Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 11 dec 2019, 21:12



Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 Omtänk i LoCot's supporthantering! 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 okt 2007, 16:23
Inlägg: 8215
Ort: H'sing Island
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
 Omtänk i LoCot's supporthantering!
Hupp, nu skall jag vara jobbig - som vanligt.

Issues!

Det är bara att konstatera. Supporten kan bli mycket mycket bättre och vi kan väl dela upp problemen med supporten som den ser ut idag i tre punkter...

    * Supportsökande uppfattar det (iom alla idiottrådar och tjafs m.m.) som om vi generellt vore ett gäng fullkomliga galningar, vilket ju inte alls är bra. Kanske sant, men inte bra. :-X

    * Kombinationen att supportsökande inte söker efter lösningar utan postar nya trådar med frågor som supporträvarna redan har svarat på 273 gånger vilket resulterar i att frågeställaren inte får något svar alls.

    * Osäkerheten i vad/vilket som är 'rätt' svar på en supportfråga. (*)

    (*) Ibland går jag själv in och skall svara på en supportfråga och så inser jag plötsligt att jag inte är helt säker på om lösningen jag tänkte presentera faktiskt är 'rätt' eller ens aktuell. Jag undrar hur många gånger jag haft fel utan att inse det och kanske ställt till det för nån vi sen aldrig hörde av igen och som nu sitter nöjd i Windows 7... :-[

Sedan har vi ett gäng människor som sitter och socialiserar i vår IRC-kanal och jag vill inte ens veta hur mycket oanvänd supportkompetens vi har liggandes där, outnyttjad... Jag håller det iaf inte som troligt att det är de minst 'kompetenta' i Ubuntu-sfären som hänger i IRC-kanalen... Den kompetensen borde vi naturligtvis utnyttja!

Idé

Så jag har en idé gällande ett totalt omtänk i hur vi hanterar support överlag. Det handlar i grund och botten att forumet som supportplattform tillsammans med IRC blir sista stegen i en kedja. Så när man kommer till LoCo't som supportsökande så har vi delat upp det i tre till fyra steg.

    1-2. En FAQ och/eller en omstrukturerad guide-avdelning är det som då kan vara aktuellt för steg ett (eller ett och två).

    2-3. Shapedo som är ett statistik- och röstningsbaserat fråga/svar-system som ev. kan bli intressant som del två (eller tre). Fördelen med ett sånt system är ju att 'rätt svar' hamnar som första/översta svar jämfört med en forumtråd där rätt svar kan vara det i inlägget med bara en mening som ligger näst sist på sida 2.

    3-4. Sista steget är supportforumet och IRC. Här tar man hjälp av faddersystemet. Den sista punkten i problem-listan ovan är ju också den lurigaste, att en supportsökare skall få 'rätt' svar så fort som möjligt. Så jag ser gärna Fadder-rollen som någon som inte bara kan hjälpa till själv utan också har lite koll på vem som kan vad (då många av våra supportgivare ju har sina favoritområden) och då guidar en supportsökare till en snabb lösning - må det vara att leta upp en tråd om problemet eller 'para ihop' en supportsökande med någon i gemenskapen som man vet har koll på den aktuella frågeställningen.

Organisation

Sedan har vi en projektgrupp för supporten. Dess medlemmar (inkluderande Faddrarna) håller i supportkedjan, t.ex. skapar ett 'svar' i vår FAQ utifrån en vanlig fråga som dykt upp iom sista ubuntu-releasen, en guide för en mer avancerad frågeställning o.s.v... Gruppen ansvarar också för aktualitet gällande guider så man kommer ifrån dom som kör en guide avsedd för 8.10 för att lösa ett problem i Maverick och liknande.

Integration

Idén är till sist kopplad mot en 'designfunktion' som syr ihop alltihop design- och navigationsmässigt på ett ytterst enkelt sätt (både sett till kodning som till användarvänlighet) och stegen arrangeras helt enkelt i form av en 'under-header' med länkarna för dessa 1-2-3 steg (eller hur många det kan bli). Sedan laddas då avdelningarna/innehållet nedanför.

Funktionen med en under-header är förresten redan med i den lösa headern (samt Drupaltemat) som tagits fram av Ubuntu's website-team, det vi då skall byta till framöver. (*)

(*) Vår övergång till standardtemat kan ni läsa mer om här! :)


Temat med under-header kan ni se ett exempel på här - även om jag hade gjort några justeringar sett till just användningen i detta fall för att göra 'stegfunktionen' betydligt mer tydlig. Skall se om jag kan mekla ihop en mockup så småningom si får en uppfattning om hur jag menar.

Hupp!

Nu kanske jag är helt fel ute med den här idén, men vi är ett gäng som iaf skall leka runt lite med Shapedo och se om det kan vara ett alternativ till steg två/tre, sen får vi gå vidare utifrån svaret på den frågan och se om vi kan få ihop folk att lösa en FAQ och flytta/omorganisera/rensa i guiderna o.s.v...

Wikins vara eller inte vara som bottenplatta är också nåt som tagits upp, dock i mailinglistan, men den frågan är ju också kopplad till ovanstående idé. Jag personligen anser att den skall sänkas i Nordsjön (och då utanför kontinentalplattan) efter aktuella guider och annat flyttats till portalen eller annan lämplig 'hållare'.

_________________
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<


27 nov 2010, 03:21
Profil WWW
Serveradmin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 okt 2006, 08:13
Inlägg: 3762
Ort: Svedala
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
FAQ eller inte; vi har varit usla på att tillvarata svaren från de frågor som redan har besvarats flertal gånger. Vi borde bli mycket bättre på att genast dokumentera de svar som ges.

Huruvida verktyget sen skall vara Shapedo eller vad det nu må vara har för mig alltid varit sekundärt. En stor miss (den största?) jag anser oss (vi som hänger här i forumet - dagarna i ända) ha gjort är att inte fråga de där ~16000 medlemmarna vad *dom* anser. Vad vill dom ha (behöver dom mer hjälp överhuvudtaget?), fungerar forumet, irc, portalen, wiki, etc för *deras* behov?

De senaste dagarna har handlat väldigt mycket om synpunkter från den skaran som redan har blivit väldigt insatta och engagerade i Ubuntu, men gång efter annan glömmer vi fråga de som inte är så engagerade vad de vill ha och vilka behov de anser inte fylls av tjänster och information inom Ubuntu-se.

Kort och gott; det är dags att fråga och lyssna - inte tjata och gnabba!

Utanför ämnet: Började skriva detta svar och insåg att jag kanske hamnar lite off-topic men moderatorerna får avgöra om detta inlägg skall vara kvar eller flyttas annorstädes... Sorry ff - inte tanken att flytta fokus från det du skriver.


27 nov 2010, 08:57
Profil WWW
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 apr 2009, 14:11
Inlägg: 291
Ort: Södra Bohuslän
OS: Ubuntu
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
Bra förslag från farmfield och bra synpunkter från johanre!

Shapedo låter spännande, men jag tycker faktiskt att första prioritet är att får ordning på svaren till de mest vanliga frågeställningarna och jag tolkar johanre som att han är inne på samma spår.

Om det kallas Wiki eller FAQ spelar ingen större roll men det skall vara enkelt att hitta dit och enkelt att hitta relevant ämne och svar. Jag tror inte att vi behöver fråga de som inte är så engagerade om detta, det är väl ganska självklart att man på enklaste och snabbaste sätt vill ha hjälp och information? Men givetvis skall vi fånga upp och ta till vara andra önskemål om sådana finns.

Mitt förslag är en FAQ-lista med titeln "Ofta frågade frågor (OFF)" och med ett innehåll som går att överblicka. Det sistnämnda är viktigt, det får inte bli en skapelse som växer obehindrat och utan kvalitetssäkring. Överblicken gagnar både de som sköter listan och de som letar efter hjälp och information.

De Ubuntu-versioner som skall stödjas av denna OFF-lista skall vara senaste version och senaste LTS, i dagsläget 10.10 och 10.04. Givna ämnen för listan är t.ex. hur man partitionerar, hur man får till stöd för propritära mediaformat, hur man får stöd för DVD-uppspelning och BankID.

Jag hjälper gärna till med detta i mån av tid, men jag kan inte driva projektet.

Förhoppningsvis finns tillräckligt många som är intresserade av att hjälpa till och då kanske alla delar av farmfields omtänk kan realiseras samtidigt i parallella spår. För även om jag riktar in mig på farmfields steg 1 i detta inlägg så är steg 2, 3 och 4 mycket bra idéer som jag tror på. Och Shapedo verkar som sagt klart spännande :D


27 nov 2010, 13:15
Profil
ung forumnörd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 okt 2006, 21:31
Inlägg: 12893
Ort: Bohuslän
OS: Ubuntu
Utgåva: 19.10 Eoan Ermine
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
Ett problem är ju att få in svar i ytterligare ett annat system. Att få folk att skriva in i wikin funkar uppenbarligen inte.

Vad man skulle kunna göra men som kanske inte kräver alltför stort "igångsättningsmotstånd" är att ha vissa guider i portalen, sådana som man inte förväntar sej ska ändras alltför mycket mellan dom olika ubuntuversionerna.

I övrigt kanske det vore bättre för vanliga frågor med klistrade trådar i forumet under resp avdelning? Då kan man ju lätt hitta dessa och länka dit. Men då är det viktigt att vi inte kör på som nu, utan att vi inför varje ny ubuntuversion kollar igenom vilka guider som blivit inaktuella och ska /redigeras/bort/avklistras och vilka nya som ska upp.

Oavsett om vi kör i forumet eller inför ett nytt system så är det viktigt att någon/några som har stor kunskap när det gäller support håller i detta. Antingen när det gäller behörigheter eller åtminstone att dessa åtar sej att gå igenom det hela inför varje ny release och tala om vad som ska åtgärdas och hur.

_________________
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)


27 nov 2010, 17:04
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 nov 2006, 21:59
Inlägg: 7306
Ort: Vickleby
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
mghg skrev:
Bra förslag från farmfield och bra synpunkter från johanre!

Shapedo låter spännande, men jag tycker faktiskt att första prioritet är att får ordning på svaren till de mest vanliga frågeställningarna och jag tolkar johanre som att han är inne på samma spår.

Om det kallas Wiki eller FAQ spelar ingen större roll men det skall vara enkelt att hitta dit och enkelt att hitta relevant ämne och svar. Jag tror inte att vi behöver fråga de som inte är så engagerade om detta, det är väl ganska självklart att man på enklaste och snabbaste sätt vill ha hjälp och information? Men givetvis skall vi fånga upp och ta till vara andra önskemål om sådana finns.

Mitt förslag är en FAQ-lista med titeln "Ofta frågade frågor (OFF)" och med ett innehåll som går att överblicka. Det sistnämnda är viktigt, det får inte bli en skapelse som växer obehindrat och utan kvalitetssäkring. Överblicken gagnar både de som sköter listan och de som letar efter hjälp och information.

De Ubuntu-versioner som skall stödjas av denna OFF-lista skall vara senaste version och senaste LTS, i dagsläget 10.10 och 10.04. Givna ämnen för listan är t.ex. hur man partitionerar, hur man får till stöd för propritära mediaformat, hur man får stöd för DVD-uppspelning och BankID.

Jag hjälper gärna till med detta i mån av tid, men jag kan inte driva projektet.

Förhoppningsvis finns tillräckligt många som är intresserade av att hjälpa till och då kanske alla delar av farmfields omtänk kan realiseras samtidigt i parallella spår. För även om jag riktar in mig på farmfields steg 1 i detta inlägg så är steg 2, 3 och 4 mycket bra idéer som jag tror på. Och Shapedo verkar som sagt klart spännande :D



Nån form av FAQ är nog vettigt, kanske behöver de delas upp.

- Hämta och installera Ubuntu FAQ

- Installera program FAQ

- Film och ljud FAQ

eller nåt sånt, för varje dokument får inte bli för långt. Kanske max tio frågor och helst inte för många meningar i varje svar. Totalt kanske ett par A4 per FAQ. Krävs det mer fördjupning eller förklaring får man hänvisa till någon forumtråd, wikiartikel, blogg eller nåt annat. Över huvud taget är det nog bra om det finns nåt "Läs mer" till i alla fall de mer komplexa frågorna.

Över huvud taget är det bra att "peka med hela handen" nybörjaren behöver inte sju alternativ utan vill veta vad som är enkelt, normalt och onördigt. Tänk "xyz för dummies".

Om det sen ska klistras, läggas i portalen, skrivas i wikin eller nåt annat är rätt egalt och det kan man flytta efteråt. Huvudsaken är att det börjar skrivas....

_________________
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid%20...%20522818645#


27 nov 2010, 18:04
Profil WWW
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 okt 2007, 16:23
Inlägg: 8215
Ort: H'sing Island
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
Shapedo tycker jag är en kul grej att testa men har ju ingen aning om det är nåt vettigt i allmänhet eller för LoCot i synnerhet.

Vad gäller support-FAQ så avser jag en FAQ innehållandes svaren på de vanligaste frågorna/lösningar på de vanligaste problemen - och då något som behöver underhållas. Det var väl därför jag ville utvärdera ett system som underhåller sig själv.

Men ett alternativ kan då vara FAQ -> foruminfo/registrering -> Fadder [ja|nej] -> Supportforum

Och vad jag är ute efter är en buffer mellan en besökare kliver in, reggar sig och postar sin första tråd. Är det en 'standardfråga skall man inte ens behöva posta tråd. Innan man postar skall man då ha tagit några grundläggande supportsökande steg.

Och jag menar inte att man inte skall få regga sig och posta i forumet - den ordningen - utan att, om syftet är support - så får vi en slags sortering innan det opstas ett nytt inlägg om hur man får igång sin Nvidia-drivare, typ.

Ang. UA's förslag så är det kanonbra - vi kan lösa så någon gör jobbet. Men det där är ju om vi kan få till ett 'team' som åtar sig detta med supportbiten. Det hade ju varit kul att så någon av dessa ramla in ock kommentera i en sån här tråd - annars är det ju bara i teorin ändå. :(

Och jag avser inte ingå i ett sådant team aktivt men arbetar gärna mot dem i att lösa det tekniskt/grafiskt - så tills vidare får det för mig räcka med Ubuntunyheter & designgruppen - men tanken bakom min idé ovan är alltså ett underlag för om det kan vara en idé att omstrukturera hur man söker support. Kom på att det var bra att klargöra det

_________________
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<


27 nov 2010, 22:05
Profil WWW
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 nov 2006, 21:59
Inlägg: 7306
Ort: Vickleby
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
Det är nog så att det kan behövas något skikt mellan ett tilltänkt supportteam och eventuell grafik och layout.

Det behöver nämligen produceras texter som är maximalt kortfattade och begripliga. Man kan säkert utgå ifrån bra forumsvar men texten måste "kokas ner" på ett annat sätt än det man skriver i hastigheten som ett svar på en konkret fråga.

Jag ser framför mig att vi behöver en särskild roll som "FAQ-redaktör" som har i uppdrag att fila på dessa texter och producera nya. Den rollen kan ingå i ett supportteam men behöver inte nödvändigtvis göra det. Det räcker att ha bra samarbete och kontakter åt det hållet.

I väntan på en eventuell "FAQ-redaktör" (inget sånt beslut om nån sådan är ju fattat, än mindre har vi hittat personen) är det bra om många försöker identifiera de vanliga frågorna och de bästa svaren pǻ dem.

_________________
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid%20...%20522818645#


28 nov 2010, 10:58
Profil WWW
Global Moderator

Blev medlem: 30 mar 2006, 09:34
Inlägg: 4273
Ort: Trollhättan
OS: Kubuntu
Utgåva: 19.10 Eoan Ermine
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
Jag ska titta på om man kan använda Drupal för att skapa en kategoriindelad FAQ.


28 nov 2010, 11:12
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 aug 2007, 21:32
Inlägg: 2817
Ort: Östersund
OS: Ubuntu
Utgåva: 19.10 Eoan Ermine
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
Apropå detta:

johanre skrev:
De senaste dagarna har handlat väldigt mycket om synpunkter från den skaran som redan har blivit väldigt insatta och engagerade i Ubuntu, men gång efter annan glömmer vi fråga de som inte är så engagerade vad de vill ha och vilka behov de anser inte fylls av tjänster och information inom Ubuntu-se.

Kort och gott; det är dags att fråga och lyssna - inte tjata och gnabba!



har jag gjort detta: viewtopic.php?f=208&t=51805

_________________
Registrera dig på våra lokala epostlistor


29 nov 2010, 08:46
Profil

Blev medlem: 26 okt 2008, 07:24
Inlägg: 871
OS: Ubuntu
Svara med citat
Inlägg Handlingsprogram för att bli godkända som loco
HakanS skrev:
Jag ska titta på om man kan använda Drupal för att skapa en kategoriindelad FAQ.


Då är det dags för ytterligare ett erbjudande till er!
Om ni vill kan ni gärna använda vår nyuppsatta FAQ.
Samma sak gäller här. Adminkonton för att lösa eventuellt saknade kategorier och annat kommer, i så fall, att ges till er.

http://faq.ubuntu.se/

Micke

_________________
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!


29 nov 2010, 09:09
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 mar 2006, 21:32
Inlägg: 3323
Ort: Stockholm / Tumba
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
No1Viking skrev:
HakanS skrev:
Jag ska titta på om man kan använda Drupal för att skapa en kategoriindelad FAQ.


Då är det dags för ytterligare ett erbjudande till er!
Om ni vill kan ni gärna använda vår nyuppsatta FAQ.
Samma sak gäller här. Adminkonton för att lösa eventuellt saknade kategorier och annat kommer, i så fall, att ges till er.

http://faq.ubuntu.se/

Micke
+1

Snyggt!
Verkar superbra, vid en första anblick.

Behöver någon nu, i det här forumet, "uppfinna hjulet igen"? Eller, kan vi arbeta vidare, tillsammans? Båda forumen? För att, tillsammans, forma den bästa kontakten med nytillkomna?

Det här verkar vara ett mycket bra erbjudande!

Det bästa, ur det bästa, bland flera ubuntugemenskaper, behöver knappast kopieras eller utformas ytterligare en gång, för sitt eget behov.

Ett hjul är, förhoppningsvis, fortfarande ett hjul, oavsett vem, som har konstruerat det? Även om hjulnav och hjulekrar, alltid kan "formas" olika.

Bättre och mer effektivt för en enskild gemenskap, bör i detta fall kunna vara, att acceptera ett mycket fint erbjudande och sedan satsa vidare på, det som man eventuellt, därefter, kan finna som någon "knorr på svansen".

Alternativt, ytterligare förädla en ny besökares upplevelse, i fortsatt samarbete med dessa ubuntugemenskaper som erbjuder sig att ställa upp och dela med sig.

I avsikt att höja bådas framtoning.

Allt, för den totala upplevelsen för dem som kommer till oss. Alla dem, som vart och ett forum önskar nå, med just sin framtoning. De nya, tillkomna, väljer sedan, varthän och till vilket forum de vill gå, i sin upplevelse. Ubuntugemenskapen i stort, vinner!

De nytillkomna, de vill förmodligen vara med i Ubuntugemenskapen, oavsett vilket forum de väljer.

Tack för den, Micke! :)

Hoppas nu bara, att ditt erbjudande hamnar "i god jord", för en gångs skull.

tukken

_________________
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.


29 nov 2010, 16:07
Profil

Blev medlem: 28 jan 2008, 11:01
Inlägg: 487
Ort: Sundsvall
OS: Ubuntu
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
Jag tror att om vi kan få till något som liknar askubuntu.com så är vi verkligen bra med. Se till exempel http://askubuntu.com/questions/tagged/networking som visar frågor om nätverk. Kolla också nätverks-FAQ:n på http://askubuntu.com/tags/networking/faq. Jag tycker det är så otroligt bra och svårt att överträffa i enkelhet.


29 nov 2010, 19:35
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 nov 2006, 21:59
Inlägg: 7306
Ort: Vickleby
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
StefanB skrev:
Jag tror att om vi kan få till något som liknar askubuntu.com så är vi verkligen bra med. Se till exempel http://askubuntu.com/questions/tagged/networking som visar frågor om nätverk. Kolla också nätverks-FAQ:n på http://askubuntu.com/tags/networking/faq. Jag tycker det är så otroligt bra och svårt att överträffa i enkelhet.


Intressant!

_________________
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid%20...%20522818645#


29 nov 2010, 19:44
Profil WWW
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 okt 2007, 21:11
Inlägg: 5317
OS: Ubuntu
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
Urban Anjar skrev:
StefanB skrev:
Jag tror att om vi kan få till något som liknar askubuntu.com så är vi verkligen bra med. Se till exempel http://askubuntu.com/questions/tagged/networking som visar frågor om nätverk. Kolla också nätverks-FAQ:n på http://askubuntu.com/tags/networking/faq. Jag tycker det är så otroligt bra och svårt att överträffa i enkelhet.


Intressant!


Jo det är ett lysande koncept som snabbt lockat användare.

Nu misstänker jag att "farmfield" redan tittar på en svensk version.... 8)


29 nov 2010, 19:56
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 apr 2009, 14:11
Inlägg: 291
Ort: Södra Bohuslän
OS: Ubuntu
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
Det är så många inlägg som flyger runt nu att det är lätt att missa det viktiga i vad som framförs.

I tråden "Ska vi ha ett renodlat support-forum?" påpekade Farmfield redan för en vecka sedan hur smart askubuntu.com verkar vara, men tyvärr upptäckte han att koden bakom inte är öppen, viewtopic.php?p=419886#p419886 och viewtopic.php?p=419918#p419918.

En annan med bra koll på läget är andol som tipsade om Shapado viewtopic.php?p=419924#p419924.

Och sedan startade Framfield den här tråden.

pun skrev:
Nu misstänker jag att "farmfield" redan tittar på en svensk version.... 8)

@ Plun: Jag tror du håller med mig om att det ibland händer saker fort ...

@ Alla: Dags att läsa den här trådens första inlägg igen!


29 nov 2010, 20:44
Profil
Serveradmin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 okt 2006, 08:13
Inlägg: 3762
Ort: Svedala
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
CryingFreeman skrev:
har jag gjort detta: viewtopic.php?f=208&t=51805

Underbart - tack!


29 nov 2010, 22:06
Profil WWW
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 okt 2007, 21:11
Inlägg: 5317
OS: Ubuntu
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
mghg skrev:
En annan med bra koll på läget är andol som tipsade om Shapado viewtopic.php?p=419924#p419924.

Och sedan startade Framfield den här tråden.

pun skrev:
Nu misstänker jag att "farmfield" redan tittar på en svensk version.... 8)

@ Plun: Jag tror du håller med mig om att det ibland händer saker fort ...



Jo koden ligger ju och väntar på att förädlas.... ;)
http://shapado.com/questions/how-do-i-download-an

Problemet är att det "som vanligt" inte finns någon svensk översätnning vad jag kan se.... kräver en hel del extraarbete.


29 nov 2010, 22:27
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 nov 2006, 21:59
Inlägg: 7306
Ort: Vickleby
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
pun skrev:
mghg skrev:
En annan med bra koll på läget är andol som tipsade om Shapado http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 24#p419924.

Och sedan startade Framfield den här tråden.

pun skrev:
Nu misstänker jag att "farmfield" redan tittar på en svensk version.... 8)

@ Plun: Jag tror du håller med mig om att det ibland händer saker fort ...



Jo koden ligger ju och väntar på att förädlas.... ;)
http://shapado.com/questions/how-do-i-download-an

Problemet är att det "som vanligt" inte finns någon svensk översätnning vad jag kan se.... kräver en hel del extraarbete.


Extraarbete kan ju inte förnekas, men vi har ju bra expertis på en kanten...

_________________
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid%20...%20522818645#


29 nov 2010, 22:43
Profil WWW
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 okt 2007, 16:23
Inlägg: 8215
Ort: H'sing Island
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
vulfgar skrev:
Ett problem är ju att få in svar i ytterligare ett annat system. Att få folk att skriva in i wikin funkar uppenbarligen inte.

Min signatur säger allt. Wikin skall användas för projektdokumentation eller sänkas i Östersjön imo.

Shapedo är sen inte en ersättare för den (det är det ju Portalen som är) utan i så fall komplettering för användning mellan guider/FAQ i Portalen och Forumet/IRC enl. min idé...

Citat:
Vad man skulle kunna göra men som kanske inte kräver alltför stort "igångsättningsmotstånd" är att ha vissa guider i portalen, sådana som man inte förväntar sej ska ändras alltför mycket mellan dom olika ubuntuversionerna.

Det är en antingen-eller-situation imo. Antingen löser vi det utifrån som vi har det idag (om nu har nån bra idé om hur vi gör det) eller så får vi göra ett omtänk i supporthanteringen. Gör vi ett omtänk är min idé en variant men det kan finnas andra, bättre. De som borde ha de bästa idéerna är ju de som supportar mest och ser var problemen ligger.

Citat:
I övrigt kanske det vore bättre för vanliga frågor med klistrade trådar i forumet under resp avdelning? Då kan man ju lätt hitta dessa och länka dit. Men då är det viktigt att vi inte kör på som nu, utan att vi inför varje ny ubuntuversion kollar igenom vilka guider som blivit inaktuella och ska /redigeras/bort/avklistras och vilka nya som ska upp.

En idé som varit på tal tidigare och som jag fortfarande gillar. Enkel lösning dessutom.

Citat:
Oavsett om vi kör i forumet eller inför ett nytt system så är det viktigt att någon/några som har stor kunskap när det gäller support håller i detta. Antingen när det gäller behörigheter eller åtminstone att dessa åtar sej att gå igenom det hela inför varje ny release och tala om vad som ska åtgärdas och hur.

Och detta är nog det viktigaste, att vi får bildat en arbetsgrupp runt supporten med ansvar för och makt till att göra vad som behövs. Med den förändring som sker nu - om det görs rätt - så är det ju möjligt. :)

@Plun

Testkörning av Shapedo blir det men om den är lämplig får man ju se. Sen, efter en utvärdering, så slänger vi som gjort den ut en tråd/text med vad vi kom fram till. kanske kan den vara till hjälp, kanske bör den göra wikin sällskap på Nordsjöns botten, hehe...

@alla

Jag vill dock klargöra att jag har en massa annat just nu så jag betar av allting så snabbt jag kan, bara så ni inte undrar om jag sket i det här o.s.v...

Ang. översättningen av Shapedo till Svenska så är det knappast nått jättejobb. Temat till Ubuntunyheter var ju inte översatt så det var bara sätta sig i po-edit och beta av dom 70 raderna och det tog väl nåt timme eller två... Även om Shapedo är 2-3ggr så mycket att översätta (i GUI't) så får man väl lösa det bara.

_________________
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<


30 nov 2010, 00:01
Profil WWW

Blev medlem: 26 okt 2008, 07:24
Inlägg: 871
OS: Ubuntu
Svara med citat
Inlägg Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!
Broder Tuck skrev:
Hoppas nu bara, att ditt erbjudande hamnar "i god jord", för en gångs skull.

tukken


Näpp, det verkar som man inte vill samarbeta.
Min självförödmjukelse har nu nått sin ände och erbjudanden likaså.

Micke

_________________
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!


30 nov 2010, 05:49
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Main Engineer for phpBB3: Bertie at phpBB.com © 2000 - 2002, 2005 - 2007, the Group behind the Open Source code of phpBB.
Designed by STSoftware, modified by Katt, Konservburk & Peetra. Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011