Hur stort är Ubuntu?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Hur stort är Ubuntu?

Inlägg av anth »

Det här med att mäta marknadsandelar är inte lätt.

Vi har JoWas tråd här på forumet:
viewtopic.php?f=45&t=57709
som mäter hur stort Linux är i förhållande till Windows, Mac, ChromeOS,... och just nu ligger Linux precis under 3 %.
Men vad är det man mäter? Jo webanvändande, d.v.s. 3 % av alla som besökte sajter med statcounter använde linux.

Det går att mäta på andra sätt, t.ex. 70 % av alla sålda enheter med OS, är någon form av androidtelefoner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_sha ... ng_systems

Och minst 80 % av alla webservrar på nätet kör linux.
https://w3techs.com/technologies/overvi ... ing_system

Och 100 % (alla) av top 500 superdatorer i världen kör Linux.
https://www.top500.org/statistics/details/osfam/1/

###

Ovanstående är kul, men hur stora marknadsandelar har olika linuxdistros av linuxkakan?
Det här är svårt att mäta för linuxanvändare brukar vara väldigt integritetsmedvetna och ger inte frivilligt ifrån sig info.

Man skulle kunna fråga olika distros direkt hur många användre de har, problemet är att alla distros mäter på olika sätt:
- vissa mäter hur många som tankar ner deras iso-filer.
- vissa mäter hur många som installerar paket.
- vissa mäter hur många som besöker deras sajt.

Dessutom: väldigt många linuxanvändare distrohoppar.
Jag har t.ex. 4 datorer hemma: en ny stationär och en ny bärbar, en gammal stationär och en gammal bärbar - och jag har 4 olika distros installerade på dem.
(ny = 4 år, gammal = 9 år)

Man kan kolla https://distrowatch.com/ , men de mäter bara hur många som klickar på länkarna för olika distros, d.v.s. intresset.
Faktumet att MX Linux har varit störst på Distrowatch de senaste åren säger att det inte är tillförlitligt.
Missförstå mig rätt; MX Linux är en jättetrevlig distro, men de har inte mer än någon procent av linuxkakan.

När jag började med linux för några år sedan var det allmänna rådet: "börja med Ubuntu, för det är både användarvänligast och störst bland alla linuxdistros" - och det har varit den allmänna rekommendationen i mer än ett decennium nu.
Anledningen till att jag började med Ubuntu var INTE att jag följde det rådet, utan att Ubuntu var den första distron jag provade där all hårdvara fungerade (jag tror jag provade debian, mint, pop_os, manjaro, fedora innan jag fick allt att fungera i ubuntu) - numera har jag inget problem att installera ovanståedne distros, för nu vet jag hur linux fungerar, men för en nybörjare var det inte lätt.

Helt klart är att Ubuntu har varit den största distron i nästan två decennier - men är den fortfarande störst?
Ett stort hinder för att folk ska börja använda linux har varit grafikkort som Nvidia och Windows-spel, men där har det skett enorma framsteg de senaste åren - inte minst med släppet av Steamdeck förra året.

Den enda vettiga statistik jag funnit över olika distros är från http://www.proton.com som hjälper gamers att få igång windowsspel i linux.
Tydligen för ProtonDB statistik över vilken distro olika användare har (olika distros kräver olika lösningar för att få igång spel, så det är väl logiskt).
Här är en graf från början av 2022 (jag gissar att de släpper en ny graf nu 2023).
https://boilingsteam.com/wp-content/upl ... -01-01.png

VIKTIGT: det här är en graf över gamers, som är en undergrupp till linuxanvändare, men det är fortfarande intressant:
Dels ser vi att antalet spelare fördubblats på 3 år: oktober-2018 av ar antalet spelare 1528, december-2021 var antalet spelare 2899 (jag antar att siffrorna är tusentals spelare som använde ProtonDB).
Dels ser vi att Ubuntus andel under samma period minskat från 43,3% till 18,8% , vilket är mer än en halvering.
December 2021 fördelades distrona så här:
Arch Linux 20,0 %
Ubuntu 18,8 %
Manjaro 18,5 %
POP_OS! 12,5 %
Linux Mint 9,2 %
Endeavour OS 4,3 %
Debian 3,7 %
Garuda Linux 2,5 %
Fedora 2,4 %
Övrigt: 8,1 %
(Garuda är en ny distro, så de blå siffrorna längst ner är för Fedora)

Intressant:
Arch + Manjaro + Endeavour + Garuda = 45,5 %
Ubuntu + PopOS + Mint + Debian = 44,2 %
Men inte så konstigt då Arch-familjen är rolling release och Debian-familjen är Stable - och gamers vill ha de senaste programmen och drivrutinerna.

Frågan är: nu när Linux ökat från 2 % (april 2021) till 3 % på bara två år (jag räknar iskallt med att vi passerat 3 % i april 2023) - har Ubuntu förlorat kampen om de nya användarna?

Källor:
https://www.protondb.com/news/distro-distribution
https://boilingsteam.com/all-roads-lead ... over-time/
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur stort är Ubuntu?

Inlägg av Osprey »

December 2021 fördelades distrona så här:
Arch Linux 20,0 % - Gillar man att skruva lite extra så...
Ubuntu 18,8 % - Hemma
Manjaro 18,5 % - Trevlig distro....
POP_OS! 12,5 % - Vet inte....
Linux Mint 9,2 % - I princip Ubuntu, lägg till den där...
Endeavour OS 4,3 % - Vet inte, (är det den som ser ut som MacOS?)
Debian 3,7 % - Allas vårt ursprung, vi skänker både Debra och Ian en tanke...
Garuda Linux 2,5 % - Vet inte...
Fedora 2,4 % - Det OS som driver utvecklingen mest framåt...
Övrigt: 8,1 %
Frågan är: nu när Linux ökat från 2 % (april 2021) till 3 % på bara två år (jag räknar iskallt med att vi passerat 3 % i april 2023) - har Ubuntu förlorat kampen om de nya användarna?
Nej Ubuntu har förmodligen inte gjort det. Men när Mark införde Unity (som iofs. var en bra idé) så gick jag över till Mint, som iofs är Ubuntu med vissa få tillägg.

Mint behöll dock Gnome2 (MATE) vid den tiden, vilket Ubuntu (med Marks goda minne) skippade...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur stort är Ubuntu?

Inlägg av anth »

Osprey skrev:December 2021 fördelades distrona så här:
Arch Linux 20,0 % - Gillar man att skruva lite extra så...
Ubuntu 18,8 % - Hemma
Manjaro 18,5 % - Trevlig distro....
POP_OS! 12,5 % - Vet inte....
Linux Mint 9,2 % - I princip Ubuntu, lägg till den där...
Endeavour OS 4,3 % - Vet inte, (är det den som ser ut som MacOS?)
Debian 3,7 % - Allas vårt ursprung, vi skänker både Debra och Ian en tanke...
Garuda Linux 2,5 % - Vet inte...
Fedora 2,4 % - Det OS som driver utvecklingen mest framåt...
Övrigt: 8,1 %
Jag vet att gamers helst använder rolling release för de vill ha det senaste, men jag var ändå förvånad över hur många som kör ren Arch.
Idag finns ett skript som installerar Arch nästan automatiskt, men det skriptet fanns inte för ett par år sedan (och siffrorna är från 2021).

Manjaro har varit ett lätt sätt att installera Arch, på samma sätt som Ubuntu har varit ett lätt sätt att installera Debian.
Däremot har Manjaro de senaste åren gjort flera misstag som tyder på total inkompetens, vilket gör att jag är lite skeptisk.

Ubuntu, Mint, Pop!_OS (och Zorin, Feren, Lite, KDE Neon, Elementary), är som du säger nästan Ubuntu rakt upp och ner.

Du tänker på Elementary, som ser ut som MAC OS.
(å andra sidan är det förhållandevis lätt att få GNOME, KDE Plasma och XFCE att se ut som MAC OS om man vill, så jag har lite svårt att se varför man skulle använda Elementarys skrivbordsmiljö Phanteon).

Endeavour och Garuda är de enkla sätten att installera Arch (jag ser inte Manjaro som en ren Arch-distro).

Det är lite ledsamt att Fedora inte är större.
Paketen är minst ett halvår nyare än i Ubuntu, det känns samtidigt väldigt stabilt, till skillnad från Arch.

Samtidigt väntar jag på siffrorna från slutet av 2022 då det hänt en hel del det senaste året.
Dels kom SteamDeck som kör SteamOS, som numera är Arch.
Dels kom Nobara som är en jättebra gamingdistro baserad på Fedora.
Gissningsvis kommer alltså både Arch och Fedora bli större.

Vilket påminner mig om att jag måste ta mig en titt på OpenSUSE någon gång. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur stort är Ubuntu?

Inlägg av Osprey »

anth skrev:Vilket påminner mig om att jag måste ta mig en titt på OpenSUSE någon gång. :)
OpenSUSE är bra och stabilt och "zypper" är nästan lika bra som "apt".

Den enda saken som jag tycker är synd, är att det skiljer så mycket mellan OpenSUSE och SLES & SLED...

OpenSUSE är bra och trevligt och rätt så modernt, medan både SLES och SLED är ganska "gammalmodiga", på grund av SUSE:s val att prioritera stabilitet och långsam utveckling, snarare än "moderniteter" och nyheter. Lite grann samma finns mellan RHEL/CentOS och Fedora också...

Har varit med några gånger om att det varit problem med drivrutiner inom SLES och SLED och där man fått använda patchar (från t.ex HP) för att få "de gamla sakerna" att fungera ihop med nyare hårdvara. Men ok, både SLES och SLED är till för att skapa en stabil driftsmiljö som inte förändrar sig så mycket. Samma med RHEL/CentOS.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
norrsken
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 feb 2023, 10:05
OS: Kubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Hur stort är Ubuntu?

Inlägg av norrsken »

Osprey skrev:
anth skrev:Vilket påminner mig om att jag måste ta mig en titt på OpenSUSE någon gång. :)
OpenSUSE är bra och stabilt och "zypper" är nästan lika bra som "apt".

Den enda saken som jag tycker är synd, är att det skiljer så mycket mellan OpenSUSE och SLES & SLED...

OpenSUSE är bra och trevligt och rätt så modernt, medan både SLES och SLED är ganska "gammalmodiga", på grund av SUSE:s val att prioritera stabilitet och långsam utveckling, snarare än "moderniteter" och nyheter. Lite grann samma finns mellan RHEL/CentOS och Fedora också...

Har varit med några gånger om att det varit problem med drivrutiner inom SLES och SLED och där man fått använda patchar (från t.ex HP) för att få "de gamla sakerna" att fungera ihop med nyare hårdvara. Men ok, både SLES och SLED är till för att skapa en stabil driftsmiljö som inte förändrar sig så mycket. Samma med RHEL/CentOS.
Körde openSUSE för ett antal år sedan och då var det en bra distro, Yast är ju riktigt bra ochså.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"