Linux Mint Debian 64 bit.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Linux Mint Debian 64 bit.

Inlägg av Tjadden »

Hej

Efter en månads körning av Linux Mint Debian har jag inte haft det minsta krångel vilket förvånar mig!
Allt flyter på som det ska och har fått för mig, att min orsak om att alla dessa uppdateringar man får bör man passa sig för?
Min teori är ju att Datateknikerna testar oss på sätt och vis, om vi är nöjda med de nyheter de pumpar över till oss, som i många fall är deras testning av programvara och ändringar i filsystemet?
Just därför valde jag LMDE för att slippa dessa uppdateringar som vi ska testa åt dem och ofta så sätter datorn igång och krånglar!
Med Debian versionen så bestämmer jag själv till en stor del, vad jag vill ha uppdaterat!
Om allt fungerar klanderfritt varför då mata in en massa filsystem som riskerar att okända fel uppstår, som man inte har bett om.
Hur som helst, LMDE är i särklass det bästa OS som jag någonsin har kört och är mer än nöjd!
https://www.linuxmint.com/download_lmde.php
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Linux Mint Debian 64 bit.

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Allt flyter på som det ska och har fått för mig, att min orsak om att alla dessa uppdateringar man får bör man passa sig för?
Varför bör man passa sig för uppdateringar? Med den logiken borde alla fortsätta köra Windows XP som inte får några uppdateringar alls. Det kommer buggrättningar och säkerhetsfixar med uppdateringarna varför man bör installera dessa. Är man orolig för att få ett instabilt system kan man välja Debian Stable som efter vad jag har läst ska vara mycket stabilt.
Tjadden skrev:Med Debian versionen så bestämmer jag själv till en stor del, vad jag vill ha uppdaterat!
Det är väl inget unikt för just Mint DE. Är inte alla Linuxdistributioner uppbyggda så att användaren väljer när denne vill installera de uppdateringar som kommer?
Tjadden skrev:Om allt fungerar klanderfritt varför då mata in en massa filsystem som riskerar att okända fel uppstår, som man inte har bett om.
Det kanske har upptäckts säkerhetshål i något av programmen eller paketen som gör att du utsätts för risk då du är ute på nätet. Dessutom är inte alla uppdateringar enbart mot själva filsystemet utan det är en mängd andra saker som också blir uppdaterade. Min uppfattning är dock att det är bättre att ha ett uppdaterat system framför ett som inte är uppdaterat.
Tjadden skrev:Hur som helst, LMDE är i särklass det bästa OS som jag någonsin har kört och är mer än nöjd!
Roligt att du är nöjd
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Linux Mint Debian 64 bit.

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Tjadden skrev:
Allt flyter på som det ska och har fått för mig, att min orsak om att alla dessa uppdateringar man får bör man passa sig för?

Varför bör man passa sig för uppdateringar? Med den logiken borde alla fortsätta köra Windows XP som inte får några uppdateringar alls. Det kommer buggrättningar och säkerhetsfixar med uppdateringarna varför man bör installera dessa. Är man orolig för att få ett instabilt system kan man välja Debian Stable som efter vad jag har läst ska vara mycket stabilt.
Du missuppfattade vad jag syftade på, jag menar på att får man uppdateringar varenda dag så anar man sig till att ens OS har brister och tids nog efter många uppdateringar framstår en massa störningar eller direkta fel. I bästa fall får man en varning. Ponera att detta fel hade jag inte innan och genom en uppdatering så uppstod felet?. detta har jag nu sluppit.
I sak man har väl inte någon större anledning att ta upp massor av uppdateringar när datorn fungerar klanderfritt eller hur?
Hur som helst läser jag noga igenom vad jag tillåter om jag förstår att ett rent program som förbättras är helt okej. Firefox betackar jag mig för som har blivit sämre, ett tag var det min favorit webbläsare nu har jag avinstallerat det och vill inte se röken av det.
Jag tror att rensningsprogrammen Bleachbit och Sweeper som Gunnar H. inte gillade, för det ställer till fel i datorn. Hittills har jag inte märkt utav det minsta fel och lär fortsätta med dessa program för att hålla datorn i trim.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"