Utloggat forumflöde

Diskussion gällande forumet
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av ycc »

Jag vill bara förtydliga att jag tidigare, fram till för ett par dagar sedan, kunnat se ämne och tror även författare för det senaste inlägget i varje kategori på vår förstasida, även när jag inte varit inloggad. I alla fall vill jag minnas att det varit så länge.

Jag tyckte det var bra. Nu kan jag bara se denna information när jag är inloggad. Vad jag vet har jag inte ändrat några inställningar. (Det går väl inte att byta tema längre i profilen? Jag kan inte hitta den inställningen.) Tiden för det senaste inlägget i varje kategori är den enda information som är kvar när man inte är inloggad.

Jag tyckte det var bra information. Både för återkommande och mer tillfälliga besökare.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av Peetra »

Mmmm, det är bra information, där har du rätt ycc.

Att ta bort den var ju iofs vad som önskades? Du önskar alltså den tillbaka då?
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av ycc »

Jag har redan skrivit två gånger vad jag menar. Det är bra att se på förstasidan vad de senaste inläggen handlar om (och även författare), även om man inte är inloggad.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av Lao Tzu »

ycc skrev:Jag har redan skrivit två gånger vad jag menar. Det är bra att se på förstasidan vad de senaste inläggen handlar om (och även författare), även om man inte är inloggad.
Japp, håller med.

Om vi ska hålla undan all "onödig" och all "tjafsig" information kanske det enklaste vore om vi gömde forumet helt så att man måste logga in i portalen för att komma åt forumet? ::)

(Tycker för övrigt att Café gott kan få synas även när man är utloggad. Bortsett från Debatt då.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av CryingFreeman »

Peetra skrev: Att ta bort den var ju iofs vad som önskades?
Det är ju problemet med att uppfylla önskningar som några få användare har. :P
Registrera dig på våra lokala epostlistor
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av ycc »

Jag ber om ursäkt om jag missat någon del av diskussionen.

Jag själv tycker inte det gör något om inlägg från samtliga kategorier visas på förstasidan. (Att man tagit bort ett spamkonto eller varnat en medlem hör ju till forums skötsel.)

Jag tror inte majoriteten av medlemmarna har något emot att detta visas. Skulle dock så vara fallet, går det inte att då bara ta bort den aktuella kategorin från förstasidan?

Att aktuella supporttrådar visas för icke inloggade tror jag ingen har något emot. Jag tycker det är viktigt att så görs.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av Broder Tuck »

ycc skrev: Att aktuella supporttrådar visas för icke inloggade tror jag ingen har något emot. Jag tycker det är viktigt att så görs.
Med fortsatt "risk" för att även detta mitt inlägg, också bortmodereras, vill jag ändock ge mitt bifall till ycc:s inlägg och detta:
CryingFreeman skrev: Det är ju problemet med att uppfylla önskningar som några få användare har. :P
Kvarstår ytterligare ett alternativ, förstås:
Lao Tzu skrev:Om vi ska hålla undan all "onödig" och all "tjafsig" information kanske det enklaste vore om vi gömde forumet helt så att man måste logga in i portalen för att komma åt forumet? ::)

(Tycker för övrigt att Café gott kan få synas även när man är utloggad. Bortsett från Debatt då.)
Jag gillar inlägget och den humor som jag läser in i det.
Jag gillar därtill, den humoristiskt penslade slutformen av vad alla dessa diskussioner om knappt någonting, kan föra oss, inom en framtid. Om alla dessa hänsyn skall tas, till alla och envar. Men, kanske mest, till trådskaparen själv, som ser sig som den allenavarande ledstjärnan inom det mesta, i allas vår (även vi övriga medlemmars, m.a.o.) gemenskap.

Förhoppningsvis, är det inte dit (detta med inloggning först i portalen), i slutänden av all framförd kritik, som vi som forum är på väg att hamna i. :)

Även om en och annan trådskapare kanske hade önskat sig att få se det, som resultatet av sina ansträngningar.
(Börjar i andanom se en och annan medlem från barrikaderna från 2006/2007, nu moderator, att vässa sin penna, för att bortmoderera mig även denna gång, ;D ;D Jag bjuder henne på det . . . ).
tukken
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 2 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av vulfgar »

@BT: Detta inlägget håller sej till ämnet, så det får vara kvar. ;)

Efter vad jag har förstått är det svårt att ta bort en enstaka kategori (tavla) från att visas på förstasidan om den ska vara tillgänglig även för utloggade. Att kategorin Avstängningar och bannlysningar är tillgänglig för utloggade är viktgt, där finns relevant information för dom som inte kan logga in, tex pga av avstängning.

Det diskussionen då måste handla om är hur viktigt det är att det syns vilken som är det senaste trådämnet för resp huvudkategori. Om jag fattat admins rätt så är det dom två alternativen som gäller. om man väljer att ämnen syns så riskerar man att avstängningstrådar skyltas på framsidan, om man väljer att ämnen inte syns så blir framsidan fattigare om man inte är inloggad.

Ett alternativ kan ju vara att vi rubriksätter varningarna annorlunda så att det ser "smakligare" ut, i så fall kan ju någon komma med förslag för detta.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av pun »

Jo jag nöjer mig med kommentaren att forumet såg alldeles "rumsrent" ut idag... i brist på bättre lösning så är det bättre med inga senaste trådar för den som är utloggad än att ren dynga möter en ny besökare.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av Peetra »

Finns det flera än pun som anser att detta är den bästa lösningen? Iofs... efter fyra sidor tjafs så kanske inte så många längre bryr sig. ::)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av Broder Tuck »

Peetra skrev:Finns det flera än pun som anser att detta är den bästa lösningen? Iofs... efter fyra sidor tjafs så kanske inte så många längre bryr sig. ::)
Så får vi hoppas att det är. Att fler än pun anser det vara rätt. Om inte för annat, än att det är för det "stora" flertalet, som han anser sig ha gjort sig till tolk för.

Med sitt eget, men ändock, eminenta sätt att uttrycka sig på.
Grattis! Till det och resultatet därav. Lysande, Stickan, som grabbarna i Jönssonligan skulle ha uttryckt sig.

För egen del tycker jag, att det är hårresande att se, hur detta fina forum böjer sig för vinden.
Måtte det bara inte blåsa än hårdare vindar framöver.
Var, i så fall, skulle vi inte kunna hamna?
. . . att detta är den bästa lösningen? . . .
I mina ögon är det inte någon bra lösning. Vi måste kunna fånga nya besökare på ett mer konkret sätt. De bör kunna få se både rubriken på tråden, forumet där tråden finns och, kanske även, vem som har svarat.

Annars blir det mer som något som liknar en tidigvarande moderat sammansättning av politiker i högsta ledningen från 1990-talet, både Unkel (+t) och Dunkel(-spiel-)t.

Tämligen intetsägande . . . . unket, dunkelt och, som sagt, intetsägande.

tukken

Utanför ämnet: Jag höll mig iofs till tråden och frågan, men gissar ändå, att det kliar i ett och annat bortmodereringsfinger. Om man känner sig mer benägen att böja sig för vinden . . .
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av martin77 »

Jag måste säga att det känns jättekonstigt att inte se vad trådarna handlar om, eller ens i vilken kategori det senaste inlägget är gjort om man inte är inloggad.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av Broder Tuck »

Tack Martin,

det var just detta som jag också tycker och har tyckt, efter omläggningen.

Att pun har reagerat på en enskild detalj, det ser jag lite som helt OK.
*edit* hade han därtill verkligen vårdat om forumet, hade han först gjort det via ett pm till administrationen, istf att starta en specifik tråd i ärendet. Det borde ha varit det första. Sedan, om det inte hade genererat ett, för honom acceptabelt svar och först då, kunde tråden ha skapats. Men, inte före det. Om man grundmurat (och verkligen i dess totala egenskaper . . . ) vill forumet väl och inte önskar att släpa ut "än fler" misshälligheter inför öppen dager.
Men, att konsekvensen av forumledningens tillmötesgående mot pun, i det enskilda fallet, skulle leda till just denna, helt genomgripande förändring, det ser jag som en katastrof.

Hur skall besökare utifrån kunna skapa sig en uppfattning om detta forum, med denna spartanska information?

Det ser ut som ett hjärnsläpp, eller ett spel, Dunkelspiel, grumligt spel, helt enkelt. Utanför ämnet: för att inte direkt översätta "dunkel" till det mörka, dunkla utan att istället ge det en något mer positiv anknytning 8)

Tack för din kommentar, då är vi två med likartad uppfattning . . . ;D
Utanför ämnet: Förmodligen dock, så är vi två, väldigt många färre, än vad pun är, ensam . . .

tukken
Senast redigerad av 4 Broder Tuck, redigerad totalt 2 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av vulfgar »

Det är bra om så många som möjligt - helst alla - som har en åsikt i frågan vädrar den i tråden.
vulfgar skrev: Ett alternativ kan ju vara att vi rubriksätter varningarna annorlunda så att det ser "smakligare" ut, i så fall kan ju någon komma med förslag för detta.
Om vi bara anger det aktuella användarnamnet i trådrubrikerna i Varningar och avstängningar, inte anger vilken åtgärd som gjorts i rubriken, så kan det knappast störa ens den känsligaste. Då kan vi återgå till att utloggade kan se alla trådrubriker på indexsidan.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av CryingFreeman »

Ädel tanke, men resultatet är en försämring.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av ycc »

Det finns tydligen moddar som stänger av vissa tavlor från indexsidan. Det skulle ju göra alla nöjda i den här situationen.
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... #p12889175

Men i grunden anser jag alltså att det inte gör något att man visar "info från administrationen" på förstasidan. Bara att lägga tillbaka den, imho.

Utanför ämnet: Lite grand tycker jag nog att vi åter trasslat in oss i en diskussion som inte skulle behövas om vi hade som princip att bara dölja information där det är av yttersta nödvändighet. Ungefär som svensk författning. Min personliga uppfattning är att det har rått för mycket "smusselkultur" här ända sedan jag började i forum. Inget blir bättre av att gömma och spackla på make up. Gillar man det kan man köra Windows. ;) ;)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av vulfgar »

ycc skrev:...
Men i grunden anser jag alltså att det inte gör något att man visar "info från administrationen" på förstasidan. Bara att lägga tillbaka den, imho.

Utanför ämnet: Lite grand tycker jag nog att vi åter trasslat in oss i en diskussion som inte skulle behövas om vi hade som princip att bara dölja information där det är av yttersta nödvändighet. Ungefär som svensk författning. Min personliga uppfattning är att det har rått för mycket "smusselkultur" här ända sedan jag började i forum. Inget blir bättre av att gömma och spackla på make up. Gillar man det kan man köra Windows. ;) ;)
Instämmer till fullo.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av No1Viking »

Jag vet inte om det är nåt större värde i att jag kommenterar det hela...
Jag försöker ändå! :)

Om man tittar på hur domstolsväsendet fungerar, när man dömer någon och ordnar med allt det administrativa med det, måste man som vanlig medborgare begära ut själva domen. Det är en omvänd taktik jämfört med hur det fungerar här, där man basunerar ut vilket straff en person fått. Min fråga är följande: Vore det kanske en idé att göra detta forum likt hur det fungerar i IRL samhället och, som plun skriver, som det generellt fungerar i de flesta andra forum?

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av mghg »

vulfgar skrev:Det är bra om så många som möjligt - helst alla - som har en åsikt i frågan vädrar den i tråden.
Jag har en åsikt i frågan även om jag inte följt diskussionen speciellt väl (detta är mitt första inlägg i den här tråden).

Det som jag anser borde vara vårt övergripande mål/vision är att www-platsen inklusive forumet skall framstå som trevligt med en aktiv gemenskap som främjar Ubuntu. Ledorden är alltså trevligt, aktiv och Ubuntu.

Jag tycker att en ny (eller ej inloggad) besökare skall se kategorierna "Ubuntu Sverige" och "Ubuntu Café" på forumets förstasida eftersom är de är en del av den aktiva gemenskapen. Men, jag tycker inte det innebär att disciplinåtgärder skall ta uppmärksamheten från annan aktivitet i kategorien "Ubuntu Sverige".

Mitt förslag är att på enklaste sätt förhindra att disciplinåtgärder visas på forumets förstasida (men jag kan nästan inget om phpBB så det kanske inte alls är enkelt). Däremot skall det vara möjligt att komma åt informationen om man inte är inloggad men det är inte samma sak anslag på första sidan.

När det gäller kategorien "Ubuntu Café" tycker jag det är avsevärt svårare med en teknisk regel och här hamnar ansvaret på moderatorerna istället. Men det är i vilket fall som helst inte bra om det första en ny besökare ser är något om fotsvamp (förra sommaren) eller en rubrik av typen "Ubuntu är kasst, kör Windows/Mac/Fedora/SuSE" (då är det inget trevligt om Ubuntu).
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Utloggat forumflöde

Inlägg av Broder Tuck »

Back to business, som skåningen säger (eller om det nu var fransmannen?)
Vulfgar har kommit med ett förslag
(kryptiskt besvarat av CF (förklara gärna vad du avser, CF))
CryingFreeman skrev:Ädel tanke, men resultatet är en försämring.
vulfgar skrev:Det är bra om så många som möjligt - helst alla - som har en åsikt i frågan vädrar den i tråden.
vulfgar skrev: Ett alternativ kan ju vara att vi rubriksätter varningarna annorlunda så att det ser "smakligare" ut, i så fall kan ju någon komma med förslag för detta.
Om vi bara anger det aktuella användarnamnet i trådrubrikerna i Varningar och avstängningar, inte anger vilken åtgärd som gjorts i rubriken, så kan det knappast störa ens den känsligaste. Då kan vi återgå till att utloggade kan se alla trådrubriker på indexsidan.
Kan vi inte ge henne feedback på hennes förslag? Något tydligare kanske, än CF:s inlägg härovan.
Då kanske vi också hittar tillbaks till spåret, efter holmgången och stickspåren som pun har bjudit oss på, men som förmodligen gagnade honom själv, mest.

Jag är för Vulfgars förslag och förslag i den andemeningen.

Med ett tilläggsförslag, lägg in den delen av "administrationen informerar" som avser avstängningar o.dyl. under "debatt", så kan de närmast sörjande deltaga i ceremonin, utan störande element utifrån.

Pun blir nöjd och håller sig lugn. Därmed blir även vi andra nöjda och håller oss lugna. Forumet kan återta sin professionella framtoning som flertalet önskar sig.

Än fler kommer kanske att inse fördelen med att starta med p.m. till administrationen före det, att man startar trådar om sitt missnöje med hur forumet sköts.

Med all respekt för inlägg angående det senare, här i tråden. Sådant kan förtjäna fortsatta diskussioner. Om det är och känns, som påtagligt. Det gagnar sannerligen inte vårt forum om uppfattningen om det, kan klädas i sådana ord. Forumledningen är dock alltid förtroendeposter, förtroenden givna av forumets medlemmar, för medlemmarnas väl och ve. Inte för ledningen explicit. Sådant existerar inte i ett Ubuntuforum i Mark's och Ubuntus anda.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Forum"