En vän undrar varför gästkontot är så slött

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Blåbär
Inlägg: 79
Blev medlem: 04 apr 2014, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Stockholm

En vän undrar varför gästkontot är så slött

Inlägg av Blåbär »

Jag har en vän som kommer och lånar min dator ibland. Hon får logga in på gästkontot så att hon inte ställer till med nåt problem på mitt konto. Hon klagar ofta på att datorn är så slö och misstänker starkt att det är gästkontot det är fel på. Jag undrar om det kan stämma ???. Därför har jag börjat drömma om att skapa ett eget konto till henne, som alltså skulle gå snabbare samtidigt som hon kan lära sig mer om Ubuntu ::) . Men hon vill vara säker på att det verkligen går snabbare innan hon ger sig in i den dealen :P . Så jag vet inte vad jag ska göra :-\ . Därför frågar jag den ärade ubuntugemenskapen om det verkligen stämmer att ett vanligt konto är snabbare än gästkontot :) .
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: En vän undrar varför gästkontot är så slött

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Har aldrig hört att gästkontot skulle vara långsammare än vanliga konton. Vad jag kan tänka mig är att själva uppstarten av program tar några millisekunder extra, eftersom gästkontot är ett engångskonto som börjar med i princip en tom hemkatalog utan cachade data.

Det går att konfigurera gästsessionen så att den blir mer lik en vanlig inloggning:

https://help.ubuntu.com/community/CustomizeGuestSession
Användarvisningsbild
Blåbär
Inlägg: 79
Blev medlem: 04 apr 2014, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Stockholm

Re: En vän undrar varför gästkontot är så slött

Inlägg av Blåbär »

Tack Gunnar! Nu har jag ändrat i gästinloggningen och ska hälsa min vän att den inte ska vara slö av naturen. Återstår bara att sova den här natten. Zzz
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"