Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubuntu!

Diskussion gällande forumet
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av Bowmore »

ZX Spectrum skrev:Hittade ingenting i manualen för netgear CG3100 för hur man ändrar MTU
Verkar inte gå att ändra efter att ha tittat lite nogrannare i manualen en gång till, men kanon att du fixade en utväg trots det ;)
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av fd.svensson »

ZX Spectrum skrev:Hittade ingenting i manualen för netgear CG3100 för hur man ändrar MTU men testade med att skriva ett linuxkommando istället som fungerade:

Kod: Markera allt

sudo ifconfig eth0 mtu 1440
Nu lär väl inte detta sparas till nästa gång jag startar om datorn, eller?
Ni kan testa här eller deras Engelska sida, var inne där häromdan. http://www.netgear.se/Products/Routersa ... Networking
http://www.netgear.com/
http://kb.netgear.com/
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av Nemo »

ZX Spectrum skrev:Hittade ingenting i manualen för netgear CG3100 för hur man ändrar MTU men testade med att skriva ett linuxkommando istället som fungerade:

Kod: Markera allt

sudo ifconfig eth0 mtu 1440
Nu lär väl inte detta sparas till nästa gång jag startar om datorn, eller?
Testade att boota från Live CD för Ubuntu 10.04 och då fick jag samma fel som jag har på min Ubuntu 10.04 installation. Det går varken att posta eller att förhandgranska.

Provade som en test att ställa om mtu till 1440 och på ditt föreslagna sätt nu fungerar det. Då är följdfrågan vad Windows kör med för MTU då det för min egen del har gått utmärkt att posta inlägg både från Win7 och FF 3.6.12 samr WinXP med FF 3.6.12. En annan fråga är också varför det inte fungerar med MTU 1500 nu, då det har fungerat med det tidigare.

Nåväl, nu ska jag testa att göra ändringen på min Ubuntu installation och se om det kommer igång även där. Stort tack till alla som har bidragit med tips och idéer för felsökningen.

Mvh Nemo
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av KiviE »

Ramla över http://www.richard-slater.co.uk/archive ... windows-7/ när jag googlade runt lite för att hitta varför det fungerade i windows men inte i ubuntu.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av Nemo »

KiviE skrev:
ZX Spectrum skrev:Hittade ingenting i manualen för netgear CG3100 för hur man ändrar MTU men testade med att skriva ett linuxkommando istället som fungerade:

Kod: Markera allt

sudo ifconfig eth0 mtu 1440
Nu lär väl inte detta sparas till nästa gång jag startar om datorn, eller?
Du kan sätta det i /etc/network/interfaces.
Jag gör antagligen någonting väldigt fel, men om jag uppdaterar interfaces med ovanstående, har jag fortfarande MTU 1500 efter omstart av maskinen. Min interfaces ser ut som följer:

Kod: Markera allt

auto lo
iface lo inet loopback
Jag antar att jag ska lägga till en rad i slutet av filen som har följande innehåll:

Kod: Markera allt

ifconfig eth0 mtu 1440
Efter omstart borde datorn ha fått MTU 1440, men det har den inte i mitt fall utan den ligger kvar på 1500. Detta beror troligen på att det ska stå något annat i interfaces. Vad har jag missat i detta fall?

Mvh Nemo
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av KiviE »

Nemo skrev:.... massa text ....
Nej du borde lägga till en rad med

Kod: Markera allt

mtu 1440
så det blir

Kod: Markera allt

auto lo
iface lo inet loopback
      mtu 1440
Jag vet dock inte om det fungerar för dynamisk ip men för statisk är det så iaf.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av Nemo »

KiviE skrev:Jag vet dock inte om det fungerar för dynamisk ip men för statisk är det så iaf.
Tyvärr verkar det inte fungera för dynamisk IP. Tack ändå för ditt svar, ska kolla mer på detta en annan dag, är lite för seg i huvudet just nu. Ev. får jag se om jag kan få ett statiskt IP på denna maskin, men det får bli en annan dags problem. Det känns dock som att en lösning är nära nu

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av fd.svensson »

Lovade att lägga in det här från " andra sidan" http://ubuntu.se/showthread.php/13205-P ... .org/page3

Rune.K har hittat mer och säger att TC Pontus kommer att förstå vad det handlar om.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av Emil.s »

Problemet är troligen detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Path_MTU_d ... with_PMTUD

En MTU discovery från mig ger:
root@Sandnabba: /home/emil #> traceroute --mtu ubuntu-se.org
traceroute to ubuntu-se.org (91.194.67.14), 30 hops max, 65000 byte packets
1 1.2.227.87.static.ter-blg.siw.siwnet.net (87.227.2.1) 35.512 ms F=1500 39.160 ms 38.101 ms
2 195.54.136.153 (195.54.136.153) 37.872 ms 37.036 ms 35.974 ms
3 dr-0.tdc-mlm.se.sbdrift.net (91.203.43.200) 64.080 ms 51.135 ms 49.728 ms
4 dr-1.tdc-mlm.se.sbdrift.net (91.203.43.201) 49.935 ms 53.887 ms 49.029 ms
5 rtr-2.kvg15-mlm.se.sbdrift.net (91.203.43.202) 50.906 ms 50.058 ms 53.340 ms
6 91.203.43.193 (91.203.43.193) 56.098 ms F=1476 51.067 ms 51.496 ms
7 bg0.hme-mlm.se.pony.lon.uk.bklabs.net (91.194.67.243) 85.671 ms F=1440 83.672 ms 78.715 ms
8 adder.magicalforest.se (91.194.67.14) 67.502 ms 67.405 ms 67.678 ms
Så paket större än 1440B kastas helt enkelt där. MTU discovery funkar ju uppenbarligen för mig, så frågan är varför det inte gör det från er.
Skulle vara intressant att se vad ni får för output om ni kör samma kommando.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av fd.svensson »

Förlåt en novis, men betyder det inte tvärt om. Att om man inte har mer kräm så betraktas man som om man hade för mycket och då kastas bort. Hursomhelst Svendus har 1G upp, jag har 1,5-2Meg medans Rune hade bara 0,5.
Men läs vad Rune.K kom fram till, han pinga också.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av Emil.s »

fd.svensson skrev:Förlåt en novis, men betyder det inte tvärt om. Att om man inte har mer kräm så betraktas man som om man hade för mycket och då kastas bort. Hursomhelst Svendus har 1G upp, jag har 1,5-2Meg medans Rune hade bara 0,5.
Men läs vad Rune.K kom fram till, han pinga också.
Alltså MTU har inget med hastigheten på länken att göra.
Om du ska skicka en stor fil (t.ex en Mp3/bilder) så är ju filerna på t.ex 3-10MiB.

Tänk att du har en internetanslutning på 1Mbit/s och ska skicka en fil på 7.5MiB.
Skulle du skicka hela filen i ett paket så skulle det ta 1 minut innan du kan skicka något mer (t.ex fråga ubuntu-se.org efter nya ämnen).

För att då kunna använda internetanslutningen till flera saker samtidigt så delar man upp paketen.
Då kan du utan problem fråga efter nya inlägg, skicka ett mail, samtidigt som du tankar upp filen.
Dock så krävs mer kraft av routes på vägen iom att det blir fler paket att routa. (Tänk )

En stor MTU är som ett långt godståg. Det tar lång tid innan nästa kan köra ut på järnvägen, men allt kommer fram på en gång.
En liten MTU är som bilar på en motorväg. När det blir trångt så blandas trafiken, men alla kommer ändå fram så småning om (men kanske inte i rätt ordning).

Det är dock där det går fel.

En bro på vägen håller inte för bilar tyngre än 1440 bytes, så väger man mer så åker man ner i avgrunden.
Normalt så kollar man kartan innan man åker, men nu verkar det inte som att alla förare (datorer) lyckas med det. :P
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
StefanB
Inlägg: 487
Blev medlem: 28 jan 2008, 12:01
OS: Ubuntu
Ort: Sundsvall

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av StefanB »

Emil.s skrev: Så paket större än 1440B kastas helt enkelt där. MTU discovery funkar ju uppenbarligen för mig, så frågan är varför det inte gör det från er.
Skulle vara intressant att se vad ni får för output om ni kör samma kommando.
Jag får detta svar på traceroute --mtu ubuntu-se.org:

stefan@badlands:~$ traceroute --mtu ubuntu-se.org
traceroute to ubuntu-se.org (91.194.67.14), 30 hops max, 65000 byte packets
1 adder.magicalforest.se (91.194.67.14) 43.322 ms F=576 46.668 ms 42.038 ms

Men det kanske beror på att jag har MTU 1440 nu.

En viktig fråga jag skulle vilja lyfta är om det kan finnas nya användare som registrerar sig (om de kan) och inte kan posta inlägg. De har troligen MTU 1500 i sina installationer men vet inte hur de ska göra. Hur informerar vi dem?
StefanB
Inlägg: 487
Blev medlem: 28 jan 2008, 12:01
OS: Ubuntu
Ort: Sundsvall

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av StefanB »

johanre skrev:Underbart bra jobbat, Bowmore! ;D

Och nu för att stilla andra funderingar skulle jag vilja ha en förklaring för varför det har fungerat från Windows hela tiden. Default MTU size är väl också 1500 där?
Ja, i min Windows 7 är MTU 1500. Det visas i ett kommandofönster med

Kod: Markera allt

netsh interface ipv4 show subinterfaces
Konstigt att det fungerar med Windows 7 men inte i Ubuntu. Kan det vara något i Ubuntu som inte hänger med i utvecklingen?
StefanB
Inlägg: 487
Blev medlem: 28 jan 2008, 12:01
OS: Ubuntu
Ort: Sundsvall

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av StefanB »

Nemo skrev:
KiviE skrev:Jag vet dock inte om det fungerar för dynamisk ip men för statisk är det så iaf.
Tyvärr verkar det inte fungera för dynamisk IP. Tack ändå för ditt svar, ska kolla mer på detta en annan dag, är lite för seg i huvudet just nu. Ev. får jag se om jag kan få ett statiskt IP på denna maskin, men det får bli en annan dags problem. Det känns dock som att en lösning är nära nu

Mvh Nemo
Jo, det fungerar för dynamisk för att ställa om till MTU 1440. Det enklaste är att ange det i Network Manager. Då fastnar det och ligger kvar efter omstart. Vilken fil det sparas i vet jag inte, men det är ialla fall inte i /etc/network/interfaces.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av johanre »

StefanB skrev: Jag får detta svar på traceroute --mtu ubuntu-se.org:

stefan@badlands:~$ traceroute --mtu ubuntu-se.org
traceroute to ubuntu-se.org (91.194.67.14), 30 hops max, 65000 byte packets
1 adder.magicalforest.se (91.194.67.14) 43.322 ms F=576 46.668 ms 42.038 ms

Men det kanske beror på att jag har MTU 1440 nu.
Denna traceroute ser lika felaktig ut som Bowmores gjorde tidigare. Jag har svårt att tro att du skulle nå en server som fysiskt står i England från Sverige utan att gå via en endaste router på vägen.
StefanB skrev:En viktig fråga jag skulle vilja lyfta är om det kan finnas nya användare som registrerar sig (om de kan) och inte kan posta inlägg. De har troligen MTU 1500 i sina installationer men vet inte hur de ska göra. Hur informerar vi dem?
Helt rätt; detta *måste* dokumenteras i fall fler råkar ut för det framöver.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av Bowmore »

En kort summering för trådkopplat LAN

Fungerar med MTU=1500:
1) Cisco EPC2425, bryggad + gateway (datorn)
2) Cisco EPC2425, bryggad + extern router

Fungerar med MTU=1440:
3) Cisco EPC2425, ej bryggad (normal konfiguration)

Fungerar inte med MTU=1500:
4) Cisco EPC2425, ej bryggad (normal konfiguration)

Gäller fall med (nästan) fulla IP-paket (length=1441-1500)

Troligt fel:
Den interna routerns Path MTU discovery

Lite mer info
Orsaken till att de flesta funktionerna fungerar mot vår server är att man där inte skickar fulla IP-paket. Att man gör det för att t.ex skicka iväg ett inlägg verkar overkill.

Jag har kollat vidare på varför Win7+FF fungerar. Efter ett par försök att skicka fullt paket (length=1500) så går man över till att splitta ner (fragmentera) paketet i mindre delar (length=576) och dessutom utan DF-flagga, dvs man tillåter fragmentering i nätet!!! Det slutar med överlapp med det efterföljande paketet (out of order) men löser sig. Har inte lyckats verifiera det men det ser ut som att Windows byggt in logik för det här fallet vilket verkar rimligt(?) för att säkerställa kommunikationen då ju Path MTU Discovery inte alltid fungerar i nätet.

Men Path MTU Discovery fungerar uppenbarligen för fall 1-2 ovan, så därför är jag mer eller mindre övertygad om att det är en bugg i Ciscos firmware. Men även Netgear är drabbad och då jag inte tror att två oberoende tillverkare gör samma fel så ser det ut som att Comhem modifierat/konfigurerat firmware så att Path MTU Discovery satts ur spel. Jag misstänker att det är en spinoff för att fixa ett trådlöst problem som vad jag förstått var en av fixarna i den nya firmware. Tyvärr så publicerar Comhem inte 'changelogs' för sina firmwares vilket ju kanske hade kunnat ge en ledtråd.

Bifogar en Wireshark-fil för Win7+FF fallet om det är nån som känner för att analysera den. Testade också med windump (Windows tcpdump) men kom inte på vad interfacet heter så lyckades inte få ut nån info den vägen.

@hankeey (Comhem)
Har du möjlighet att kommentera detta eller kolla upp mina tankar med någon på Comhems tekniska support så vore jag tacksam.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av Bowmore »

Hittade detta vilket bekräftar att Path MTU Discovery (PMTU) inte fungerar i modemet.
In the right pane, right-click and select New – DWORD and set its name as “EnablePMTUDiscovery“ and set its value as “0“. Setting “0” will disable Path MTU Discovery. This can impact performance as Windows will revert to an MTU of 576 bytes per packet for packets to destinations hosts that are not within the same subnet unless you manually set the MTU in your Windows.
Källa: http://www.windowsreference.com/network ... staxp2000/
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av johanre »

@Bowmore: +1 för din noggrannhet och vilja att hitta en bra förståelse för problemets källa!
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av ycc »

johanre skrev: Om du kan meddela (här eller via PM) vad du har för IP och ungefärlig tid då det gjordes så kan vi - serveradmins - försöka se om servern loggade något under tiden.
Inlägget som gav felmeddelandet skrevs vid den här tidpunkten.
tis nov 16, 2010 5:28 am
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
StefanB
Inlägg: 487
Blev medlem: 28 jan 2008, 12:01
OS: Ubuntu
Ort: Sundsvall

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av StefanB »

johanre skrev:
StefanB skrev: Jag får detta svar på traceroute --mtu ubuntu-se.org:

stefan@badlands:~$ traceroute --mtu ubuntu-se.org
traceroute to ubuntu-se.org (91.194.67.14), 30 hops max, 65000 byte packets
1 adder.magicalforest.se (91.194.67.14) 43.322 ms F=576 46.668 ms 42.038 ms

Men det kanske beror på att jag har MTU 1440 nu.
Denna traceroute ser lika felaktig ut som Bowmores gjorde tidigare. Jag har svårt att tro att du skulle nå en server som fysiskt står i England från Sverige utan att gå via en endaste router på vägen.
Hmmm, det fungerar ju... :)
Skriv svar

Återgå till "Forum"