IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av mghg »

Internet Explorer (IE) 7 och det nya portalutseendet är tyvärr en kass kombination. >:(

När en ny sida laddats in så brukar den hoppa ner så att det blir en hel skärmstorlek mellan de övre menylisterna, d.v.s. helt tomt mellan Svenska FOSS-nätet och portalens Hem-Nerladdning-Forum-...

Innan någon säger att man får skylla sig själv att man kör IE7 så vill jag påpeka att vi får säkert en hel del nya besökare som använder IE7 och då ger inte portalen något bra första intryck. :'(
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av Kirill »

Är väl bara CSS koden som IE7 inte klarar av att läsa riktigt :)
Men det är väl som vanligt med att IE inte klarar av att följa standarder på nätet :P
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av Ulsak »

Innan någon säger att man får skylla sig själv att man kör IE7 så vill jag påpeka att vi får säkert en hel del nya besökare som använder IE7 och då ger inte portalen något bra första intryck. :'(
Jätteviktigt påpekande. Men jag håller med Pontus. Av alla de större webbläsarna är IE 6 den allra sämsta som används. Som jag misstänkte är är IE7 inte mycket bättre på att följa de standarder som eljest fungerar på normala webbläsare. Men det är ju som sagt INTE den enskilde användarens fel eller ansvar.
Vi får göra det bästa av situationen och upplysa på portal/forum . ( det föreligger redan en varning för IE6 IIRC)
edit: glömmer ofta småord som prepostioner, ändelser genetiv och negationer som gör att textens innebörd förändras centralt från ursprungsintentionen. Tips tack till den alltid klarvakne mghg
Senast redigerad av 2 Ulsak, redigerad totalt 30 gång.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av HakanS »

Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av mghg »

Pontus Öhman skrev:Är väl bara CSS koden som IE7 inte klarar av att läsa riktigt :)
Men det är väl som vanligt med att IE inte klarar av att följa standarder på nätet :P
Liksom Ulsak så håller jag med om att den troligaste orsaken till problemet är att IE7 inte följer standarder. Men orsak är en sak, jag tycker det viktigaste är att lösa problemet så att vi inte stöter bort nya gäster som använder IE7.
HakanS skrev:Detta fel är redan rapporterat.http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 46#p398446
Jag hade missat detta, men eftersom det har gått en och halv månad sedan den ursprungliga felrapporteringen så hoppas jag att det inte gör något att påminna om problemet.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av Kirill »

mghg skrev: Jag hade missat detta, men eftersom det har gått en och halv månad sedan den ursprungliga felrapporteringen så hoppas jag att det inte gör något att påminna om problemet.
Absolut inte mghg :D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av farmfield »

Att CSS3 och EI inte är en lyckad kombination är helt klart... Och som sagts tidigare så kan vi naturligtvis inte skylla det på besökare med IE... Det som blir lösningen är ju när vi återgår till att köra en CMS i botten för portalen - sidan idag är ju en temporär lösning som ni vet...
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Det som blir lösningen är ju när vi återgår till att köra en CMS i botten för portalen - sidan idag är ju en temporär lösning som ni vet...
Problemet ligger, som tidigare rapporterats, i forum-temat. Det har inget med portalsidorna att göra.
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av mghg »

vulfgar skrev:
HakanS skrev: Problemet ligger, som tidigare rapporterats, i forum-temat. Det har inget med portalsidorna att göra.
Hmm, enligt rubriken och första inlägget så handlar det om portalen. ;)
Det jag upptäckt är att i samband med införandet av det nya utseendet så har det blivit problem med användarupplevelsen om man använder IE7.

När jag startade denna tråd så hade jag ingen aning om problemet tekniskt har att göra med portalen eller forum-temat, och för användarupplevelsen är det lika ointressant som att orsaken är att IE7 inte följer standarder. Vill vi att personer som använder IE7, t.ex. nya besökare, skall attraheras av ubuntu-se.org så måste problemet åtgärdas.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av HakanS »

mghg skrev:När jag startade denna tråd så hade jag ingen aning om problemet tekniskt har att göra med portalen eller forum-temat, och för användarupplevelsen är det lika ointressant som att orsaken är att IE7 inte följer standarder.
En kontrollfråga bara: Är det när du är inne i forumet som du upplever detta?
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av mghg »

HakanS skrev:
mghg skrev:När jag startade denna tråd så hade jag ingen aning om problemet tekniskt har att göra med portalen eller forum-temat, och för användarupplevelsen är det lika ointressant som att orsaken är att IE7 inte följer standarder.
En kontrollfråga bara: Är det när du är inne i forumet som du upplever detta?
Ja det stämmer att problemet förekommer när man är inne i forumet. (I samband med mitt förra inlägg insåg jag att problemet antagligen är relaterat specifikt till forumet och inte generellt till portalen, men oavsett min rubriksättning så tycker jag tråden passar här i kategorin "Forum" ;) )

Jag har nu undersökt lite mer om när problemet uppkommer: I din urspungliga felrapportering http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 46#p398446 skriver du att problemet är relaterat till FOSS-länkarna. Jag tycker det verkar vara så, men vet inte säkert.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av HakanS »

Någon bör ta tag i detta.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av Kirill »

Du får mer än gärna bifoga en skärmdump där du visar vart felet är :)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av HakanS »

Gjorde det tidigare i tråden. Men här kommer den igen:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 46#p398446
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av mghg »

Pontus Öhman skrev:Du får mer än gärna bifoga en skärmdump där du visar vart felet är :)
Med tanke på att det blivit mer än tio inlägg efter min felrapportering, antog jag faktiskt att det var tillräckligt med följande beskrivning
mghg skrev:När en ny sida laddats in så brukar den hoppa ner så att det blir en hel skärmstorlek mellan de övre menylisterna, d.v.s. helt tomt mellan Svenska FOSS-nätet och portalens Hem-Nerladdning-Forum-...
I vilket fall som helst så hänvisar jag till den första felrapporteringen från HakanS:
HakanS skrev:Gjorde det tidigare i tråden. Men här kommer den igen:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 46#p398446
Med tillägget att det tomma utrymmet kan variera från ungefär en halv skärmstorlek till minst en och en halv skärmstorlek. Om problemet är relaterat till FOSS-länkarna så kanske variationen beror på om man låter musmarkören passera flera gånger över FOSS-länkarna.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:Gjorde det tidigare i tråden. Men här kommer den igen:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 46#p398446
Och detta problem uppstår inte på andra sidor där vi använder FOSS-länkarna i topp? Förstasidan, Drupal o.s.v..?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:
HakanS skrev:Gjorde det tidigare i tråden. Men här kommer den igen:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 46#p398446
Och detta problem uppstår inte på andra sidor där vi använder FOSS-länkarna i topp? Förstasidan, Drupal o.s.v..?
Nej. Enbart i forumet.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:
HakanS skrev:Gjorde det tidigare i tråden. Men här kommer den igen:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 46#p398446
Och detta problem uppstår inte på andra sidor där vi använder FOSS-länkarna i topp? Förstasidan, Drupal o.s.v..?
Nej. Enbart i forumet.
Hmm, undrar vad det är som konfliktar då... Illa att vi inte har någon som är tillräckligt haj på HTML/CSS3 för att felsöka sånt här.

Kan någon av er kolla koden i FF mot koden i IE6/7 och se om felet ligger i tolkningen av koden eller om det - som jag tror - ligger i CSS...
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av mghg »

farmfield skrev:Kan någon av er kolla koden i FF mot koden i IE6/7 och se om felet ligger i tolkningen av koden eller om det - som jag tror - ligger i CSS...
Vad menar du med "kolla koden"? Jag kan låta IE7 visa det IE7 tror är källkoden till http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/ och sedan klistra in resultatet här. Men jag har under kontorstid inte tillgång till FF så jämförelsen måste jag överlåta på någon annan.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av farmfield »

mghg skrev:
farmfield skrev:Kan någon av er kolla koden i FF mot koden i IE6/7 och se om felet ligger i tolkningen av koden eller om det - som jag tror - ligger i CSS...
Vad menar du med "kolla koden"? Jag kan låta IE7 visa det IE7 tror är källkoden till http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/ och sedan klistra in resultatet här. Men jag har under kontorstid inte tillgång till FF så jämförelsen måste jag överlåta på någon annan.
Det var precis så jag menade - jämföra hur IE ser källkoden med FF och se om dom tolkar den olika och det är detta som skapar problem.

Jag tror dock problemet är CSS3 som IE6/7 ju inte stöder. IE8 är väl bättre men även där finns den en massa saker som IE inte löser...
Skriv svar

Återgå till "Forum"