Målgrupp för LoCot

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av farmfield »

Jag har gjort mitt bästa för att på nåt sätt driva LoCot framåt, lyfta det till 'nästa nivå' och det har bara inte gått. Det är så mycket småbuggar och skit i vartenda litet hörn av LoCot så om ni inte ser det så avundas jag er. Vi har inte heller fått färdigställt temat till dokumentation, inte tagit tag i Wikin o.s.v... Jag kan typ hålla på hela dan.

Lägg sen på faktum att vi inte blev re-approved.

Då frågar jag,

Är det verkligen rätt att fortsätta dom här tjafstrådarna om allt och inget när vi år efter år bara kan konstatera att dom i 99% av fallen inte leder till annat än att trådar splittras i nya gnälliga diskussioner?

Tiden att diskutera är inte över. Tiden att diskutera under nuvarande former är dock snart över. Vi vet faktiskt - VET - att detta inte funkar, som vi har det nu. Så att se samma gamla dynga dras upp i trådarna tyder enl. mig på noll respekt för den situation vi är i just nu.

Enligt mig är det rätt enkelt. Antingen är ni en del av lösningen eller en del av problemet. Men är ni en del av problemet kommer jag inte lulla runt och försöka vara trevlig, för det känns lite viktigare att vi får rätsida på problemen än att jag råkar trampa nån stackare på tårna, svårare än så är det inte.

Sen slipper ni mig efter kl 20-21 nån gång ikväll om allt går som det skall, men jag hoppas verkligen att ni kan lyfta hela grejen nu, för det jag ser är bara mer av samma skit som pågått i år efter år...

Mvh/Johan Gårdfeldt
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev:
1. En kvalitetsprodukt med wow-upplevelse som funkar som utlovat
2. Bra service

That's it!
Utlovat för vem?

1. Gamers? fail
2. Power Users från Windows? mestadels fail
3. Videoredigerare som vill köra Final Cut Pro/Sony Vegas? fail
4. Dator-illiterata med kvalificerad Linuxsupport i bekantskapskretsen? hell yeah
5. Surfa/maila/fota-folket? hell yeah

Att tänka sig att ALLA ska kunna använda Ubuntu är inte realistiskt i dagsläget, IMHO.

Att rikta in hela verksamheten på forumet är dömt att misslyckas. Det är rörigt, fel/utdaterade trådar är klistrade, svårt att hitta svar på de vanligaste frågorna, etc.

http://help.ubuntu-se.org är jättebra, men alldeles för omfattande.

För några år sedan hade vi en drupal-sida med de ~10 vanligaste frågorna (restricted-extras, dvd-uppspelning, installera nvidias drivers etc.) som jag tror pun var upphovsman till, vilken visserligen var ful som stryk, men som efter lite förbättring uppfyllde de flesta nybörjares önskemål om att komma igång. Jag tror att det är dags att skapa något liknande igen, även om frågorna är annorlunda nu. Som den här utdaterade wiki-sidan: http://ubuntu-se.org/wiki/Ubuntu_steg_f%C3%B6r_steg

Det gäller inte bara att ha informationen tillgänglig, utan också utformad så att den går att enkelt ta till sig.
Vilket läste ni först, det stora eller det lilla?

Ett annat problem som jag ser är att en del av de fristående initiativ som tas inte omfamnas av LoCot i stort (eller främst ledningen). Utan ett officiellt omfamnande riskerar engagerade medlemmar att få stå ensamma med hela projektet eller idén. Jag började bygga wiki-sidan ovan, men ingen hängde på. Kanske för att det var fel plattform, eller fel idé, vad vet jag. Men uppenbart är i alla fall att vi får samma frågor i forumet om och om igen. Det ser jag som ett misslyckande i vår informerande roll.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av webaake »

Men uppenbart är i alla fall att vi får samma frågor i forumet om och om igen. Det ser jag som ett misslyckande i vår informerande roll.
Precis! + 1 CF!

Vem är gemenskapen till för? Gemenskapen i vidare mening, inte bara LoCo:t.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av HakanS »

webaake skrev:Vem är gemenskapen till för? Gemenskapen i vidare mening, inte bara LoCo:t.
Den är till för alla som på något sätt vill involvera sig i Ubuntu.
http://www.ubuntu.com/community
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av P.Forsberg »

HakanS skrev:
webaake skrev:Vem är gemenskapen till för? Gemenskapen i vidare mening, inte bara LoCo:t.
Den är till för alla som på något sätt vill involvera sig i Ubuntu.
http://www.ubuntu.com/community
Kan man då betraktar http://ubuntu.se som tillhörande gemenskapen ?

LJ
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Tråden handlar om målgruppen för oss.

Men, när jag läser nedanstående citat, så undrar och funderar jag på, om det kanske istället var pun, som i det citerade fallet var den tidens målgrupp?
Eller, om det var den tidens nybörjare, som var målgruppen?
CryingFreeman skrev:. . . som jag tror pun var upphovsman till, vilken visserligen var ful som stryk, men som efter lite förbättring uppfyllde de flesta nybörjares önskemål . .
Han var synbarligen någots upphovsman, samtidigt som han . . .
. . var ful som stryk . . men som efter lite förbättring uppfyllde de flesta nybörjares önskemål
Välpolerad inför nybörjarna, med andra ord.
Samtidigt blir jag lite fortsatt villrådig, var det forumledningens mål att fräscha till pun, eller var det nybörjarnas önskemål, framfört till forumledningen (?), att pun skulle bli lite förbättrad, som då, var forumledningens mål?

;D ;D
Jag ber dig, pun, om ursäkt.
Men jag kunde bara inte låta den "grodan" hoppa vidare, utan att något litet fokus, kunde få lysa upp dess annars, så mulna dag. Jag ber samtidigt CF om ursäkt för att jag citerar honom, i en fråga, där vi synbarligen har likartad uppfattning.

Men, även i allvarliga stunder, med resonemang av konstruktiv art, för en bättre morgondag, måste man också kunna få le åt ett och annat, som var rätt tänkt, men kanske blev lite fel placerat, eller otydligt. (Jag själv, är en än större "mästare" på, att formulera grodor, så jag är den siste att vilja "slå mig själv, för bröstet".

Så detta är ingen kritik.
Vare sig åt ena, eller andra hållet.
Jag ville enbart försöka bjuda på ett leende hos envar, i denna dystra allvarsstund. Att se något annat än, som i förstone verkar stå där, (men, förvisso ändå gör det, i svart, på vitt, om ännu något annat) så, som jag själv har gjort. Vi som ser sådant här, kan glädja oss både åt det skrivna ordet, i sitt sammanhang, men också, vad det blev av det, där andra inte ser det, om något litet, som en punkt, eller ett komma, försvann, eller lades till. :P

Förmodligen är jag skyldig än fler, en ursäkt, i det avseendet.

Som ett annat exempel kan jag se denna sida. Men där, har jag inte för avsikt att infiltrera tråden. (Men tusan, så det har kliat i fingrarna att använda "fetningar" av ord, på ett närliggande ord istället och därmed, ändra på en och annan andemening. ;D ) Jag måtte vara ond? :o ).
CryingFreeman skrev:Jag tror att det är dags att skapa något liknande igen,
En än mer "slimmad och förbättrad pun?"

Ja, det är nog inte så lätt som man kan förledas att tro, att formulera målgrupper och definiera syften och mål. Själv, fixar jag det inte. Det som är trist med mig, det är, att jag står gärna vid sidan av och kommenterar. Ännu en Akilleshäl. ;)

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av farmfield »

@CF

Kolla statistiken på dina 'fail' innan du lägger fram irrelevanta 'åsikter'.

Hur många procent av datoranvändare generellt spelar den typen av spel och i vilka åldrar. Hur många av dessa ser spelandet som ett absolut krav?

Hur många procent redigerar video på en nivå som inte stöds av nuvarande mjukvara i förråden?

Det är enkelt. Jag vet att jag kan gå ut på Siba eller vilken kedja som helst och sälja en burk med Linux till 1/3 av kunderna (*) förutsatt att jag kunde garantera service/support. Svårare än så är det inte.

Allt jag hör är åsikter & teorier. Ni låter som Ballmer när han satt och skrattade åt Iphone i TV, dock med skillnaden att ni undervärderar er egen produkt och dess säljbarhet - och helt utan underlag.

I just don't get it... ::)

Och jag hade dessutom kunnat sälja Mac'ar till ytterligare en tredjedel om det inte vore för priset... ::)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av pun »

CryingFreeman skrev: För några år sedan hade vi en drupal-sida med de ~10 vanligaste frågorna (restricted-extras, dvd-uppspelning, installera nvidias drivers etc.) som jag tror pun var upphovsman till, vilken visserligen var ful som stryk, men som efter lite förbättring uppfyllde de flesta nybörjares önskemål om att komma igång. Jag tror att det är dags att skapa något liknande igen, även om frågorna är annorlunda nu.
Nej det var en vacker skapelse.... >:D

Jo den sidan funkade utmärkt men sen blev jag våldsamt attackerad för att vara en "förrädare"...... av vissa gökar.

Sedan finns det då de som INTE vill att Ubuntu ska vara populärt och uttrycker det genom att inte göra någonting alternativt starta någon klagotråd över Ubuntus senaste påhitt.... finns några gökar här i forumet som gör så.

Till på köpet så fylls utrymmet av klistrade trådar av märkliga "anslags"-trådar från administrationen..... RENA SABOTAGET !! förmodligen med flit.... :P :P


Så det här kommer nog aldrig att funka.... :'(
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av vulfgar »

pun skrev:...
Till på köpet så fylls utrymmet av klistrade trådar av märkliga "anslags"-trådar från administrationen..... RENA SABOTAGET !! förmodligen med flit.... :P :P


Så det här kommer nog aldrig att funka.... :'(
Kan du precisera vad du menar? Du tar ofta upp detta med att det finns en massa klistrade trådear som ska bort men vill aldrig komma med exempel, vilket är synd.

Det är lätt att bli hemmablind och missa sånt som ska bort och sånt som borde komma till och därför behöver vi hjälp med detta!

Att av princip vägra att anmäla såna trådar eller åtminstone skicka PM utan istället bara gnälla på detta upplever jag som en form av sabotage.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av farmfield »

pun skrev: [en massa bra och lite till]
Det där med att FOSS går före funktion har vi ju arbetat bort sedan vadå, 1½ år nu, så inte vara grinig över sån gammal dynga. ;)

Men forumet fungerar inte i den här konstellationen längre. Och innan folk börjar skälla tycker jag ni skall läsa detta:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 31&start=0

Det är ju bara horribelt... Vi är så hemmavana att det vi (eller iaf jag) har tyckt var 'lugn och ro', det uppfattas som trådskaparen beskriver det, jag vet inte vad man skall säga ens...

Eller jo. Detta får helt enkelt inte fortgå... Så nästa möte slänger jag in detta som punkt att ta upp och mötet efter röstar vi igenom en förändring.

Och där har du vad vi kommer kunna göra nu som vi inte kunnat tidigare. :)

Edit: Sett till trådens ämne och vad ostraboda skriver i sitt inlägg så känns det som målgruppen är de få vi inte skrämmer bort redan i dörren... ::)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev:
Det är enkelt. Jag vet att jag kan gå ut på Siba eller vilken kedja som helst och sälja en burk med Linux till 1/3 av kunderna (*) förutsatt att jag kunde garantera service/support. Svårare än så är det inte.
Visst är det så. Den springande punkten är att varken du eller jag kan garantera support till en tredjedel av Sibas kunder. Eller OnOffs, Elgigantens eller MediaMarkts dito. Eller kan du det?

Jag underskattar inte "vår" produkt. Jag uppskattar vår supportförmåga.

Morsan har som jag redan skrivit i ett flertal trådar kört Ubuntu i över ett år utan några problem och hon är i det närmaste obildbar när det kommer till datorer. Kan hon kan alla. Men hon har mig som support. Hur många i Sverige har en Ubuntu-kunnig människa att ringa under dygnets vakna timmar? Hur många av din tänkta tredjedel är bekväma nog att ställa frågor på Sveriges Snyggaste Ubuntuforum™?
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av CryingFreeman »

vulfgar skrev: Kan du precisera vad du menar? Du tar ofta upp detta med att det finns en massa klistrade trådear som ska bort men vill aldrig komma med exempel, vilket är synd.
Min åsikt utifrån nybörjartavlan:

Anslag:
Kallelse till LoCo-möte ta bort
Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se? slå ihop
Riktlinjer för moderering slå ihop
Översättare: Ubuntu Manual ta bort
Söka information & Ställa bra frågor slå ihop
Markera lösta problem som lösta! slå ihop
Forumregler slå ihop

Klistrade trådar:
Vanliga frågor - FAQ (LÄS HÄR FÖRST) slå ihop
Specificera er gärna! (om ni kan) slå ihop

Trådarna markerade med "slå ihop" läggs i en samlande tråd vid namn "Läs innan du postar!" eller något liknande. Denna tråd innehåller länkar till de nämnda trådarna, alternativt en nedkokad version av alla, men med länkar till ytterligare läsning.

De klistrade trådarna bör också särskiljas mer från vanliga trådar, exempelvis med en annorlunda bakgrundsfärg, så att de sticker ut och enkelt kan sållas bort visuellt om man redan läst och förstått dem.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev:@CF

Kolla statistiken på dina 'fail' innan du lägger fram irrelevanta 'åsikter'.

Hur många procent av datoranvändare generellt spelar den typen av spel och i vilka åldrar. Hur många av dessa ser spelandet som ett absolut krav?

Hur många procent redigerar video på en nivå som inte stöds av nuvarande mjukvara i förråden?
Jag behöver ingen statistik för att backa upp mina åsikter. Om målgruppen är ALLA så framhåller jag helt enkelt att det i nuvarande läge är omöjligt. Detta oavsett om procentsatsen för de som redigerar avancerad video är 10% eller 0,01%. Och oavsett om de som tvunget vill spela DirectX 11-spel är 40% eller 4%.

Att ha ALLA som målgrupp är helt enkelt teoretiskt snömos, rätt och slätt.

Att dessutom basunera ut att Ubuntu passar ALLA är ännu sämre. Då får vi inte bara missnöjda "kunder" utan också negativa ambassadörer när de märker att det de vill göra inte går, eller åtminstone inte funkar som de är vana vid.

Jag hävdar fortfarande att vi bör rikta in oss på "vanliga" datoranvändare som vill surfa/maila/se på film och inte spelar de senaste spelen, samt tekniknördar som VILL lära sig ett nytt system.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av webaake »

+1 CF!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Svendus
Inlägg: 44
Blev medlem: 06 jan 2007, 20:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av Svendus »

Mathias har alldeles rätt
men se.org har tyvärr blivit en diskussions klubb
och det skrämmer bort målgubben han nämner

Lite snack och mycket verkstad det är nog vad som behövs i fortsättningen
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:Att ha ALLA som målgrupp är helt enkelt teoretiskt snömos, rätt och slätt.

Att dessutom basunera ut att Ubuntu passar ALLA är ännu sämre. Då får vi inte bara missnöjda "kunder" utan också negativa ambassadörer när de märker att det de vill göra inte går, eller åtminstone inte funkar som de är vana vid.
Aah, ok, vi pratar lite förbi varandra här.

Jag har aldrig sagt att Ubuntu passar 'alla' utan att målgruppen är 'alla'. Vad ni missar är att 'sorteringen' inte skall göras av oss, den löser potentiella kunder själva.

Grejen är att det inte finns definierbara målgrupper numera och det är därför jag tycker snacket just om målgrupper är sånt svammel. Att för oss bekymra oss om vem som gör vad är totalt meningslöst och totalt kontraproduktivt.

Tänk er två män, en på 22 år och en på 55 år. Vilken är troligast videofilmar/redigerar? Och även om den ena är fåtalet procent troligare, är det nåt man bör ta hänsyn till om man skall marknadsföra ett OS?

Microsoft gör ju detta felet gång på gång, försöker hitta målgrupper till en produkt 'alla' får på köpet när dom köper ny dator. Jag refererar igen till videon om 'Home Parties' i hur illa det kan bli...

Så, när jag pratar att målgruppen är 'alla' menar jag att ni kan skita i att göra analysen och istället fokusera på hur man marknadsför 'bredast' eftersom de pontiella kunderna själva kommer att kunna göra en bedömning av produkten i relation med deras behov - bara vi ger dom underlaget.
  • Jag skall ge er en 'story' från verkligheten som underlat. När jag jobbade på Inet kom det en dag in två lustiga figurer. Far och son, finnar, klädda i identiska träningsoveraller - vi pratar alltså Galenskaparna's 'Det skall va husvagn', hehe...

    Men dessa två herrar var ända fram till jag slutade mina största privatkunder. Detta var på den tiden när 15" TFT-skärmar var beställningsvara och dom beställer tre st 17" för 50 papp + moms. Varenda gång det kom ett nytt Nvidia-kort var dom inne dan efter och hämtade det oavsett priset.

    Så vad det var för herrar? Jo, dom drev en framgångsrik kyl/värmepumpsfirma, så dom hade fett med cash. Och så hade dom en gemensam passion - gemensam med vår kära Vulfgar - flyg. Dom satt med dom mest avancerade flygsimulatorerna som fanns då. Om Inet's dyraste joystick låg på 699:- så fick jag specialbeställa en för 2.200:- till dom, en exakt kopia i metall gällande ett specifikt jaktplan.
Och skälet till att dom handlade på Inet var att dom fick så dj¤%&la dålig servive överallt annars - för när jag jobbade på Computer City t.ex. så sa butikschefen åt mig att ignorera kunder i träningsoverall eller folk med plastpåse, för dom köper inget ändå. ::) Finns det nåt sånt som 'kundrasism'?

Edit: Missade 'poängen'. Och den är att man f*n aldrig vet. Vet vem som är vad, har cash, gillar att ha sex med disktrasor, har en Iphone eller whatever. Tack och lov vet folk själva vad dom gillar så ger man dom ett bra underlag så avgör dom själva.

Och snälla sluta underskatta produkten. Många av er har suttit för länge på Linux eller för länge i Windows och är tydligt färgade av det. Jag som suttit mest på Mac har nog ett lite annat perspektiv - och hur Apple marknadsför OS X är inget fel sätt att ta efter, det matchar i mycket både produkten och oss entusiaster rätt bra.
Jag hävdar fortfarande att vi bör rikta in oss på "vanliga" datoranvändare som vill surfa/maila/se på film och inte spelar de senaste spelen, samt tekniknördar som VILL lära sig ett nytt system.
Hehe, det där är 'alla' sett ur ett (eller iaf vårt) marknadsföringsperspektiv. Kan du inte separera ut subgrupperna - vilket vi omöjligen kan - så får man marknadsföra ut mot 'alla'.

Jag säger som jag sa först, jag tror nu att vi pratar runt varandra. hade vi haft en budget på 100 papp till tidningsannonser så hade jag sett det annorlunda.

@Svendus

Detta ovan gäller inte bara marknadsföringen av Ubuntu som OS utan också användarupplevelsen här i LoCot - vilket är vad du pratar om. Dock är detta lite fel tråd att diskutera det i imo, jag ser http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=51701 som den viktiga tråden just sett till vad du skriver.

Men jag håller helt med och tror vi behöver ett fullständigt omtänk vad gäller supporten. Jag tänker mig en kombination av Guider/Wiki-sidor/FAQ och ev. forum, men då endast som sista steg i kedjan. Men fel tråd att ta det i egentligen.

Ang. 'verkstad' så är det just det jag hoppas på om vi får igång ett bra planerings/revisionssystem med Launchpad. Kombinera det med loggade IRC-möten så har vi förhoppningsvis just det, en verkstad. Och jämfört med att ha forumet som verkstad - som idag - är att vi separerar 'kundmottagning' och 'verkstadsgolv', för det är lite det problemet är idag sett till att få något gjort här.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev: Aah, ok, vi pratar lite förbi varandra här.

Jag har aldrig sagt att Ubuntu passar 'alla' utan att målgruppen är 'alla'. Vad ni missar är att 'sorteringen' inte skall göras av oss, den löser potentiella kunder själva.
Vi har helt enkelt olika bild av vad en "målgrupp" är, så vi får väl hitta en annan terminologi då, som passar alla och som alla kan enas kring. :)

Då menar jag att vi (LoCot) bör inrikta oss på att först och främst förbereda material för surfa-maila-sepåfilm-gänget, så att de kan komma igång utan att ställa en massa frågor eller drunkna på http://help.ubuntu-se.org utan att ha kommit vidare.

Just nu försöker vi hjälpa alla möjliga användarkaraktärer samtidigt utan att göra det med någon som helst struktur. Det spretar som f-n. ;D

Så istället för att hjälpa alla hjälper vi inte någon, om ni förstår vad jag menar. (självklart gör vi det, men med större ansträngning än vad som borde krävas)

Vår strävan borde vara att utan ett enda support-inlägg i nybörjartavlan kunna få åtminstone 90% av våra besökare att komma igång med Ubuntu. Sen hur man ska kunna mäta det är en annan femma.. ;)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av Urban Anjar »

CryingFreeman skrev:
farmfield skrev: Aah, ok, vi pratar lite förbi varandra här.

Jag har aldrig sagt att Ubuntu passar 'alla' utan att målgruppen är 'alla'. Vad ni missar är att 'sorteringen' inte skall göras av oss, den löser potentiella kunder själva.
Vi har helt enkelt olika bild av vad en "målgrupp" är, så vi får väl hitta en annan terminologi då, som passar alla och som alla kan enas kring. :)

Då menar jag att vi (LoCot) bör inrikta oss på att först och främst förbereda material för surfa-maila-sepåfilm-gänget, så att de kan komma igång utan att ställa en massa frågor eller drunkna på http://help.ubuntu-se.org utan att ha kommit vidare.

Just nu försöker vi hjälpa alla möjliga användarkaraktärer samtidigt utan att göra det med någon som helst struktur. Det spretar som f-n. ;D

Så istället för att hjälpa alla hjälper vi inte någon, om ni förstår vad jag menar. (självklart gör vi det, men med större ansträngning än vad som borde krävas)

Vår strävan borde vara att utan ett enda support-inlägg i nybörjartavlan kunna få åtminstone 90% av våra besökare att komma igång med Ubuntu. Sen hur man ska kunna mäta det är en annan femma.. ;)

Jag håller med dig. Vi måste få fram material som passar "Nisse i Hökarängen", som kvällstndningsmurvlarna säger. Kan man stava sig igenom framsidan på en kvällstidning ska man också fatta våra grundläggande handledningar om Ubuntu. Svårare behöver det inte vara.

Men, jag tror vi ska göra lite som i skidbackarna, där finns blå och gröna pister, som knappt lutar, (har glömt vilken som är plattast), röda som är skitläskiga för nybörjaren och svarta som denne upplever som fullständigt självmord.

Det måste kunna finnas material för alla, men man ska hitta det lätta först, men jag skulle gärna vilja hitta en bra beskrivning om hur man packar deb-filer, bara för att ta ett exempel...

Sen tror jag det kan behövas lite mer piskor och morötter för att få fram det där grundläggande materialet liksom det kan behövas nån "redaktör" som tar en i örat om man skriver för krångligt där.

Vi kommer tillbaka till, jag tror det var CF som skrev nåt om vanliga användare och nördar som vår målgrupp, och jag har varit inne på en sån kniptångsmanöver förut. CS5-maffian och gamers kan man nog lämna därhän, såvida de inte behöver en andradator som bara fungerar...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:Vi har helt enkelt olika bild av vad en "målgrupp" är, så vi får väl hitta en annan terminologi då, som passar alla och som alla kan enas kring. :)
Fast nu blev (nog) problemet - inte för mig då, men kanske för andra - att definitionen av målgrupp känns ännu mer irrelevant och frågan istället blev varför och/eller hur denna i så fall skall definieras..? (och detta då skrivet efter jag läst hela CF's inlägg)
Då menar jag att vi (LoCot) bör inrikta oss på att först och främst förbereda material för surfa-maila-sepåfilm-gänget, så att de kan komma igång utan att ställa en massa frågor eller drunkna på http://help.ubuntu-se.org utan att ha kommit vidare.
Vi har noll kontroll vilka som hamnar här, så med den utgångvinkeln har jag imo t.o.m mer rätt nu än jag hade tidigare... :-X

Sett till användarupplevelsen så måste målgruppen absolut bli 'alla' sett till att det ju i slutändan ändå handlar om 'alla' som kommer hit, eller hur menar ni annars? ::)

För bortsett från att vi ganska lätt kan konstatera att det är övervägande teknikintresserade män är ju detta inte något vi har kontroll över alls, vilka som kommer hit...
Just nu försöker vi hjälpa alla möjliga användarkaraktärer samtidigt utan att göra det med någon som helst struktur. Det spretar som f-n. ;D

Så istället för att hjälpa alla hjälper vi inte någon, om ni förstår vad jag menar. (självklart gör vi det, men med större ansträngning än vad som borde krävas)

Vår strävan borde vara att utan ett enda support-inlägg i nybörjartavlan kunna få åtminstone 90% av våra besökare att komma igång med Ubuntu. Sen hur man ska kunna mäta det är en annan femma.. ;)
Men vad du pratar om nu är en djupare supportproblematik som jag inte riktigt fattar hur den handlar om 'målgrupper' mer än att 'målgruppen' innehållandes de som får dålig/långsam/ingen support måste få bättre support... ::) ;)

Men nu skrev jag ihop en dj-a massa runt supporten och en idé som jäst ett tag, dock var detta imo helt off topic såväl som något som helt klart skulle ha sin egen tråd/diskussion, så ni kan läsa det här:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 67&start=0

:)
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av No1Viking »

Hej

Jag tror att vi vet att LoCot skall marknadsföra Ubuntu.

Alltså är det hela enkelt.
Målgruppen är människor som använder ett annat operativsystem än Ubuntu och har motsvarande, eller mindre behov, av det som Ubuntu Desktop klarar att leverera. Funktionaliteten man marknadsför (det Ubuntu kan leverera) är surf, mail, grafikprogram, openoffice, ljud, video och programmeringsstöd (och kanske nåt mer).

Sedan kör man med skärmdumpar osv, som man gör med annat sälj av applikationer/system.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Skriv svar

Återgå till "Forum"