Nedladdning av Ubuntu globalt

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Nedladdning av Ubuntu globalt

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Canonical har börjat samla in lite data om folks användning av Ubuntu-skrivbordet.

https://blog.ubuntu.com/2018/06/22/a-fi ... op-metrics

Ett resultat är den här kartan över nedladdningar i olika länder:
ubuntu-downloads.png
ubuntu-downloads.png (144.21 KiB) Visad 3072 gånger
Den svenska pricken är inte jättestor... En sak som förvånade mig är att Tyskland verkar ha avsevärt fler användare än Storbritannien.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Nedladdning av Ubuntu globalt

Inlägg av Hund »

Den svenska gemenskapen dog väl ut något gång vid 2010-2012?

Tyskarna kör hårt på öppen källkod och de är väldigt aktiva med diverse olika projekt. Det känns ibland som att majoriteten av all kod som skrivs idag kommer från Tyskland. :) De är också avsevärt mycket duktigare på att nyttja etiska projekt som Diaspora och XMPP.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Nedladdning av Ubuntu globalt

Inlägg av Lao Tzu »

Hund skrev:Den svenska gemenskapen dog väl ut något gång vid 2010-2012?

Tyskarna kör hårt på öppen källkod och de är väldigt aktiva med diverse olika projekt. Det känns ibland som att majoriteten av all kod som skrivs idag kommer från Tyskland. :) De är också avsevärt mycket duktigare på att nyttja etiska projekt som Diaspora och XMPP.
Ja, vad hände egentligen med den svenska gemenskapen? En generationsklyfta som inte lyckades överbryggas? Smartphones?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Nedladdning av Ubuntu globalt

Inlägg av Hund »

Lao Tzu skrev:
Hund skrev:Den svenska gemenskapen dog väl ut något gång vid 2010-2012?

Tyskarna kör hårt på öppen källkod och de är väldigt aktiva med diverse olika projekt. Det känns ibland som att majoriteten av all kod som skrivs idag kommer från Tyskland. :) De är också avsevärt mycket duktigare på att nyttja etiska projekt som Diaspora och XMPP.
Ja, vad hände egentligen med den svenska gemenskapen? En generationsklyfta som inte lyckades överbryggas? Smartphones?
Där sa du något, smarta telefoner. De flesta har nog helt gått över till sina smarta telefoner och de nördar som fortfarande föredrar en dator klarar sig själva och/eller föredrar de internationella kanalerna kanske. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Nedladdning av Ubuntu globalt

Inlägg av johanre »

Sen var det inte heller någon vidare bra reklam med alla dessa ständiga konflikter som blossade upp. Jag är helt övertygad om att ett hyfsat stort antal entusiaster skrämdes bort av eller tröttnade pga det.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Nedladdning av Ubuntu globalt

Inlägg av Hund »

johanre skrev:Sen var det inte heller någon vidare bra reklam med alla dessa ständiga konflikter som blossade upp. Jag är helt övertygad om att ett hyfsat stort antal entusiaster skrämdes bort av eller tröttnade pga det.
Jag lämnade ju min roll som admin på grund av allt tjafs, men man får väl hoppas att folk lärde sig något av det. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"