Är vi ett NÖRDFORUM???

Diskussion gällande forumet
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av Andersen »

Glöm inte bort att det kanske är nördarna som står för allt kunnande. >:D

På 80-90 talet när jag var den enda i min omgivning som hade dator, så var jag en datornörd, och det bara för att jag ägde en dator. Sedan när internet kom, samt att datorerna blev billigare i mitten av 90:talet, så skaffade dessa människor också en dator. Då blev dessa människor också nördar, med andra ord så är Harlekin33 också en nörd. ;D
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av P.Forsberg »

Inget som är fel med ubuntu-nördar fast när dom ger support borde dom anpassa sig efter frågeställarens nivå.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av Ulsak »

jag tycker nog att vi ska hålla isär begreppen. vi ett flertal mer eller kunniga användare som hjälper nya användare. huruvida de är nördar ligger i betraktarens ögon. men det som absolut saknar helt täckning det är att alla distributioner från Feisty och framåt skulle vara "nördiga" eller tekniskt användarfientliga.
det har aldrig blivit enklare att installera Ubuntu än det är nu.
det finns inga skäl att göra krigsrubriker och multipla interrogativ om det.

@Peter: + 1 på det.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av farmfield »

Jag förstår inte frågan och/eller hur den är relevant... Klagar du på forumet eller ubuntu 10.04..?

Och har vi för få nybörjare efter releasen av 10.04? Jag vet faktiskt inte själv, är det så?
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av Ulsak »

jag träffar nybörjare från releaseträffen på stan, det är folk på min arbetsplats som diskuterar ubuntu. allt pekar på att vi har ett vi har en ökning.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Inlägg: 886
Blev medlem: 27 jun 2009, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av SlamsornasKung »

Peter Forsberg skrev:när dom ger support borde dom anpassa sig efter frågeställarens nivå.
Bra och viktig poäng det där.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av Osprey »

Peter Forsberg skrev:Inget som är fel med ubuntu-nördar fast när dom ger support borde dom anpassa sig efter frågeställarens nivå.
Rätt i det avseendet att vi som ger support måste anpassa oss till frågeställarens nivå. Vilket kanske rent klassiskt kan innebära att prata med bönder på bönders språk och med adeln på latin... :)

Men samtidigt! så innebär det också att vi har ett ansvar att lyfta upp det hela och tala om vad som verkligen finns, även om frågeställaren inte vet det!
O0
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av Andersen »

Hur ska man veta frågeställarens nivå? Jag tycker att det är deras skyldighet att informera om sina kunskaper. Att försöka göra sig en uppfattning genom att läsa personens tidigare inlägg är ingenting som jag skulle lägga ner någon tid på. Jag skulle bara kort och konsist svara på frågan, och är det något som är oklart så får man oftast en motfråga.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av xtr3m3 »

Peter Forsberg skrev:Inget som är fel med ubuntu-nördar fast när dom ger support borde dom anpassa sig efter frågeställarens nivå.
När nån skriver i nybörjardelen så antar jag alltid att den personen är nybörjare om inget annat skrivs.
Då försöker jag ta förklaringen på lättast möjliga nivå.

Även i andra delar av forumet (om inget om kunskapsnivå skrivs) så brukar jag försöka hjälpa på lättast möjliga nivå.

Nu är ju inte jag direkt jätte kunnig själv när det gäller linux och ubuntu. Men jag försöker hjälpa till så gått jag kan.
Själv tycker jag inte att varken forumet eller nyare Ubuntu är nördiga.
Det sitter väl lite i betraktaren ögon. Jag anser väl mig själv vara litet av en dator och teknik nörd.

Dock finns det väl vissa på forumet som försöker för mycket kanske. Som ger lite för komplicerade förklaringar för en nybörjare.
Man måste försöka att sänka sig till nybörjarens nivå och göra det lätt för den personen. Annars kanske personen tappar intresset.
Andersen skrev:Hur ska man veta frågeställarens nivå? Jag tycker att det är deras skyldighet att informera om sina kunskaper. Att försöka göra sig en uppfattning genom att läsa personens tidigare inlägg är ingenting som jag skulle lägga ner någon tid på. Jag skulle bara kort och konsist svara på frågan, och är det något som är oklart så får man oftast en motfråga.
Tycker inte att det riktigt är en skyldighet. Är inte alla som tänker på det när dom kommer in som nya på ett forum.

Det är vad jag tycker iallafall :)
Bild
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av P.Forsberg »

Andersen skrev:Hur ska man veta frågeställarens nivå? Jag tycker att det är deras skyldighet att informera om sina kunskaper. Att försöka göra sig en uppfattning genom att läsa personens tidigare inlägg är ingenting som jag skulle lägga ner någon tid på. Jag skulle bara kort och konsist svara på frågan, och är det något som är oklart så får man oftast en motfråga.
Genom att fråga. Vi som kan lite mer om Ubuntu kan ställa speciella frågor för att reda ut frågeställarens nivå.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av Hylas »

Peter Forsberg skrev:Inget som är fel med ubuntu-nördar fast när dom ger support borde dom anpassa sig efter frågeställarens nivå.
Det är många här som verkligen bemödar sig att pejla in var nånstans frågeställaren befinner sig kunskapsmässigt och ger support utifrån det. Inte minst du är duktig på det :)
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av Andersen »

Peter Forsberg skrev: Genom att fråga. Vi som kan lite mer om Ubuntu kan ställa speciella frågor för att reda ut frågeställarens nivå.
jag skulle i alla fall inte försvåra för dem, men det märks ganska tydligt vilka som är nybörjare. För det första så vet de oftast ingenting, utan det blir att spela spelet ställa 20 frågor.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av Osprey »

Det hela handlar i mångt och mycket om terminologi....

Ok, jag kan kalla mig för raggare, jag kan kalla mig för sjöman, jag kan kalla mig för mekaniker, jag kan fuska med att kalla mig för snickare... jag kan kalla mig för matematiker och givetvis systemutvecklare....

Ok, jag är nörd på Chrysler Froward Look, dvs. cirka 55-61 (Virgil Exner)... och Ubuntu.............

Så...... ;)

P.S. behöver jag säga att jag är MÖP också.........?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av Hylas »

Det hela handlar i mångt och mycket om terminologi....
Sant. Man märker ganska snart på vilken nivå ett samtal ligger. Man måste inte alltid säga "multiplicera", ibland är det bättre att säga "gångra".
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av P.Forsberg »

Jo, men trots detta blir det inte lätt ibland.... ;)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av Osprey »

Hylas skrev:
Det hela handlar i mångt och mycket om terminologi....
Sant. Man märker ganska snart på vilken nivå ett samtal ligger. Man måste inte alltid säga "multiplicera", ibland är det bättre att säga "gångra".
Helt rätt, men jag kan inte säga mer utan att gå in på marknadsföring....... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
nicefinger
Inlägg: 1800
Blev medlem: 14 jul 2006, 08:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uddevalla

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av nicefinger »

Hylas skrev:
Det hela handlar i mångt och mycket om terminologi....
Sant. Man märker ganska snart på vilken nivå ett samtal ligger. Man måste inte alltid säga "multiplicera", ibland är det bättre att säga "gångra".
Plutificera kan man säga .. som Pippi.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av bittin »

tycker http://forums.gentoo.org/viewforum-f-37 ... 9f3e5fd221 är mer nördigt faktiskt :p
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av Katt »

Tog bort Harlekin33 inlägg efter flertalet rapporter. Lägg märke till att det är han som är OP till tråden och efterföljande inlägg (bl.a. det första) kanske kan verka lite taget ur luften.

mvh. Katten
Det är inte lätt när det är svårt!
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Är vi ett NÖRDFORUM???

Inlägg av Rune.K »

SlamsornasKung skrev:
Peter Forsberg skrev:när dom ger support borde dom anpassa sig efter frågeställarens nivå.
Bra och viktig poäng det där.
Hehe jag hittade en intressant som jag missat.

När jag svarar på supportfrågor så kollar jag om frågan ligger i nybörjareavdelningen och hur länge medlemmen varit medlem och hur många inlägg han har skrivit. Och jag försöker anpassa mitt svar efter de kriterierna.
Skriv svar

Återgå till "Forum"