Censur som i Nordkorea

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Censur som i Nordkorea

Inlägg av fd.svensson »

Jag undrar bara varför ni har censurerat Forumet så hårt? Det är ju värre än Nordkorea, för där sipprar i allafall lite ut. Varför skulle man vilja bli medlem här när ni döljer nästan hela sidan. Ni kan inte mena att det var bara för pun tyckte så? Det fungerar inte så irl. Visa mig gärna ett västerländsk forum som är lika tilltäppt som det här, de jag varit på är det inte och har 10 000-tals fler besökare och medlemmar. Det är i allafall långt ifrån ÖPPET(Ubuntu)
Lasse
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av Hund »

Vad har jag missat?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av HakanS »

fd.svensson: Jag förstår inte vad du talar om. Har du råkat posta i fel forum kanske?
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av Peetra »

En orsak till att flera bitar inte syns före man är inloggad är att det är ett väldigt förvirrande forum vi har redan nu. Forumets främsta uppgift är tänkt att vara fokuserad på support, så saker som inte gäller det är oväsentliga för de flesta oinloggade. Vi har långt över 200 kategorier, om jag inte minns helt fel och alla kan inte vara i fokus.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av fd.svensson »

Ja, är ni nöjda med hur det verkar så är det väl bra då. Jag undrar bara om det är någon mer än konservburk som sett sidan utan att vara inloggad. Jag vet sedan gammalt hur han gör när han söker obesvarade frågor ;)
Även om sidan är till mest för att attrahera de som inget kan, så måste ni medge att när ni började här så var det öppnare och sådana som ni behövs för att driva sidan. Med det menar jag att man måste ha kunnigt folk för att svara på många frågor, kunnigt folk attraheras inte av censur. Man kan inte ens få läsa hela Forum (där jag nu skriver)
Men är ni nöjda, ni som bestämmer (alla) så ska inte jag prata mer om det. Jag tycker bara att beteendet är konstigt.


Ps. är där konstiga stavfel så är det för att där finns inget muslås i Kubuntu :( Ds.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av Hund »

Det är vanligt att man gör som vi gör på andra forum. Jag tycker inte du ska dömma ut vårat forum baserat på din okunskap om forum.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av fd.svensson »

Ja du vovven ;)
Du är ganska snabb med att ta allt som om det bara var riktat mot dig :) Nu är jag med i fler forum än dessa två svenska Ubuntu sajterna. Nej så lätt blir inte jag arg och du Hund kan inte säga att sidan som den ser ut nu får en kunnig besökare att tycka att den är attraktiv.
Men jag har inte skrivit i Debatt, så var snäll att lugna ner dig. Detta är Forum och handlar om Forumet.
Hursomhelst, jag försöker inte komma här och domdera, Tycker majoriteten det här är bra så är det ju det.
Tycker de annorlunda så framkommer väl det i nästa val, på ena eller andra sättet.

Ps. Jag gillar fortfarande din sida Hund, är på den minst 2 ggr i veckan.Du är bara lite för snabb i fingrarna DS.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av Hund »

Jag tog inte åt mig och inlägget var inte menat som något annat än ett påpekande. Det var inte ett otrevligt inlägg och jag hoppas du inte tog det som så heller.

Ett exempel är ju denna tavla: https://bbs.archlinux.org/viewforum.php?id=29 ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av fd.svensson »

Du :D Alla vet hur torftigt Arch är, testa ubuntu.com vet jag ;)
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av Hund »

Prova Gentoo så kommer du ändra uppfattning om Arch. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av fd.svensson »

Vad ??? Finns dom kvar :o
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av farmfield »

Läsandes dom sista inläggen undrar man om Arch och/eller Gentoo har inbyggt forum som är modererat som nordkorea... ::)

On topic är att det modereras utifrån hur folk beter sig. Beter sig fler och fler illa så tuffas moderationen upp, sen lugnar det sig och moderationen slappnar av och så går det i cykler...

Vill du förresten kunna bete dig riktigt illa så får du ett tips av mig här. Aftonbladets kommentarer. ;)
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av fd.svensson »

farmfield skrev:Läsandes dom sista inläggen undrar man om Arch och/eller Gentoo har inbyggt forum som är modererat som nordkorea... ::)

On topic är att det modereras utifrån hur folk beter sig. Beter sig fler och fler illa så tuffas moderationen upp, sen lugnar det sig och moderationen slappnar av och så går det i cykler...

Vill du förresten kunna bete dig riktigt illa så får du ett tips av mig här. Aftonbladets kommentarer. ;)
Min färgläggning och OT men jag läser bara där genom mobilen.

Men som jag sa: Om ni tycker det är bra, jag har bara sagt min åsikt.
men jag hade faktiskt lite svårt att gå med igen på grund av censuren som nu omgärdar det annars så öppna ubuntu-se.org

Anledningen i första hand var postnings strulet, någon måste förmedla att vi får förfrågningar om vad som är fel. Sedan är jag sådan att om det finns en liten chans att jag kan hjälpa så gör jag det.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av farmfield »

fd.svensson skrev:Men som jag sa: Om ni tycker det är bra, jag har bara sagt min åsikt.
men jag hade faktiskt lite svårt att gå med igen på grund av censuren som nu omgärdar det annars så öppna ubuntu-se.org
Tåkigt att höra men den moderationsnivå vi haft det senaste krävs tydligen eftersom vi annars får en miljö där våra 'kunder' - supporttagarna - får ta smällen. Det går naturligtvis inte att ha det så.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av fd.svensson »

Du menar att det är för få Moderatorer?
Jag har aldrig sett så många Moddar här. Men som sagt: Det är NI som sköter sajten. Jag hade tidigare varit meddlem och visste någotsånär vad det handlade om, jag har ingen i " vill inte se listan ". Man kan inte glädja alla och som sagt -: Det här gläder er. Jag är sådan att jag tycker om att gå in på sajter via min mobil men jag har mina lösenord i molnet. För att inte bli hackad på 2 min så är de 23 tecken långa, tittar jag hit så ser det likadant ut som för ett par dagar sedan. Absolut inget som drar.

Annars om ni vill ha det annorlunda får ni väl fråga de som är här mest om de vill bli Moderatorer, inte bara de som ni känner sedan gammalt. Även den mest pålitlige kan få spel.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av farmfield »

Moderationsnivå, hur hårt man modererar. Och nej, vi har inte ont om moderatorer.

Vad gäller rekrytering - oavsett position - så är det svårare än man kan tro. Det är väldig skillnad att lägga tid mot att faktiskt ta ansvar - det är om inte annat en stressfråga.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av fd.svensson »

Jag är Global Moderator på .se
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av farmfield »

fd.svensson skrev:Jag är Global Moderator på .se
Bra, då kan väl du ge ett exempel på där vi är som nordkorea, nåt som du/ni inte hade modererat bort där.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av fd.svensson »

fd.svensson skrev:Jag undrar bara varför ni har censurerat Forumet så hårt? Det är ju värre än Nordkorea, för där sipprar i allafall lite ut. Varför skulle man vilja bli medlem här när ni döljer nästan hela sidan. Ni kan inte mena att det var bara för pun tyckte så? Det fungerar inte så irl. Visa mig gärna ett västerländsk forum som är lika tilltäppt som det här, de jag varit på är det inte och har 10 000-tals fler besökare och medlemmar. Det är i allafall långt ifrån ÖPPET(Ubuntu)
Lasse
Jag som trådskapare lägger in det här igen då vissa tror att jag vill bråka. När jag gick med i ubuntu-se.org var det mycket öppnare, och jag kunde ännu mindre än vad jag gör idag. FF säger att det numera måste vara som det är för att alla ska trivas.
Som jag har sagt så har jag bara förmedlat vad jag tycker, och det är att sajten är väldigt censorerad när man tittar på den Oinloggad. Jag har om man läser mina senaste svar försökt förmedla att de som har hand om sajten och jag tycker olika sedan är det bra med det. Slut.

Jag har tagit seden (språket) dit jag kommit, tycker ni att det är för vulgärt är det bara att ta bort så skriver jag om det på ett finare sätt. Men försök inte det att handla om vi och dom, alla de diskussionerna kan jag spy på. Jag vet att du inte tänkte dig för där FF, för du hatar de diskussionerna också. Sedan är det öppnare där än du tror, en del jag skrivit där skulle med all säkerhet Modereras bort här då det kunde missuppfattas som rätt grovt snusk (på politikers vis) Jag tycker inte att titeln eller innehållet för den delen är något farligt. Det som är farligt är om man blir rädd att det inte tas bort tillräckligt.
Men nu måste det väl vara rätt så lugnt här. Ni har många Moderatorer Både vulfgar och Peetra bor ju vid sina datorer och skickar sina killar att hämta mat. Du har väl sett Peetras armmuskel. Konservburk vet inte hur man tar sig härifrån, om man kan rösta på hedersmedlem så skulle jag rösta på honom. Alltid skärpt.

Men alla kan göra fel någon gång, nu menar jag inte de tre som jag ser upp till som förebilder utan vi andra men i sådana fall så får man säga förlåt, jag tolkade ditt uttalande fel. Säger man så och det märks att man ångrar sig så är det ingen big deal
Förstår personen inte i fråga att det var ett ärligt misstag så är det ju inte mycket att göra, till det bara att PMa.
Om det är vissa kategorier som det brukar bli chafs i så flytta de bort till debatten, är det fler som vill debattera är det bara tyckte jag att det vart öppna den kategorin om ubuntu, kubuntu, fedora, opensuse, windows ellr Mac. Det är ju totalt ointressant för de flesta av oss och även om du inte bad mig så skulle jag gärna
Det är ju så att jag är medlem här nu och om jag kan hjälpa på något sätt så sig gärna till!Precis så sade jag när det nästanvar uppror här, det var visst en mindre tillrättning av straffen så xcore och jag propagerade för bytet.
Men det var då och nu är nu. ni vill ha det så under en övergångstid fram till sommaren så får ni ha det,Men tyvärr dels för minegen del och en del andra så kan jag inte säga så mycket positivt om sajten som den är nu
Men jag önskar er alla lycka till med fortsättningen
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Censur som i Nordkorea

Inlägg av m!rage »

fd.svensson skrev: Jag som trådskapare lägger in det här igen då vissa tror att jag vill bråka. När jag gick med i ubuntu-se.org var det mycket öppnare, och jag kunde ännu mindre än vad jag gör idag. FF säger att det numera måste vara som det är för att alla ska trivas.
Som jag har sagt så har jag bara förmedlat vad jag tycker, och det är att sajten är väldigt censorerad när man tittar på den Oinloggad. Jag har om man läser mina senaste svar försökt förmedla att de som har hand om sajten och jag tycker olika sedan är det bra med det. Slut.
Som tidigare nämnts handlar det inte om censur utan om att göra forumet mer överskådligt. Vill man se debatt och caféet som är helt irrelevanta i supportsammanhang är det inte svårare än att logga in, så var ser du problemet?
fd.svensson skrev: Jag har tagit seden (språket) dit jag kommit, tycker ni att det är för vulgärt är det bara att ta bort så skriver jag om det på ett finare sätt. Men försök inte det att handla om vi och dom, alla de diskussionerna kan jag spy på. Jag vet att du inte tänkte dig för där FF, för du hatar de diskussionerna också. Sedan är det öppnare där än du tror, en del jag skrivit där skulle med all säkerhet Modereras bort här då det kunde missuppfattas som rätt grovt snusk (på politikers vis) Jag tycker inte att titeln eller innehållet för den delen är något farligt. Det som är farligt är om man blir rädd att det inte tas bort tillräckligt.
Men nu måste det väl vara rätt så lugnt här. Ni har många Moderatorer Både vulfgar och Peetra bor ju vid sina datorer och skickar sina killar att hämta mat. Du har väl sett Peetras armmuskel. Konservburk vet inte hur man tar sig härifrån, om man kan rösta på hedersmedlem så skulle jag rösta på honom. Alltid skärpt.

Men alla kan göra fel någon gång, nu menar jag inte de tre som jag ser upp till som förebilder utan vi andra men i sådana fall så får man säga förlåt, jag tolkade ditt uttalande fel. Säger man så och det märks att man ångrar sig så är det ingen big deal
Förstår personen inte i fråga att det var ett ärligt misstag så är det ju inte mycket att göra, till det bara att PMa.
Om det är vissa kategorier som det brukar bli chafs i så flytta de bort till debatten, är det fler som vill debattera är det bara tyckte jag att det vart öppna den kategorin om ubuntu, kubuntu, fedora, opensuse, windows ellr Mac. Det är ju totalt ointressant för de flesta av oss och även om du inte bad mig så skulle jag gärna
Det är ju så att jag är medlem här nu och om jag kan hjälpa på något sätt så sig gärna till!Precis så sade jag när det nästanvar uppror här, det var visst en mindre tillrättning av straffen så xcore och jag propagerade för bytet.
Men det var då och nu är nu. ni vill ha det så under en övergångstid fram till sommaren så får ni ha det,Men tyvärr dels för minegen del och en del andra så kan jag inte säga så mycket positivt om sajten som den är nu
Men jag önskar er alla lycka till med fortsättningen
Jag har läst igenom detta stycket tre gånger nu men förstår fortfarande inte riktigt vad du menar. Kan du ge mer konkreta exempel om det är något som modererats för mycket/för lite?
Skriv svar

Återgå till "Forum"