Behörigheter och forumets databas

Diskussion gällande forumet
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Behörigheter och forumets databas

Inlägg av ycc »

Det gäller att diskutera sig fram till det bästa och mest professionella sättet att sköta skyddet av vår privata information.

Det handlar ju om att minimera spridningen (utan att på något sätt misstänkliggöra de som för tillfället inte behöver tillgång till databasen).

Ta fram databas för utvecklare (det var inte så lätt senast jag tittade på hur man skaffar sig en utvecklingsbädd av vårt forum, databasen fick man fixa själv genom att sätta upp ett eget php-forum. Fast det var för något år sedan.)

Ju mer insyn mdlemmarna har i denna fråga ju bättre kommer den att skötas.

Man kanske skall byta mySQL lösenord varje månad och då gå igenom vilka som har behov av lösenordet? Man måste nog också se till att bara de admins som behöver har founder-status ?

Edit:
Jag respekterar vulfgars attityd. Att ha tillgång till databasen är ett ansvar som man bara bör eftersträva om man behöver det.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:Att ha tillgång till databasen är ett ansvar som man bara bör eftersträva om man behöver det.
Det gäller imo alla privilegier i systemen anser jag. Finns ingen anledning för någon att ha tillgång till delar man inte (på något sätt) ansvarar för...
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av KiviE »

Nu är det hög tid för att dela tråden tycker jag, detta har ju inte mycket att göra med ny TL och TC.

Serveradmins (alla som har inlogg på servern) har nog tillgång till databasen och inte mycket man kan göra åt det. Tror inte några andra öht har det, ser ingen anledning till att de skulle ha det iaf.

I övrigt håller jag med ZX Spectrum, jag bryr mig inte.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

KiviE skrev:Serveradmins (alla som har inlogg på servern) har nog tillgång till databasen och inte mycket man kan göra åt det.
Men visst går det att dela inlogg på server och tillgång till databas?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av m!rage »

Är det bara du KiViE och Lars som är serveradmins eller inkluderar det alla "röda" administratörer också?
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:
KiviE skrev:Serveradmins (alla som har inlogg på servern) har nog tillgång till databasen och inte mycket man kan göra åt det.
Men visst går det att dela inlogg på server och tillgång till databas?
Fast nån måste ju ha tillgång till databasen, göra backups o.s.v... Och aldrig bra att endast ha en som har enda 'nyckeln' i händelse av sjukdom eller vad som helst... Jag tror helt enkelt att vi får lita på att våra serveradmins sköter sitt jobb på ett bra sätt - jag personligen har full tilltro till detta iaf. :)

@M!rage

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/memberl ... group&g=14
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av johanre »

Serveradmins har tillgång till servern. Alltså:

Kivie, dmz, Nafallo & jag (johanre).

Av historsika skäl lever fortfarande några gamla sysadmin konton kvar:

Andol, barre, rancor, Lars

Skall diskutera med Serveradmins hur de gamla konton skall hanteras.
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av KiviE »

Jag är inte serveradmin längre och därför jag inte står med i listan. :)
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

KiviE skrev:Jag är inte serveradmin längre och därför jag inte står med i listan. :)
Men det står Serveradmin vid din Avatar. (men ditt nick är inte blått)
Det är inte så att ni serveradmins går in direkt i databasen och handhackar era privilegier och det blir fel om ni inte använder acp??? ;)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 21 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av johanre »

KiviE skrev:Jag är inte serveradmin längre och därför jag inte står med i listan. :)
farmfield skrev: @johanre
Kivie står enl. listan i phpBB ej som serveradmin. Jag ber en admin korrigera detta. Lars är dessutom kvar som serveradmin tills vidare - även om han meddelat sin kommande avgång pga. av tidsbrist framöver.
:) Som sagt, jag har inte hunnit komma ikapp med all info. Klart jag inte har 100%-ig koll. MEN; Kivie står som serveradmin enligt phpBB - vilket förvirrar mig lite...
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av KiviE »

johanre skrev:
KiviE skrev:Jag är inte serveradmin längre och därför jag inte står med i listan. :)
farmfield skrev: @johanre
Kivie står enl. listan i phpBB ej som serveradmin. Jag ber en admin korrigera detta. Lars är dessutom kvar som serveradmin tills vidare - även om han meddelat sin kommande avgång pga. av tidsbrist framöver.
:) Som sagt, jag har inte hunnit komma ikapp med all info. Klart jag inte har 100%-ig koll. MEN; Kivie står som serveradmin enligt phpBB - vilket förvirrar mig lite...
Hmm det är konstigt, har försökt få bort det nu utan att lyckas, om någon admin kan fixa det på något sätt så gör det. Måste ha blivit något konstigt när jag blev borttagen ur gruppen serveradmins.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

Jag anser att det är en viktig fråga som hänger samman med diskussionen, jag upprepar den därför:

@KiviE

Går ni Serveradmins direkt in i databasen och förändrar data?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av KiviE »

ycc skrev:Jag anser att det är en viktig fråga som hänger samman med diskussionen, jag upprepar den därför:

@KiviE

Går ni Serveradmins direkt in i databasen och förändrar data?
Självklart inte.

Anledningen att det står kvar på mig borde bero på att det blev något konstigt när jag gick ur gruppen eller om admin för gruppen tog bort mig ur den eller hur det nu gick till. Då borde iaf texten ha försvunnit vilket den inte gjorde, alltså någon bugg i phpbb3.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

KiviE skrev:
ycc skrev:Jag anser att det är en viktig fråga som hänger samman med diskussionen, jag upprepar den därför:

@KiviE

Går ni Serveradmins direkt in i databasen och förändrar data?
Självklart inte.

Anledningen att det står kvar på mig borde bero på att det blev något konstigt när jag gick ur gruppen eller om admin för gruppen tog bort mig ur den eller hur det nu gick till. Då borde iaf texten ha försvunnit vilket den inte gjorde, alltså någon bugg i phpbb3.
Det här är inte ett tydligt svar. Jag vill undanröja alla misstankar att serveradmins går direkt in i databasen ochförändrar data.

Jag vill ha tydligt svar på hur det gick till vid dessa två tillfällen. Vem och hur förändrade privilegierna:

1. Hur gick det till när KiviE slutade som moderator?
2. Hur gick det till när KiviE slutade som serveradmin?

Jag tycker Kivi är en duktig och trevlig person. Det jag vill göra är att undanröja misstankar att det finns en slapp hantering av vår databas där t.ex. serveradmin går direkt in i databasen och ändrar.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av KiviE »

ycc skrev:
KiviE skrev:
ycc skrev:Jag anser att det är en viktig fråga som hänger samman med diskussionen, jag upprepar den därför:

@KiviE

Går ni Serveradmins direkt in i databasen och förändrar data?
Självklart inte.

Anledningen att det står kvar på mig borde bero på att det blev något konstigt när jag gick ur gruppen eller om admin för gruppen tog bort mig ur den eller hur det nu gick till. Då borde iaf texten ha försvunnit vilket den inte gjorde, alltså någon bugg i phpbb3.
Det här är inte ett tydligt svar. Jag vill undanröja alla misstankar att serveradmins går direkt in i databasen ochförändrar data.

Jag vill ha tydligt svar på hur det gick till vid dessa två tillfällen. Vem och hur förändrade privilegierna:

1. Hur gick det till när KiviE slutade som moderator?
2. Hur gick det till när KiviE slutade som serveradmin?

Jag tycker Kivi är en duktig och trevlig person. Det jag vill gör är att undanröja misstankar att det finns en slapp hanteing av vår databas där t.ex. serveradmin går direkt in i databasen och ändrar.
Någon som har tillgång till loggarna får svara på 1 och 2. Jag kan dock säga att jag aldrig har varit inloggad på databasen när jag var serveradmin då jag inte behövde det av någon anledning.

Men återigen är detta fel tråd för det hela.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av johanre »

ycc skrev: Det här är inte ett tydligt svar. Jag vill undanröja alla misstankar att serveradmins går direkt in i databasen ochförändrar data.
Nej, det gör vi inte. Hur vi sen skall kunna garantera det och "undanröja alla misstankar" vet jag inte.
ycc skrev: Jag vill ha tydligt svar på hur det gick till vid dessa två tillfällen. Vem och hur förändrade privilegierna:

1. Hur gick det till när KiviE slutade som moderator?
2. Hur gick det till när KiviE slutade som serveradmin?

Jag tycker Kivi är en duktig och trevlig person. Det jag vill göra är att undanröja misstankar att det finns en slapp hantering av vår databas där t.ex. serveradmin går direkt in i databasen och ändrar.
Det får någon annan göra, jag var inte aktiv i forumet under den tiden.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av johanre »

KiviE skrev:Men återigen är detta fel tråd för det hela.
Helt rätt.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

Trådens tema är ju röstning och vi har diskuterat skydd av rösthemligheten. Denna diskussion har vidgats till skydd av våra personliga data. Skall den delas så får väl mod göra det. (Att börja kalla något för OT när någon admin kritiseras är ju helt felaktigt.)

Om serveradmins går in och gör ändringar i databasen så är det ju, som du säger Kivi, fel och har verkligen ha med trådens tema att göra.

Det här handlar inte om att klaga på din insats, Kivi, det har jag redan sagt, du har gjort bra jobb.
KiviE skrev:Jag kan dock säga att jag aldrig har varit inloggad på databasen när jag var serveradmin då jag inte behövde det av någon anledning.
När du slutade som moderator och blev serveradmin skrev du (i moderatorforum) att du skulle "ta bort dig själv" som moderator. Hur förklarar du det påståendet om du inte går in i databasen och ändrar?

Edit: Jag lade in citat från KiviE så det syns vad jag svarar på.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av KiviE »

ycc skrev:När du slutade som moderator och blev serveradmin skrev du (i moderatorforum) att du skulle "ta bort dig själv" som moderator. Hur förklarar du det påståendet om du inte går in i databasen och ändrar?
Att jag gick ur moderatorgruppen som man kan göra i kontrollpanelen. Det är det jag inte kommer ihåg om jag gjorde när jag slutade som serveradmin eller om någon annan tog bort mig ur gruppen. Alltså genom phpbbs verktyg att göra det och inte genom att gå in i databasen och göra det. Låter ju väldigt onödigt att göra det så omständigt. Och om jag sa att jag skulle göra det så gjorde jag förmodligen det och då är din 1a fråga besvarad som du ställde i tidigare inlägg.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

Om det stämmer att man själv kan ta bort sig ur moderatorgruppen så ber jag om ursäkt Kivi. Att få in någon i moderatorgruppen måste ju admin göra. men det går alltså att gå ur själv? När jag slutade som mod så bad jag admin ta bort mig. Jag ber alltså om ursäkt, Kivi.

Kan någon bara bekräfta att det går att ta bort sig själv ur moderatorgruppen. Bäst är ju att få se loggarna, speciellt av det senaste anmärkningsvärda tillfället när KiviEs avgång som serveradmin blev felaktigt registrerad i databasen.

Jag tror flera medlemmar blir förvånade att man kan "avmodda sig själv". Fler har klagat att de inte blivit avmoddade, bl.a. Pinky (för mycket länge sedan, förra gången han var mod) vill jag minnas.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "Forum"