Svorak/Dvorak?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

Svorak/Dvorak?

Inlägg av DeepThought »

Funderar på att se om jag kan gå från qwerty till svorak/dvorak. Någon som kör svorak/dvorak och har något bra tips på hur man gör övergången smidig? Finns det några bra program att öva på, eller någon schysst guide eller så?

För er som bytt: är det värt det? (Jag har fortfarande inte hört någon svara nej på den frågan..)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av mcNisse »

Jag skrev ut tangentbordslayouten (en som visar både querty och dvorak bokstaven på samma knapp) och satt den under skärmen. Sedan satte jag igång och tränade.

Jag hittade några sajter där man kan öva.
http://www.powertyping.com/ (flashbaserad)
http://gigliwood.com/abcd/abcd.html

Det är helt klart värt att byta till dvorak. Det enda problemet jag stött på är att jag inte kan använda dvorak på våran gemensamma XP-maskin. När skärmsläckaren går på ligger dvoraklayouten kvar för alla andra som vill logga in :(

Tycker inte om namnet svorak, det låter som om det skulle vara svårt men det är det inte ;) Bara lite frustrerande i början.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
fabsy
Inlägg: 169
Blev medlem: 29 jan 2007, 13:20
Ort: Sunne / Sverige
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av fabsy »

Tja!

Jag har funderat på en grej ett tag och tänkte att jag kunde skriva den nu när det startades en tråd om det.
Hur kommer det sig att folk vill byta från QWERTY till DVORAK? Jag tycker det är lite intressant bara, är det av någon speciell anledning eller är det bara för att experimentera lite?
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av DeepThought »

Som jag har förstått det är qwerty ett "ologiskt" upplägg, som knappast är utformat för komfort, ergonomi eller snabbhet. Det brukar nämnas t.ex. att många ord skrivs endast med en (vänster) hand. Som jag har förstått det så utformades qwerty för att förhindra att skrivmaskinister skrev så att "hakarna" med bokstäver fastnade i varandra (ex. om man tryckte på två knappar för snabbt inpå varandra så hakade de ihop). Det är med andra ord gjort för att vara långsamt?

Dvorak däremot skall snarare vara byggt kring komfort och språkuppbyggnad, vilket ju låter trevligt. ;)

Det är lite som jag har förstått det iallafall.

Kolla in http://aoeu.info
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av mcNisse »

fabsy skrev: Tja!

Jag har funderat på en grej ett tag och tänkte att jag kunde skriva den nu när det startades en tråd om det.
Hur kommer det sig att folk vill byta från QWERTY till DVORAK? Jag tycker det är lite intressant bara, är det av någon speciell anledning eller är det bara för att experimentera lite?
Jag bytte för att jag hade ont i handen. Som en bieffekt har frekvensen av feltryckningar gått ner och jag skriver snabbare. Fingrarna behöver inte flytta sig lika långt för att skriva ett ord. Ibland tror jag att jag har tryckt fel för att det går så fort...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Okänd »

Det har gjorts många försök genom åren med olika slags alternativa tangentbord som skall ersätta det gamla QWERTY tangentbordet, men fortfarande så sitter de flesta av oss med ett standard QWERTY tangentbord.

Men, det vore kanske dags att testa något nytt.

Själv använder jag väldigt mycket "Cut and Paste" och diverse hjälpprogram för att underlätta skrivningen. Förresten, det är viktigt att sitta rätt när man skall skriva mycket, så att det blir så avslappnat som möjligt. Själv lider jag mer av att använda musen, jag får nästan kramp i fingrar och handleder när jag använder musen för mycket. Så jag har i princip tangentbords tryck för det mesta, allt för att slippa sitta för mycket och arbeta med musen.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
fabsy
Inlägg: 169
Blev medlem: 29 jan 2007, 13:20
Ort: Sunne / Sverige
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av fabsy »

Intressant, kanske ska kolla upp det här lite närmre någongång då man har mycket fritid! ;)
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av DeepThought »

DimensionX, det här hamnar OT, men jag vill bara tipsa dig om Hit-A-Hint till Firefox (om du nu kör Firefox), det är ett kanonbra sätt att slippa musen när man surfar. Sedan så tycker jag också att du bör kolla upp någon tagentbordsorienterad fönsterhanterare, exempelvis WMII, Ion, Ratpoison etc. (Finns en uppsjö, så leta upp en som passar dig. Själv kör jag Ion3, men många jag pratat med använder WMII). Det är verkligen skönt att slippa musen, även om det känns lite konstigt till en början. Både med själva fönsterhanteringen, som inte riktigt är av traditionellt stuk, och det faktum att man faktsikt inte behöva använda musen. Reflexerna sitter liksom i länge ;)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Okänd »

Tackar för tipsen, jag skall testa med en gång. :)
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Okänd »

Visst är väl qwerty-tangentbordet avsett för engelskspråkiga i första hand, eller har jag fel?  ???

EDIT: fångar in ett irrande t och sätter det på plats.
Olle Eriksson
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 dec 2006, 13:29
Ort: Ludvika
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Olle Eriksson »

På sätt och vis. QWERTY är anpassat till engelska på det viset att fingrarna ska röra sig så mycket det går. (I princip)
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Inlägg: 218
Blev medlem: 15 okt 2006, 10:56
Ort: Malmö
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Martin Olsson »

Jag har varit intresserad av Svorak under en längre tid.
Nu kommer lite dumma frågor.  :)

Finns det andra alternativ än EZ Reach. Jag är skeptisk mot silikonöverdrag.

Hur funkar det i Ubuntu? Kan man ha två tangentbord samtidigt till olika användare?
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Emil.s »

Det här verkar intressant. Man har väl hört uttrycket förut, men jag har inte kollat upp vad det var.
Lär köpa ett tangentbord och testa. :)

Men hur ändrar man i systemet sen då? Skapa en egen xmodmap eller!?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Inlägg: 1230
Blev medlem: 29 nov 2005, 20:17
Ort: Linköping
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av ozamosi »

Själv kör jag sv-dvorak som har punkt och komma på Rätt Plats. Slå det, svoraknördar :P

QWERTY är inte designat för att vara långsamt - det är designat för att knappar man vill skriva i följd. På engelska är kanske t och h ett sådant exempel - this, that, the osv. Trots att det är två av de vanligaste knapparna, och man oftast skriver  dem i följd, sitter de på "olika händer", och en liten bit från varandra. Man har heller inte tänkt på att knappar på alternerande händer är effektivare än knappar som sitter på samma hand. Det man däremot tänkte på var att man skulle kunna skriva ordet "typewriter" med bara den övre raden. Varför nu det var så viktigt. Dvorak har självklart tänkt på att knapparna ska "rulla" in mot mitten i de fall då man inte byter hand mellan varje knapp. Dock finns det saker som är plågsamma även med Dvorak - att skriva ls -l i en terminal många gånger i följd gör direkt ont innan man tränat upp musklerna i höger lillfinger :)

Emil.s, Martin Olsson: att ha ett Dvoraktangentbord förstör den största fördelen med att lära sig dvorak: att man lär sig ge fan i att titta på knapparna, och touchtypa istället. Dvorak är överlägset QWERTY, men inte lika överlägset som touchtyping med korrekt fingersättning är mot något slags halvdant, självpåkommet. Så för allt i världen: gå inte och köp er några Dvoraktangentbord. Ta fram en bild på skärmen, eller skriv ut den, och titta på den istället. Lär fingrarna var bokstäverna sitter, inte ögonen.

"Men det är bara för andra - jag ska inte titta..."
Att sitta en halvminut och leta efter Varje Knapp, när man försöker ta del i en diskussion på IRC är Fruktansvärt frustrerande. Jag lovar att ni inte kommer kunna hålla er!

Appropå det där med att få ont i fingrarna: är det någon mer än jag som hade problem med att mer eller mindre få träningsverk i fingrarna, när började touchtype:a istället för att skriva på något slags pekfingervalsliknande? Eller är det bara jag som skriver QWERTY för dåligt? Innan rörde jag mer på armarna, och mindre på fingrarna (jag använde ca 3 fingrar/hand, och inte alls lika effektivt som nu)

Touchtypning borde för övrigt vara extremt bra för att undvika musarm - man kan sitta nästan heeeelt avslappnad i axlar och armar, och barar röra fingrarna - jag har en kompis med musarm som brukar bli extremt avundsjuk på min skrivställning :) Och att fingrar/armar (beroende på hur illa man skriver) behöver färdas kortare sträcka med dvorak, än med qwerty, är självklart också det positivt för att undvika musarm.

Nu har jag hoppat fram och tillbaka mellan ämnen tillräckligt länge. Over and out.
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Inlägg: 218
Blev medlem: 15 okt 2006, 10:56
Ort: Malmö
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Martin Olsson »

Trevlig läsning oz.
Jag har hört så mycket gott om Dvorak i många andra forum.

Härmed förkunnas att jag utsett mig själv till försökskanin och beställt ett Svorak-bord. Om någon saknar mig på IRC framöver, vet ni nu orsaken.  :D

//Martin

http://www.fria-ubuntu-se.org
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Emil.s »

ozamosi skrev: Emil.s, Martin Olsson: att ha ett Dvoraktangentbord förstör den största fördelen med att lära sig dvorak: att man lär sig ge fan i att titta på knapparna, och touchtypa istället. Dvorak är överlägset QWERTY, men inte lika överlägset som touchtyping med korrekt fingersättning är mot något slags halvdant, självpåkommet. Så för allt i världen: gå inte och köp er några Dvoraktangentbord. Ta fram en bild på skärmen, eller skriv ut den, och titta på den istället. Lär fingrarna var bokstäverna sitter, inte ögonen.
Bra idé. Problemet är att jag inte är ensam i huset att använda datorn... :P Men man kan ju iof byta layout mellan användarna.

2 frågor:
1. Vad är "bäst" här i sverige? sv-dvorak eller svorak? Eller är det samma!? Eller ska man köra på ren dvorak. Vad är skillnaden?

2. Hur ändrar man?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Okänd »

(smyger in ett off topic inlägg här)

DeepThought!

Hit-A-Hint var precis vad jag behövde. Tack för ett kanon tips. :)
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av mcNisse »

Emil.s skrev:
2. Hur ändrar man?
KDE inställning:

Öppna settings:/Accessibility/ i en konqueror (eller leta dig fram i kcontrol)

Klicka på tangentbordslayot.

Klicka i "Aktivera tangentbordslayouter"

Välj dvorak som Layoutvariant istället för <normal>

Klart.

Jag vet inte vad versionen heter men åäö ligger på qwe . ligger på  z samt ,ligger på å.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Inlägg: 1332
Blev medlem: 05 apr 2006, 19:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Ort: Uddevalla
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av gholen »

Bättre upp, ta fram ett gammalt tangetbord, och gör om det till dvoark. Inte särskilt svårt, och bra övning, sätt er och kolla på det, och använd det om ni vill. sedan lär ni er, jag håller på med det nu :)
Bild
Olle Eriksson
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 dec 2006, 13:29
Ort: Ludvika
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Olle Eriksson »

Kom bara ihåg att vissa tangentbord har olika lutning på varje rad.

(Detta inlägg skrevs för övrigt med Svorak-layout på ett QWERTY-bord. Svårt!)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"