Sida 10 av 12

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 18 mar 2010, 23:52
av Bowmore
Rag3Rac3r skrev:Med Ledningsgrupp, kan du specificera vilka "poster"/"titlar" han har rätt att tillsätta folk på?

EDIT:
Det har inte att göra med att jag är rädd för att förlora min post, som jag vet att vissa tror med detta inlägget, utan att jag vill ha det specificerat och jag vet att fler kommer att fråga exakt samma sak.
Det finns specificerat i denna tråd vid lika resultat och berör inte dem inom administrationen.

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 07:15
av Urban Anjar
Bowmore skrev:
Urban Anjar skrev:Men nu tror jag inte det var riktigt detta som avsågs i det här sammanhanget utan mer någon slags beslut med acklamation. Alltså normalfallet på föreningsmöten etc IRL.
Kruxet är bara det att acklamation inte fungerar på internet, åtminstone förstår inte jag hur det praktiskt skulle kunna göra det.
Jodå, så här funkar det..

- Vilka anser att acklamation fungerar?
-ja
-ja
-nej
-ja
-ja
-nej
-ja
(paus)
-jag finner att vi anser att acklamation fungerar
Alltså i princip samma som IRL - inga konstigheter

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 11:53
av Ulsak
hmm, jag är livrädd att ett IRC-möte blir alltför kaotiskt. det finns säkert jättemånga som är vana med IRC, en del som är vana vid mötesordning IRL á la föreningsliv men väldigt få som fixar kombinationen. jag har ett möteslogga i särskilt minne som gick åt he1vete...
Just det här forumet som är en del av Locot, behöver det ( tål det) mer demokrati? Hur mycket ska det röstas om?
Jag skulle hellre se en massa projekttrådar än såna här trådar. Om det vore mer verkstad så hade vi kanske haft utrymme att snacka mer. Men just nu är det tvärtom.

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 12:47
av Malou
Lite små funderingar i all välmening :)

Behövs det en teamleader ?
Vad har den för rättigheter i sådana fall ?
Behövs det en admin som kör med Windows?
Behövs ubuntu-se.org överhuvudtaget ?

//Malou

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 12:53
av Rune.K
Ulsak skrev:hmm, jag är livrädd att ett IRC-möte blir alltför kaotiskt
...
Min erfarenhet av IRCmöte är att det är alltför lätt att sabotera, jag var med på ett IRCmöte om det här Locot som saboterades av några småungar. Om det var någon konspiration eller inte, det vet ju bara den som var emot att IRCmötet skulle kunna fatta något beslut...
Tummen ner för IRCmöte.

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 12:55
av Xcore
@Urban, Vulfgar mf

Högst intressant. Som en propedeutisk första pietet vill jag utan någon komplementär framföra min veritabla mångfacetterade personliga åsikt om saken. Nu till frågan. Skall vi då anamma acklamation eller delegera över ansvaret till en utredningsgrupp som får undersöka möjligheterna för att kontrapunktera och ta fram ett acklamationsförfarande i sann demokratisk anda? Skulle en motion kunna läggas in om en möjlig utredargrupp som får processa detta? Finns möjligheterna? Finns ansvaret? Finns viljan? Efter ett demokratiskt röstförfarande, givetvis.

(skojar ni)

Jag har aldrig sett något liknande, är det riksdag eller ett forum?

Ni förstör så mycket när ni håller på så där.

Hoppa över byråkratin och lite action istället. Annars händer det inget. Låt nu TL få göra på sitt sätt.

Nu kör vi och inget trams. Ge Farmfield en chans åtminstone?

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 13:02
av morno
Malou skrev:Lite små funderingar i all välmening :)

Behövs det en teamleader ?
Vad har den för rättigheter i sådana fall ?
Behövs det en admin som kör med Windows?
Behövs ubuntu-se.org överhuvudtaget ?

//Malou
Bra sakt!

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 13:26
av Rag3Rac3r
Malou skrev:Lite små funderingar i all välmening :)

Behövs det en teamleader ?
Vad har den för rättigheter i sådana fall ?
Behövs det en admin som kör med Windows?
Behövs ubuntu-se.org överhuvudtaget ?

//Malou
Utanför ämnet: Vad alla hakar upp sig på "Windows".
Jag kör detta: Windows 7 på grund av mitt arbete som kräver just detta på grund av "en massa gubbar som enbart känner till IE & Windows" (citat ifrån min chef, och dessa går inte att omvända), CentOS på 2 servrar på grund av dess säkerhet & existens av SELinux, Ubuntu på ca 10-15 servrar som har som mål att vara lätta att administrera och användarvänliga, och Slackware enbart för Lek, Solaris mest för att ha nåt att svära över.
Att jag roterar mellan alla dessa är för att visa att jag faktiskt kör alla dessa, och att inget är rätt att ha konstant.

Så kan vi droppa denna frågan nu?

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 13:53
av Bowmore
Urban, du vet lika väl som jag att acklamation används när de röstberättigade är närvarande och är då ett verktyg för att snabba upp röstförfarandet.

Och då undrar jag,
- hur lång tid ska en acklamationen pågå i forumet för att uppfylla kravet närvarande?
- vilken form, omröstning eller acklamation, tror du ger det högsta deltagandet hos medlemmarna?

Det är viktigt att regelverket får så stor acceptans som möjligt hos medlemmarna. Det är en förutsättning för att de efterlevs och det är också syftet, inte bestraffningen i sig.
Ulsak skrev:Jag skulle hellre se en massa projekttrådar än såna här trådar. Om det vore mer verkstad så hade vi kanske haft utrymme att snacka mer. Men just nu är det tvärtom.
Jag håller helt med dig.
Tänker avrunda mitt deltagande i tråden eftersom jag i princip fått sagt det jag vill ha sagt.

Och till er som förordar samma beslutsprocesser som i privatägda forum så respekterar jag det när det tilllämpas där men för en verksamhet som LoCo som ligger under Ubuntu Community och Canonical så har vi ett vidare ansvar att leva upp till.

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 13:56
av Broder Tuck
Xcore skrev: Hoppa över byråkratin och lite action istället. Annars händer det inget. Låt nu TL få göra på sitt sätt.

Nu kör vi och inget trams. Ge Farmfield en chans åtminstone?
Jag instämmer. Ge den nya ledningen en chans till att arbeta.

Samtidigt skall vi tänka på, att de har bara sex månader på sig. Av denna tid har det nu snart avverkats en månad, av de sex.
Bowmore skrev: . . . Dessutom förordar jag fortsättningsvis 12 månaders mandatperiod för TL/TC för bl.a bättre kontinuitet i verksamheten. Men det kommer säkert upp på tapeten längre fram. Det halverar dessutom antalet omröstningar, en bonus i sig ;)
Instämmer. Nuvarande system känns som en deflation av värdet med medlemsomröstningar.

Samtidigt hoppas jag att nuvarande forumadmin förbereder sig bättre inför kommande omröstningar, så att det
inte blir så, som det blev denna gång. En påfallande mindre väl förberedd start på omröstningen.

Framledes bör vi ha en bättre rutin förberedd. Klar att sjösättas, när tiden för det, är mogen.

En månad före deadline, slutdatum för sittande, bör förberedelse för ny- omval sättas igång. Per automatik. En god och mer målmedveten förberedelse är nog väldigt viktig. I synnerhet som att den skall genomföras så ofta. Ansvaret för det, åvilar hela forumledningen och inte enbart någon enskild.

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 16:23
av farmfield
Broder Tuck skrev:
Bowmore skrev: . . . Dessutom förordar jag fortsättningsvis 12 månaders mandatperiod för TL/TC för bl.a bättre kontinuitet i verksamheten. Men det kommer säkert upp på tapeten längre fram. Det halverar dessutom antalet omröstningar, en bonus i sig ;)
Instämmer. Nuvarande system känns som en deflation av värdet med medlemsomröstningar.

Samtidigt hoppas jag att nuvarande forumadmin förbereder sig bättre inför kommande omröstningar, så att det
inte blir så, som det blev denna gång. En påfallande mindre väl förberedd start på omröstningen.

Framledes bör vi ha en bättre rutin förberedd. Klar att sjösättas, när tiden för det, är mogen.

En månad före deadline, slutdatum för sittande, bör förberedelse för ny- omval sättas igång. Per automatik. En god och mer målmedveten förberedelse är nog väldigt viktig. I synnerhet som att den skall genomföras så ofta. Ansvaret för det, åvilar hela forumledningen och inte enbart någon enskild.
Jag har bett en betrodd medlem här att enkelt formulera hur val till TL- TC bör gå till framöver och kommer presentera detta så fort jag får ett lämpligt utkast. Vi pratar alltså om ett extremt enkelt ramverk med riktlinjer hur ett val skall/bör utföras - och detta då just sett till vad som hände under sista nominerings- och valprocessen.

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 16:55
av TweekiE
Malou skrev:Lite små funderingar i all välmening :)

Behövs det en teamleader ?
Vad har den för rättigheter i sådana fall ?
Behövs det en admin som kör med Windows?
Behövs ubuntu-se.org överhuvudtaget ?

//Malou
Bra sagt!!! ^-^

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 17:12
av Rune.K
Bowmore skrev:...
Och till er som förordar samma beslutsprocesser som i privatägda forum så respekterar jag det när det tilllämpas där men för en verksamhet som LoCo som ligger under Ubuntu Community och Canonical så har vi ett vidare ansvar att leva upp till.
Men hur ska man övertyga de som inte förstår, att det här inte är ett privatägt forum?
Ett väldigt lätt exempel, är det forumsadministraionen eller medlemmarna som bestämmer om forumsreglerna ska ändras?
Egentigen gillar jag inte metaforer, men i mina ögon så jämställer jag våra forumsregler med Sveriges grundlag.
Grundlagen är inget man skulle tillåta att adminstrationen/tjänstemännen skulle tillåtas ändra i efter eget huvud, eller hur?

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 17:22
av ycc
Bowmore skrev:... Och till er som förordar samma beslutsprocesser som i privatägda forum så respekterar jag det när det tilllämpas där men för en verksamhet som LoCo som ligger under Ubuntu Community och Canonical så har vi ett vidare ansvar att leva upp till.
+1

Jag ser att ni diskuterar mandatperiodens längd för TL. Jag tycker 6 månader är lagom. I de klassiska svenska föreningarna brukar man ha ett år. Internet har dock ändrat mycket på det. Tempot har ökat. Här i forum träffas vi varje dag.

Den TL som tillträder med ett väldefinierat handlingsprogram och omedelbart kör igång med detta hinner få mycket gjort på ett halvår.

Är handlingprogrammet dessutom effektivt och bra så blir säkert TL omvald och kan fortsätta.

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 18:28
av Xcore
Rune.K skrev:Men hur ska man övertyga de som inte förstår, att det här inte är ett privatägt forum? Ett väldigt lätt exempel, är det forumsadministraionen eller medlemmarna som bestämmer om forumsreglerna ska ändras? Egentigen gillar jag inte metaforer, men i mina ögon så jämställer jag våra forumsregler med Sveriges grundlag. Grundlagen är inget man skulle tillåta att adminstrationen/tjänstemännen skulle tillåtas ändra i efter eget huvud, eller hur?
Ett ärligt svar till dig, inte det minsta ironiskt utan jag menar vad jag skriver.

Jag förstår att detta inte är ett privatägt forum.

Men skall det få hindra forumet att fungera?

Borde man inte istället göra så att forumet fungerar? Dvs man sätter stopp för sånt här vi ser i den här tråden och gör istället som man hade gjort i ett privatägt forum.

Så att saker fungerar igen.

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 19:35
av farmfield
ycc skrev:
Bowmore skrev:... Och till er som förordar samma beslutsprocesser som i privatägda forum så respekterar jag det när det tilllämpas där men för en verksamhet som LoCo som ligger under Ubuntu Community och Canonical så har vi ett vidare ansvar att leva upp till.
+1

Jag ser att ni diskuterar mandatperiodens längd för TL. Jag tycker 6 månader är lagom. I de klassiska svenska föreningarna brukar man ha ett år. Internet har dock ändrat mycket på det. Tempot har ökat. Här i forum träffas vi varje dag.

Den TL som tillträder med ett väldefinierat handlingsprogram och omedelbart kör igång med detta hinner få mycket gjort på ett halvår.

Är handlingprogrammet dessutom effektivt och bra så blir säkert TL omvald och kan fortsätta.
Jag håller med YCC här. Visst ger 12 månader en TL längre tid att fixa och plura men med den kortare tiden har man allt får lite mer tryck på sig att få saker gjort. Sedan är det ju så att om medlemmarna är nöjda så kan ju en TL som sagt bli omvald. Så jag tror personligen 6 månader är en lagom lång tid.

Och är det inte så att internet är 10ggr snabbare än livet självt för då blir ju sex månader fem år - eller räknar jag baklänges nu, hehe? ;)

Edit: Skrev först tre år - men jag räknade inte baklänges, bara fel då... ;)

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 20:37
av Urban Anjar
Bowmore skrev:Urban, du vet lika väl som jag att acklamation används när de röstberättigade är närvarande och är då ett verktyg för att snabba upp röstförfarandet.

Och då undrar jag,
- hur lång tid ska en acklamationen pågå i forumet för att uppfylla kravet närvarande?
- vilken form, omröstning eller acklamation, tror du ger det högsta deltagandet hos medlemmarna?

Det är viktigt att regelverket får så stor acceptans som möjligt hos medlemmarna. Det är en förutsättning för att de efterlevs och det är också syftet, inte bestraffningen i sig.
Jag förordar inte den typen av förfarande när det gäller stora regeländringar som här. Då är det bara en omröstning som gäller. Däremot fungerar det bra med acklamation när man jobbar i mindre grupper med konkreta frågor. Då får man förutsätta att folk är närvarande - och helt enkelt skita i dem som inte är det.

Omröstning möjliggör högre deltagande, men i många sammanhang handlar det om att komma framåt, men ändå med en rimlig demokratisk förankring. Det är inte allt eller intet.

Det finns också en viss pedagogik i det hela. Är man aktiv har man chans att påverka. Är man mindre aktiv kan man inte påverka lika mycket.

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 20:42
av fd.svensson
Nu får ni faktiskt ge er med alla dessa onödiga diskussionerna och börja jobba för forumet istället. Det här är rena vansinnet. Vill man ändra om hur ledningen ska fungera tar man det i samband med nästa val.
Observera att diskussionen om TL här är väldigt OT

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 20:45
av Harlekin33
Jag säger en sista gång att TL borde kunna få tillsätta sin egen stab för nånstans i maskineriet så finns en bug som bromsar och stoppar utvecklingen och gör att det blir nästan omöjligt för TL och TC att arbeta!

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Postat: 19 mar 2010, 20:47
av Xcore
Urban Anjar skrev:Jag förordar inte den typen av förfarande när det gäller stora regeländringar som här. Då är det bara en omröstning som gäller. Däremot fungerar det bra med acklamation när man jobbar i mindre grupper med konkreta frågor. Då får man förutsätta att folk är närvarande - och helt enkelt skita i dem som inte är det.

Omröstning möjliggör högre deltagande, men i många sammanhang handlar det om att komma framåt, men ändå med en rimlig demokratisk förankring. Det är inte allt eller intet.

Det finns också en viss pedagogik i det hela. Är man aktiv har man chans att påverka. Är man mindre aktiv kan man inte påverka lika mycket.
Varför krångla till det?

Är det inte lättare att låta de valda få sköta sitt jobb i lugn och ro? Vi valde dem ju för att få ordning på Ubuntu-se.org så att allt skall fungera bra igen?