Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Broder Tuck »

lasseroth skrev:nu, efter et par veckor= Gnome ok
Jag håller med dig. Däremot tog det mig lite längre tid bara.

Körde in 19.04 på desktopen igår och kände att det var ett litet lyft på den, visavi de befintliga 18.04 och 18.10. Det kan komma att bli något med tiden. ;D

På HP:n (en av laptopburkarna) tog jag in den ikväll och ja, 19.04 känns bra.
Jag saknar en del ännu och allt det jag saknar, kommer jag förmodligen inte heller att få. Men det är ju något nytt och kan nog inte så vara om man bara ska blicka bakåt. Så jag kommer nog att kunna vänja mig.

Den här HP:n har ju sina problem med Linux och ikväll har den betett sig på ett sätt som jag inte tidigare har sett under mina år med Linux. Efter ett antal sekunder har den börjat med att vända skärmens innehåll upp och ner.

Det finns nog en orsak till det här i maskinen. En fil som saknas, kanske och jag lägger ut det här och hoppas på att någon kan ge några råd. Den har betett sig något liknande på en del Ubuntu Mateversioner också, så något är det som den saknar. Jag vet bara inte vad.
Efter installationen körde jag uppgradering och uppdatering och felet håller i sig.

På 18-vesionerna har jag inte det här. Jag är medveten om att det är en tidig version av 19.04:an, betan kommer om en kort tid, så visst kan det komma att ändras. Men, samma fel har dykt upp i några fall på officiella Mateversioner, så det är nog något strul med min burk.

Jag håller kvar min 16.04, men hoppas på att kunna lösa detta med bildskärmen. Jag vill fortsätta med att köra både Mate och det nya Gnome.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Gnome är helt OK.
Däremot har jag fastnat mest för Linux Mint, med, eller utan Mate.
Kör med båda alternativen och växlar däremellan.

Det är desktoputseendet och känslan av att arbeta i det, som avgör för min del.
Jag kan fortfarande inte förlika mig vid Ubuntus val av desktop, så nu är jag inne i Ubuntu mer sällan. Tyvärr.

Förmodligen utvecklas Ubuntus desktop över tiden och jag kanske kommer att vänja mig. Men frågan är, om det inte är lika bra att hålla sig till Linux Mints varianter, när de ändå känns mer behagliga.

Jag stretar på med Minten.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av LennartL »

Jag tycker absolut att du kan "streta" på med Mint.
Har haft Mint Mate i många år nu och kan inte tänka mig att byta till nåt annat.
Det är ett mycket bra system.
Lycka till!
:kram:
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Broder Tuck »

@Lennart
;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"