Visning av trådar

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Visning av trådar

Inlägg av Katt »

Vi har i dagsläget:

Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar | Visa olästa inlägg | Visa alla nya | Visa nya | Visa dina inlägg

Onödigt, förvirrande och utan funktion enligt mitt tycke. Dessutom är Markera alla kategorier som lästa enbart tillgänglig från indexsidan.

Förslagsvis skulle vi på alla sidor och på samma rad ha enbart:

Visa olästa inlägg | Visa obesvarade inlägg | Visa dina inlägg |Markera alla kategorier som lästa

Mig veterligen fyller visa alla nya, visa nya, visa aktiva trådar ytterst få funktioner. Det var något med att café tavlans trådar dök upp under visa alla nya (om jag inte minns fel), men detta brer på något sätt på förvirringen.

Vad tycker ni andra, skulle denna redigering utav navigeringen underlätta och se bättre ut?
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Visning av trådar

Inlägg av farmfield »

Jag tittar själv oftast på 'alla nya' och 'aktiva'...
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Visning av trådar

Inlägg av Katt »

Visa olästa inlägg bör visa alla inlägg som man inte läst, så vilken funktion skulle de andra fylla egentligen?
Det är inte lätt när det är svårt!
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Visning av trådar

Inlägg av KiviE »

Katt skrev:Visa olästa inlägg bör visa alla inlägg som man inte läst, så vilken funktion skulle de andra fylla egentligen?
Men det gör inte Visa olästa inlägg och därför man använder Visa alla nya
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Visning av trådar

Inlägg av Katt »

KiviE skrev: Men det gör inte Visa olästa inlägg och därför man använder Visa alla nya
Visa alla nya fungerar inte på samma sätt och drar med massvis med trådar man läst och är därför inte funktionell. Men att Visa olästa inlägg inte fungerar korrekt är allvarligt. Kan du specifiera dig mer vad det är som inte fungerar, vilka tavlor visas inte?
Det är inte lätt när det är svårt!
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Visning av trådar

Inlägg av KiviE »

Katt skrev:
KiviE skrev: Men det gör inte Visa olästa inlägg och därför man använder Visa alla nya
Visa alla nya fungerar inte på samma sätt och drar med massvis med trådar man läst och är därför inte funktionell. Men att Visa olästa inlägg inte fungerar korrekt är allvarligt. Kan du specifiera dig mer vad det är som inte fungerar, vilka tavlor visas inte?
Nej jag kan inte specificera mig då den fungerar nu verkar det som, fick för mig att den bara visade sådana som ingen hade läst eller ingen hade svarat på eller något sådant. Har för mig att den gjorde det i vulfgar temat iaf men kanske var en annan länk då? eller så kommer jag ihåg fel.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Visning av trådar

Inlägg av vulfgar »

Visa nya/Visa all nya är väldigt bra när man vill kolla igen på vissa trådar man redan läst. Ibland är det något man missat eller vill länka till och då är den väldigt bra att ha. Själv använder jag mest Visa olästa och Visa alla nya.

Skillnaden mellan Visa nya och Visa alla nya är väl att man i stort sett bara ser supporttrådar när man väljer Visa nya medan alla nya kommer med när man väljer Visa alla nya. Orsaken till uppdelningen är att vissa medlemmar tycker att trådarna från andra avdelningar än support kan vara väldigt upprörande.

Grejen är att olika medlemmar föredrar lite olika sökbegrepp, det finns tex en hel del som gärna använder Visa aktiva trådar, en variant som jag själv inte fattar vitsen med.

jag skulle gärna ha med valet Markera alla kategorier som lästa från alla sidor, men risken är ju då att jag missat nån tråd och då blir alternativet Visa alla nya ännu viktigare.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Visning av trådar

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Grejen är att olika medlemmar föredrar lite olika sökbegrepp, det finns tex en hel del som gärna använder Visa aktiva trådar, en variant som jag själv inte fattar vitsen med.
Om jag läst en tråd igår eller tidigare och vill hitta tillbaks till den.
Dvs, jag har läst den men inte besvarat den och att den inte sedan dess besvarats.
Hur gör jag då?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Visning av trådar

Inlägg av vulfgar »

Om det inte gått för lång tid kan det funka med Visa nya eller Visa alla nya. Om inläggen inte är med där så vet jag inte hur man gör såvida du inte gör en vanlig sökning.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Visning av trådar

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Om det inte gått för lång tid kan det funka med Visa nya eller Visa alla nya. Om inläggen inte är med där så vet jag inte hur man gör såvida du inte gör en vanlig sökning.
Det är den funktionen som Visa aktiva trådar tillför ;)
Den funktionen har dock vissa brister som jag påpekat i en annan tråd men hittills inte fått något gensvar för.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Visning av trådar

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Om det inte gått för lång tid kan det funka med Visa nya eller Visa alla nya. Om inläggen inte är med där så vet jag inte hur man gör såvida du inte gör en vanlig sökning.
Det är den funktionen som Visa aktiva trådar tillför ;)
Den funktionen har dock vissa brister som jag påpekat i en annan tråd men hittills inte fått något gensvar för.
Vilken brist? (eller länk till tråden)

Bättre lösningar än de vi har vill vi ju ha, dock så kan det ju vara fråga om tekniska klurigheter...
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Visning av trådar

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Vilken brist? (eller länk till tråden)
Bristen med Visa aktiva trådar är att den inte visar alla ej bortfiltrerade aktiva trådar.

En tråd i raden av exempel:
Ubuntus utvecklingsversion - Maverick Meerkat 10.10

Tips:
Ett enkelt sätt att ta reda på vilka trådar som saknas är att vara utloggad och jämföra listningarna mellan:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/search.php? ... ive_topics
http://ubuntu-se.org/phpBB3/search.php? ... d=newposts

Länken till tråden:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=47459

Den tråden förde något gott med sig, en spinoff så att Visa olästa inlägg las till ;)
Det valet borde dock inte synas som utloggad då det av naturliga skäl inte fungerar i det fallet.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Visning av trådar

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Om det inte gått för lång tid kan det funka med Visa nya eller Visa alla nya. Om inläggen inte är med där så vet jag inte hur man gör såvida du inte gör en vanlig sökning.
Det är den funktionen som Visa aktiva trådar tillför ;)
Den funktionen har dock vissa brister som jag påpekat i en annan tråd men hittills inte fått något gensvar för.
Aha! :) Då är det ju en vettig funktion.

Fö tror jag att Visa olästa är en funktion som tillkommit som standard i phpBB3. Jag har sett den i fler forum än vårt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Visning av trådar

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Aha! :) Då är det ju en vettig funktion.
För mig är den en förutsättning 8)
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Visning av trådar

Inlägg av Katt »

Verkar som jag är ensam i min strävan att reducera myllret av visningsalternativ :). Men alla verkar vara överens om att markera alla inlägg som lästa bör finnas på alla sidor.
Det är inte lätt när det är svårt!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Visning av trådar

Inlägg av Bowmore »

Jag tycker att ditt förslag är en bra utgångspunkt för en diskussion:
Visa olästa inlägg | Visa obesvarade inlägg | Visa dina inlägg |Markera alla kategorier som lästa

Ser man på dessa alternativ så har väl åtminstone de två första kvar ett inbyggt extrafilter mot icke-supporttrådar.

Det jag först och främst saknar i förslaget är ett alternativ för att få upp alla trådar i kronologisk ordning.

Visa aktiva trådar
Det alternativ som fungerar så idag dvs visar alla trådar är Visa aktiva trådar, dock med vissa brister om saknade trådar. Att kunna få upp alla trådar oberoende av de andra alternativens egna filter, t.ex att även kunna se lästa trådar, är en förutsättning och en funktion som finns i alla (åtminstone de flesta) forum.

Visa nya
Det här alternativet använder jag själv endast offline för att komma förbi bristerna i Visa aktiva trådar. I övrigt, som det nu fungerar idag, så fyller det inget direkt behov för mig. Alltså inget jag kommer att sakna.

Visa alla nya
Det här alternativet använder jag inte heller. Har för mig att det infördes som en kompromiss, dvs Visa nya utan extrafiltret.

Övrigt
Sen återstår hur man listar trådar som är bortfilterade, t.ex i Debatt-gruppen. Behöver man gå dit manuellt och är det avsikten?

Nu var det ju ett tag sen jag uppdaterades på hur det fungerar så jag kanske är ute och cyklar lite här med filter hit och dit.

Summering
För min del är jag nöjd med följande alternativ
Visa aktiva inlägg | Visa olästa inlägg | Visa obesvarade inlägg | Visa dina inlägg | Markera alla kategorier som lästa
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Visning av trådar

Inlägg av Katt »

Döp om "Visa aktiva inlägg" --> "Visa senaste inläggen" (dvs alla i kronologisk ordning).

Aktiva inlägg anspelar på något annat och blir förvirrande, för att inte nämna att en sådan funktion är ganska meningslös.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Visning av trådar

Inlägg av Konservburk »

Om jag förstått saken rätt så fungerar det så här:

Visa obesvarade:
Listar de som mest 1000 senaste trådarna som saknar svar.

Visa aktiva:
Listar de som mest 1000 senaste trådarna som det har gjorts nya inlägg i den senaste veckan.

Visa olästa:
Listar de som mest 1000 senaste trådarna som det har gjorts nya inlägg i sedan du själv senast läste dem.

Visa alla nya:
Listar de som mest 1000 senaste trådarna som det har gjorts nya inlägg i sedan du själv senast loggade in.

Visa nya:
Som Visa alla nya, men visar bara trådar från support-delen av forumet.

Visa dina:
Visar alla trådar (även om det är fler än 1000) som du själv har gjort inlägg i.

Det här med att Visa aktiva missa en del trådar beror på att sedan den senaste uppdateringen av forummjukvaran så måste vi som administrerar forumet ställa in för varje kategori om trådarna i den ska visas under Visa aktiva eller inte. Vi har väldigt många kategorier och några har nog helt enkelt missats. Jag tänker inte gå igenom alla för hand. Om något ska göras så är det antingen att be serveradmin att pilla direkt i databasen, eller att vi rättar till manuellt efter hand som missade kategorier upptäcks och rapporteras.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Visning av trådar

Inlägg av Bowmore »

Ni får ursäkta mig att jag inte svarat i den här tråden men det är mer av tidsbrist för min del men vill ta upp ett par saker:
Konservburk skrev:Visa aktiva:
Listar de som mest 1000 senaste trådarna som det har gjorts nya inlägg i den senaste veckan.
Varför endast under den senaste veckan och inte lite mer generöst som för olästa trådar? Belastning av servern?
Konservburk skrev:Det här med att Visa aktiva missa en del trådar beror på att sedan den senaste uppdateringen av forummjukvaran så måste vi som administrerar forumet ställa in för varje kategori om trådarna i den ska visas under Visa aktiva eller inte. Vi har väldigt många kategorier och några har nog helt enkelt missats. Jag tänker inte gå igenom alla för hand. Om något ska göras så är det antingen att be serveradmin att pilla direkt i databasen, eller att vi rättar till manuellt efter hand som missade kategorier upptäcks och rapporteras.
Om jag här säger att undertavlor typ:
i Ubuntus utvecklingsversion - Maverick Meerkat 10.10
inte visas under aktiva tavlor, räcker det med att jag tar upp det här, eller...?

Har gjort det tidigare i en annan tråd dock utan resultat. Tills aktiva trådar fixas till så föredrar jag att vara utloggad och kliver in när jag känner för det.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Visning av trådar

Inlägg av Konservburk »

Bowmore skrev:
Konservburk skrev:Visa aktiva:
Listar de som mest 1000 senaste trådarna som det har gjorts nya inlägg i den senaste veckan.
Varför endast under den senaste veckan och inte lite mer generöst som för olästa trådar? Belastning av servern?
Du kan ställa in det där själv via Visa inlägg nyare än: genom att andra från 7 dagar till Visa alla relustat.
Konservburk skrev:Om jag här säger att undertavlor typ:
i Ubuntus utvecklingsversion - Maverick Meerkat 10.10
inte visas under aktiva tavlor, räcker det med att jag tar upp det här, eller...?
Jag har nu ändrat så att även trådar från kategorin Ubuntus utvecklingsversion ska dyka upp under Visa aktiva trådar. Säg till om du hittar fler kategorier som fattas där.
Skriv svar

Återgå till "Forum"