Vi undviker: Aktiva medlemmar.

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Vi undviker: Aktiva medlemmar.

Inlägg av Pink Panther »

Varför kan det inte se ut på följande vis. Vi undviker: Aktiva medlemmar

Threads: 215,017, Posts: 1,235,800, Members: 147,130, Active Members: 1,630 Newest Member X

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vi undviker: Aktiva medlemmar.

Inlägg av Kattskrället »

Då måste man först definiera, vad är en aktiv medlem och vad krävs för att man ska räknas som en aktiv medlem.

Vilket skulle bli väldigt svårt och lite godtyckligt.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Vi undviker: Aktiva medlemmar.

Inlägg av Pink Panther »

"Vilket skulle bli väldigt svårt och lite godtyckligt".

Det tycker du. Men ser du det är inte så svårt att skilja på aktiva eller passiva medlemmar. Det krävs inte några avancerade mattematiska uträkningar eller formler.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Vi undviker: Aktiva medlemmar.

Inlägg av Konservburk »

Pink Panther skrev:Men ser du det är inte så svårt att skilja på aktiva eller passiva medlemmar. Det krävs inte några avancerade mattematiska uträkningar eller formler.
Då kanske du kan tala om vilken enkel matematisk uträkning eller formel som bör användas?

Som Kattskrället säger så gäller det att definera vad man menar med "aktiv". Är det alla som är inloggade just nu? Är det alla som varit inloggade idag? Eller den senaste veckan? Är det alla som har skrivit något inlägg idag? Eller är det alla som har varit inloggade den senaste månaden eller skrivit minst ett inlägg det senaste halvåret? Kanske alla som har bytt visningsbild det senaste året? Det går att sätta precis vilka kriterier som helst.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Vi undviker: Aktiva medlemmar.

Inlägg av micke_nordin »

Konservburk skrev: Kanske alla som har bytt visningsbild det senaste året? Det går att sätta precis vilka kriterier som helst.
Jag skulle verkligen vilja se statistik på dem som har bytt visningsbild det senaste året ;D

/Micke
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Vi undviker: Aktiva medlemmar.

Inlägg av Pink Panther »

Konservburk skrev:
Pink Panther skrev:Men ser du det är inte så svårt att skilja på aktiva eller passiva medlemmar. Det krävs inte några avancerade mattematiska uträkningar eller formler.
Då kanske du kan tala om vilken enkel matematisk uträkning eller formel som bör användas?

Som Kattskrället säger så gäller det att definera vad man menar med "aktiv". Är det alla som är inloggade just nu? Är det alla som varit inloggade idag? Eller den senaste veckan? Är det alla som har skrivit något inlägg idag? Eller är det alla som har varit inloggade den senaste månaden eller skrivit minst ett inlägg det senaste halvåret? Kanske alla som har bytt visningsbild det senaste året? Det går att sätta precis vilka kriterier som helst.
Det är alla som har skrivit något inlägg under den senaste månaden. Är ett förslag. Men naturligtvis kan du använda dig av andra kriterier. Men inte för många. Inte över tre kriterier. Jag har idag googlat lite på ämnet. Det verkar inte att vara så hemskt besvärligt att få fram uppgifterna ur systemet. Men jag kan ha fel.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Vi undviker: Aktiva medlemmar.

Inlägg av Grön Göling »

micke_nordin skrev: Jag skulle verkligen vilja se statistik på dem som har bytt visningsbild det senaste året ;D

/Micke
Hur många gånger då?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Vi undviker: Aktiva medlemmar.

Inlägg av Konservburk »

Det är inge större svårigheter att plocka fram siffror från databasen. Det svåra är att välja ett lämpligt kriterium som inte uppfattas som alltför godtyckligt.

Om vi ska hårddra det så listar vi faktiskt redan antalet verkligt "aktiva" under "Vilka är online". Alla andra är ju mer eller mindre inaktiva.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Vi undviker: Aktiva medlemmar.

Inlägg av Urban Anjar »

Konservburk skrev:Det är inge större svårigheter att plocka fram siffror från databasen. Det svåra är att välja ett lämpligt kriterium som inte uppfattas som alltför godtyckligt.

Om vi ska hårddra det så listar vi faktiskt redan antalet verkligt "aktiva" under "Vilka är online". Alla andra är ju mer eller mindre inaktiva.
Nåja, folk kan ju vara väldigt aktiva genom att dela ut flygblad, affischera, hålla föredrag, blogga, installera Ubuntu åt vänner och bekanta, leta buggar, koda, göra design eller skriva dokumentation i wikin - för att dra några exempel. Skulle det per definition vara inaktivitet medan de som snackar krämpor och naturbehov i caféet räknas som aktiva? Forumet är inte världens centrum.

EDIT bytt skiljetecken
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Vi undviker: Aktiva medlemmar.

Inlägg av Konservburk »

Urban Anjar skrev:Forumet är inte världens centrum.
Missade du att tråden ligger i kategorin Forum? I förlängningen är det forumets databas det här handlar om, och i det sammanhanget är faktiskt forumet världens centrum. ;)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vi undviker: Aktiva medlemmar.

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:
Konservburk skrev:Det är inge större svårigheter att plocka fram siffror från databasen. Det svåra är att välja ett lämpligt kriterium som inte uppfattas som alltför godtyckligt.

Om vi ska hårddra det så listar vi faktiskt redan antalet verkligt "aktiva" under "Vilka är online". Alla andra är ju mer eller mindre inaktiva.
Nåja, folk kan ju vara väldigt aktiva genom att dela ut flygblad, affischera, hålla föredrag, blogga, installera Ubuntu åt vänner och bekanta, leta buggar, koda, göra design eller skriva dokumentation i wikin - för att dra några exempel. Skulle det per definition vara inaktivitet medan de som snackar krämpor och naturbehov i caféet räknas som aktiva? Forumet är inte världens centrum.

EDIT bytt skiljetecken
Lite det jag menar med "hur" man ska kunna definiera en aktiv medlem via forumet.

Kan ta mig själv som exempel.
Jag postar ibland i forumet, men är ytterst sällan aktiv inom support delen. 99.999% av mina poster är inom de administrativa och sociala tavlorna, sista promillen har väl gjorts inom support tavlorna.

Mao, jag räknar mig definitivt inte som en aktiv medlem inom forumet.

Privat däremot är jag betydligt mer aktiv och både förespråkar och installerar Linux åt mina vänner och bekanta (hjälper alla jag kan oavsett vilket OS de kör).
Men det gör mig ju inte mer aktiv inom forumet för det.
Skriv svar

Återgå till "Forum"