Hjälp The Linux Experiment

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Hjälp The Linux Experiment

Inlägg av anth »

Förutom https://ubuntu-se.org/ kommer mycket av mina Linux-kunskaper från Youtube (och på senare tid från Odysee).

Det betyder att jag har ett antal YT-favoriter: ett antal kanaler som gör videor om Linux.

En av mina favoriter är kanalen Chris Titus Tech, som görs av Chris Titus som gick över från Windows till Linux för runt två år sedan (ungefär samtidigt som jag började med Linux). Det har varit jättekul och lärorikt att se honom lära sig Linux.

En annan favorit är The Linux Experiment av fransmannen Nick som publicerar massor med Linux-nyheter. Det var bl.a. från honom som jag första gången hörde talas om spanska Slimbook.

Tyvärr meddelade Chris Titus idag att The Linux Experiment stängts på YT:
https://www.youtube.com/watch?v=GHeZXkZT_jk
Vill ni se The Linux Experiment får ni titta på Odysee:
https://odysee.com/@TheLinuxExperiment:e

Både Chris och Nick är Youtubers på heltid, Chris blev youtuber på heltid för ett halvår sedan och och Nick har just sagt upp sig från sitt jobb och skulle bli youtuber på heltid från Oktober - så jag lider verkligen med Nick.

Se några av The Linux Experiments videor på Odysee ovan.
Om ni tycker om Nick, se i sånt fall Chis Titus video ovan och se om ni kan hjälpa Nick att komma tillbaka till Youtube.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hjälp The Linux Experiment

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Som tur är var borttagningen ett misstag, och kanalen är återställd.

Men du fick mig onekligen att höja ögonbrynen. Trodde ett tag att den avskyvärda "cancel culture" hade drabbat Linux. Så är alltså inte fallet. Ännu.
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hjälp The Linux Experiment

Inlägg av anth »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Som tur är var borttagningen ett misstag, och kanalen är återställd.

Men du fick mig onekligen att höja ögonbrynen. Trodde ett tag att den avskyvärda "cancel culture" hade drabbat Linux. Så är alltså inte fallet. Ännu.
Farhågan skulle väl vara om Linux drabbats av cancel culture igen. :)

Linus Torvalds var tvungen att ta en paus från Linux Foundation som han var med och grundade.
Richard Stallman sparkades både från Free Software Foundation som han var med och grundade.
Det finns fler

Nu är det ett välkänt faktum att både Torvalds och Stallman har ett ganska aspbergeraktigt beteende och saknar social kompetens, så de har foten i munnen många gånger när de säger något.
Här är Linus senaste utbrott. Det spelar ingen roll om han har rätt eller ej - det är sättet han uttrycker sig på:
https://www.youtube.com/watch?v=BAqadEHISNM

Det finns fler exempel.

Förslagsvis diskuterar vi inte ovanstående - för finns det två forumiter med olika åsikter kommer det bara leda till bråk. :)

Generellt finns det två sorters "dåliga" Linuxanvändare:
- Dels elitisterna som skäller på nybörjare och svarar RTFM på alla frågor.
- Dels PK-folket som vill att Linux ska bli så vanilj/mellanmjölk/lagom som möjligt.
Just därför är det så viktigt med genuint trevliga YT-kanaler om Linux.
Kanaler som INTE skrämmer bort nybörjare med en kompromisslös och nästan militant inställning till hur Linux ska vara.
Exempel på trevliga kanaler är: Gardiner Bryant, Tech Hut, Linux For Everyone, Learn Linux TV, Old Tech Bloke. De drivs av personer som brinner för Linux och samtidigt är trevliga och sympatiska.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hjälp The Linux Experiment

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Du har rätt. Jag tänkte mest på den roll som företag som Google och Facebook har tagit eller tvingats ta på sig, där de på godtyckliga grunder stänger av misshagliga konton.

Men Linux-gemenskapen uppvisar tyvärr exempel på folk som applicerar "cancel culture" helt på egen hand.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"