Moderera alla lika oavsett vad man kritiserar

Diskussion gällande forumet
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Moderera alla lika oavsett vad man kritiserar

Inlägg av ycc »

Jag blev förvånad att farmfield stängts av. Jag tycker inte inläggen tillhör de grövsta. Jag är rädd att admin/mods använder modereringen för att försöka tysta oliktänkande.

Här är exempel på vad en vanlig medlem kunnat bli utsatt för av en admin utan att författaren varnades:
EDIT - - -
Jag editerade bort ett citat här som jag helt felaktigt tagit med.
(Orsaken framgår nedan i tråden.)

(De då aktuella) TL och TC har i ett par inlägg använt så grovt sexuellt språk att jag inte vill upprepa det här. Det har inte heller lett till varning.

I forumreglerna står dessutom att befattningshavare bedömas extra noggrant enligt reglerna.
Vid tolkningen av forumreglerna fästs extra uppmärksamhet på att befattningshavare vid webbplatsen följer forumreglerna.

Ni verkar göra tvärtom.

Skärp er mods och admins. Att vara befattningshavare skall inte ge någon gräddfil i modereringen.
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 4 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Moderera alla lika oavsett vad man kritiserar

Inlägg av Peetra »

Hej, tack för din feedback. Det är skönt att läsa att någon kan vara saklig även om man inte har bara rosor att komma med. *tummen-upp*
Såhär överlag; Ni som är missnöjda med modereringen kan och är väldigt välkomna att hjälpa till genom att anmäla/rapportera sådana inlägg, som ibland slinker igenom modereringen. Att klaga överlag på moderatorerna hjälper inte med enskilda inlägg eller varningar, även om jag faktiskt uppskattar feedbacken av dig. Så hjälp till genom att rapportera enksilda inlägg med knappen, som är till för det.

För tillfället är moderatorsgruppen det bäst fungerande teamet inom hela LoCot, näst efter översättarna, som vi ju tyvärr inte har glädjen av att se så mycket här på forumet.

Jag tycker att moderatorerna här gör ett otroligt strongt jobb! Jag försöker delta lite grann i modereringen, men även om jag har den tekniska kompetensen, så känner jag inte skrivsätten medlemmarna har, så som vårt fantastiska moderatorsteam gör. Jag skulle personligen t.ex. sitta å byta ut svordomar mot stjärnor om jag fick välja och det skulle ju vara "aningen" fel fokus på detta forum. :P

Peetra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Moderera alla lika oavsett vad man kritiserar

Inlägg av vulfgar »

@ycc: Citatet du kommer med är hårresande. Jag skulle vara tacksam för en länk till det. Är du säker på att inlägget inte genererat en varning?

Vi har faktiskt varnat alla sorters medlemmar, även tex forumadmins, så visst försöker vi vara rättvisa, men självklart kan vi ha missat något. Om det nämnda citatet inte gett varning så har vi ju uppenbarligen missat grovt. Enda anledning till att inte utfärda varning för den sortens uttalande (om det missats tidigare) är om det är så gammalt att man får betrakta det som preskriberat. Inlägg som är äldre än 6 månader (den tid som en varning ligger kvar) kan vara en bra gräns på grova överträdelser, något kortare tid för mindre grova.

Edit: Inlägget ovan är både bortmodererat och har genererat en varning http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=198&t=52075
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Moderera alla lika oavsett vad man kritiserar

Inlägg av ycc »

Jag kan bara be om ursäkt för att jag missat att citatet givit varning. Helt mitt eget fel och ouppmärksamhet.

Generellt vill jag dock påminna om vikten av objektiv moderering.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Moderera alla lika oavsett vad man kritiserar

Inlägg av Lao Tzu »

ycc skrev:Jag kan bara be om ursäkt för att jag missat att citatet givit varning. Helt mitt eget fel och ouppmärksamhet.

Generellt vill jag dock påminna om vikten av objektiv moderering.
Det är okej. Vi försöker verkligen vara objektiva och uppskattar medlemmarnas vilja att hjälpa till genom att rapportera missade regelöverträdelser.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Forum"