Sida 1 av 2

Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 07:47
av webaake
Ja, kanske dags att lyfta ut supportforumet ur hela sk-ten och renodla det? Det har varit på tal förut.

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Postat: 22 nov 2010, 11:40
av Peetra
webaake skrev:Ja, kanske dags att lyfta ut supportforumet ur hela sk-ten och renodla det? Det har varit på tal förut.
Två olika forum är enligt mig inte hållbart. Man vill gärna som aktiv supportperson ha översikt över tjafset också då man loggar in.

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Postat: 22 nov 2010, 11:52
av P.Forsberg
Peetra skrev:
webaake skrev:Ja, kanske dags att lyfta ut supportforumet ur hela sk-ten och renodla det? Det har varit på tal förut.
Två olika forum är enligt mig inte hållbart. Man vill gärna som aktiv supportperson ha översikt över tjafset också då man loggar in.
Undrar vad du anser som tjafs. Att renodla forumet har även ubuntuforums.org gjort, ifall du missade det. Dom startade "social forums".
Inte dumt alls det.

LJ

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Postat: 22 nov 2010, 12:49
av StefanB
Peetra skrev:Två olika forum är enligt mig inte hållbart. Man vill gärna som aktiv supportperson ha översikt över tjafset också då man loggar in.
Går det inte helt enkelt att lyfta ut Allt annat-delen och lägga det som ett "eget forum"? Då skulle samma databaser kunna användas även i fortsättningen, men supportdelen skulle vara mer renodlad.

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Postat: 22 nov 2010, 12:52
av P.Forsberg
StefanB skrev:
Peetra skrev:Två olika forum är enligt mig inte hållbart. Man vill gärna som aktiv supportperson ha översikt över tjafset också då man loggar in.
Går det inte helt enkelt att lyfta ut Allt annat-delen och lägga det som ett "eget forum"? Då skulle samma databaser kunna användas även i fortsättningen, men supportdelen skulle vara mer renodlad.
Det var det jag menade.

LJ

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 13:46
av andol
För att problematisera lite grann...

Var skulle tavlor som Lokala användargrupper | Möten | LoCo träffar, Översättare, etc höra hemma?

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 14:13
av P.Forsberg
Inte som tavla men som info i portalen kanske.

LJ

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 14:21
av HakanS
Jag skulle kunna tänka mig forumet som ett renodlat supportforum.
I princip allt som ligger i kategorin "Ubuntu Sverige" kommer ju att hanteras på IRC-möten, sändlistan och LoCo-wikin.
Om café-delen ska finnas kvar är upp till forumgruppen att bestämma.

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 14:30
av Kurdistan
Låter väldigt vettigt. ;)

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 14:38
av webaake
Jag skulle bli mycket glad om ett rent supportforum kunde skapas. Då kan vi som vill fokusera på teknisk hjälp lägga vår energi där. Andra som vill arbeta övergripande med LoCo-frågor och markmadsföring kan göra det på därför avsedda utrymmen. Enkelt, tydligt och utan motsättningar.

På kort och medellång sikt tror jag att bra support är vägen framåt för en större spridning av Ubuntu och Linux. Är man nöjd med sitt Ubuntu kan man senare gå vidare och engagera sig mer övergripande och långsiktigt.

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 14:55
av Peetra
Det vi har idag är en slags mellanväg, vissa kategorier är dolda för ej inloggade och endel kräver till och med att man går med i en speciell grupp för att se innehållet i kategorin.

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 15:11
av mghg
Nu är det dags att tänka efter ordentligt före man gör något drastiskt.

Den slutsats man kan dra av informationen från LoCo Council är att de vill se mer av aktivitet på Launchpad, att vi som räknar oss till den svenska Ubuntu-gemenskapen också är medlemmar i https://launchpad.net/~ubuntu-se, och att våra aktiviteter och projekt dokumenteras på Launchpad. Jag tror att dokumentationen är det viktiga, inte att vi väljer IRC som mötesform.

Detta utesluter inte att vi har ett livaktigt forum som innehåller mer än bara supportärenden. Jag är säker på att det blir svårt att rekrytera nya Launchpad-medlemmar om det inte går att komma in i gemenskapen via en lättsam och kravlös medverkan på forumet.

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 16:05
av HakanS
mghg skrev:Jag är säker på att det blir svårt att rekrytera nya Launchpad-medlemmar om det inte går att komma in i gemenskapen via en lättsam och kravlös medverkan på forumet.
Jag är inte säker på att café-delen i forumet är vad som krävs för att få folk engagerade i gemenskapen.

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 16:24
av mghg
HakanS skrev:
mghg skrev:Jag är säker på att det blir svårt att rekrytera nya Launchpad-medlemmar om det inte går att komma in i gemenskapen via en lättsam och kravlös medverkan på forumet.
Jag är inte säker på att café-delen i forumet är vad som krävs för att få folk engagerade i gemenskapen.
Diskussioner om allt möjligt kanske inte är nödvändigt, men det finns mycket av Ubuntu-, Linux- och dator-relaterade diskussioner som behövs för att nykomlingar skall börja lära känna andra och därefter engagera sig.

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 17:24
av vulfgar
Jag tillhör dom som skulle tappa intresset om forumet blev ett rent supportforum. Skulle söka mej nån annanstans där det finns en cafédel (eller liknande). Fö så finns det en hel massa i ubuntuforums.com som inte är support, bla ett café...

Om det är ett separat forum för "Other Community Discussions" så märks det i alla fall inte, det ser ut att vara uppdelat på liknande sätt som vårt forum.

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 18:05
av farmfield
Fast forummiljön som supportfunktion är omodern imo... ett system som askubuntu.com är betydligt smartare... Behåll forumet till just det sociala och byt supportfunktionen till nåt sånt - om det nu finns nån FOSS-CMS-lösning för dylik funktionalitet vill säga...

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 18:16
av Hund
Bara att se hur folket på Sweclockers reagerade när dom tog bort ÖÄ. Dom fick ge med sig efter ett tag.

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 19:42
av gruble
farmfield skrev:ett system som askubuntu.com är betydligt smartare...
Det jag gillade speciellt på det forumet var "no registration required". För oftast så är man
in på ett forum bara för att ställa någon fråga som nu behöver ett snabbt svar. Ska man då
börja med att registrera sej, och sedan inte får ett svar så kan det ge dåliga vibrationer.

Men det är för att jag tror tiden, att fånga en ny förbisurfande användare är kort.

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 21:26
av farmfield
Hund skrev:Bara att se hur folket på Sweclockers reagerade när dom tog bort ÖÄ. Dom fick ge med sig efter ett tag.
ÖÄ?

Min idé var att behålla det sociala här och bryta ut supporten - alltså tvärtom - och då lösa supporten på annat/bättre sätt än forummiljön.

Fast har kollat läget och det finns såvitt jag vet ingen öppen lösning på ett liknande system som askubuntu/stackexchange utan det är deras grej som gäller då... Synd...

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Postat: 22 nov 2010, 22:31
av Hylas
farmfield skrev: ÖÄ?
Övriga ärenden?