Flashproblem 2

Diskussion gällande forumet
PeterTorsk
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jan 2010, 00:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Flashproblem 2

Inlägg av PeterTorsk »

Hej alla medmänniskor!
Jag är en ny linux- och ubuntuanvändare, installerade i fredags, och jag kan inte sluta fascineras över hur mycket fina funktioner det finns och hur fritt det är. Jag är inte särskilt datorpillig av mig men jag fick ett infall och installerade Wubi, alltså ubuntu i windows och funderar nu på att skrota windows helt :)

Men nu har jag stött på problem. Flash strular lite från och till. Youtubefilmklipp blir helt frusna och man kan inte klicka på dem- alltså det spelar ingen roll hur mycket man klickar på olika saker, volymen eller minutraden eller paus så händer det ingenting.. Vad kan det bero på..? Jag har provat att ominstallera flash och så.. Kan problemet vara Firefox?? Vad ska jag göra och kan ni hjälpa mig?

Tack på förhand! / Peter Torsk
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Re: Flashproblem 2

Inlägg av xtr3m3 »

Kolla så du har adobe flash installerat och så du inte har gnash eller nått annat.

Klicka här under för att installera flash.
flashplugin-installer
Bild
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Flashproblem 2

Inlägg av Broder Tuck »

Hej du
och välkommen till Ubuntu och oss.

Du skriver:
PeterTorsk skrev:Hej alla medmänniskor!
Jag är en ny linux- och ubuntuanvändare . . och funderar nu på att skrota windows helt :)
Det första rådet som jag vill ge dig, det är, att inte avsluta windows allt för tidigt. Ta istället god tid
på dig, till att göra dig bekant med och hemmastadd med Ubuntu.

När du verkligen känner dig hemma med Ubuntu, då, men först då, bör du överväga alternativet med
att ta bort något annat. Dessförinnan, bör du behålla det du har.

Tröttnar du på att starta upp windows först och därefter Ubuntu, kan en lösning vara, att du istf wubi,
ordnar till din dator med en dual-boot. Då väljer du redan vid datorns uppstart, vilket av systemen du
vill köra för stunden.

Det finns två saker för dig att titta på och som förmodligen löser ditt problem.
1) Installera något som heter ubuntu restricted extras. Det kan du installera från Ubuntus förråd.
Antingen via pakethanteraren Synaptic, eller i programcentralen.
Synaptic finns att starta via övre panelen, System -> Administration -> Pakethanteraren Synaptic.
Programcentralen hittar du under (övre panelen igen) Program -> Programcentral för Ubuntu.

I båda alternativen kopierar och klistrar du in programnamnet ubuntu restricted extras i deras respektive sökfält
och sedan får du fram det, färdigt för att markeras för installation.

2) Det finns även något som ytterligare kan underlätta för dig. Det heter Medibuntu och är ett program som
du får ladda ner via Ubuntus egen hemsida. Det är bara att följa instruktionerna på denna sida.

Testa dessa alternativ och, som sagt, ha inte för bråttom med att såga av MS-windows. Ge både dig själv, Ubuntu och windows
den tid som du behöver för att du skall vara riktigt säker på ditt val. Det är du, som tjänar på, att inte ha för bråttom vid vägvalet.

Lycka till, hur det nu blir. ;D

Broder Tuck.

ps. Testa även med att söka i detta forums arkiv. Du har en sökfunktion högst upp till höger på varje forumsida.
Den vägen kan du hitta mycket matnyttigt i tidigare trådar. Både om just detta, men framförallt, om det mesta
som rör vårt kära Ubuntu.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
PeterTorsk
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jan 2010, 00:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Flashproblem 2

Inlägg av PeterTorsk »

Tack broder för det välformulerade svaret! Jo jag är medveten om att jag var en aning överentusiastisk i början av hur bra allting verkar och har nu börjat märka att det inte är så lätt som det påstås det här med att installera plugins osv.. Jag har med hjälpa av guider osv. kunnat installera dem men det är fortfarande knas flash. Ja jag har installaerat det senaste och rebootat ett flertal gånger, men problemet kvarstår.

Vissa sidor som använder flash kan man inte klicka på länkarna, youtube fungerar väldigt begränsat och svt play fungerar men lägger av från fullscreen ungefär efter 6 minuter.

Jag har följt guiden som du länkade, installerade det här "ubuntu-restricted-extras" plus något annat paket och det är fortfarande samma problem.
Och naturligvis har jag sökt igenom forumet och hittar inte något som matchar mitt problem..

(PS om jag verkar grinig så är det för att jag har en massa studier som också borde bli klara så jag agerar utåt som ett barn.. arrgh! ha överseende med mig :)

frid! /peter
Skriv svar

Återgå till "Forum"