Unity återuppstår

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Unity återuppstår

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ryktet om Unitys död är betydligt överdrivet. Det pratas rätt mycket om Unity just nu, bland annat i den här tråden:

https://discourse.ubuntu.com/t/ubuntu-u ... 0-04/15968

En entusiast som heter Rudra Saraswat har skapat en ISO-fil varifrån du kan installera Ubuntu 20.04 med Unity-skrivbordet från start. Det ligger inte jättemycket utveckling bakom, utan är mest ett urval av paket från Ubuntu-förrådet. Men han har onekligen väckt intresset för Unity åter.

Jag har följt diskussionen flyktigt, och vid några tillfällen fått intrycket att Rudra verkar gå sina egna vägar och inte lyssnar så mycket som vore önskvärt. Men sedan pekade någon på den här artikeln:

https://www.forbes.com/sites/jasonevang ... 02d02275ba

Killen är alltså 10 år!!!

Så nu ser jag hans aningen kantiga uppträdande i ett helt nytt ljus. Det är antagligen ett geni i vardande, och jag misstänker att vi kommer att få höra mer om Rudra Saraswat framdeles.
Användarvisningsbild
tommybe1
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 apr 2010, 13:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Höör

Re: Unity återuppstår

Inlägg av tommybe1 »

Jag har laddat ner den nu. Den måste testas. Jag är en av dom som gillade Unity. Rudra Saraswat är ett namn att hålla i minnet, vad månde bliva.
MAN MÅSTE LÄRA SIG KRYPA INNAN MAN KAN GÅ!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Unity återuppstår

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag har testat i en VM, och det funkar bra. Inte så överraskande egentligen; det går att bekräfta att Unity fortfarande fungerar genom att på vilken *buntu-installation som helst göra så här:
  • sudo apt install ubuntu-unity-desktop
  • Logga ut
  • Välj Unity när du loggar in igen
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"