är själv ganska duktig på grafik, eftersom jag har målat och ritat mycket i mina dar, så jag äger den konstnärliga blicken, de parametrar som behövs för teknisk konstruktion fick jag lära mig av den framlidne Konstprofessorn Gert Marcus som jag var god vän med.

Sanning och säga, så är jag mycket kritisk mot fiktiva priser som är gripna ur luften och är vaken för att kunna diskutera vad en skälig kostnad har för relevans, nästan vad det än gäller.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Vad kostar en Dataprogrammerare?

Inlägg av Osprey »

Tjadden skrev:Sanning och säga, så är jag mycket kritisk mot fiktiva priser som är gripna ur luften och är vaken för att kunna diskutera vad en skälig kostnad har för relevans, nästan vad det än gäller.
Precis, men de kostnaderna jag angivit per timme är högst verkliga, liksom lönekostnader etc. Men vad den totala kostnaden i slutänden blir, är givetvis gripet ur luften eftersom jag saknar information.

Så om du kan bedöma tidsåtgången något så när, så bör du kunna utgå ifrån det för att uppskatta vad kostnaden blir. Men tänk då på att man i början av ett projekt bara känner till en bråkdel av de faktorer och hinder som sannolikt kommer att uppstå.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"