När skall trådar låsas?

Diskussion gällande forumet
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av ycc »

Visst Rune, reglerna hänger ihop.
(Jag skrev: "De regler som närmast berör frågan..." och jag vill gärna att vi diskuterar förfarandet vid trådlåsning, inte bara analyserar regeltolkning.)

Jag anser bara att konsekvenserna för yttrandefriheten blir kraftiga om ett diskussionsämne förbjuds under lång tid. En time-out på 24 timmar för en medlem är inte lika allvarligt sett ur yttrandefrihetsaspekten, anser jag.

Som sagt så tror jag inte att det är bra för stämningen i forum om folk inte får säga det de vill. (Inom ramen för reglerna.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Xcore »

ycc skrev:Visst Rune, reglerna hänger ihop.
(Jag skrev: "De regler som närmast berör frågan..." och jag vill gärna att vi diskuterar förfarandet vid trådlåsning, inte bara analyserar regeltolkning.)

Jag anser bara att konsekvenserna för yttrandefriheten blir kraftiga om ett diskussionsämne förbjuds under lång tid. En time-out på 24 timmar för en medlem är inte lika allvarligt sett ur yttrandefrihetsaspekten, anser jag.

Som sagt så tror jag inte att det är bra för stämningen i forum om folk inte får säga det de vill. (Inom ramen för reglerna.)
Precis, varför sitta och hyckla och använda dagis-språk? Skall man vara polite så skall man vara det ärligt, eller inte alls. I annat fall hycklar man bara.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Rune.K »

ycc skrev: Jag anser bara att konsekvenserna för yttrandefriheten blir kraftiga om ett diskussionsämne förbjuds under lång tid. En time-out på 24 timmar för en medlem är inte lika allvarligt sett ur yttrandefrihetsaspekten, anser jag.
Menar du på fullt allvar att det är bättre stänga av en medlem än att låsa tråden ifråga?
Vad jag vet så är det väldigt sällan att det bara den utpekades fel när 2 eller flera personer grälar.
Dessutom handlar många trådar om hur modereringen sköts eller missköts.
Det finns mängder av exempel på väldigt tvivelaktiga modereringar, men det kan vi ta i Debatt-tavlan...

Jag är för mer öppenhet på det här forumet, det har jag kämpat för länge.
CryingFreeman är en frisk fläkt som lokal moderator. Och även annars också!
Det är tråkigt om han ska bromsas.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Konservburk »

ycc skrev:För närvarande tolkas regeln om när trådar får/kan låsas olika. Jag tror det är bra om vi diskuterar frågan och försöker skapa enighet.

De regler som närmast berör frågan är nedanstående. Jag tror dock att det är mindre meningsfyllt att gå in på en detaljerad grammatisk diskussion om reglernas betydelse. Det är nog bättre att diskutera själva förfarandet för trådlåsning istället. (Viss diskussion har nyligen skett om regeln 3 kap. 1 § b. Personligen menar jag att regeln är klar och att trådar där inte upprepade regelbrott skett inte får låsas. Hur andra tolkar regeln redogör de bäst för själva, men jag tolkar deras ståndpunkt som att de menar att regeln är så oklar att den inte har någon tillämpning utan att istället moderatorerna har rätt att efter egen bedömning låsa trådar på obestämd tid.)
Du får ursäkta att frångår din önskan om att inte ta upp tolkningsfrågan. Det är där du och jag är mest oense, och jag är av uppfattningen att det behöver redas ut. (Bryt ut detta till en egen tråd om du inte tycker att det hör hemma här.)
3 kap. Åtgärder och påföljder

1 § Åtgärder

a) Inlägg som inte följer forumets regler kan komma att redigeras, flyttas, låsas eller raderas. Den som bryter mot reglerna riskerar att få tillsägelse eller varning.

b) Om upprepade överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt skall denna tid, vid varje tillfälle, inte överstiga 24 timmar. (Tiden en tråd är låst kan ibland även bli något förlängd om en moderator/administratör inte är inloggad när tidsperioden löper ut.)
Jag ser hela 3 kap. §1 som en informerande, snarare än en förbjudande regel. Den ståndpunkten grundar jag på min uppfattning om att allting är tillåtet, så länge det inte uttryckligen är förbjudet. Det står t.ex. ingenting om vad som får och inte får göras med inlägg som faktiskt följer reglerna.

Jag inser att min tolkning inte är helt optimal eftersom stycket b) då blir ganska meningslöst. Regeln säger att trådar som låses under en "kortare tid" ska låsas upp inom 24 timmar. Men det står ingenting om trådar som låses permanent eller åtminstone under en längre tid. Den alternativa tolkningen är dock oacceptabel med tanke på vad den innebär...
ycc skrev:Som jag ser det nu så bör inga andra trådar än de där upprepade regelbott skett få låsas och detta får bara ske under 24 timmar.
Med en sådan tolkning av reglerna får t.ex. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=41455 och liknande trådar inte vara låsta. I förlängningen innebär det att moderatorerna blir helt bakbundna utan någon möjlighet att sköta supportdelen av forumet. De får varken slå ihop, dela på, eller flytta supporttrådar. Det skulle inte ens vara tillåtet att markera trådar som lösta (redigering av inlägg som inte bryter mot några regler).
ycc skrev:Diskussionen handlar ju naturligtvis om hur aktiva debatter hanteras. Regeln är ju inte avsedd att förhindra administrativa ingrepp av typen att t.ex. trådar låses när de arkiveras.
Det står ingenstans i reglerna att det här bara skulle gälla "aktiva debatter". Om regeln endast är avsedd för sådant så måste det vara tydligt angivet.
ycc skrev:Och vi gör ett tillägg till 3 kap. 1 § Åtgärder b) så att de som anser regeln oklar inte behöver tveka:
b) Om upprepade överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt skall denna tid, vid varje tillfälle, inte överstiga 24 timmar. I andra fall bör trådar inte låsas annat än för administrativa ändamål såsom t.ex. arkivering. (Tiden en tråd är låst kan ibland även bli något förlängd om en moderator/administratör inte är inloggad när tidsperioden löper ut.)
ycc skrev:Jag tror också detta tillägg bör vara med:
b) Om upprepade, kraftiga överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt skall denna tid, vid varje tillfälle, inte överstiga 24 timmar. I andra fall bör trådar inte låsas annat än för administrativa ändamål såsom t.ex. arkivering. I första hand bör moderator försöka åtgärda regelbrott i tråden genom andra åtgärder än låsning av tråden. (Tiden en tråd är låst kan ibland även bli något förlängd om en moderator/administratör inte är inloggad när tidsperioden löper ut.)
Bara för att ingen skall försöka "tjuvlåsa" en tråd bara för att en medlem t.ex. hamnat OT ett par gånger.
Jag tycker att du bara krånglar till det i onödan. Du har inte tydligt definerat vad som menas med "administrativa ändamål" (enligt mig är all form av trådlåsning administrativ).

Ska den här regeln fungera som du har tänkt dig så måste den skrivas om. Det gäller inte bara stycket b), utan i synnerhet även a). Jag anser dock att det som redan står i 2 kap. 9 § fullt tillräckligt för det du vill åstadkomma.

I allmänhet är jag emot att gå in och detaljstyra hur moderatorerna ska agara. Jag vet att alla inte håller med mig, men jag ser helst att moderatorerna har möjlighet att moderera efter eget huvud och ansvar. Det betyder inte att jag är för någon godtycklig variant av så kallad "vilda västern"-moderering. Den som är missnöjd med en moderering kan be övriga moderatorer att ta en titt på saken, och anser de flesta av dem att modereringen var felaktig så är det inte svårare än att rätta till felet. Det skulle kunna vara vettigt att införa en officiell klagolåda för att möjliggöra att sådana ärenden kan hanteras mer öppet.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av vulfgar »

Finessen med att låsa trådar ett tag är att en hetsig diskussion kan kylas av. Att bara låsa och inte moderera bort gör ju givetvis också att den som gjort mindre genomtänkta inlägg får skylta med det, något som kanske kan ha en lugnande effekt.
Nackdelen med detta är ju förstås att diskussionsivriga omedelbart startar upp en ny tråd. Möjligheten finns ju att istället - eller som komplement - "kyla av" medlemmar som tillfälligt är lite väl upphetsade med en time-out på max 24 timmar (man kan ge så lite som en halvtimma om jag minns rätt). Det är inte tänkt som bestraffning, utan för att en person som är lite för het på gröten ska kunna sansa sej och därmed undgå varning.

Enda sättet att komma runt detta är att direkt hindra diskussioner och det är inte något som direkt befrämjar yttrandefriheten. Jonon har ju också sagt att man inte får utesluta medlemmar pga deras åsikter och jag tolkar detta som att man då också har rätt att vädra dessa åsikter.

Själv har jag svårt att se problemet med att vissa diskussioner fortsätter i oändlighet (man måste ju inte följa alla). Det som är tröttsamt är när diskussionerna urartar och övergår till att hålla en otrevlig, ohövlig ton utan respekt för andras åsikter och ibland med rena personangrepp. Tyvärr är det ganska vanligt förekommande och det är den främsta anledningen till att diskussioner ibland måste lugnas ner och tillfälligt läggas på is. Det är alltså inte meningen att åsikter ska modereras, däremot om dessa åsikter framförs på ett ohövligt och respeklöst sätt.

Idén med en särskild tavla för återkommande diskussioner kan vara en framkomlig väg, jag tycker det kan vara väl värt att pröva.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Exry
Inlägg: 230
Blev medlem: 18 nov 2007, 15:29
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Exry »

vulfgar skrev:Idén med en särskild tavla för återkommande diskussioner kan vara en framkomlig väg, jag tycker det kan vara väl värt att pröva.
Det tycker jag låter som en bra idé. Jag gillar idén för att jag inte tycker att trådar ska låsas tidigt. Men man ska gärna, om möjligt, gå in och säga till de som börjar gå över styr, och hålla ett vakande öga. Går de ändå över styr och sprider personangrepp och andra påhopp runt sig så tycker jag att de ska stå för sin(a) handling(ar) och får leva med en varning och/eller avstängning. Men det finns ju alltid undantag.

Man kan inte hela tiden behandla användare som småbarn som inte kan diskutera på en normal nivå. Kan de inte det så är det deras problem, och får ta konsekvenserna.
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Xcore »

Exry skrev:Det tycker jag låter som en bra idé. Jag gillar idén för att jag inte tycker att trådar ska låsas tidigt. Men man ska gärna, om möjligt, gå in och säga till de som börjar gå över styr, och hålla ett vakande öga. Går de ändå över styr och sprider personangrepp och andra påhopp runt sig så tycker jag att de ska stå för sin(a) handling(ar) och får leva med en varning och/eller avstängning. Men det finns ju alltid undantag.

Man kan inte hela tiden behandla användare som småbarn som inte kan diskutera på en normal nivå. Kan de inte det så är det deras problem, och får ta konsekvenserna.
En som förstått läget ser jag. :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av CryingFreeman »

Xcore skrev:
Exry skrev:Det tycker jag låter som en bra idé. Jag gillar idén för att jag inte tycker att trådar ska låsas tidigt. Men man ska gärna, om möjligt, gå in och säga till de som börjar gå över styr, och hålla ett vakande öga. Går de ändå över styr och sprider personangrepp och andra påhopp runt sig så tycker jag att de ska stå för sin(a) handling(ar) och får leva med en varning och/eller avstängning. Men det finns ju alltid undantag.

Man kan inte hela tiden behandla användare som småbarn som inte kan diskutera på en normal nivå. Kan de inte det så är det deras problem, och får ta konsekvenserna.
En som förstått läget ser jag. :)
Det är definitivt någon som inte har förstått läget. Det räcker med att titta i den hetaste Debatt-tråden för att se att en del av våra användare måste behandlas som småbarn som inte kan diskutera på en normal nivå. Därför att man beter sig som man får lov. Internet avspeglar inte riktigt övriga samhället på det sättet.

De senaste dagarna har jag följt tanken som Xcore och ycc har, våra kära yttrandefrihetsivrare. Till slut har andra moderatorer gått in och låst trådar istället, men först då vi fått en hel massa tjafs och bråk. Inte ens i Debatt-trådarna kan man hålla sig ifrån personangreppen och skitkastningen.

Är det såhär vi vill ha det?

Jag skulle speciellt vilja höra ycc och Xcore uttala sig om detta. Ett inlägg var räcker, för sen brukar ju som bekant argumenten ändå upprepa sig. Men var gärna utförliga.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Harlekin33 »

Jag tycker att trådar ska låsas så fort som ex. nån från Ubuntu.se försöker dra i gång nån debatt!

Så gjorde ju dom mot mig så varför kan vi inte göra så mot dom?

???
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av CryingFreeman »

Harlekin33 skrev:Jag tycker att trådar ska låsas så fort som ex. nån från Ubuntu.se försöker dra i gång nån debatt!

Så gjorde ju dom mot mig så varför kan vi inte göra så mot dom?

???
Det där var väl ändå ett ganska dumt policyförslag? Lite högre nivå, tack.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Harlekin33 »

CryingFreeman skrev:
Harlekin33 skrev:Jag tycker att trådar ska låsas så fort som ex. nån från Ubuntu.se försöker dra i gång nån debatt!

Så gjorde ju dom mot mig så varför kan vi inte göra så mot dom?

???
Det där var väl ändå ett ganska dumt policyförslag? Lite högre nivå, tack.
Ok...jag tolkar det som du tycker att vi är bättre än dom!?

BRA!!!

Ett steg i rätt riktining!!!

:D
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av CryingFreeman »

Harlekin33 skrev:
Ok...jag tolkar det som du tycker att vi är bättre än dom!?

BRA!!!

Ett steg i rätt riktining!!!

:D
Snälla, Harlekin33, du tycker inte att det räcker med en låst tråd som du åstadkommit idag?

EDIT: Det var visst två. Ännu bättre. Flagrant trådsabotage. Inte okej.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Harlekin33 »

CryingFreeman skrev:
Harlekin33 skrev:
Ok...jag tolkar det som du tycker att vi är bättre än dom!?

BRA!!!

Ett steg i rätt riktining!!!

:D
Snälla, Harlekin33, du tycker inte att det räcker med en låst tråd som du åstadkommit idag?

EDIT: Det var visst två. Ska jag rekommendera en varning också kanske, vad tycker du? :)
Jag har inte åstadkommit några låsta trådar då jag inte åsamkat debatten!

Skyll på den som åsamakade debatten!

Smart kille det där!

:o
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av CryingFreeman »

Harlekin33 skrev:
Jag har inte åstadkommit några låsta trådar då jag inte åsamkat debatten!

Skyll på den som åsakmkade debatten!

Smart kille det där!

:o
Och du har inget ansvar från din sida att hålla den på en vuxen nivå menar du? Vänligen lämna den här tråden ifred i så fall.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Harlekin33 »

Jag pratar inte om denna tråden...

Jag pratar om tråden som L.J startade om fritt vs. ofritt!

Det var inte mitt fel även fast det ser så ut!

:'(

Smart kille det där! (L.J)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av CryingFreeman »

Harlekin33 skrev:Jag pratar inte om denna tråden...

Jag pratar om tråden som L.J startade om fritt vs. ofritt!

Det var inte mitt fel även fast det ser så ut!

:'(

Smart kille det där! (L.J)
Jag pratar inte heller om denna tråden, jag pratar om samma debatt-tråd som du pratar om, den som whac låste efter ditt synnerligen barnsliga inlägg. Och jag pratar om den andra tråden som whac också låste, den där bara du och han har skrivit. Där kan du väl i alla fall inte skylla på LJ? Hade det varit upp till mig skulle den här tråden som vi skriver i nu varit låst och dina och mina senaste inlägg skulle ha varit bortplockade. Men nu går jag på yttrandefrihetslinjen och att diskussioner ska uppmuntras, enligt §9 a i det eminenta reglementet. Det fungerar tydligen oavsett hur dumma diskussionerna är, och oavsett nivå.

Har vi riktig tur kommer det en eller annan besserwisser också och lägger sig i diskussionen. Då har vi oss en ännu större meningslös och OT-diskussion än vad det redan är. Jag längtar redan.

Så snälla Harlekin33, skriv inte ett ord till. Lämna den till andra att uttrycka sig om trådens faktiska ämne.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Harlekin33 »

Ok. Jag ska hålla käft!

Jag ska inte skriva ett ord till om det!

OK?

Jag ber om ursäkt för att jag blev rabiat!

:'(
Användarvisningsbild
Exry
Inlägg: 230
Blev medlem: 18 nov 2007, 15:29
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Exry »

CryingFreeman skrev:Det är definitivt någon som inte har förstått läget. Det räcker med att titta i den hetaste Debatt-tråden för att se att en del av våra användare måste behandlas som småbarn som inte kan diskutera på en normal nivå. Därför att man beter sig som man får lov. Internet avspeglar inte riktigt övriga samhället på det sättet.

De senaste dagarna har jag följt tanken som Xcore och ycc har, våra kära yttrandefrihetsivrare. Till slut har andra moderatorer gått in och låst trådar istället, men först då vi fått en hel massa tjafs och bråk. Inte ens i Debatt-trådarna kan man hålla sig ifrån personangreppen och skitkastningen.

Är det såhär vi vill ha det?

Jag skulle speciellt vilja höra ycc och Xcore uttala sig om detta. Ett inlägg var räcker, för sen brukar ju som bekant argumenten ändå upprepa sig. Men var gärna utförliga.
Jag vet inte riktigt om du förstod min tanke i inlägget jag skrev.
Man kan inte hela tiden behandla användare som småbarn som inte kan diskutera på en normal nivå. Kan de inte det så är det deras problem, och får ta konsekvenserna.
Beter de sig som småbarn i en diskussion så får de stå för det själva. Då, lås tråden så att inte skiten fortsätter. Men vi måste låta dem försöka diskutera, inte låsa en seriös tråd bara för att vi tror att den kommer att spåra ur.

Hoppas att du förstår vad jag menar. Jag tycker alltså inte att vi ska tillåta dagisfasoner, men vi måste låta dagisbarnen försöka leka vuxna.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av CryingFreeman »

Exry skrev: Jag vet inte riktigt om du förstod min tanke i inlägget jag skrev.
Man kan inte hela tiden behandla användare som småbarn som inte kan diskutera på en normal nivå. Kan de inte det så är det deras problem, och får ta konsekvenserna.
Beter de sig som småbarn i en diskussion så får de stå för det själva. Då, lås tråden så att inte skiten fortsätter. Men vi måste låta dem försöka diskutera, inte låsa en seriös tråd bara för att vi tror att den kommer att spåra ur.

Hoppas att du förstår vad jag menar. Jag tycker alltså inte att vi ska tillåta dagisfasoner, men vi måste låta dagisbarnen försöka leka vuxna.
Så om jag som moderator ser att det här ämnet, det kommer att få alla möjliga människor att se rött, så ska jag alltså inte gå in och låsa det förrän det faktiskt har utbrutit ett mindre krig som skapar ännu mer frustration. Det är så du menar?
Användarvisningsbild
Exry
Inlägg: 230
Blev medlem: 18 nov 2007, 15:29
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Exry »

Alltså, det tycker jag beror helt på vad ämnet handlar om och hur trådskaparen presenterar problemet. Uttrycker man sig bra och försöker hålla diskussionen på en bra nivå så ser kanske färre personer rött? Dessutom så är det upp till de personer som 'ser' rött att handskas med deras ilska och inte förstöra en seriös debatt.

Man kan inte förbjuda ungarna för alltid från sandlådan för att Petter kommer och slåss med spaden, då måste man prata som en mogen vuxen till Petter. Ajja bajja!
Senast redigerad av 1 Exry, redigerad totalt 16 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Forum"