Funktion för att ignorera forumanvändare

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av CryingFreeman »

Det finns en alldeles ypperlig funktion att använda i vårt eminenta forum, nämligen Ovän-funktionen. Med ovän-funktionen kan man lägga till personer vars inlägg man vanligtvis inte vill läsa. Det som händer är att det står står:
Detta inlägg har gjorts av [Användare] som är på din lista över ignorerade användare. Visa detta inlägg.
där inlägget från personen från ovän-listan egentligen borde stå. Båda de fetstilta är länkar till användaren respektive en direktlänk till inlägget, så att man trots allt kan läsa det om det är en intressant tråd och man vill se svaret. Således inget att förlora och det gör att ögonen inte gör ont fullt lika mycket efter en heldag på forumet.

Du lägger till personer i din ovän-lista genom att gå till Kontrollpanel och klicka på fliken Vänner & Ovänner och sen klicka på Hantera ovänner. Antingen kan du sedan skriva in medlemmens användarnamn i rutan Lägg till nya ovänner: eller så kan du klicka på Hitta medlem och söka efter dem där. När du skrivit in användarnamnet är det bara att trycka på Skicka och sedan bekräfta åtgärden genom att trycka på Ja.

Användarna kan när som helst tas bort från listan igen, så det är inte oåterkalleligt. :)

Inläggen som startats och/eller postats av de ignorerade användarna visas fortfarande i exempelvis Alla nya, så helt kan man inte undvika att få ont i ögonen, men det är ett litet steg på väg i alla fall...

Lycka till!
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 jul 2007, 03:06
OS: Windows
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Uppsala/Stockholm
Kontakt:

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Rag3Rac3r »

Ah, är det den funktionen gör.
Alltid antagit att den har något oviktigt syfte. Men jag hade fel. :)

Tackar för tipset CF! :D

Utanför ämnet: Jag editerade ditt inlägg så att länken till "Kontrollpanelen" funkade, du hade glömt ett = i den BBcoden
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av CryingFreeman »

Rag3Rac3r skrev: Tackar för tipset CF! :D

Utanför ämnet: Jag editerade ditt inlägg så att länken till "Kontrollpanelen" funkade, du hade glömt ett = i den BBcoden
Varsågod!Utanför ämnet: och tack!

Sen vill jag inte debattera i lämpligheten för en admin/mod att ha det påslaget iofs, men som vanlig medlem kan jag ta mig den friheten. ;D
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Rune.K »

Just idag saknar jag den friheten att kunna lägga till ovänner... :)
Vi får hoppas på en solig helg så att även nördarna går ut i vädret.
Förresten var jag nog själv ikryssad i ovännerlistan hos några stycken förra året. ;)
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Xcore »

1.Det meningslösa med denna funktion är att man ser alla inlägg som utloggad. Den skulle bara vara praktiskt användbar i "Debatt" egentligen.

2.Man är för nyfiken för att låta bli att läsa någons inlägg ändå

Därmed är funktionen i sig kanske ingen direkt höjdare. Men vill någon använda den så inte mig emot. En del kanske tycker är riktigt bra till och med. :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av CryingFreeman »

Xcore skrev:1.Det meningslösa med denna funktion är att man ser alla inlägg som utloggad. Den skulle bara vara praktiskt användbar i "Debatt" egentligen.

2.Man är för nyfiken för att låta bli att läsa någons inlägg ändå

Därmed är funktionen i sig kanske ingen direkt höjdare. Men vill någon använda den så inte mig emot. En del kanske tycker är riktigt bra till och med. :)
1. Det är nog rätt många stammisar som automatinloggar, så för dem kanske det är vettigt. Jag tillhör dem iaf.

2. Det kräver åtminstone en aktiv åtgärd för att läsa dem, vilket räcker för mig för att det ska bli för jobbigt. ;)
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Xcore »

CryingFreeman skrev:
Xcore skrev:1.Det meningslösa med denna funktion är att man ser alla inlägg som utloggad. Den skulle bara vara praktiskt användbar i "Debatt" egentligen.

2.Man är för nyfiken för att låta bli att läsa någons inlägg ändå

Därmed är funktionen i sig kanske ingen direkt höjdare. Men vill någon använda den så inte mig emot. En del kanske tycker är riktigt bra till och med. :)
1. Det är nog rätt många stammisar som automatinloggar, så för dem kanske det är vettigt. Jag tillhör dem iaf.

2. Det kräver åtminstone en aktiv åtgärd för att läsa dem, vilket räcker för mig för att det ska bli för jobbigt. ;)
I sådana fall fyller den säkert en funktion förstår jag. ;)
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Andersen »

Perfekt funktion, den skulle bara vara lite mer lättåtkomlig som på vissa andra forum. Nu har inte jag varit medlem så länge, men jag har upptäckt att en del i detta forum kan vara väldigt otrevliga. Jag får den uppfattningen att de bara har för avsikt att förstöra andras trådar genom att fälla spydiga kommentarer.

Jag skulle tippa att dessa element är väldigt unga, eller så har de helt enkelt inte fått lära sig hur man uppför sig. Om folk beter sig så där i verkligheten så kommer de att få mycket stryk. Jag tvivlar starkt på att de vågar bete sig så där öga mot öga med riktiga mäniskor, så det är väl därför som de måste avreagera sig i ett forum på internet.
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av dmz »

Synd att det inte finns några up-vote-knappar ala reddit.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Peetra »

Andersen skrev:Perfekt funktion, den skulle bara vara lite mer lättåtkomlig som på vissa andra forum.
Du kan även lägga till en person genom personens profil. Bara klicka på namnet, så är du i profilen och lägger till nicket som ovän.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Rune.K »

Peetra skrev:
Andersen skrev:Perfekt funktion, den skulle bara vara lite mer lättåtkomlig som på vissa andra forum.
Du kan även lägga till en person genom personens profil. Bara klicka på namnet, så är du i profilen och lägger till nicket som ovän.
Det var ett bra tips!
Kan man på något sätt se om man själv är markerad som ovän av någon annan medlem?
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Ulsak »

Låt oss fokusera på att göra den funktion till denna till den mest överflödiga på det här forumet.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Rune.K »

Ulsak skrev:Låt oss fokusera på att göra den funktion till denna till den mest överflödiga på det här forumet.
Hur?
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av m!rage »

Schysst med en sån funktion! "Tyvärr" kommer jag inte få så stor nytta av den, för de jag stör mig på brukar ändå få sig själva bannade med jämna mellanrum ;D
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Peetra »

Rune.K skrev: Kan man på något sätt se om man själv är markerad som ovän av någon annan medlem?
Nej
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Rune.K »

Hehe, jag blev av med min "fina blåa färg".
Så nu kan jag testa det med ovänner!
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av pun »

Rune.K skrev:Hehe, jag blev av med min "fina blåa färg".
Så nu kan jag testa det med ovänner!
Jo det var väl hög tid för det..... >:D
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Xcore »

Jag ser ingen här som någon ovän och skiljer på "person" och "handling". Visst kan man göra en handling som är mindre bra men inte hatar jag någon person för det. ;)

Därför kommer jag aldrig att blocka någon heller, jag förlorar mest på det själv faktiskt.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Rune.K »

Xcore skrev:Jag ser ingen här som någon ovän och skiljer på "person" och "handling". Visst kan man göra en handling som är mindre bra men inte hatar jag någon person för det. ;)

Därför kommer jag aldrig att blocka någon heller, jag förlorar mest på det själv faktiskt.
Vitsen är man slipper se vissa användares inlägg. :)
Det finns ju faktiskt de som väldigt sällan kommer med något vettigt. De behöver ju inte vara ovänner för det.
Ovän är väl lite fel ord för funktionen ifråga.

Dina inlägg Xcore läser jag gärna, du har ju lite mellan öronen till skillnad från vissa andra... ;D

Edit:
Hehe.
Nu la jag till en till, så jag slipper se hans inlägg. >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 27 gånger.
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Funktion för att ignorera forumanvändare

Inlägg av Xcore »

Tack för det Rune K. Du har också många gånger vettiga åsikter.
Låst

Återgå till "Forum"