Bannlysningar

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Bannlysningar

Inlägg av vulfgar »

farmfield skrev:
Peetra skrev:Om man blir bannlyst så är det en signal om att man inte är önskvärd.
Huvudet på spiken - och meningen med en timeout är inte att säga att man inte är önskvärd, det är för att t.ex. få lite tid för att låta känslorna svalna... Därför är bannlysning lite olämpligt när det används generellt eftersom det är ett starkt uttryck.
Instämmer.
Peetra skrev:...
Å andra sidan; Om vi kommer överens om att ändra på ordet banna/bannlysning od. lokalt här på ubuntu-se, så är det okej för mig. Jag hjälper gärna till att leta upp rätta rader att ändra på osv. ...
Låter fint! :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: HÖRRNINI!!! ;-)

Inlägg av Konservburk »

Peetra skrev:Ordet bannlysning är korrekt svenska
Jo, visst finns bannlysning/bannlysa med i svenska språket. Folk reagerar nog mest på att det är ett väldigt starkt uttryck, som koma jämfört med sömn. Förut har det mest motsvarat engelskans excommunication som farmfield redan påpekat. Numera skulle jag vilja påstå att det oftast snarare motsvarar det engelska ordet banish, dvs förvisning, eller som i det här fallet utesluting ur en gemenskap.

Det engelska ordet ban som avses här har dock mer med regler och förbud att göra, t.ex. rökförbud, eller som i det här fallet vistelseförbud, eller kanske snarare inloggningsförbud.

Summa summarum så är ordvalet i orginalspråket betydligt mjukare än i den svenska översättningen. Att översätta ban med bannlysning är lite som att översätta hund med hound istället för dog trots att hunden inte nödvändigtvis är en jakthund.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Bannlysningar

Inlägg av Peetra »

Jag vet inte... Hmms... Mjoe....

Iallafall så är det ganska entydigt att det här forumet vill ha byte av ordet, så jag ska grotta fram raderna som behövs här. Men...
...att ändra det på nationellt plan, där kommer inläggets första rad alltså in.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Bannlysningar

Inlägg av Grön Göling »

En annan sak i samma sammanhang - det bör alltid gå ut en varning/flera varningar? innan man utsätts för åtgärd!
Oavsett hur lång åtgärden skall bli.
Varning för en time-out kan kanske meddelas per pm, med tanke på att steget mellan ord och handling där kan vara ganska kort, men övriga varningar bör vara offentliga.
På så vis stämmer man i bäcken för diskussioner och frågor som skapar nya diskussioner o.s.v. i all oändlighet.
Det finns då alltid en synlig varning att hänvisa till för admins, så slipper de bli misstänkta för att sitta och skapa efterkonstruktioner.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Skriv svar

Återgå till "Forum"