Problem med kallpratstrådar som flyttas

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av upnorth »

Nästan alla trådar som blir populära men vars innehåll kan klassas som "kallprat" skickas till Debatt-tavlan för att inte störa supporten. Jag menar att det inte fungerar längre.

Dels är det väldigt få gånger som ordentliga referenser till den nya tavlan och hur man får tillgång till den, dels är inte Debatt-tavlan till för att rensa upp bland populära icke support-relaterade ämnen bara för att de automatiskt hamnar högt i listorna.

Debatt-tavlan är till för känsliga ämnen som behöver ha lite högre i tak vad gäller uppföranderegler, är det dags att helt avskaffa det "undantaget" må det vara hänt, men allt för mycket flyttas idag bara för att det är många som deltar i diskussionen på kort tid och att stämningen tidvis blir lite upphetsad eller oseriös.

Är det fler än jag som stör sig på det här?
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av upnorth »

Är medveten om att en liknande tråd finns: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=42575 men den tar bara upp referenser vid moderering.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av Broder Tuck »

Är det fler än jag som stör sig på det här?
Ja

Jag gör det. Rent generellt bör det vara minst så, att den som flyttar en tråd, behåller något (kopierar) av det ursprungliga, kanske första inlägget, men sedan markerar tråden som flyttad och vart. På motsvarande sätt skall sedan hela delen av den flyttade tråden inledas med en info om varifrån den har flyttats, så att läsaren som vill, kan tillgodogöra sig hela innehållet.

Komplettera på platsen för utflyttningen med det som vulfgar bl.a. har i sitt inlägg i den andra tråden om samma sak. En fast text som tillkännager hur man tar sig in i "debattavlan", om nu tråden har flyttats dit.

Allt för sällan, ibland också, allt för sent, låses eller flyttas trådar. Det bör vi bli lite bättre på, när trådar kapas för "egen vinning" i oändliga inlägg, om sådant som inte var trådskaparens innehåll i första inlägget. Vi ser just ett sådant exempel "rasa" här inne. Pinsamt.

Med tanke på udda framtoningar/personer som:

a) antingen "kapar" andras trådar där, den ursprunglige trådskaparen endast vill presentera positiva nyheter om resultat av jämförelser mellan olika operativsystem och Ubuntus resultat där, till att bli deras egen, "kaparens" personliga, vendetta mot detta forum, Ubuntu som operativsystem och "forumets" agerande gentemot andra förekomster av operativsystem, i "massor" av hårklyveri-inlägg, (trots trådskaparens försynta försök till resignering i debatten) till :

b) en och annan tungomålstalare, som kanske olyckligt har missat att ta någon "medicin" (eller vad det nu kan vara) för dagen och därför anser sig vara tvingad till att "tala i tungor" på främmande tungomål och, i diffusa ordalag angående innehåll och källor, och också vill "hävda sin rätt" till att få sin röst hörd. Eftersom att kanske ingen annan, mer i närheten, vill lyssna på honom.

Det vill vi kanske inte heller. alltid, behöva få se i ett support- och gemenskapsinriktat forum för ett operativsystem.

Att vi skall visa respekt för andra, det är helt OK. Det skulle vara trevligt om samtliga medlemmar som aktiverar sig i forumet, visar likadan, ömsesidig respekt för forumets övriga medlemmar och besökare. Det ser inte särdeles bra ut, när vi kritiseras för hur dåligt vi kan tas emot av tillfälliga besökare här på forumet, när den som framför den "sanningen" gör sitt bästa för att svartmåla, ifrågasätta och själv kritisera. Efter egenhändig kapning av annan medlems tråd. . . . ???

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av vulfgar »

Är inte detta i stort sett samma sak som diskuteras i den här tråden? http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=42575
Verkar lite onödigt med två trådar om samma sak.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av upnorth »

vulfgar skrev:Är inte detta i stort sett samma sak som diskuteras i den här tråden? http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=42575
Verkar lite onödigt med två trådar om samma sak.
Den här tråden handlar om att tröskeln för att ämnen ska kastas till Debatt är för låg, inte hur trådar blir modererade.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:Nästan alla trådar som blir populära men vars innehåll kan klassas som "kallprat" skickas till Debatt-tavlan för att inte störa supporten. Jag menar att det inte fungerar längre.

Dels är det väldigt få gånger som ordentliga referenser till den nya tavlan och hur man får tillgång till den, dels är inte Debatt-tavlan till för att rensa upp bland populära icke support-relaterade ämnen bara för att de automatiskt hamnar högt i listorna.

Debatt-tavlan är till för känsliga ämnen som behöver ha lite högre i tak vad gäller uppföranderegler, är det dags att helt avskaffa det "undantaget" må det vara hänt, men allt för mycket flyttas idag bara för att det är många som deltar i diskussionen på kort tid och att stämningen tidvis blir lite upphetsad eller oseriös.

Är det fler än jag som stör sig på det här?
Ett exempel, var snorkråkstråden populär?
Jag förstår problemet med att trådar "försvinner" men de medlemmar med lite mellan öronen skickar ett PM till en moderator som är online för att fråga.
Sen tror jag du upnorth har snöat in på att det är trådar med många inlägg per tidsenhet som förvisas till Debatt-tavlan.
För min egen del så räknar jag inte antalet inlägg per tidsenhet utan ser mer till innehållet i inläggen, är inläggen alltför aggresiva så flyttar jag gärna tråden till Debatt och gärna på ett tidigt stadium.
mvh moderator Rune.K
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:
vulfgar skrev:Är inte detta i stort sett samma sak som diskuteras i den här tråden? http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=42575
Verkar lite onödigt med två trådar om samma sak.
Den här tråden handlar om att tröskeln för att ämnen ska kastas till Debatt är för låg, inte hur trådar blir modererade.
Sen när blev du självutnämnd expert på att moderera upnorth!
Var vänlig och skicka lite referenser från andra forum där du varit moderator!
mvh moderator Rune.K
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:
upnorth skrev:
vulfgar skrev:Är inte detta i stort sett samma sak som diskuteras i den här tråden? http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=42575
Verkar lite onödigt med två trådar om samma sak.
Den här tråden handlar om att tröskeln för att ämnen ska kastas till Debatt är för låg, inte hur trådar blir modererade.
Sen när blev du självutnämnd expert på att moderera upnorth!
Var vänlig och skicka lite referenser från andra forum där du varit moderator!
mvh moderator Rune.K
Inte vet jag, har väl en stabil mage och en lite hårdare hud. Tycker bara att det måste få bli allvarlig stämning i öppna forumet också, vissa saker kräver det för att kunna lösas.

Har förövrigt aldrig varit moderator tidigare.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:
Rune.K skrev:
upnorth skrev:
vulfgar skrev:Är inte detta i stort sett samma sak som diskuteras i den här tråden? http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=42575
Verkar lite onödigt med två trådar om samma sak.
Den här tråden handlar om att tröskeln för att ämnen ska kastas till Debatt är för låg, inte hur trådar blir modererade.
Sen när blev du självutnämnd expert på att moderera upnorth!
Var vänlig och skicka lite referenser från andra forum där du varit moderator!
mvh moderator Rune.K
Inte vet jag, har väl en stabil mage och en lite hårdare hud. Tycker bara att det måste få bli allvarlig stämning i öppna forumet också, vissa saker kräver det för att kunna lösas.

Har förövrigt aldrig varit moderator tidigare.
Ta gärna en tur i supporttavlan så att vi alla kan se vad du går för vad det gäller dina kunskaper om Ubuntu.
Vad jag anser bör man ha grundläggande kunskaper om Ubuntu eller Linux för att kunna använda sej av stora ord om sin egen förträfflighet på ett Ubuntuforum och behålla sin trovärdighet.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:
upnorth skrev:
Rune.K skrev:
upnorth skrev:Den här tråden handlar om att tröskeln för att ämnen ska kastas till Debatt är för låg, inte hur trådar blir modererade.
Sen när blev du självutnämnd expert på att moderera upnorth!
Var vänlig och skicka lite referenser från andra forum där du varit moderator!
mvh moderator Rune.K
Inte vet jag, har väl en stabil mage och en lite hårdare hud. Tycker bara att det måste få bli allvarlig stämning i öppna forumet också, vissa saker kräver det för att kunna lösas.

Har förövrigt aldrig varit moderator tidigare.
Ta gärna en tur i supporttavlan så att vi alla kan se vad du går för vad det gäller dina kunskaper om Ubuntu.
Vad jag anser bör man ha grundläggande kunskaper om Ubuntu eller Linux för att kunna använda sej av stora ord om sin egen förträfflighet på ett Ubuntuforum och behålla sin trovärdighet.
Vad pratar du om? Jag säger bara att det inte bara kan vara support eller trevliga diskussioner om t.ex. chokladkaka i det öppna forumet, allvarliga saker som inte är supportrelaterade blir ju konstant bortgömda oavsett ämne.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:
Rune.K skrev: Ta gärna en tur i supporttavlan så att vi alla kan se vad du går för vad det gäller dina kunskaper om Ubuntu.
Vad jag anser bör man ha grundläggande kunskaper om Ubuntu eller Linux för att kunna använda sej av stora ord om sin egen förträfflighet på ett Ubuntuforum och behålla sin trovärdighet.
Vad pratar du om? Jag säger bara att det inte bara kan vara support eller trevliga diskussioner om t.ex. chokladkaka i det öppna forumet, allvarliga saker som inte är supportrelaterade blir ju konstant bortgömda oavsett ämne.
Menar du att är OK att diskutera snorkråkor och hämoråjder i Caféavdelningen.
Vi lever tydligen inte i samma universum.
Och dessutom har du tydligen totalt missat att supportavdelningen är den absolut viktigaste.
Är du enbart ute efter att surra så finns det många avdelningar på flashback att välja på.
Återigen, det här ett LoCo som i första hand är avsett promota Ubuntu och ge support till Ubuntuanvändare.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:
upnorth skrev:
Rune.K skrev: Ta gärna en tur i supporttavlan så att vi alla kan se vad du går för vad det gäller dina kunskaper om Ubuntu.
Vad jag anser bör man ha grundläggande kunskaper om Ubuntu eller Linux för att kunna använda sej av stora ord om sin egen förträfflighet på ett Ubuntuforum och behålla sin trovärdighet.
Vad pratar du om? Jag säger bara att det inte bara kan vara support eller trevliga diskussioner om t.ex. chokladkaka i det öppna forumet, allvarliga saker som inte är supportrelaterade blir ju konstant bortgömda oavsett ämne.
Menar du att är OK att diskutera snorkråkor och hämoråjder i Caféavdelningen.
Vi lever tydligen inte i samma universum.
Och dessutom har du tydligen totalt missat att supportavdelningen är den absolut viktigaste.
Är du enbart ute efter att surra så finns det många avdelningar på flashback att välja på.
Återigen, det här ett LoCo som i första hand är avsett promota Ubuntu och ge support till Ubuntuanvändare.
Problemet uppstår när trådar som den om IDGs test av operativsystem blir kastat till Debatt istället för att OT-inlägg modereras bort.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Ta gärna en tur i supporttavlan så att vi alla kan se vad du går för vad det gäller dina kunskaper om Ubuntu.
Vad jag anser bör man ha grundläggande kunskaper om Ubuntu eller Linux för att kunna använda sej av stora ord om sin egen förträfflighet på ett Ubuntuforum och behålla sin trovärdighet.
WTF?

Med den inställningen finns det medlemmar som, i motsats till Upnorth, gör direkt skada för Ubuntu och LoCo't här, så detta speglar bara dina personliga åsikter. Den attitydenfrån en moderator till en annan - och dessutom helt öppet i forumet - visar på extremt dåligt omdöme från din sida, Rune. :-[
Rune.K skrev:Återigen, det här ett LoCo som i första hand är avsett promota Ubuntu och ge support till Ubuntuanvändare.
Jag har sagt det tidigare. Gemenskapen är en del av uppdraget, inte den viktigaste, men en del av uppdraget. Men gemenskapen driver också uppdraget, så på ett sätt är den det viktigaste.

Så detta uppdrag utförs av en gemenskap och sett till det så driver tonfall som ditt ovan endast på åt fel håll. Dålig stil.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av Grön Göling »

Håller med upnorth, FF och husbandet (BT), men undrar också varför trådar nästan uteslutande hänvisas till debatt-tavlan. Den är inte någon sorts avstjälpningsplats för av somliga oönskade åsikter. Åsikterna ska kunna framföras mer öppet, så länge det görs med respekt för andras åsikter och en viss fingertoppskänsla för forumet i allmänhet.
Varför finns Caféet?
Jo, för kallprat!
Blir kallpratat alltför hett, kan det vara dags att flytta till Debatt. Inte förr.
Därinne ska det dessutom vara högre i tak, vilket jag inte sett så mycket av. Trådarna låses både härs och tvärs ibland, vare sig de gäller kroppsliga defekter eller Windows.Litet onödigt kanske. Vaken Windows eller hemorrojder är otillåtna tillvitelser såvitt jag vet.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Problem med kallpratstrådar som flyttas - upnorth vs pun

Inlägg av upnorth »

pun skrev:
upnorth skrev: Du menar att det ligger något i det vår mystiska engelskspråkiga källa hänvisar till?
Jo det får vi verkligen hoppas på och förhoppningsvist så är det JonoBacon som avses i hans
mystiska "svammel" (i vanlig ordning) ... ;) :o
Om nu Jono Bacon är den som ber oss fundera, varför ställer han inte frågorna under eget namn i forumet? Han borde känna till att svenskar är ganska duktiga på engelska tycker jag.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av pun »

upnorth skrev:[
Om nu Jono Bacon är den som ber oss fundera, varför ställer han inte frågorna under eget namn i forumet? Han borde känna till att svenskar är ganska duktiga på engelska tycker jag.
Jo vem vet.... som jag tidigare skrivit så verkar du minimalt intresserad av Ubuntu så det är ju ett problem.

Likaså finns det IKEA trollare som snarast bör se över sin situation...

;)
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av upnorth »

pun skrev:
upnorth skrev:[
Om nu Jono Bacon är den som ber oss fundera, varför ställer han inte frågorna under eget namn i forumet? Han borde känna till att svenskar är ganska duktiga på engelska tycker jag.
Jo vem vet.... som jag tidigare skrivit så verkar du minimalt intresserad av Ubuntu så det är ju ett problem.

Likaså finns det IKEA trollare som snarast bör se över sin situation...

;)
Fattar jag det rätt att det skulle vara mitt ointresse för ubuntu som gör det svårt för mig att begripa varför Jono Bacon försöker lösa ett så pass allvarligt problem genom att anonymt gå ut med en tankeställare till oss genom en av våra medlemmar?
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av pun »

upnorth skrev: Fattar jag det rätt att det skulle vara mitt ointresse för ubuntu som gör det svårt för mig att begripa varför Jono Bacon försöker lösa ett så pass allvarligt problem genom att anonymt gå ut med en tankeställare till oss genom en av våra medlemmar?
Nej jag fattar inte hur någon som är så totalt ointresserad av Ubuntu och Ubuntus värderingar
kan engagera sig så hårt.......

Men låt minoriteten styra och kör på med "hemoröjdernas spridning kring anushålet"... >:D


Bild
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av upnorth »

pun skrev:
upnorth skrev: Fattar jag det rätt att det skulle vara mitt ointresse för ubuntu som gör det svårt för mig att begripa varför Jono Bacon försöker lösa ett så pass allvarligt problem genom att anonymt gå ut med en tankeställare till oss genom en av våra medlemmar?
Nej jag fattar inte hur någon som är så totalt ointresserad av Ubuntu och Ubuntus värderingar
kan engagera sig så hårt.......

Men låt minoriteten styra och kör på med "hemoröjdernas spridning kring anushålet"... >:D


Bild
Jobbigt för dig, jag råkar tycka att det är kul att hänga här i brist på annat, för min dator behöver jag ingen support på och eftersom den knappt jävlats något har jag ju inte lärt mig så mycket heller.

Men det här kan vi diskutera i en annan tråd om du känner för att svara på det mer.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av pun »

upnorth skrev: Jobbigt för dig, jag råkar tycka att det är kul att hänga här i brist på annat, för min dator behöver jag ingen support på och eftersom den knappt jävlats något har jag ju inte lärt mig så mycket heller.

Men det här kan vi diskutera i en annan tråd om du känner för att svara på det mer.
Nej jag har inte jobbigt med det här och jag känner till Ubuntus värderingar.

Däremot verkar du totalt vilsen....!
Låst

Återgå till "Forum"