Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Lao Tzu »

Konservburk skrev:Jag var inne på att förskjuta det så att det blir max 1 vecka för första varningen och max 3 månader för den andra. Men det var tydligen för många ändringar på en gång för att vinna något gehör.

Utan utökade maxtider så gör max i praktiken varken till eller från eftersom vi hellre använder oss av korta time-out:er än varningar när det gäller småsaker.
Det var det jag kände också, hade ni använt er av ditt förslag hade jag köpt det.

Farmfield: Anledningen till att jag tänkte man kunde ändra straffskalan är just för att jag tycker det är en mindre ändring. Jag menar, det är ingen skillnad i vad man straffas för, vilket är en större ändring. Men visst, avviker det inte mer från mina ideal är det bara att tuta och köra. Då är det ingen idé för mig att knorra.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av ycc »

Förslaget innebär fler personliga bedömningar av administrationen. Det är inte bra. Vi bör tvärtom gå mot mer regelstyrd moderering och mindre personstyrd moderering.

Det kommer att bli ännu fler diskussioner om ett straff varit "lagom".

Så vitt jag förstår anges inte på något sätt vilka kriterier som skall användas för att bevilja upplåsning av ett låst konto. Detta måste anges. (Men jag är alltså rädd att det i vilket fall kommer att bli så personlig bedömning att jag anser förslaget dåligt.)

Att kunna bli permabannad efter tre varningar inom sex mån är för strängt. Skall man ha en aktivare moderering måste man kunna ge fler varningar. Om en moderator vet att den tredje varningen kan ge permaban tvekar den nog (med viss rätt) att ge den tredje varningen.

Behåll reglerna som de är nu.

Om jag förstått rätt är remisstiden för förslaget två dagar, det är alldeles för kort.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:Om jag förstått rätt är remisstiden för förslaget två dagar, det är alldeles för kort.
Nejdå, remisstiden är en vecka. Ber om ursäkt, det borde jag tittat på tidigare. Fixar.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Rune.K »

Så här skriver farmfield i första inlägget i den här tråden >
farmfield skrev:...
b) En varning: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i max 48 timmar.

c) Två varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i max 1 vecka.

d) Får en medlem fler än 2 varningar så förblir medlemmen utan skriv/posträttigheten på obestämd tid, dock minst 3 månader. Vill medlemmen få tillbaka sina skrivrättigheter efter den tiden så måste en begäran om detta skickas till administrationen per mail. Administrationen beslutar sedan i ärendet inom en vecka.
I forumsreglerna står det >
b) En varning: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i minst 48 timmar.

c) Två varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i minst 1 vecka.

d) Får en medlem fler än 2 varningar så förblir medlemmen utan skriv/posträttigheten på obestämd tid, dock minst 3 månader. Enda sättet att återfå skriv/posträttigheterna är att kontakta forumadmin och ansöka om amnesti.
som redan är ändrade...
Lägg märke till "minst" och "max"!

Vad är det vi egentligen diskuterar i den här tråden?
Är det om vi medlemmar ska acceptera den redan gjorda ändringen i forumsreglerna, eller om vi ska acceptera farmfields variant, eller om vi ska återgå till de ursprungliga forumsreglerna?

Nu är det ett fåtal medlemmar som skulle drabbas av nya reglerna angående banning.
Och jag misstänker att väldigt många medlemmar gärna skulle se att det fåtalet försvann för evigt härifrån, eller hur?

Själv är jag inte emot en skärpning angående reglerna för banningar, men det ska vara klara enkla regler med fasta tider.
Det ska inte vara så att "forumsadminstrationen" ska besluta tiden för avstängning enligt eget huvud.

Problemet är när någon medlem kommer med väldigt grova personangrepp gentemot en annan medlem.
Då duger det naturligtvis inte med en sketen 48-timmars avstängning.
Men det problemet är värt en helt egen tråd och dessutom tror jag att det redan täcks upp av de forumsregler som fanns innan den nyligen gjorda ändringen.

/Rune
PS jag hittar inte Konservburks tråd, där han annonserade den nyligen genomförda ändringen av forumsreglerna.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Bowmore »

Har inte hängt med helt i debatten pga tidsbrist men oberoende av det så måste det finnas ett visst utrymme för moderatorerna när det gäller tidsfaktorn och det då beroende på förseelsen ifråga.

Det jag egentligen syftade på är att reglerna idag redan är för detaljerade enligt min mening. Sen kan du försöka dra slutsatser kring varför det är så. För mig räcker det med varning (max 3 alt 6 mån) eller uteslutning vid väldig grova förseelser. Men livet är ju en kompromiss ;)

Edit:
Regeln
b) En varning: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i minst 48 timmar.
tolkar jag som min 48 tim - max 3 månader, och det är väl ok?
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 jul 2007, 03:06
OS: Windows
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Uppsala/Stockholm
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Rag3Rac3r »

Kan ni hålla er till ämnet att argumentera om denna remiss gällande reglerna, inte spekulationer om vem (eller vilken grupp) den kan komma att påverka.
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av ZX Spectrum »

Om man skriver "max 48 timmar", "max 1 vecka" och "max 1 månad" så blir det en bedömningsfråga. Om vi nu ska ha regler så får inte reglerna vara diffusa utan definitiva. Vem ska annars utse hur långt straffet blir?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Rune.K »

Rag3Rac3r skrev:Kan ni hålla er till ämnet att argumentera om denna remiss gällande reglerna, inte spekulationer om vem (eller vilken grupp) den kan komma att påverka.
Jag hade väldigt gärna sett att jag hade fått svar på mina frågor i mitt tidigare inlägg > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 15#p380151

Vad är det vi diskuterar egentligen ???
Och svaret bör naturligtvis komma ifrån administrationen!
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 jul 2007, 03:06
OS: Windows
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Uppsala/Stockholm
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Rag3Rac3r »

Rune.K skrev:
Rag3Rac3r skrev:Kan ni hålla er till ämnet att argumentera om denna remiss gällande reglerna, inte spekulationer om vem (eller vilken grupp) den kan komma att påverka.
Jag hade väldigt gärna sett att jag hade fått svar på mina frågor i mitt tidigare inlägg > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 15#p380151

Vad är det vi diskuterar egentligen ???
Och svaret bör naturligtvis komma ifrån administrationen!
Jag tänker enbart svara på en av frågorna, som kan vara av vikt för alla som läser denna tråden. Resten tänker jag inte svara på av den enkla anledningen att jag (för tillfället) inte kan tala för hela administrationen i dom frågorna.
Rune.K skrev:Är det om vi medlemmar ska acceptera den redan gjorda ändringen i forumsreglerna, eller om vi ska acceptera farmfields variant, eller om vi ska återgå till de ursprungliga forumsreglerna?
Den gjorda ändringen är tillbakadragen och dom "gamla" reglerna gäller för tillfället.

Diskussionen gäller den föreslagna ändringen som Farmfield postade först i tråden.

Om den föreslagna ändringen möter för mycket motstånd kommer remissen att gå till en omröstning (där alla kan rösta).
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
Rune.K skrev:Det ska inte vara så att "forumsadminstrationen" ska besluta tiden för avstängning enligt eget huvud.
Hmm, så är det i föreningslivet med miljontals utövare. De reglerna skiljer på uteslutning av medlem alternativt avstängning på max 6 månader. Där är det alltså styrelsen som efter eget huvud bestämmer det så kallade "straffet". Men de medlemmarna litar kanske mer på varandra ;)
Skillnaden här är att det inte är en vald styrelse som utmäter straffet. :)
Om våra valda TL och TC utmätte straffet så skulle det mer kunna jämföras med en styrelse, fast givetvis förespråkar jag inte en sån lösning, det skulle sannolikt bli ett alltför tungrott system.

Jag tycker att lagda förslaget är helt ok.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Katt »

Det verkar som en del av er inte ens bemödat er att läsa nuvarande regler. Ni förespråkar att administrationen inte skall ges något utrymme att variera avstängningens längd, vilket t.ex. "max 48 timmar" innebär.
Har vi en max-tid för en varning så behöver vi inte ge samma längd på avstängningen till två olika grova regelbrott (som båda ger en varning). Dessutom kan inga regler kan användas utan viss tolkning. Och redan idag försöker vi bedömma varje situation med sunt förnuft och inte stirra oss blinda på paragrafer. De regler som vi har nu är väldigt detaljdstyrda och dessutom väldigt stränga om man skall följa dem utan tolkning som en del här vill se. Om vi skulle följt reglerna till punkt och pricka så skulle vi många av medlemmarna vart avstängda regelrbundet.

Utöver det så har vi den "permanenta banningen" som många inte gillar. Permabanning finns redan i reglerna:
6 § Det är förbjudet att medvetet ge felaktiga svar, eller att lura någon till att köra ett "farligt" kommando

a) Självklart får man inte lura någon till att förstöra sin dator eller liknande. Skulle detta inträffa blir man omedelbart bannlyst på livstid.
Nu kanske fallet är specifikt. Men om det gäller för detta, så bör det då inte även gälla för inlägg som bryter mot lagen, eller grova påhopp, vilket anges i lagen. I vilken utsträckning vet jag dock inte, men anges likväl i våra regler.
b) Det är inte tillåtet att smäda någon genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot vederbörande.

(Reglerna grundas på 5 kap. 1 och 3 §§ brottsbalken.)
Obestämd avstängning vid tredje varningen har ett syfte och ett syfte alena, att få bort personer från forumet som inte hör hemma här pga att de beter sig allmänt dåligt, och dessutom upprepade gånger.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Ulsak »

ok. jag noterar din ståndpunkt.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av HakanS »

Katt skrev:Har vi en max-tid för en varning så behöver vi inte ge samma längd på avstängningen till två olika grova regelbrott (som båda ger en varning). Dessutom kan inga regler kan användas utan viss tolkning.
Kan du ge exempel på två olika regelbrott som skulle ge olika längd på avstängningen?
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Ulsak »

grova personangrepp

mindre grova personangrepp
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Katt »

HakanS skrev:
Katt skrev:Har vi en max-tid för en varning så behöver vi inte ge samma längd på avstängningen till två olika grova regelbrott (som båda ger en varning). Dessutom kan inga regler kan användas utan viss tolkning.
Kan du ge exempel på två olika regelbrott som skulle ge olika längd på avstängningen?
Ta ett fiktivt exempel med två personer som båda har en varning. Ena personen börjar trolla i flertalet trådar genom att gå offtopic, eller dra upp samma ämne i upprepade trådar. Trots tillsägelse av moderator, och kanske även en timeout så fortsätter personen. Personen får därmed en varning och avstängning. Den andra personen postar en tråd där han på något vis tappar humöret och kallar en annan person idiot, eller vad man nu vill ta som exempel. Att i det senare fallet tycker jag definitivt regelbrottet är grövre och bör medföra längre avstängning. Kanhända är orsaken till att ena personen trollar i trådarna dessutom ren desperation för att han/hon inte fått dåligt bemötande och hjälp kring sitt problem. Att då ha en maxtid på 7dagar ger oss större flexibilitet att bemöta de problem som till och från uppstår på forumet.

Jag hoppas att trots exemplet inte är det bästa, att en utav anledningarna till maxtiden tydligt framgår.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Ulsak »

jag tackar Katt för att han försökte ge ett exempel.
Men jag anser att det blir för absurt om man skall försöka att hitta fyrkantiga regler på en cirkelformad problematik. Ett regelbrott är ett regelbrott men kan betraktas ur ett flertal synvinklar beroende på kontext och sammanhang. Det kan finnas både förmildrande och försvårande omständigheter som gör att det ena gången blir grovt och andra gången lindrigt.
Jag anser att vi har mods och admins med gott omdöme och såpass stora kommunikationsmöjligheter att det inte finns en orsak att detaljstyra regelverket ytterligare.
Ett råd : "if you do the time, don't do the time"
Vi har sanktionerna för att skydda en majoritet skötsamma och regelverket får inte bli en kurragömmalek för dom som inte sköter sig.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Osprey »

Ulsak skrev:grova personangrepp
mindre grova personangrepp
Utan att ge mig in alltför mycket i diskussionen så är det där lättförståeligt, men innehåller också definitivt oklarheter:
  • Vem definierar vad som är "grovt"..?
  • Var går gränsen mellan "grovt" och "mindre grovt"..?
  • Hur förhindrar man inflation eller värdeglidning mellan begreppen..?
Ok, jag är väl medveten om problematiken och att det inte finns någon 100-procentigt bra lösning...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Ulsak »

Mitt fullständiga svar nedan. HakanS fick kortversionen.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 53#p380752
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Katt »

Pink Panther skrev: Du är tyvärr ute och cyklar. Du är på riktigt och på djupt vatten. Du försöker försvara något som inte går att försvara. Jag har tagit min varning. Det finns inget i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=85&t=46874 som motiverar en varning till. Du håller dig inte till trådskaparens rubrik. Det gör inte jag nu. Men jag är illa tvungen frångå rubriken för att bemöta. Allt jag skriver i min inlägg i tråden är korrekt även om du inte gillar innehållet. Så är det tveklöst.

/P.P
Jag kan tyvärr inte bemöta dig då jag har svårt att se vart du anser jag är ute och cyklar eller vart du vill komma med ditt inlägg.
Jag besvarar gärna alla frågor som är direkt relevanta till remissen eller kritik mot dom som är väl underbyggda med tydliga argument. Så om du har några frågor eller kritik så posta de gärna så de tydligt framgår vad frågan är eller vad kritiken är. Alla andra saker som inte är direkt relevanta till regeländringen besvarar jag eller annan admin via PM för att hålla tråden ren.

mvh.Katten
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av farmfield »

Osprey skrev:
Ulsak skrev:grova personangrepp
mindre grova personangrepp
Utan att ge mig in alltför mycket i diskussionen så är det där lättförståeligt, men innehåller också definitivt oklarheter:
  • Vem definierar vad som är "grovt"..?
  • Var går gränsen mellan "grovt" och "mindre grovt"..?
  • Hur förhindrar man inflation eller värdeglidning mellan begreppen..?
Ok, jag är väl medveten om problematiken och att det inte finns någon 100-procentigt bra lösning...
Det verkar finnas en misstro mot administratörer och moderatorer som jag personligen vill påstå är orättvis.

Vi har i dagsläget bara 4st aktiva forumadministratörer och deras aktivitet går i vågor så det är sällan fler än två, ibland bara en, som ansvarar för hela bygget. Och eftersom vi bara har en enda aktiv Global Moderator betyder det att administratörerna också får göra huvuddelen av moderationen. Det är skitlätt att sitta och gnälla på andra sidan av den situationen.

Men varför tillsätter ni inte fler moderatorer undrar ni? Vi försöker. Flertalet tillfrågade har tackat nej och annat har halkat i vägen för den rekryteringskampanj vi kommer genomföra just sett till moderatorer.

Att ragga nya administratörer är dock lurigare. Inser ni att en admin här kan stänga ner sajten rätt enkelt? Visst, en serveradmin eller vissa andra här har kompetensen att få tillbaka en backup online o.s.v. men att forumet går ner, ja det får inte hända i annat fall än på grund av saker utanför vår kontroll. Så att vara admin här är ett otroligt stort ansvarstagande som jag inte skulle sätta i händerna på vem som helst personligen.

Och tycker ni att jag är off topic nu så har ni missat poängen. De som tar besluten är de mest ansvarstagande vi har här idag. Några av dom har dessutom gjort enorma uppoffringar för bygget under åren men får åndå ta otroligt mycket skit, kallats för tyranner och jag vet inte vad. Men ni skall veta att vore det inte för våra administratorer så fanns det inget forum att hålla till i alls.

Så ta det från mig, ni som rädda för administrationen i stort, för maktmissbruk och jag vet inte vad, ni har imho fel. Administratörerna och moderatorerna vill bara hålla bygget flytande och göra det så bra som möjligt för medlemmarna. Och om ni inte vågar tro på det - och tro på dom - ja då vet jag inte vad jag skall säga för att lugna er... ::)
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 29 gånger.
Låst

Återgå till "Forum"