Bannlysningar

Diskussion gällande forumet
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Bannlysningar

Inlägg av Andersen »

Varför säger man bannlyst när någon är avstängd från forumet? Det är ett tungt ord, för mig betyder det permanent avstängd utan återvändo (för alltid med andra ord). För de flesta så handlar det väl om en tidsbegränsad avstängning? ???
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Bannlysningar

Inlägg av Konservburk »

Åtgärden heter bannlysning i själva forummjukvaran oavsett om den är tidsbegränsad eller permanent. Kanke går det att översätta bättre?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Bannlysningar

Inlägg av johanre »

Avstängd?
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Bannlysningar

Inlägg av farmfield »

Bannlyst kan man väl egentligen bara bli av påven... ::) ;)

Avstängd låter betydligt bättre.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Bannlysningar

Inlägg av vulfgar »

farmfield skrev:Bannlyst kan man väl egentligen bara bli av påven... ::) ;)

Avstängd låter betydligt bättre.
Håller med.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Bannlysningar

Inlägg av Lao Tzu »

Jag tycker om 'bannlyst'. >:D Särskilt om de som åker ut efter en tredje varning.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Bannlysningar

Inlägg av farmfield »

Lao Tzu skrev:Jag tycker om 'bannlyst'. >:D Särskilt om de som åker ut efter en tredje varning.
Jag vill inte nämna något namn men en medlem här tog väldigt illa vid sig just att få meddelandet att han blivit bannlyst när det handlade om en kort timeout... Kanske borde vi tweaka det här till att visa 'timeout' och 'avstängd' iaf vid kortare tider...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Bannlysningar

Inlägg av vulfgar »

Jag misstänker att det är svårt att ha olika beteckningar beroende på hur länge någon är avstängd, så vi får nog enas om en enda.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Bannlysningar

Inlägg av Pink Panther »

farmfield skrev:
Lao Tzu skrev:Jag tycker om 'bannlyst'. >:D Särskilt om de som åker ut efter en tredje varning.
Jag vill inte nämna något namn men en medlem här tog väldigt illa vid sig just att få meddelandet att han blivit bannlyst när det handlade om en kort timeout... Kanske borde vi tweaka det här till att visa 'timeout' och 'avstängd' iaf vid kortare tider...
Ja! Det är förståndigt resonerat av Farmfield. Kan vi hitta några mer lämpligar uttryck som känns/tolkas lite lindrigare av medlemmarna är det en framgång.

Att ordet "bannlyst" används i de flesta forum betyder inte att det är rätt.

Bakom varje skärm har du en helt unik varelse som har rätt till en human behandling. Även om individen enligt forumets regler syndat.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Bannlysningar

Inlägg av farmfield »

vulfgar skrev:Jag misstänker att det är svårt att ha olika beteckningar beroende på hur länge någon är avstängd, så vi får nog enas om en enda.
'Avstängd' är imo bäst i så fall...
Pink Panther skrev:Att ordet "bannlyst" används i de flesta forum betyder inte att det är rätt.
Imo mer av en dålig översättning än något annat...
Bakom varje skärm har du en helt unik varelse som har rätt till en human behandling. Även om individen enligt forumets regler syndat.
Det handlar om lugn och ro i forumet. När våra viktiga funktioner (support t.ex.) tar stryk av allmänt tjafs så går supporten såklart före... Vi har snackat om det 100ggr tidigare: Uppdraget kommer först! ...svårare än så är det inte...
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Bannlysningar

Inlägg av Lao Tzu »

vulfgar skrev:Jag misstänker att det är svårt att ha olika beteckningar beroende på hur länge någon är avstängd, så vi får nog enas om en enda.
Tvärtom tror jag att olika beteckningar är informativa. Time-out fås väl för att lugna ner sig i stridens hetta, något man kan tilldelas utan att samtidigt få en varning? Då passar termen bra. Avstängd skulle då kunna gälla när man blir varnad första och andra gången. Tredje gången när det blir på obestämd tid tycker jag att bannlyst är högst passande.

Edit: Kollar man dessutom informationstråden för varningar och avstängningar http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=198 ser man att vi moderatorer endast använder 'bannlyst' i de fall konton är avstängda tillsvidare, och ibland inte ens då. Annars är 'avstängd' den vanligaste termen.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Bannlysningar

Inlägg av vulfgar »

Lao Tzu skrev:
vulfgar skrev:Jag misstänker att det är svårt att ha olika beteckningar beroende på hur länge någon är avstängd, så vi får nog enas om en enda.
Tvärtom tror jag att olika beteckningar är informativa. Time-out fås väl för att lugna ner sig i stridens hetta, något man kan tilldelas utan att samtidigt få en varning? Då passar termen bra. Avstängd skulle då kunna gälla när man blir varnad första och andra gången. Tredje gången när det blir på obestämd tid tycker jag att bannlyst är högst passande.

Edit: Kollar man dessutom informationstråden för varningar och avstängningar http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=198 ser man att vi moderatorer endast använder 'bannlyst' i de fall konton är avstängda tillsvidare, och ibland inte ens då. Annars är 'avstängd' den vanligaste termen.
Jag menade inte så. Jag tror inte att forummjukvaran kan hantera mer än ett uttryck för avstängning.

Sen kan ju vi givetvis uttrycka det på olika sätt i kategorin Varningar och bannlysningar. Kalla det för avstängning när det är tidsbegränsat och bannlyst när det är icke-tidsbestämt, dvs om vi kommer ihåg dessa skillnader. Men det vore kanske bra om vi kunde ändra i själva forummjukvaran till "avstängd".
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Bannlysningar

Inlägg av Lao Tzu »

Ah, ja det kanske är svårt. Å andra sidan tycker jag diskussionen blir ännu oviktigare isåfall. Det viktiga är ju hur vi uttrycker oss och hur vi ser på saken. Vad det kallas rent tekniskt att frysa ut någon borde inte spela nån roll. Som medlem borde man inse skillnaden på teknikens ordval och de agerande personernas ordval.
Förvisso gör inte två fel ett rätt och inte heller blir något felaktigt rätt när mängden som gör så uppnår en kritisk massa men det är inte ovanligt att det i flashspel, där man ska prestera så bra som möjligt, står: "you suck" om man gör dåligt ifrån sig. Jag tvivlar på att någon nån tar åt sig av det och principen är densamma.

Men visst om någon ändå propsar på en "humanare" benämning tycker jag att 'avstängd' är mest neutralt.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Bannlysningar

Inlägg av farmfield »

Vad som sker är att man, även om det endast gäller en 6h timeout, möts av meddelandet att man är 'bannlyst' till datum/tid... Det var det en medlem här en gång tog illa vid sig (av olika skäl)...

Jag tycker det skulle se bättre ut med 'avstängd'.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Bannlysningar

Inlägg av Konservburk »

farmfield skrev:
Pink Panther skrev:Att ordet "bannlyst" används i de flesta forum betyder inte att det är rätt.
Imo mer av en dålig översättning än något annat...
Peetra är väl insyltad och kanske kan rätta till?
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Bannlysningar

Inlägg av farmfield »

Konservburk skrev:
farmfield skrev:
Pink Panther skrev:Att ordet "bannlyst" används i de flesta forum betyder inte att det är rätt.
Imo mer av en dålig översättning än något annat...
Peetra är väl insyltad och kanske kan rätta till?
LOL

Hade glömt att det uttalandet ju hamnar direkt på henne... :o

...varning för personangrepp i luften..? ;) ;D
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Bannlysningar

Inlägg av m!rage »

farmfield skrev:
Konservburk skrev:
farmfield skrev:
Pink Panther skrev:Att ordet "bannlyst" används i de flesta forum betyder inte att det är rätt.
Imo mer av en dålig översättning än något annat...
Peetra är väl insyltad och kanske kan rätta till?
LOL

Hade glömt att det uttalandet ju hamnar direkt på henne... :o

...varning för personangrepp i luften..? ;) ;D
Ja då var det dags att ta fram stora banhammaren... Nej skojar bara ;D
Det är nog bäst att byta till avstängd då, om vissa tar illa upp när det står bannlyst. Tredje gången är det väl okej att säga bannlyst, men är det verkligen lönt att ha två olika fraser?
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

HÖRRNINI!!! ;-)

Inlägg av Peetra »

Hej på er!
farmfield skrev:Hade glömt att det uttalandet ju hamnar direkt på henne...
Bild Lite skrajsen, va? ;)

Nej, jag kan inte ta det personligt, jag är glad för allt ris och ros angående "min adopterade baby".

Ordet bannlysning är korrekt svenska och en bannlysning, tidsbegränsad eller permanent, det ska inte heller tas lätt. Här på ubuntu-se.org är medlemmar och team-medlemmar och aspirerande team-medlemmar likvärdigt ohyfsade och att mjuka upp termerna för hela svenska phpBB, för att ett gäng ouppfostrade nät-aktivister inte kan uppföra sig enligt netikett, är uteslutet.

Å andra sidan; Om vi kommer överens om att ändra på ordet banna/bannlysning od. lokalt här på ubuntu-se, så är det okej för mig. Jag hjälper gärna till att leta upp rätta rader att ändra på osv. Alla generella termer passar ju inte överallt, så visst finns det plats för diskussion. Meddelandet man möts av kan vara annorlunda än det vi har nu, men att ändra det för att en av 100 tagit illa upp...?

Ordet bannlysning kan förknippas med vilda wester-filmer och ingen av oss kan väl förneka att vi ofta har lika kul som i en vilda western fars här på forumet? ;D

Det finns ett ordspråk om att kalla varg för varg... Om man blir bannlyst så är det en signal om att man inte är önskvärd. I de flesta kulturer kan man dock tas till nåder även om man blivit bortkörd från byn, så även på Interwebzen. Här ger tekniken dessutom möjlighet att enkelt köra nån i säng å svalna av, om diskussionen går het. Om vi börjar kalla tillfällig bannlysning för avstängning och bannlyst till portförbjuden, så är det helt i den svenska mjuk-mjuk-snäll-åt-alla-rötägg-andan-lull-lull, men inte gör det ohyfsat beteende bättre för det väl?

Strunta i svordomar, vänta tills efter att ni sovit för att svara på saker ni irriterar er på och tolka allt ni inte förstår som en bra sak, tills motsatsen bevisas.

Lite mer eftertänksamhet är allt som behövs, för att vi ska få ett bättre LoCo, att byta namn på termerna och ge bannade ett mjukare fall lär inte få bågon att uppföra sig bättre?

Peetra.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: HÖRRNINI!!! ;-)

Inlägg av farmfield »

Peetra skrev:Om man blir bannlyst så är det en signal om att man inte är önskvärd.
Huvudet på spiken - och meningen med en timeout är inte att säga att man inte är önskvärd, det är för att t.ex. få lite tid för att låta känslorna svalna... Därför är bannlysning lite olämpligt när det används generellt eftersom det är ett starkt uttryck.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Bannlysningar

Inlägg av pun »

Jag har prenumererat på "bannlysningar" eftersom jag inte tål vissa beteenden... hellre än bannlysning än att någon "typ" ska få härja runt och förstöra för Ubuntu.... >:D

Nu är ordet "bannlysning" uselt valt och en usel översättning. :P

Kan väl inte vara så svårt att ändra till något mer civiliserat som "avstängd" ???
Skriv svar

Återgå till "Forum"