Boktips för att lära sig mer om datorer

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Blåbär
Inlägg: 79
Blev medlem: 04 apr 2014, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Stockholm

Boktips för att lära sig mer om datorer

Inlägg av Blåbär »

Undrar om någon har något boktips om böcker jag kan låna på Stockholms stadsbibliotek om datorer.

Läste Ubuntuboken av Jesper Nilsson och tyckte att den var mycket intressant och lärorik. Men den gick ju inte så mycket på djupet. Vill lära mig ganska allmänna saker. Kanske lite nätverk. Kanske lite för att kunna orientera mig bättre i datorvärlden.

De flesta böcker jag hittar på biblioteket verkar inte speciellt matnyttiga. De är ofta bara till för att lära sig om hur man gör och inte bakgrundskunskapen om hur det fungerar. Jag är verkligen trött på sådana böcker och vill hitta sådana som ger fördjupningar utan att vara alltför tekniska och svårbegripliga.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Boktips för att lära sig mer om datorer

Inlägg av johanre »

Inte för att jag läst den men mera för att jag har så stor respekt för författaren och hans kunskap (jag har jobbat med honom): "Att använda Gnu/Linux" - har slutat tryckas, finns dock för nedladdning i elektroniskt format här: https://dflund.se/~triad/gnulinux/.
Användarvisningsbild
Blåbär
Inlägg: 79
Blev medlem: 04 apr 2014, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Stockholm

Re: Boktips för att lära sig mer om datorer

Inlägg av Blåbär »

Tack, den ska jag kolla in. Den finns faktiskt på ett bibliotek nära mig, bekvämt nog.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"