Förslag till en ny forumsregel

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av ZX Spectrum »

Har en fundering kring regel som beivrar smutskastning av ett annat forum. Skulle en sådan regel gå att konstruera på ett bra sätt?
Denna fundering har jag fått genom debatten ubuntu-se.org vs. ubuntu.se. En regel som stoppar snacket kring "mitt är bättre än ditt" kanske skulle kunna stävja dessa groll som alltid funnits?
Detta betyder i regel att fri reklam får göras för vilket ubuntuforum som helst i detta forum men man får inte prata illa om ett annat forum.
Skulle det finnas några kryphål i en sådan forumsregel?

Sen hoppas jag att ubuntu.se har eller konstruerar något liknande i sitt forum.

Straffet för att bryta mot denna regel kunde exempelvis vara i följande ordning, tillsägelse, tillsägelse, varning.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av CryingFreeman »

Min åsikt är att ju mer detaljerade regler vi skriver, desto lättare är de att krypa runt. :)

Folkvett borde råda, imho.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av ZX Spectrum »

CryingFreeman skrev:Min åsikt är att ju mer detaljerade regler vi skriver, desto lättare är de att krypa runt. :)

Folkvett borde råda, imho.
Så har det inte låtit innan utan när jag var moderator så var det forumsreglerna till punkt och pricka som gällde. Kan man moderera bort utan hänvisning till en paragraf i reglerna?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av No1Viking »

ZX Spectrum skrev:Så har det inte låtit innan utan när jag var moderator så var det forumsreglerna till punkt och pricka som gällde. Kan man moderera bort utan hänvisning till en paragraf i reglerna?
Klart att man kan, om man inte är just så detaljerade som man är i dag. Det är någon slags hängslen och svångremspolitik, att alltid försöka försäkra sig för alla eventualiteter genom att regelsätta dem. Resultatet blir regler som är svårtolkade i stället, vilket ger handlingsförlamning och tveksamheter som följd.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av ZX Spectrum »

Kan även passa på att säga att detta är LoCots största bekymmer nu. Så gott som alla bråk har sitt ursprung kring vilket forum som är störst, bäst och vackrast. Tyvärr verkar inte folkvett gälla när det gäller denna sak
No1Viking skrev: Klart att man kan, om man inte är just så detaljerade som man är i dag. Det är någon slags hängslen och svångremspolitik, att alltid försöka försäkra sig för alla eventualiteter genom att regelsätta dem. Resultatet blir regler som är svårtolkade i stället, vilket ger handlingsförlamning och tveksamheter som följd.
Micke
Tror nog att reglerna är en filosofi som ubuntu-se.org följer. Om det är rätt eller fel kan jag inte avgöra men själv tycker jag bara att man ska sätta regler kring det som orsakar problem. Enligt min synpunkt så behöver man inte göra ett ickeproblem till ett problem.
När det gäller regeln jag föreslår så är det (antagligen) den största källan till oroshärd här på forumet och därför ett problem.

Nåväl, när du ändå är här No1Viking. Vad tycker du om att beivra smutskastning av andra forum som jag skrev först i denna tråden?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av No1Viking »

ZX Spectrum skrev:Nåväl, när du ändå är här No1Viking. Vad tycker du om att beivra smutskastning av andra forum som jag skrev först i denna tråden?
Om jag svarar så här: På ubuntu.se beivrar vi alltid skitsnack om andra forum eller sajter, tex om inläggen handlar om ubuntu-se.org. Det är och har alltid varit ett krav som vi ser till att våra medlemmar följer. Vi kommer att fortsätta att agera på det sättet oavsett hur man gör och tänker här.

Sedan är det lite kul också, för all reklam är bra reklam, positiv som negativ. Kanske man ska tacka? ::)

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av ZX Spectrum »

Kanon, då är det bara att hoppas att min idé till ny regel blir verklighet så även detta forum kan bli fritt från skitsnack. LoCots uppgift är ju att samla allt som hör till ubuntu och då behövs det ett bra arbetsklimat där LoCot visar sin bästa sida.

Och till moderatorer eller vem det nu är som bestämmer här, snacka igenom detta.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av Lao Tzu »

Vi försöker beivra skitsnack om andra här också. Jag tycker nog att vi har lyckats bra ända fram tills valdebatten satte igång. Och då har det varit attacker åt båda hållen. Vem som började vet jag inte men det går kanske att ta reda på bland alla bortmodererade inlägg.

Dessutom ska vi diskutera vad som har gått snett i den här valrundan och vad vi har gjort bra så att vi är bättre förberedda nästa gång. (Vi har redan börjat så smått men ska börja ordentligt.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev: Och till moderatorer eller vem det nu är som bestämmer här, snacka igenom detta.
Jo det var en lysande frågeställning...... >:D (hoppas den var ställd med flit)

Angående Topic så kan jag inte påminna mig något skitsnack angående de olika svenska ubuntusiterna förutom då valdebatterna.

Jag vet inte heller om jag ska tycka synd om någon....."makten o härligheten"... >:D
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av ZX Spectrum »

Varför det blev problem i samband med valdebatterna kan jag bara se på ett sätt. Kandidaterna var immuna mot tillsägelse/varningar och därför blev grollet bara värre och värre efter hand.
Sen om det behövs regler eller inte i nuläget vet jag inte. Däremot vet jag att forumsreglerna var allting när jag var moderator så jag antog att det var så nu också (har jag fel?). Därför skapade jag denna tråden där jag hade förslag på ny regel.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev:Varför det blev problem i samband med valdebatterna kan jag bara se på ett sätt. Kandidaterna var immuna mot tillsägelse/varningar och därför blev grollet bara värre och värre efter hand.
Sen om det behövs regler eller inte i nuläget vet jag inte. Däremot vet jag att forumsreglerna var allting när jag var moderator så jag antog att det var så nu också (har jag fel?). Därför skapade jag denna tråden där jag hade förslag på ny regel.
Jo men nu startade ju grollet av att någon klagade på hur saker och ting funkade här hos Ubuntu-se.org. Tacka faun för att det då blir bråk.

Som jag blev bortmodererad då i annan tråd som OT så är ju huvudproblemet själva disten och ett antal behov som inte funkar hos en slutanvändare.

Allt fokus måste vara på själva disten och huvudutmaningarna för användarna!

Ubuntu.se har då valt 1 väg och Ubuntu-se en annan.

OT:
Nu bar moderatorn ArchLinux signum så vederbörande kanske har dålig koll ?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av ZX Spectrum »

pun skrev: Ubuntu.se har då valt 1 väg och Ubuntu-se en annan.
Då är frågan, var ligger problemet?
Får kandidaterna inte ha vilken åsikt som helst även om dom är radikala. Det är ju ändå medlemmarna som röstar i slutändan.
Om dom inte får ha vilken åsikt som helst, varför har inte förutsättningarna för att få ställa upp som kandidat deklarerats?

Oavsett om det är val eller inte så är det alltid samma visa med ubuntu-se.org vs. ubuntu.se så mitt förslag till en ny regel gäller fortfarande.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av P.Forsberg »

Angående topic så anser jag att ännu en regeländring är för mycket.
Regelverket i sig är idag ett monster som ingen förstår.

LJ
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev:
pun skrev: Ubuntu.se har då valt 1 väg och Ubuntu-se en annan.
Då är frågan, var ligger problemet?
Får kandidaterna inte ha vilken åsikt som helst även om dom är radikala. Det är ju ändå medlemmarna som röstar i slutändan.
Om dom inte får ha vilken åsikt som helst, varför har inte förutsättningarna för att få ställa upp som kandidat deklarerats?

Oavsett om det är val eller inte så är det alltid samma visa med ubuntu-se.org vs. ubuntu.se så mitt förslag till en ny regel gäller fortfarande.

Jo men man måste väl för böfvelen få försvara det som Ubuntu-se står för !!!

Om någon kommer in och ska ändra på det och det så måste det ju bli "mothugg". Ligger i sakens natur.

Larvigt att gnöla om varningar !

Slutligen är fortfarande huvudutmaningen själva disten... och jag ser inte en remix som någon lösning....där är det viktigare med smart forumarbete så att en slutanvändare enklare ser huvudproblem.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av Lao Tzu »

Var gärna sparsamma med den hårda jargongen. Såhär i valtider kan vadsomhelst explodera och bli en tjafstråd. (Gäller alla som vill göra inlägg i tråden (och även annorstädes).)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av Pavel »

Jag håller med pun en hel del. En regel som ZX beskriver är ju till för just de lägen som pun anger, angrepp på Ubuntu-se.org och andra sidor. Med en regel skulle det gå snabbare att få slut på påhopp och det skulle inte bli ändlösa käbbel.

Som det nu är skymmer bråken det som pun så riktigt påpekar är huvudengagemanget, Ubuntu. Ju mindre bråk desto mer fokus på Ubuntu.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av pun »

Pavel skrev:Jag håller med pun en hel del. En regel som ZX beskriver är ju till för just de lägen som pun anger, angrepp på Ubuntu-se.org och andra sidor. Med en regel skulle det gå snabbare att få slut på påhopp och det skulle inte bli ändlösa käbbel.

Som det nu är skymmer bråken det som pun så riktigt påpekar är huvudengagemanget, Ubuntu. Ju mindre bråk desto mer fokus på Ubuntu.
Jo och det ända som i slutändan hjälper är att flera erfarna/avancerade användare inte drar och istället engagerar sig centralt med Ubuntus utveckling.

Av dessa så kanske det också kan bli någon riktig "paketerare" och kanske även någon riktig utvecklare av framtidens mjukvara.

Allt är på en ytterst primitiv nivå just nu..... :'(
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av Pavel »

Håller med dig igen plun. För att få erfarna användare att stanna och engagera sig måste det bli slut på käbblet. Annars gör många bedömningen att de gör mer nytta på annat håll.

Det enda som hjälper är att vi kan få mer fokus på Ubuntu och slippa bråken. Om inget annat hjälper, lägger jag min röst på ett starkare regelverk, samt att moderatorer i högre grad börjar stämma i bäcken. Regel nr 1 för moderering borde vara: "Använd sunt förnuft".
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av farmfield »

ZX Spectrum skrev:Har en fundering kring regel som beivrar smutskastning av ett annat forum.
Administrationen (moderatorerna) har ju detta som policy sedan minst ett år, kanske mer, att det inte tolereras skitsnack om t.ex. Ubuntu.se. Denna policy har efterföljts hårt och sånt har modererats bort direkt. Den har också tillämpats på trådar som moderatorerna ansett varit grogrund till dylik debatt, alltså i förebyggande syfte.

Såvitt jag vet han Ubuntu.se samma policy avseende LoCot.

Sedan har det förekommit smutskastning åt båda håll under förra och nuvarande valkampanj vilket har varit mer svårmodererat eftersom det ju i mycket har handlat om sajternas olikheter vilket har blivit aktuellt iom Peters kandidatur. Dock har våra moderatorer gjort ett fruktansvärt bra jobb under såpass svåra förhållanden som det är att moderera just i valrelaterade trådar.
ZX Spectrum skrev:Varför det blev problem i samband med valdebatterna kan jag bara se på ett sätt. Kandidaterna var immuna mot tillsägelse/varningar och därför blev grollet bara värre och värre efter hand.
Sen om det behövs regler eller inte i nuläget vet jag inte. Däremot vet jag att forumsreglerna var allting när jag var moderator så jag antog att det var så nu också (har jag fel?). Därför skapade jag denna tråden där jag hade förslag på ny regel.
Kandidaterna är inte immuna - så ej heller jag som sittande TL eller Pontus som administratör. Diskussioner om påföljder till oss alla tre har varit uppe till diskussion mellan moderatorerna och jag jag helt hållit mig utanför den.

Sen skulle det ju vara intressant om en TL blev varnad tre gånger och avstängd på obestämd tid, hehe - men det scenariot är klanske inte troligt sett till 'step down gracefully'-grejen i riktlinjerna runt Ubuntu LoCo's, om sittande TL då skulle gå med på det naturligtvis. Jag har gjort det förr och skulle göra det igen om jag hade gjort bort mig tillräckligt stort.

Men för att återgå till frågan i tråden så har vi en policy och moderatorerna följer den absolut så långt som möjligt - även i dagsläget.
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 15 gånger.
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av Pavel »

farmfield skrev: Sedan har det förekommit smutskastning åt båda håll under förra och nuvarande valkampanj vilket har varit mer svårmodererat eftersom det ju i mycket har handlat om sajternas olikheter vilket har blivit aktuellt iom Peters kandidatur. Dock har våra moderatorer gjort ett fruktansvärt bra jobb under såpass svåra förhållanden som det är att moderera just i valrelaterade trådar.
Det är just här skon klämmer. Om inte en kandidat kan följa en enkel regel är han en dålig kandidat. han borde moderas bort, varnas och till slut diskvalificeras som kandidat. Så som kandidaten agerar under valkampanjen kommer att sätta sin prägel på den efterföljande mandatperioden.

EDIT: Det blev fel med citaten, ändrade så det blev rätt.
Skriv svar

Återgå till "Forum"