Öppna länkar i nytt fönster

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av Peetra »

pun skrev:
Little John skrev:
pun skrev:Här är en lösning som man hittar på flera ställen

http://www.phpbbandbbcodes.com/viewtopi ... 309&p=1296

;)
Jo men det är ju BBCode som användaren måste knappa in....

LJ
Nä det är båda lösningarna om du läser hela tråden.. !!

En mod diskuteras senare.
Om det blir ett beslut att detta forum vill ha den funktionen, så har jag ett färdigt javascript, bara copy/paste and go, typ 3 minuters jobb, som öppnar externa länkar i ny flik. Jag hävdar givetvis att skriptet jag använt mig av är bäst. ;)

Webbstandarden är ju dock sedan lång tid, att användaren ska få välja själv, så det känns ju nästan lite 90-tal att påtvinga användare ny flik/fönster.

// Peetra.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av Lao Tzu »

Personligen föredrar jag om länkar öppnas i ny flik så ett sådant beslut välkomnar jag.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av vulfgar »

Jag gillar nya flikar, men fixar detta själv genom tillägget Tab Mix Plus i foxen för externa länkar (tillägget har dessutom fler finesser) och i övrigt via mittenklick på musen. Det är ju enkelt för oss som vill ha nya flikar att fixa det själva, fattar inte varför man ska försöka tvinga in dom som vill öppna i samma flik i våra banor. Smaken är ju olika. 8)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Jag gillar nya flikar, men fixar detta själv genom tillägget Tab Mix Plus i foxen för externa länkar (tillägget har dessutom fler finesser) och i övrigt via mittenklick på musen. Det är ju enkelt för oss som vill ha nya flikar att fixa det själva, fattar inte varför man ska försöka tvinga in dom som vill öppna i samma flik i våra banor. Smaken är ju olika. 8)
Jo men varför ska man tvinga de som följer med i utvecklingen att att förpassas till "stenåldern" och följa något som är passe'..... ???

Modern surfing innebär att man nyttjar flera flikar och då samtidigt fler källor där man kan inhämta info. Samt hoppa mellan dito samt uttöka sin bas för info.

Enbart "bakåtsträvare" som inte inser det smarta med det arbetsättet !!!
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av Lao Tzu »

vulfgar skrev:Jag gillar nya flikar, men fixar detta själv genom tillägget Tab Mix Plus i foxen för externa länkar (tillägget har dessutom fler finesser) och i övrigt via mittenklick på musen. Det är ju enkelt för oss som vill ha nya flikar att fixa det själva, fattar inte varför man ska försöka tvinga in dom som vill öppna i samma flik i våra banor. Smaken är ju olika. 8)
Ska kolla upp Tab Mix Plus. Annars är mitt problem att jag inte har någon mittenknapp (eller bara inte fattar vad ni menar med det) utan endast höger och vänster knapp på min mus (bärbar dator med pekplatta). Sen att klicka ctrl + mus innebär för mig att jag får flytta händerna på ett oergonomiskt sätt. Därför är det personligen bättre för mig om forumet är automatiskt inställt på att länkar öppnas i nya flikar.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av pun »

Jo och tilläggas bör är ju att man gör en välgärning i och med att fler lär sig använda flera flikar för sitt informationsinhämtande.

De som fastnat i IE6-tänket behöver med kraftfulla medel lära sig vad det innebär att använda flera flikar.

(sen är jag mycket väl medveten att det finns addons för Foxen men det handlar inte om det utan om att forumet moderniseras till standard enligt dags dato )
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har nog svårt att ta till mig nya saker för jag använder inte flikar överhuvudtaget. Jag blir bara förvirrad när något öppnas i en ny flik och hittar inte det jag letar efter eftersom jag inte tänker på att det kan finnas på en annan flik i samma fönster utan bara letar bland de fönster jag har öppna.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av Peetra »

Nu verkar det vara ett gäng som argumenterar FÖR att detta ska genomföras men använder argumentet att det är modernt med många flikar. Det är ju galet. Det är modernt att låta folk få välja.

Det ÄR w3-standard för idag och sedan en längre tid bakåt att få välja. Allt annat är felargumenterat och kan inte tas med något större allvar.

Att tvinga folk in i ett flik-beteende som några TROR är BÄST för ALLA känns väldigt sluten-källkod-anda liksom... ???

Ingen kan påstå att någon annan jobbar bättre med många flikar, jag har datorer där jag inte jobbar speciellt bra med flera flikar, pga av datorernas kapacitet. Då är det skönt att kunna välja att öppna VIKTIGA flikar i nytt fönster om jag MÅSTE BEHÅLLA kliketiplatsen öppen. Normalt jobbar/studerar jag med två datorer, penna och papper och 2-4 browsrar med sammanlagt upp till 40 flikar. Så vill jag ha det och tycker det är smidigast, men min styvpappa på sin gamla winXP mår bättre av att inte få så många flikar och popups od. Då är det bra att han kan välja, tycker jag och kan inte tänka mig att tvinga på honom flera datorer och extra webbläsare.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Inlägg: 886
Blev medlem: 27 jun 2009, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av SlamsornasKung »

Peetra skrev: Det ÄR w3-standard för idag och sedan en längre tid bakåt att få välja. Allt annat är felargumenterat och kan inte tas med något större allvar.
Instämmer.
http://www.trilithium.com/johan/2005/03/target-blank/
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av pun »

Hehe, jo dessa bakåtsträvare..... ;) oboy...

Länge leve vBulletin och Invision som fattar det här... >:D
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av TicToc »

pun skrev: Modern surfing innebär att man nyttjar flera flikar och då samtidigt fler källor där man kan inhämta info. Samt hoppa mellan dito samt uttöka sin bas för info.
Nu handlar det inte om att möjligheten till att öppna flera flikar på något sätt är spärrad här på ubuntu-se.org utan snarare hur man vill att de skall aktiveras.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av Hylas »

Vanans makt. Personligen öppnar jag alltid länkar i nya flikar. Bakåtpilen är en skitfunktion. Men baken är delad. Man kunde lika väl låta bakåtpilsanvändarna få sitt lystmäte via högerklicket kan man tycka.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av Peetra »

pun skrev: Länge leve vBulletin och Invision som fattar det här... >:D
Mmm, de låter inte användaren välja. Vad vi nu borde komma fram till huruvida vi fortsättningsvis vill vara vänliga nog att tillåta valfrihet...

Kanske skriva in en helt egen kod <!-- IFUSER = pun --> target blank ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av vulfgar »

Finns det inte någon mod till phpBB som gör att var och en kan välja om man vill att länkar ska öppnas i flikar eller inte? I så fall kunde ju alla få som dom vill. ::)

För mej känns frågan väldigt mycket som ett i-landsproblem...
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av Hylas »

Att kunna öppna kataloger i Nautilus i nya flikar är en helt underbar funktion.

Bla bla bla...

Edit: Hade otur när jag tänkte...
Senast redigerad av 1 Hylas, redigerad totalt 31 gånger.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av Peetra »

Va, vi sku ju kunna skapa en grupp för dem som vill ha det och ladda upp olika overall_header.html för dem isåfall. Ingen rocketscience precis, så nån färdig MOD lär vi inte hitta.

Att dela upp forumet i ännu en ny användargrupp känns å andra sidan väldigt fel, så jag tycker att vi borde kunna diskutera oss fram till vad de flesta kan ha bäst nytta av. Med anvä'ndargrupperna så blir det lite som att hämta vatten över ån, eftersom det innebär att vi då ger valmöjlighet via några kodsnuttar och administrering för något om vi då redan har valfrihet för via webbläsargränssnitt, T-bord och musanvändande.

Jag är nöjd med vilken lösning vi än väljer faktiskt, men vill helst att vi följer webbstandarden, även om det skulle passa bättre för mina personliga behov att externa länkar öppnas i ny flik.

mvh Peetra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av CryingFreeman »

pun skrev:Hehe, jo dessa bakåtsträvare..... ;) oboy...

Länge leve vBulletin och Invision som fattar det här... >:D
Det är fint att du vill komma med diktat om vad som är bäst för alla användare, pun, det går i linje med resten av ditt tänk. >:D

Om du tjatar tillräckligt mycket och ihärdigt kanske du kan få till stånd ett byte till någon av ovanstående forumprogramvaror. Glöm bara inte bort att använda "civiliserad" och "modern" några extra gånger.

Vet du förresten vilken som är den mest använda knappen i en webbläsare? Fortfarande, efter flera år av tabbed browsing.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Öppna länkar i nytt fönster

Inlägg av Konservburk »

Det här har varit uppe förut, för drygt två år sedan om jag inte minns fel. Den gången kom vi fram till att länkar som öppnas i nya flikar är förvirrande för ovana användare och vi tänker därför inte tvinga någon att öppna en ny flik. Vana användare som föredrar nya flikar kan på egen hand ställa in sina webbläsare att fungera på det sättet.
Skriv svar

Återgå till "Forum"