Målgrupp för LoCot

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Målgrupp för LoCot

Inlägg av webaake »

Jag har läst igenom denna tråd och kollat länkar och funderar på vad målgruppen för vår gemenskap här egentligen är? Är det den till synes elitiska meritokratin här, eller är det nya och gamla vanliga ubuntu/linux-svensson?

Just nu verkar målgruppen vara de mest aktiva själva. De mest aktiva här är systemadministratörer, programmerare och andra IT-människor som t o m kanske vill använda sin formella position inom ubuntu Sverige för att främja sin egen karriär. Är målgruppen professionella IT-människor så, nåväl, då fungerar det med IRC och Launchpad och långa debatter om LoCo:t.

Är målgruppen de mer vanliga desktopanvändarna, medelsvensson, så är dessa verktyg alltför obskyra.

Jag föreslår därför denna diskussionsordniong:

1. Vilken är målgruppen för vår ubuntugemenskap? Ju mer väldefinierad ju lättare att arbeta för.

2. Vilka verktyg behövs för att nå denna målgrupp? Vilka informationskanaler passar bäst? Hur skall vi organisera oss för att nå dem? Vilken kompetens behöver vi?

3. Hur kan vi anpassa de första punkterna till Canonicals formella krav?

Att inte tillhöra den officiella och fomella Ubuntuorganisationen och att arbeta för reapproval, kan ses som en kris. Men det är också en möjlighet att börja i rätt ända och göra om och göra rätt.

Jag har vid tidigare val tagit upp frågan om målgrupp, men inte fått något svar. Tyvärr förväntar jag mig inget nu heller. Diskussionen om IRC, Launchpad, Drupal, PhBB kommer att rulla vidare utan att någon stannat upp och tänkt efter.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av Urban Anjar »

webaake skrev:Jag har läst igenom denna tråd och kollat länkar och funderar på vad målgruppen för vår gemenskap här egentligen är? Är det den till synes elitiska meritokratin här, eller är det nya och gamla vanliga ubuntu/linux-svensson?

Just nu verkar målgruppen vara de mest aktiva själva. De mest aktiva här är systemadministratörer, programmerare och andra IT-människor som t o m kanske vill använda sin formella position inom ubuntu Sverige för att främja sin egen karriär. Är målgruppen professionella IT-människor så, nåväl, då fungerar det med IRC och Launchpad och långa debatter om LoCo:t.

Är målgruppen de mer vanliga desktopanvändarna, medelsvensson, så är dessa verktyg alltför obskyra.

Jag föreslår därför denna diskussionsordniong:

1. Vilken är målgruppen för vår ubuntugemenskap? Ju mer väldefinierad ju lättare att arbeta för.

2. Vilka verktyg behövs för att nå denna målgrupp? Vilka informationskanaler passar bäst? Hur skall vi organisera oss för att nå dem? Vilken kompetens behöver vi?

3. Hur kan vi anpassa de första punkterna till Canonicals formella krav?

Att inte tillhöra den officiella och fomella Ubuntuorganisationen och att arbeta för reapproval, kan ses som en kris. Men det är också en möjlighet att börja i rätt ända och göra om och göra rätt.

Jag har vid tidigare val tagit upp frågan om målgrupp, men inte fått något svar. Tyvärr förväntar jag mig inget nu heller. Diskussionen om IRC, Launchpad, Drupal, PhBB kommer att rulla vidare utan att någon stannat upp och tänkt efter.

Bra fråga, men tyvärr blir nog mitt svar "både och".

Vi behöver eliten, proffsen, för att svara på frågor, för att de kan tänkas introducera Ubuntu i hela sitt företag, eller i alla fall installera det på några servrar. För att de är kompetenta att sortera buggrapporter osv.

Samtidigt vill vi sprida Ubuntu till många och då räcker inte eliten långt. Då måste vi hjälpa Medelsvensson igång. Vi har fokuserat starkt på den kanten.

Nu har vi fått press på oss att ge mer tillbaka till den internationella gemenskapen och det gör nog obevektigt att vi måste luta över en aning mer åt elithållet, men för den saken får vi imho inte glömma de vanliga användarna.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av Broder Tuck »

webaake skrev:Jag har läst igenom denna tråd och kollat länkar och funderar på vad målgruppen för vår gemenskap här egentligen är? Är det den till synes elitiska meritokratin här, eller är det nya och gamla vanliga ubuntu/linux-svensson?

Just nu verkar målgruppen vara de mest aktiva själva. De mest aktiva här är systemadministratörer, programmerare och andra IT-människor som t o m kanske vill använda sin formella position inom ubuntu Sverige för att främja sin egen karriär. Är målgruppen professionella IT-människor så, nåväl, då fungerar det med IRC och Launchpad och långa debatter om LoCo:t.

Är målgruppen de mer vanliga desktopanvändarna, medelsvensson, så är dessa verktyg alltför obskyra.

Jag föreslår därför denna diskussionsordniong:

1. Vilken är målgruppen för vår ubuntugemenskap? Ju mer väldefinierad ju lättare att arbeta för.

2. Vilka verktyg behövs för att nå denna målgrupp? Vilka informationskanaler passar bäst? Hur skall vi organisera oss för att nå dem? Vilken kompetens behöver vi?

3. Hur kan vi anpassa de första punkterna till Canonicals formella krav?

Att inte tillhöra den officiella och fomella Ubuntuorganisationen och att arbeta för reapproval, kan ses som en kris. Men det är också en möjlighet att börja i rätt ända och göra om och göra rätt.

Jag har vid tidigare val tagit upp frågan om målgrupp, men inte fått något svar. Tyvärr förväntar jag mig inget nu heller. Diskussionen om IRC, Launchpad, Drupal, PhBB kommer att rulla vidare utan att någon stannat upp och tänkt efter.
Det mest vettiga inlägget, hitintills. Tack, för det.

Punkterna ett och två, borde i rimlighetens namn vara det mest övergripande.

Huruvida vi sedan mår bra av, känner fjädern i hatten för att, även kunna vara något som passar punkt tre, det tycker jag, kommer i andra hand och är helt underordnat de föregående två punkterna.

Så, har det varit med detta forum, sedan dess begynnelse. Att möta inhemska användare av Ubuntu.

Inte, att till varje pris, göra vad som helst, hur som helst, för att få vara ett LoCo.

Sök målgrupperna (målgruppen) för Ubuntu i Sverige. Möt dem! Där gör detta forum mest nytta för Ubuntu. Oaktat, om vi är ett LoCo, eller inte. Det är underordnat.

Naturligtvis beroende på vart de aktiva syftar. Men, det behöver förmodligen inte, vara samma sak och mål, som hägrar för nya användare av Ubuntu.

Tukken

p.s. Jag ser, att du hann in strax före UA, men jag lutar mer åt webaakes inlägg, än åt ditt. Även om du, med all respekt, kan ha en vettig vinkling i din analys.

Men, över lag, tenderar de senaste dagarnas diskussioner mer präglas av det elitistiska, än vardagsanvändarens behov och därmed, om vi skall vandra den stigen, så tror inte jag, att vi lyckas att nå fler och nya användare. I samma utsträckning som vi har gjort åren fram till nu. Från 2005 och till idag.

*edit* det blev fel med 2004, ändrade till 2005
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 24 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av webaake »

UA: givetvis är proffsen viktiga, men arbetar de enbart för sig själva går det åt fel håll. Dessutom har vi alla tillsammans ännu begränsade resusrer och måste prioritera det som ger bäst resultat. Och vad som ger bäst resultat borde vara uppe till demokratisk diskussion.

Vad är ett lyckat resultat för, i vid mening, "vår ubuntugemenskap" i Sverige?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av farmfield »

Edit: "#¤%&

Rätt tänk i fel tråd.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av webaake »

Någon bröt ut mitt urspurngliga inlägg till denna tråd.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av HakanS »

Vår lokala gemenskap har egentligen ingen målgrupp. Däremot har vi ett syfte. Nämligen att "arbeta för att göra Ubuntu tillgängligt helt och hållet på svenska, att ge er bra och välskriven dokumentation på svenska, att få fler svensktalande att använda Ubuntu samt att ge alla den hjälp de behöver."
http://www.ubuntu-se.org/drupal/LoCo

Vi ska även arbeta med att bidra till den totala ubuntu-gemenskapen genom att t.ex uppmana folk att rapportera buggar.

Olika projekt inom gemenskapen kan däremot ha målgrupper.
En releasefest har troligen de som redan är ubuntuanvändare som målgrupp.
En ubuntu-demonstration på ett PRO-möte har troligtvis pensionärer som målgrupp.
Forumet har i sin tur alla med frågor som sin målgrupp

Launchpad, sändlistor och IRC-möten är till för att organisera och dokumentera dessa projekt. De är alltså gemenskapens, och dess medlemmars, verktyg.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av Broder Tuck »

Sök målgrupperna (målgruppen) för Ubuntu i Sverige. ;)
Det syftet, kan kanske vara något?
jag själv skrev:. . . de senaste dagarnas diskussioner mer präglas av det elitistiska, än vardagsanvändarens behov och därmed, om vi skall vandra den stigen, så tror inte jag, att vi lyckas att nå fler och nya användare. I samma utsträckning som vi har gjort åren fram till nu. . .
Ser och förstår det övriga, i föreg. inlägg. Det är väldigt vackert och väl formulerat. Finns det bara folk till, att genomföra allt det skrivna i det inlägget, ja, då kommer nog detta forum att resa sig upp och visa sig vara oändligt mycket större och bättre, än vad någon hade kunnat förutspå. Som en fågel Fenix, resandes sig ur askan.

Viktigt blir, att styra resurserna så, att ingendera av allt detta vackra, tappar resurser och att inte de nya medlemmarna, med sina frågor, känner sig utelämnade. Om de bara kan se ryggtavlorna på dem som är aktiva härinne, men som istället ägnar sig åt väldigt mycket annat, som hör LoCot till, istället för, att "se" deras situation, läser deras frågor . . . .
Senast redigerad av 5 Broder Tuck, redigerad totalt 24 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av HakanS »

Broder Tuck skrev:Det är väldigt vackert och välformulerat. Finns det bara folk till, att genomföra allt det skrivna i det inlägget, ja, då kommer nog detta forum att resa sig upp och visa sig vara oändligt mycket större och bättre, än vad någon hade kunnat förutspå. Som en fågel Fenix, resandes sig ur askan.

Viktigt blir, att styra resurserna så, att ingendera av allt detta vackra, tappar resurser och att inte de nya medlemmarna, med sina frågor, känner sig lämnade. Om de bara kan se ryggtavlorna på dem som är aktiva härinne, men som ägnar sig åt väldigt mycket annat, som hör LoCot till . . . .
Glömde skriva att ytterligare ett syfte (troligtvis det viktigaste) är att få folk att engagera sig i LoCot och dess projekt.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av Broder Tuck »

HakanS skrev: Glömde skriva att ytterligare ett syfte (troligtvis det viktigaste) är att få folk att engagera sig i LoCot och dess projekt.
Ja, men då, då är ju allt OK! Tur att du fick till det där, annars hade jag nog tvivlat.

Med tanke på, hur det annars framställs, som hur svårt det brukar vara att hitta folk som vill engagera sig.
(Jag gissar att det, bl.a., är något blått dunster, som Farmfield använder sig av, i sina inlägg ibland, för att "slå in i våra ögon" (Vinkar, med ett leende, mot Johan ;D 8) )).

Inte nu mer. Längre. . . .
problem med att få folk till att engagera sig. Härligt!

, finns det ju outtömliga resurser . . . .

;) ;D 8)
Senast redigerad av 11 Broder Tuck, redigerad totalt 24 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av webaake »

Håller med Tukken.
att få fler svensktalande
De här innebär ju att ALLA svensktalande ingår i målgruppen. Det är mycket svävande och måste brytas ned och definieras. Svävande mål = svävande organisation. Vi är för få för att ha så abstrakta mål. Det är lätt att diskutera fram en fin formell organisation som kan godkännas igen, men på pappret. När medlemmar fort faller ifrån finns det inga som kan ta upp budkavlen.

Tydliga mål och medel gör det lättare att samla de resurser som finns och gå framåt.

En allvarlig svaghet är att så många faller ifrån dagligen. Nya kommer till men faller också ifrån. En promille blir kvar och engagerar sig. Vad blir tidsramen för en expansion av användandet då? Dessutom att lägga för mycket energi på IRC och Launchpad kan betraktas som ett inåtvänt fokus. Ett fokus som uppfyller högst interna värderingar och normer. Vad har den nya ännu icke materialiserade användaren för värderingar och behov?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av farmfield »

Målgrupper? Är ni seriösa nu? Repriserar vi diskussionerna från 2008?

Ibland känner jag mig som ett offer i filmen 'Scanners' med huvudet på väg att explodera. Ingen av er som snackar som ni gör om målgrupper vet imo inte ett jota om marknadsföring - det vet jag av den enkla anledningen att det inte snackas så utanför skolsalarna typ.

1. En kvalitetsprodukt med wow-upplevelse som funkar som utlovat
2. Bra service

That's it!

Hur svårt skall det vara att förstå två enkla punkter? Jag förklarade just varför Iphone säljer som den gör. Varför ingen väljer en Skoda framför en BMW om pengar inte är en issue. Svårare än så är det inte.

Det är inte svårt att sälja, men man måste skala bort dyngan. Svamlet. Det som folk skiter i. Simplify. Målgrupper är för rullstolar och sjömanskepsar, inte för vad vi säljer.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av HakanS »

webaake skrev:De här innebär ju att ALLA svensktalande ingår i målgruppen. Det är mycket svävande och måste brytas ned och definieras.
Det är väl tvärtom en mycket tydlig målgrupp. ALLA ska kunna använda Ubuntu.
webaake skrev:En allvarlig svaghet är att så många faller ifrån dagligen. Nya kommer till men faller också ifrån. En promille blir kvar och engagerar sig. Vad blir tidsramen för en expansion av användandet då?
Just detta är den stora utmaningen för oss nu.
webaake skrev:Dessutom att lägga för mycket energi på IRC och Launchpad kan betraktas som ett inåtvänt fokus.
Att gå över till månatliga IRC-möten är just för att slippa lägga energi på att bevaka forum-trådar i Ubuntu Sverige-kategorin och delta i ändlösa diskussioner, och istället få något gjort.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av Broder Tuck »

farmfield skrev:. . . Ingen av er som snackar som ni gör om målgrupper vet imo inte ett jota om marknadsföring - det vet jag av den enkla anledningen att det inte snackas så utanför skolsalarna typ.
Tack för den.
farmfield skrev:Jag förklarade just varför Iphone säljer som den gör.
Förklarade var?
farmfield skrev:man måste skala bort dyngan.
Pun, dags att glädjas kanske?
farmfield skrev:Målgrupper är för rullstolar (Skulle förmodligen kunna vara jag ;D ) och sjömanskepsar, (och här får kanske UA sig en släng, förmodar jag ;) )
Här bjuds det åt alla håll. ;D
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 24 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av Peetra »

Utanför ämnet:
Broder Tuck skrev:
farmfield skrev:Utanför ämnet: Jag förklarade just varför Iphone säljer som den gör.
Utanför ämnet: Förklarade var?
Utanför ämnet:

Det finns en sann historia som blivit till urban legend om äppelmänniskornas kodare och marknadsförarn, utvecklarna kodade, planerade, lade in fina finesser i väldans frenetisk takt och lade fram ritningar och ville förevisa sitt resultat och blev dissade av marknadsföraren/bossen, vem-de-nu-var, som ritade ett streck på tavlan och visade med fingret på ena sidan och flyttade det till andra sidan strecket och sade något i stil med "användaren vill flytta sin musik härifrån till andra sidan strecket och har sedan betalat och laddat ner det, det är vårt mål, fixa."
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av vulfgar »

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av webaake »

Det var ju fint. Men Shuttleworth är inte Steve Jobs och Ubuntu är inte Iphone. Inte på långa vägar. Ubuntu har långt kvar till att bli en wow-produkt som säljer sig själv. Dessutom kan du lugnt räkna med att Iphone är nogsamt positionerad på marknaden av Jobs stab av akademiker, direkt ur skolan.

Men, ok, låt oss anta att Ubuntu inte ännu är en wow-produkt. Då måste målet bli att göra den till det. Hur gör man det? Jo, man kan buggrapportera på Launchpad och IRC. Vi talar nu om en mycket lång tidslinje innan den processen är klar. Under tiden har man glömt bort världen utanför.

För att nu gå till ditt andra påstående om "Bra Service". Vad är bra efterköpsservice på ett operativsystem? Förutom utveckling och uppdateringar, för vilka vi här har ett mycket litet ansvar, så är det naturligtvis bra support. Vi är alltså tillbaka vid min ursprungliga fråga "Hur skapar vi bra support?"

Kanske står vi vid ett vägskäl just nu och väljer mellan en inåtvänd fokusering på intern organisation och struktur för att uppfylla centrala krav. Eller vända oss utåt på ett fokuserat sätt. Vill man skapa en wow-produkt av Ubuntu så kanske det är bra att vända sig inåt och arbeta med grupper och buggar pch allt det där. Vill man vända sig utåt är ett annat fokus viktigare.

Naturligtvis måste vi ha en organisation och vara knutna till Canonical men jag efterlyser eftertanke. Just nu verkar målet vara att uppfylla interna krav uppifrån. Under tiden missar man chansen att göra nåt bra för gamla och nya medlemmar, menar jag.

EDIT: Nu var du för snabb att dela. Sätt gärna ihop igen. Eller flytta detta inläggg.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av HakanS »

webaake skrev:Kanske står vi vid ett vägskäl just nu och väljer mellan en inåtvänd fokusering på intern organisation och struktur för att uppfylla centrala krav. Eller vända oss utåt på ett fokuserat sätt. Vill man skapa en wow-produkt av Ubuntu så kanske det är bra att vända sig inåt och arbeta med grupper och buggar pch allt det där. Vill man vända sig utåt är ett annat fokus viktigare.
Varför ska vi välja?
Vi Loco-medlemmar kan ju faktiskt göra flera, och olika, saker.
webaake skrev:Just nu verkar målet vara att uppfylla interna krav uppifrån. Under tiden missar man chansen att göra nåt bra för gamla och nya medlemmar, menar jag.
Om du med "gamla och nya medlemmar" menar de personer som söker hjälp i forumet, så kan du nog vara lugn. Supporten i forumet kommer att vara kvar.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av farmfield »

Broder Tuck skrev:
farmfield skrev:Jag förklarade just varför Iphone säljer som den gör.
Förklarade var?
1. Produkt med wow-faktor som fungerar
2. Bra service

Med Iphone: Wow. Bara funkar. Kollade saldot på Nordea-kontot när jag satt på dass. Grymt ljud. Service -> allt du vill veta i 1.000.000 blogginlägg på 52 språk. Flera supportforum på svenska.

Med Ubuntu: Wow. Shit, bara pluggade in 3G-modemet & den bara kopplade upp sig. Fick OOo på köpet. Service -> 1.000.000 blogginlägg på 52 språk. Flera supportforum på svenska.

En säljer, den andra gör det inte. Varför?

@Ni som snackar om målgrupper

Iphones målgrupp, visste ni att den skiljer mellan iOS-releaserna? Att man satsar på omväxlande privat- och företagsfunktionalitet samt olika ålderssegment i iOS-uppdateringarna t.ex..? Varför? För att målgruppen är: 5-95 år, troligtvis av mänskligt ursprung.

Android gör samma sak fast fokus just nu ligger mycket i stöd för större skärmar. Nästa vända blir företagssäkerheten (som är halvkass i Android). Efter det går dom på 3D, både stödet i skrivbordsmiljön men också mer på spelbiten.

Och med Ubuntu vet ni ju vad som händer så ingen mening att gå in på det.

Frågan är hur vi gör nu. Skall vi lägga ner att fixa till WOW-upplevelsen här och istället ha folk med skägg & baggypants presentera Ubuntu på lokala stadsbibliotek runt om i landet eller hur tänker ni?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av Broder Tuck »

farmfield skrev: . . . . Frågan är hur vi gör nu. Skall vi lägga ner att fixa till WOW-upplevelsen här och istället ha folk med skägg & baggypants presentera Ubuntu på lokala stadsbibliotek runt om i landet eller hur tänker ni?
Vojne, vojne, om det bara står mellan de alternativen. ;D
Samtidigt får jag tacka för ett respektfullt bemötande från din sida. Det känns bra, med tanke på allt det ovanstående och är säkert ett bra koncept på, hur vi skall bemöta dem som engagerar sig i frågor rörande vårt forum.

Tack,
det hedrar dig
att du föregår med ett exceptionellt gott föredöme

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Forum"